„Wszelki ruch to dobra sprawa!” Cel główny: - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci - poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowej rywalizacji sportowej Cele szczegółowe: - rozwija koordynację ruchową - rozładowuje napięcie emocjonalne - kształtuje umiejętność pokonywania trudności - współtworzy miłą atmosferę podczas ćwiczeń Metody: konkurencje sportowe i sprawnościowe, pedagogika zabawy. Formy: indywidualna, zespołowa. Pomoce: klocki, woreczki, szarfy, wiaderka, łyżki, piłeczki ping-pong, kubki z wodą, piłki, pachołki, ławeczki. Miejsce: sala zabaw ruchowych
1. Rozgrzewka. Zabawa ,,Moje ciało to instrument” (wg. M 1. Rozgrzewka. Zabawa ,,Moje ciało to instrument” (wg. M. Bogdanowicz) Wszelki ruch to dobra sprawa, dla nas wszystkich to zabawa. Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok. Ref.: Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty. Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.
Wybór kapitanów dwóch drużyn Wybór kapitanów dwóch drużyn. Dzieci losują z worka piłeczki; kto wylosuje piłeczkę w czerwonym kolorze zostaje kapitanem i wybiera zawodników do swojej drużyny. Przywitanie się w parach słowem i przez podanie ręki, a także różnymi częściami ciała: nosem, kolanem, łokciem itp. Konkurencje sportowe: „Hop, hop-żabi skok”. Zadaniem zawodników jest pokonanie trasy przeskakując obunóż przez przeszkody. Drużyna, która wykona zadanie szybciej, otrzymuje większą ilość punktów.
„Popcorn”. Dzieci z drużyn stoją w rozsypce na sali „Popcorn”. Dzieci z drużyn stoją w rozsypce na sali. Kapitanowie drużyn skaczą do najbliższej osoby i łapią ją za ręce, następnie próbują powiększyć kółeczko i razem skaczą do kolejnej osoby itd. Każdy kapitan zbiera do kółeczka członków swojej drużyny. Drużyna otrzymuje tyle punktów, ile osób zdoła nazbierać w określonym czasie.
„Kto się nie boi jeża?”. Zadanie polega na przełożeniu szarfy przez siebie i pokonaniu trasy stąpając bez butów po jeżykach. Która drużyna szybciej wykona zadanie ta zdobywa większą ilość punktów.
„Niesiemy piłeczkę”. Dzieci pokonują trasę niosąc piłeczkę ping-pong na łyżce. Utrudnieniem są przeszkody. Jeśli piłeczka spadnie z łyżki należy ją podnieść, cofnąć się o dwie przeszkody i kontynuować zadanie.
„Idziemy na szczudłach” Zadaniem zawodników jest przejście po wąskiej krawędzi ławeczki z utrzymaniem równowagi, a następnie dotarcie do mety na szczudłach. Szybsza drużyna zwycięża w tej konkurencji.
Zakończenie Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę Zakończenie Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę. Ogłoszenie wyników konkurencji i pogratulowanie zwycięzcom. „Stonoga”- wspólny taniec radości.
Gimnastyka dobra sprawa, dziś z gazetą jest zabawa! Cele ogólne: - rozwijanie sprawności całego ciała w toku zabaw ruchowych z wykorzystaniem metody R. Labana -kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby Cele szczegółowe – dziecko: -rozwija swoją naturalną ruchliwość -wykonuje ćwiczenia ruchowe przy muzyce -poznaje właściwości gazety -współpracuje z rówieśnikami -wyrabia wrażliwość słuchową -uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je -wykazuje się pomysłowością Metody: Elementy metody R. Labana,
I- część wstępna: słuchowo-ruchowe „Tańczmy tak, jak podpowiada muzyka”– różnicowanie rytmu. Wprowadzenie przyjaznej atmosfery podczas zabaw w parach; robienie mostków i przechodzenie pod partnerem, ciągnięcie kolegi/ koleżanki za nogi po sali (na zmianę).
II- część główna: Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazet II- część główna: Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem gazet. -Marsz po kole przy muzyce - rozdanie dzieciom podwójnej kartki z gazety. -Rozkładanie gazety na podłodze, wchodzenie i schodzenie z gazety, przodem, tyłem i bokiem. -Składanie gazety na pół - przeskoki w przód, w tył, bokiem przez gazetę. - Składanie gazety; obieganie złożonej gazety, gdy gra muzyka, kiedy muzyka milknie - przysiad na gazecie. -„Mycie podłogi”- w siadzie klęcznym w kręgu. Gazeta na podłodze przed sobą. Ręce na gazecie. Przesuwanie obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach.
„Chodzę jak rak”- chodzenie na czworakach tyłem z gazetą na brzuchu „Chodzę jak rak”- chodzenie na czworakach tyłem z gazetą na brzuchu. -Robienie kulek z gazet; rzucanie do partnera - Przekładanie kulki z gazety nad głową i między nogami, z ręki do ręki z przodu i za plecami.
-„Naleśnik”- zawijanie partnera w gazetę i rozwijanie -„Naleśnik”- zawijanie partnera w gazetę i rozwijanie. -Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą gazetę w górę, skłaniają się w przód sięgając jak najdalej, a następnie przechodzą do siadu. -„Karuzela” dzieci siedzą na złożonej gazecie, odpychają się stopami i rękami kręcąc się wkoło. -Ćwiczenie tułowia: -dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając gazetą raz do jednej stopy, raz do drugiej; siad rozkroczny, dzieci robią skłony raz do jednej stopy, raz do drugiej. -Ćwiczenie mięśni brzucha „Rowerek” – dzieci leżą na plecach, trzymają gazetę – kierownicę i naśladują jazdę na rowerze.
Część końcowa: -Ćwiczenie stóp „Przenoszenie woreczków” – dzieci palcami u stóp przenoszą woreczek z miejsca na miejsce -Relaks – dzieci przyjmują wygodną pozycję i przy muzyce relaksacyjnej „Malowanie deszczu” delikatnie stukają palcami w gazetę lub „malują” palcem po gazecie. Ćwiczenia oddechowe