Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Technika zapamiętywania Technika zapamiętywania. Technika zapamiętywania służy umiejętności opanowania pamięciowego także tych mniej interesujących przedmiotów.
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Przechowywanie i zapominanie informacji
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Wstęp do interpretacji algorytmów
Konstruktywizm w dydaktyce
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Rola projektów eTwinning w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
"Zapomnij o zapominaniu!"
JAK POMÓC DZIECKU W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Psychologia w zarządzaniu
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Buforowanie D e f i n i c j a.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Pedagogika szkoły wyższej
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Rola języka w poznaniu i myśleniu
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Metody sprawnego uczenia się.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Gromadzenie informacji
Nowoczesne techniki uczenia się
Wstęp do interpretacji algorytmów
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
Techniki efektywnego uczenia się
Przekroje czołowe mózgowia
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Zaburzenia pamięci.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Stosunki administracyjno- prawne
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia w zarządzaniu
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe Menu: 1. Pamięć - Klasyfikacja pamięci - Ośrodki pamięciowe 2. Uczenie się - Rodzaje uczenia się 3. Koniec Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe

Pamięć - jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, przedmiot badań psychologii kognitywnej. Ogólnie rzecz biorąc jest to zdolność do przechowywania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Istnieją różne sposoby klasyfikacji pamięci w zależności od czasu jej trwania, charakteru i sposobu przypominania. Główne etapy tworzenia i przywoływania pamięci, z punktu widzenia przetwarzania informacji to: zapamiętywanie przechowywanie informacji przypominanie Menu >>>

Klasyfikacja pamięci ze względu na długość trwania krótkotrwałą (operacyjną) długotrwałą sensoryczną (ultrakrótką) Dalsza klasyfikacja pamięci >>>

Klasyfikacja ze względu na typ informacji Pamięć długotrwała świadomą (jawna, deklaratywna) wymaga udziału świadomości w przypominaniu, to znaczy potrzebny jest jakiś świadomy proces kierujący odtwarzaniem informacji. nieświadomą (ukrytą, proceduralną). oparta na nieświadomym przypominaniu wcześniej wyuczonego wzorca pamięć semantyczną, która zawiera fakty niezależne od kontekstu pamięć epizodyczną, która przechowuje informacje w odniesieniu do innej informacji (np. czas i miejsce jakiegoś wydarzenia). Menu >>>

- Kora (zwłaszcza płaty czołowe i ciemieniowe) - pamięć długotrwała - Hipokamp - mapa przestrzenna, pamięć epizodyczna o pośrednim czasie życia. - Ciało migdałowate - pamięć emocjonalna (utajona). - Pamięć proceduralna - skorupa, pamięć umiejętności; - Jądro ogoniaste - pamięć genetyczna, instynktowne formy zachowania Menu >>>

Uczenie się - jedno z podstawowych pojęć psychologii - to proces zdobywania wiadomości, nawyków sprawności, prowadzący do stałych zmian w zachowaniu. Uczenie można rozpatrywać jako czynność lub jako proces: czynność – wtedy gdy chcemy sobie coś przyswoić np. wiersz proces – to układy czynności. O tym czy dana czynność lub proces zachodzi wnioskujemy na podstawie zaobserwowanych zmian - uczenie więc jest procesem nabywania doświadczeń wyrażające się modyfikacją zachowania. Uczenie się może mieć charakter zamierzony jak i niezamierzony. Menu >>>

Rodzaje uczenia się: Uczenie się pamięciowe – którego celem jest zapamiętanie układów wiadomości lub czynności tak, by można je było powtarzać w sposób bezbłędny – podstawowa czynność to powtórzenia. Odnoszą się do tego trzy prawa: postawa czynna powoduje lepsze efekty niż postawa bierna; zapamiętanie początku i końca materiału wymaga mniej powtórzeń niż zapamiętanie środka; - czas potrzebny do wyuczenia się określonego materiału jest wprost proporcjonalny do kwadratu długości szeregu. Dalej >>>

- Uczenie się przez rozwiązywanie problemów – gdy podmiot spotyka się z sytuacją nową, trudną, gdy zadanie nie może być rozwiązane przy pomocy posiadanej wiedzy. Uczeń informacje musi sam wytworzyć. - Uczenie się przez próby i błędy - wtedy gdy podmiot znajduje się w jakiejś nowej sytuacji, rozpatruje nowy układ zależności, po to by lepiej przystosować się do życia. Jest to nieekonomiczny sposób uczenia się, stosowany tam gdzie zawodzą inne. Podstawowe prawo odnoszące się do tej formy uczenia się to prawo efektu Thorndike: - wśród wielu wykonywanych czynności, najsilniej utrwalają się te po których następuje efekt w postaci nagrody Dalej >>>

- Uczenie się przez wgląd, czyli przez zrozumienie - odkrywanie organizacji materiału, nadawanie mu jakiejś struktury. Chodzi o wniknięcie w istotę rzeczy, zobaczenie powiązań między elementami, wniknięcie w terminy wchodzące w zakres działania Uczenie się sensoryczne, polegające na wytwarzaniu odruchów warunkowych Uczenie się przez naśladownictwo - Uczenie się uboczne - mimowolne, przy okazji wykonywania jakiś czynności Menu >>>

Technikum Ekonomincze w Ozorkowie 2005 Prezentacja ta jest tylko streszczeniem naszego projektu. Zapraszamy do jego lektury w którym znajdziecie Państwo bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego tematu. Chcielibyśmy również podziękować naszym opiekunom Pani prof. Krzysztofie Nikodem i prof. Ewelinie Miksie – Kondaszewskiej Prezentacje opracowali i w wykonali : Damian Wojciechowski Damian Kacprzak Technikum Ekonomincze w Ozorkowie 2005