Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związki w UML.
Advertisements

Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Unified Modeling Language Wykład 4 Przypadki użycia
Modelowanie przypadków użycia
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Język UML (Unified Modelling Language)
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Inżynieria Oprogramowania II
UML Unified Modeling Language
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
UML – Unified Modeling Language (2)
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
Unified Modeling Language Wykład 5 Diagram czynności
Diagramy klas w języku UML
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Projektowanie - wprowadzenie
Diagramy czynności.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
C.d. wstępu do tematyki RUP
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Inżynieria Oprogramowania
UML 2.x Robert Pająk.
Diagramy obiegu dokumentów a UML w modelowaniu procesów biznesowych
Page 1 Oferta współpracy epunkty Aplikacja wspierająca programy lojanościowe.
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
Modelowanie obiektowe Diagramy sekwencji
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Diagramy przypadków użycia ALINA SUCHOMSKA. Przypadki użycia systemu  technika wyznaczania funkcjonalnych wymagań systemu  opisują typowe interakcje.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Diagram przypadków użycia
Przykłady analiza i projektowanie
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram komunikacji (communication diagram)
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram przypadków użycia
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Diagramy przepływu danych
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Unified Modeling Language
Inżynieria wymagań użytkownika - wprowadzenie
Wstęp do systemów informatycznych Model przypadków użycia.
E. Stemposz. UML i Analiza Obiektowa, Wykład 2, Slajd 1/42 Wykład 2 Model przypadków użycia dr inż. Ewa Stemposz
E. Stemposz. Wprowadzenie do UML, Wykład 1, Slajd 1/24 Wykład 1 Wprowadzenie do UML dr inż. Ewa Stemposz
Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, dr inż. mirosław Loręcki
Inżynieria systemów informacyjnych
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Windows Workflow Foundation
Zapis prezentacji:

Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia Karolina Muszyńska Na podst.: http://www.csun.edu/~dn58412/IS431/IS431_SP13.html G. Schneider , J.P. Winters „Stosowanie przypadków użycia” S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski „Język UML 2.0 w modelowaniu SI”

Modelowanie obiektowe Modelowanie obiektowe jest techniką identyfikacji obiektów w środowisku systemu oraz zależności pomiędzy tymi obiektami. Techniki analizy obiektowej wykorzystywane są do: analizy istniejących obiektów pod względem możliwości ponownego ich wykorzystania lub dostosowania do nowych zastosowań, oraz zdefiniowania nowych lub zmodyfikowanych obiektów, które będą połączone z istniejącymi obiektami w użyteczną aplikację biznesową. Język UML (Unified Modeling Language) jest zestawem notacji stosowanym do określania lub opisu obiektów systemu informatycznego. No additional notes

Modelowanie obiektowe Korzyści - zalety: Podział skomplikowanych systemów na łatwiejsze do opanowania i zrozumienia komponenty Tworzenie komponentów, które mogą być wielokrotnie wykorzystane w innych systemach albo jako elementy wejściowe w innych projektach Myślenie „obiektowe” jest bliższe rzeczywistości No additional notes

Diagramy UML No additional notes

UML Diagrams Diagramy struktury.  Typ diagramów przedstawiających elementy specyfikacji, które są niezależne od aspektu czasu. Są to diagramy klas, obiektów, pakietów i struktur połączonych oraz diagramy wdrożeniowe: diagramy komponentów i rozlokowania. Diagramy dynamiki.  Typ diagramów przedstawiających cechy zachowania się systemu lub procesy biznesowe. Są to diagramy przypadków użycia, czynności i maszyny stanowej, jak również cztery diagramy interakcji, będące podzbiorem diagramów dynamiki podkreślającymi interakcje pomiędzy obiektami: diagramy sekwencji, komunikacji, harmonogramowania i sterowania interakcją. No additional notes

Najpowszechniej stosowane diagramy UML Do modelowania funkcji systemu – diagramy przypadków użycia Do modelowania obiektów, będących w zakresie działania systemu oraz relacji między nimi –diagram klas i diagram obiektów dla każdego przypadku użycia, oraz dla całego systemu. Do modelowania interakcji pomiędzy obiektami w celu realizacji funkcji/przypadku użycia – diagramy sekwencji i czynności dla każdego przypadku użycia Do modelowania zachowania/logiki obiektów - diagram maszyny stanowej dla każdej klasy

Diagramy UML - przykład Diagram maszyny stanowej dla obiektu “Zlecenie” Dodaj nowego klienta Utwórz nowe zlecenie :klient :zlecenie Utwórz zlecenie Dostarcz zlecenie ZLECENIE KLIENT DOSTAWA Diagram przypadków użycia Diagram klas dla przypadku użycia “Dodaj nowe zlecenie” Diagram sekwencji dla przypadku użycia “Dodaj nowe zlecenie” Pracownik :dostawa Utwórz dostawę

