Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
III etap edukacyjny BIOLOGIA 2
Wraz z rozwojem cywilizacji człowiek ma stopniowo coraz większy wpływ na środowisko naturalne. W większość przypadków jest to niestety wpływ negatywny, a nawet niszczący. 3
Środowisko naturalne ma zdolność do samoregulacji, czyli samooczyszczania się. Niestety w obliczu nieracjonalnego gospodarowania zasobami przez człowieka oraz ilości wytwarzanych zanieczyszczeń, natura jest coraz bardziej bezbronna. 4
Następuje np. poprzez wycinanie i karczowanie lasów. NISZCZENIE SIEDLISK Następuje np. poprzez wycinanie i karczowanie lasów. 5
PRZEKSZTAŁCANIE SIEDLISK W TERENY ROLNICZE Na zdjęciu pole torfowe. PRZEKSZTAŁCANIE SIEDLISK W TERENY ROLNICZE Następuje poprzez wycinanie lasów, osuszanie terenów podmokłych itp. 6
FRAGMENTACJA EKOSYSTEMÓW Następuje np. poprzez budowanie dróg bez specjalnych podziemnych i naziemnych przejść dla zwierząt. 7
Niekontrolowany rozrost miast i osiedli ludzkich; URBANIZACJA Niekontrolowany rozrost miast i osiedli ludzkich; powstawanie betonowych pustyń. 8
PRODUKCJA ODPADÓW I ZANIECZYSZCZANIE ŚRODOWISKA 9
W tym: nawozów sztucznych, pestycydów itp. WPROWADZANIE DO ŚRODOWISKA OBCYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH I SUBSTANCJI TOKSYCZNYCH W tym: nawozów sztucznych, pestycydów itp. 10
ZWIĘKSZONA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W tym: dwutlenku węgla, tlenku węgla, metanu, freonów itd. 11
WPROWADZANIE NOWYCH GATUNKÓW ROŚLIN I ZWIERZĄT Sprowadzony do Polski powodujący silne oparzenia Barszcz Sosnowskiego niekontrolowanie rozprzestrzenił się po całej Polsce. WPROWADZANIE NOWYCH GATUNKÓW ROŚLIN I ZWIERZĄT Gatunki obce i inwazyjne mają często negatywny wpływ na rodzimą florę i faunę - zmieniają charakter siedlisk, stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt. 12
NADMIERNA EKSPLOATACJA ZASOBÓW Nieodnawialnych np. paliwa kopalne i odnawialnych, np. woda, rośliny i zwierzęta itp. 13
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.