Formuły cenowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza progu rentowności
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Próg rentowności.
Ceny cz.II 1. Formuła kosztowa
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Dźwignia operacyjna i finansowa
Klasyfikacja kosztów do celów kontroli.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Scenariusz lekcji Marlena Zaborniak.
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Rachunek kosztów przedsiębiorstwa
Rachunek kosztów zmiennych
Przygotowanie: Patrycja Matczak
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Analiza relacji „koszty-wielkość sprzedaży-wynik”
4. Systemy rachunku kosztów
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
Rachunkowość zarządcza
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Podstawy analizy kosztów
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
METODY WYODRĘBNIANIA KOSZTÓW STAŁYCH I ZMIENNYCH
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
Program zajęć.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 ĆWICZENIA ANALIZA WRAŻLIWOŚCI. 2 WYKŁAD ANALIZA WRAŻLIWOŚCI Przez analizę wrażliwości rozumie się badanie siły oddziaływania różnych czynników lub ich.
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Metody kalkulacji kosztu jednostkowego produktu
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH Porównanie Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
 stałe koszty są jednakowe dla wszystkich poziomów produkcji  wielkość produkcji jest funkcją kosztów  jednostkowe koszty zmienne są stałe (całkowite.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Dr inż. Karolina Bondarowska
Ewidencja zakupów towarów i materiałów
Ewidencja sprzedaży towarów/wyrobów gotowych
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Rachunek kosztów w wieloasortymentowej analizie progu rentowności
dr Zofia Skrzypczak Katedra Ekonomii WSPiZ
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ewidencja sprzedaży aktywów obrotowych
Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
Ewidencja rozchodu materiałów i towarów
Zapis prezentacji:

Formuły cenowe

Kalkulacja cen W ramach sporządzenia kalkulacji cen produktów można wykorzystać: 1. formułę kosztową, w tym: koszt plus narzut zysku, koszt plus zysk od kapitału, koszt plus marża 2. określić dolną granice ceny ( tzn. określić najniższą cenę sprzedaży produktu lub realizacji zamówienia, której obniżenie spowodowałoby zmniejszenie globalnego zysku osiąganego przez przedsiębiorstwo), 3. wyznaczyć cenę optymalną (aby wyznaczyć optymalną cenę sprzedaży produktu, przy której przedsiębiorstwo osiąga maksymalny zysk - należy zmaksymalizować funkcję zysku (przychód krańcowy i koszt krańcowy muszą być sobie równe).

Kosztowe formuły cen Prawidłowo przeprowadzone kalkulacje cenowe wymagają uwzględnienia przy określeniu poziomu cen zwłaszcza poziomu kosztów własnych produktów. Poziomy kosztów własnych produktów i cen decydują bowiem o stopniu rentowności produktów. Podstawową formułą ustalenia cen sprzedaży produktów jest formuła kosztowa. Zgodnie z tą formułą cena sprzedaży produktu powstaje przez dodanie do jednostkowego kosztu produktu narzutu marży jednostkowej, jaka powinna być zrealizowana na sprzedaży produktu. W zależności od przyjętej kategorii kosztu jednostkowego oraz marży jednostkowej, otrzymuje się różne postacie kosztowej formuły cen.

  materiały bezpośrednie + robocizna bezpośrednia koszty wydziałowe koszty zakupu = koszty wytworzenia koszty ogólnego zarządu fabryczny koszt wytworzenia koszty sprzedaży KOSZT WŁASNY

Koszt plus narzut zysku Klasyczna formuła kosztowa jest oparta na założeniu, że cena sprzedaży produktu powinna w całości pokryć pełny jednostkowy koszt własny produktu i zapewnić osiągnięcie określonego zysku. Zysk jednostkowy może być również wyrażony w wielkościach względnych w postaci narzutu. gdzie: cj – cena jednostkowa, nz – narzut zysku, kcj – koszt całkowity jednostkowy

Zalety formuły kosztowej Wady formuły kosztowej prosta, a dzięki temu łatwa w zastosowaniu. kalkulacja ceny sprzedaży jest oparta na wiarygodnych informacjach, gdyż jednostkowe koszty własne produktów są ustalone w ramach systematycznego rachunku kosztów. Dzięki temu poziom cen może być racjonalnie uzasadniony . Najważniejszą wadą jest to, że poziom ceny sprzedaży zależy tylko od jednostkowej wielkości, którą jest pełny jednostkowy koszt własny produktu. Koszt ten oddaje jedynie wewnętrzne uwarunkowania produkcji, natomiast nie uwzględnia uwarunkowań rynkowych, w tym zwłaszcza krótkookresowych wahań w wielkości sprzedaży. Przez to spadek ilości sprzedaży, pociąga za sobą spadek ilości produkcji, powoduje podwyższenie ceny sprzedaży. Dzieje się tak dlatego, ponieważ w klasycznej formule kosztowej zakłada się określony poziom zysku jednostkowego. Inna wada klasycznej formuły kosztowej związana jest z zasadami kalkulacji kosztów jednostkowych. W ramach kalkulacji zachodzi konieczność rozliczenia kosztów pośrednich między produkty. Ponieważ rozliczenie to odbywa się na podstawie umownych kluczy rozliczeniowych, dlatego od przyjętego sposobu rozliczenia tych kosztów zależy wysokość jednostkowego kosztu własnego produktu. W konsekwencji wpływa to także na poziom ceny sprzedaży.

Koszt plus zysk od kapitału. Metoda ta obok kosztów poniesionych na wytworzenie dobra/usługi uwzględnia również kapitał zaangażowany przez przedsiębiorcę. Mówiąc dokładniej, zawiera oczekiwaną stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału. Cena sprzedaży powinna zapewnić pokrycie pełnego jednostkowego kosztu własnego oraz odpowiedni zwrot z aktywów zainwestowanych w produkcję. gdzie: cj – cena jednostkowa, kcj – koszt całkowity jednostkowy, M – majątek przedsiębiorstwa, P – produkcja, r –oczekiwana stopa zwrotu z zainwestowanego kapitału

Formuła cenowa oparta na marży brutto: gdzie: cj – cena jednostkowa, kzj – koszt zmienny jednostkowy, MB – marża brutto, P – produkcja Marżę brutto można również obliczyć następująco: marża brutto = zysk ze sprzedaży + koszty stałe