Modelowanie przypadków użycia Modelowanie przypadków użycia jest procesem modelowania funkcji systemu, ukazującym zdarzenia biznesowe, aktorów którzy te zdarzenia inicjują oraz to w jaki sposób system reaguje na te zdarzenia. Przypadek użycia jest sekwencją powiązanych akcji, zarówno zautomatyzowanych jak i ręcznych, prowadzących do realizacji funkcji biznesowej. Nazywa się go również scenariuszem realizacji funkcji. Aktor reprezentuje encję zewnętrzną, która wchodzi w interakcję z systemem w celu wymiany informacji. Aktorem jest użytkownik pełniący określoną rolę w systemie i może to być zarówno osoba jak i zewnętrzny system. W pewnego rodzaju zdarzeniach zwanych zdarzeniami czasowymi, które inicjowane są w określonym momencie czasu, aktorem jest czas.

Diagram przypadków użycia Diagram przypadków użycia jest opisem systemu z punktu widzenia jego funkcji – jakie funkcje oferuje system Diagram przypadków użycia nie przedstawia przepływów danych ani przepływów informacji w systemie (przepływy te są przedstawiane na diagramach interakcji)

Rozszerzające i zawierane przypadki użycia Rozszerzający przypadek użycia rozszerza funkcjonalność bazowego przypadku użycia o nowe zachowania lub akcje w stosunku do podstawowego przebiegu zdarzeń. Rozszerzający przypadek użycia może być wywołany jedynie przez przypadek użycia, który rozszerza. Zawierany przypadek użycia zawiera typowe kroki scenariusza, które są wspólne dla dwóch lub więcej bazowych przypadków użycia. Zawierany przypadek użycia redukuje redundancję i sprzyja ponownemu wykorzystaniu wspólnych elementów.

Rozszerzający przypadek użycia (relacja “extend”) Sprawdź listę dostępnych pokoi Przekaż rezerwację centrali “Sprawdź listę dostępnych pokoi” jest przypadkiem bazowym. W określonych sytuacjach (np. brak dostępnych pokoi do wynajęcia w danym obiekcie) wywołany zostanie przypadek “Przekaż rezerwację centrali”. Przypadki rozszerzające nie są wykonywane automatycznie, a zależność rozszerzania skierowana jest do przypadku bazowego.

Zawierane przypadki użycia (relacja “include”) Dokonaj rezerwacji Sprawdź listę dostępnych pokoi Przypadek bazowy „Dokonaj rezerwacji” każdorazowo wywołuje przypadek „Sprawdź listę dostępnych pokoi”. Zależność zawierania skierowana jest do przypadku zawieranego.

Dziedziczenie - uogólnienia w kontekście aktorów i przypadków użycia Złóż zamówienie Złóż zamówienie telefonicznie Złóż zamówienie przez stronę www Klient Przygotuj raport sprzedaży Przedstawiciel handlowy Przygotuj raport Przygotuj raport o reklamacjach Przypadki “Złóż zamówienie telefonicznie” i „Złóż zamówienie przez stronę www” są możliwymi odmianami przypadku bazowego „Złóż zamówienie”, natomiast „Przygotuj raport sprzedaży” i „Przygotuj raport o reklamacjach” to odmiany przypadku bazowego „Przygotuj raport”. Przedstawiciel handlowy może przyjmować rolę Klienta i inicjować te same przypadki użycia co Klient.

Przypadki użycia typu CRUD i elementarne przypadki użycia Utwórz zamówienie Klient Sprzedawca Sprawdź stan zamówienia Anuluj zamówienie Administrator bazy danych Zarządzaj stanem magazynu Przypadki użycia typu CRUD (Create, Read, Update, Delete) są wykorzystywane kiedy aplikacja służy do przechowywania danych i tylko jeden aktor wchodzi z nią w interakcję (np. zarządzanie bazą danych, zarządzanie zamówieniami, itp.).

Dokumentacja przypadków użycia Każdy przypadek użycia powinien zawierać dokumentację w formie scenariuszy. Scenariusz jest sekwencją akcji dokumentujących zachowanie użytkownika i systemu. Każdy przypadek użycia powinien mieć przynajmniej scenariusz główny ale wskazane jest, żeby wyróżnić także scenariusze alternatywne. Zarówno scenariusz główny jak i alternatywny szczegółowo opisują pełną funkcjonalność reprezentowaną przez przypadek użycia. Dodatkowe ważne elementy dokumentacji przypadków użycia to: warunki wstępne oraz warunki końcowe.

Proces tworzenia diagramu przypadków użycia Identyfikacja aktorów (poszukiwanie źródeł i celów głównych wejść i wyjść systemu). Identyfikacja przypadków użycia (główne funkcje systemu). Identyfikacja związków pomiędzy aktorami i przypadkami użycia (asocjacji) Identyfikacja dodatkowych relacji między przypadkami użycia (“extend”, “include”) Identyfikacja relacji uogólnienia pomiędzy przypadkami użycia i aktorami Udokumentowanie przypadków użycia