JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja - dorośli Xx osób skorzystało w 2013 roku z kursu angielskiego w naszej bibliotece Biblioteka uczestniczy w projekcie „Angielski 123 w bibliotece”
Advertisements

„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Zaburzenia procesu komunikatywnego- wybrane aspekty dotyczące głosu i słuchu Anna Pajor konspekt.
Droga do samodzielności
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Anna Paszkowska-Rogacz
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Problem tłumaczy i tłumaczeń migowych
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Pomagając muzeom słuchać ludzi niesłyszących
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „WSPÓŁCZESNE METODY TERAPII I KOMUNIKOWANIA SIĘ Z OSOBAMI Z USZKODZONYM NARZĄDEM SŁUCHU” Lublin, 8 kwietnia 2006 r.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Przedszkolanka.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Instrukcja rejestracji dla rodziców
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Osoba niepełnosprawna
SŁUCH.
Słuch i hałas.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Migające przedszkolaki”
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
BOBOMIGI Danuta Mikulska.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja.
Metody komunikacji międzyludzkiej
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Metody komunikowania się.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
BOBOMIGI: OD TEORII DO PRAKTYKI
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Metody komunikacji.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Zapis prezentacji:

JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz

Definicja Metoda oparta na zastosowaniu specjalnie opracowanego języka, w którym komunikat składa się z ciągu konwencjonalnych znaków gestykulacyjnych (zwanych znakami migowymi) określających poszczególne litery, liczby lub całe słowa (a czasem nawet krótkie zwroty). Elementem charakterystycznym dla danego znaku jest zarówno układ palców i dłoni u obu rąk, położenie rąk w stosunku do ciała oraz ruch wchodzący w skład całości znaku.

Główne cele Umiejętność posługiwania się językiem w piśmie Ułatwienie komunikowania się niesłyszących i słyszących

Słuchanie Urządzenia dostępne dziś dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących stają się wciąż silniejsze i bardziej skuteczne. Nawet dzieciom z głębokim niedosłuchem zaleca się wczesne i konsekwentne używanie protez słuchowych (aparatów, implantów, systemów pracujących na falach FM i podczerwonych) w celu maksymalnego wykorzystania resztek słuchowych. Metoda nastawiona na przezwyciężanie niedoborów wynikających z ograniczeń rozwoju języka. Korzystanie z komunikatu miganego zastępuje recepcję słuchową.

Recepcyjne czynności językowe (opanowywanie języka receptywnego) Polski Język Migowy jest językiem naturalnym. Jest to język, który dziecko w drodze naturalnej akwizycji otrzymuje od głuchych rodziców bądź rodzica, lub którego uczy się w kontaktach środowiskowych z innymi głuchymi. Głuche dzieci głuchych rodziców, które „otrzymały” język migowy w dzieciństwie tak, jak ich słyszący rówieśnicy język polski, w późniejszym życiu biegle posługują się polskim w piśmie, a niektórzy także w mowie.

Ekspresyjne czynności językowe (opanowywanie języka ekspresywnego) Osoba niesłysząca komunikuje się wykonując znaki migane. Dziecko wiele znaczeń odkrywa podczas interakcji językowej. Funkcje językowe mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Funkcja ekspresywna –daje możliwość wyrażania swoich uczuć. Ważną rolę w procesie komunikowania się odgrywa mimika dzięki której można odczytać emocje dziecka i rodziców oraz sygnały językowe noszące konkretne znaczenie. Dąży się do opanowania języka migowego w piśmie.

Organizacja rehabilitacji Aby interwencja technologiczna mogła odnieść sukces, niezbędne jest podjęcie rehabilitacji. Nie wystarczy zapewnić dzieciom dostępu do dźwięków. Musimy je nauczyć, jak interpretować to, co słyszą. Język migowy jest powszechnie znany ze względu na to, że jest widoczny. Metoda nastawiona na emancypację osób niesłyszących. Kiedyś rehabilitacja, socjalizacja i kształcenie w segregacji (w szkole specjalnej), obecnie duża część dzieci kończy szkoły integracyjne albo nawet zwykłe ogólnodostępne.

Stygmatyzacja Zakłada się, że osoba niesłysząca funkcjonuje inaczej niż osoby słyszące, inaczej poznaje świat i inaczej komunikuje się z ludźmi. Odmienność uznaje się za właściwość nieuniknioną i pożądaną. Dąży się do opanowania języka narodowego jako wspólnego języka społeczeństwa , w którym żyją osoby niesłyszące. Używanie znaków migowych oraz specyficzne cechy języka wynikające ze struktury systemu mają charakter stygmatyzujący.

Synchroniczność czynności językowych rozmówców: osoby słyszącej i osoby z uszkodzeniem słuchu Prawidłowe (eurytmiczne) zsynchronizowanie czynności językowe rozmówców nie jest możliwe.

Zadania rodziny Wybór sposobu komunikowania się z dzieckiem ma ogromne znaczenie i niezależnie, czy rodzice są słyszący czy nie, koniecznie jest u dziecka tworzenie znaków gestowo-mimicznych. Dziecko powinno mieć kontakt z osobami biegle posługującymi się systemem językowo-migowym, a więc przynajmniej jedno z rodziców powinno opanować ten sposób komunikowania się. W praktyce najczęściej rodziców zastępują zawodowi wychowawcy i nauczyciele. g

Szkolenie rodziców Osoby pragnące komunikować się w języku migowym mogą iść na specjalny kurs prowadzony przez przeszkolonych instruktorów. Kurs języka migowego składa się z 4 stopni. Każdy stopień obejmuje około 500 znaków.