Piotr Biernacki – MGX Infoservice

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Hotel Courtyard – Warszawa
Systemy dla przedsiębiorstw
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Narzędzia Systemów workflow
Quartz. Wstęp Framework stworzony do budowy aplikacji biznesowych Metodologia która łączy prototypowanie, modelowanie wizualne oraz automatyzację budowy.
Rational Unified Process
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
BPMN Business Process Modeling Notation
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Projektowanie - wprowadzenie
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
USPRAWNIANIE, DORADZTWO, KONSULTING
Stanisław Jerzy Niepostyn, Ilona Bluemke Instytut Informatyki,
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Zmapowane, opisane, zmierzone, niezarządzane - stan zarządzania procesami w polskich organizacjach Łukasz Tartanus – PROCESOWCY.PL Katarzyna Szołtys –
Mirosław Grybalow Business Development Manager SAS Polska
Szkolenia, Coaching, PR.
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
IBM mainframe jest optymalnym serwerem, o ile … (czy musi być tak drogo?)
Zaprojektowanie i wykonanie prototypowego systemu obiegu dokumentów (workflow) dla Dziekanatu Wydziału z wykorzystaniem narzędzi open-source i cloud computing.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Prof. Aleksander Surdej
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
1 (21) Modelowanie i opis wymagań Bogdan Bereza – blogomocja.blogspot.com –
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Diagramy przepływu danych
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Notacja biznesowa BPMN Piotr Kasprzyk.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Inżynieria systemów informacyjnych
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
Dział IT partnerem w biznesie. Jak mierzyć wartość informatyki?
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół wspierający
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zapis prezentacji:

Piotr Biernacki – MGX Infoservice Wdrożenie Elektronicznego Obiegu Informacji w Firmie – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? Piotr Biernacki – MGX Infoservice

Organizacja nie ucząca się Przypadek z życia nie stosowania zasad analizy procesów biznesowych Duża organizacja zaimplementowała system klasy EOIF wspomagający jej pracę i … uzyskała pogorszenie WSZYSTKICH parametrów pracy: zadania wykonywano dłużej, osobami o wyższych kompetencjach, nie uzyskano pożądanych parametrów procesów. Przyczyną tego był brak jasno sprecyzowanych wymagań dla zamawianego systemu wynikający ze szczątkowej analizy procesów w organizacji Niezadawalające wyniki wdrożenia spowodowały decyzję o zmianie systemu „na lepszy”. Nie przeprowadzono analizy procesów bo przecież analiza została po poprzednim nieudanym wdrożeniu. Czy to kolejne wdrożenie może się udać? Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Kryteria sukcesu / porażki podczas wdrażania systemów EOIF. Wdrożenie Systemu EOIF Sukces tylko wszyscy niezadowoleni czy to częste zjawisko? Kiedy wdrożenie jest sukcesem a kiedy porażką czy nastąpiła poprawa biznesu? Oczywiście termin i koszt wdrożenia są ważne ale najważniejsze są wymierne (finansowo) korzyści z wdrożenia. czy system zostało odebrany? Odebranie systemu EOIF jest sukcesem dostawcy ale nie zawsze – odbiorcy. czy dostawa jest dokładnie zgodna z zamówieniem? Otoczenie procesów się zmienia dlatego realizacja wdrożenia na stan z „przedwczoraj” może być zupełną porażką na „jutro”. Uwaga. Poprawę należy rozpatrywać w kontekście firmy a nie pojedynczego zadania Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Kryteria sukcesu / porażki podczas wdrażania systemów EOIF. Przyczyna porażki brak analizy lub analiza nieprawidłowa Analiza fragmentu organizacji, gdzie najmniej „zmęczy” ludzi Brak analizy skali projektu – „na prototypie działało” brak nadzoru nad zmianami procesów Uporczywe trzymanie się stron zapisów z umowy Nie podążanie za zmieniającymi się wymaganiami procesów analiza systemowa zamiast biznesowej Wiem jak będzie realizowane ale nie wiem co potrzebuję Udowadnianie, że wybrany system jest „najlepszy” podejście typu – w aplikacji można zrobić wszystko ale kto to „wszystko” ma zrobić Klient nie ma kompetencji Producent – rozszerzenie zakresu umowy zewnętrzni analitycy biznesowi Kiepska analiza, ale firma nie ma kryteriów odbioru więc przyjmuje ją za dobrą monettę. Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Jak zwiększyć szansę na sukces podczas wdrażania systemów EOIF? Budowanie kompetencji biznesowych w organizacji Szkolenia, Uczelnie, Coaching Przekształcenie modelu procesów biznesowych w narzędzie pozyskiwania, utrzymywania i rozpowszechniania wiedzy o procesach nie tylko na potrzeby wdrożenia EOIF Logika procesów Uwarunkowania procesów (skala, otoczenie) Kompetencje ludzkie (macierz odpowiedzialności RACIs) Inwentaryzacja wsparcia Wymagania procesów Automatyzacja procesów (w tym EOIF) przynosi kolosalne korzyści tylko wtedy, gdy są twarde kryteria oceny tego co chcemy uzyskać a to wymaga kadry, która wie jak się tego dowidzieć. Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Budowanie kompetencji biznesowych w organizacji Identyfikacja procesów Dobór metod – w tym: Notacji Sposobu prowadzenia projektów Zakresu identyfikacji Narzędzi wspierających Przeszkolenie zespołu analizującego procesy Szczegółowe dla osób dokumentujących procesy Ogólnego (szkolenie z czytania modeli) – dla pozostałych uczestników projektu Zamodelowanie procesów Weryfikacja poprawności (konsultanci wew./zewnętrzni) Zidentyfikowane procesy i ich otoczenie są podstawą do wyboru narzędzia wspierającego. Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Modelowanie w narzędziach EOIF Narzędzia EOIF posiadają własne narzędzia do modelowania są one jednak: Nakierowane na konfigurację obiegu a nie na analizę pracy Często poza standardami Często mało wydajne Wybór ich jako narzędzia do modelowania jest de facto wyborem narzędzia implementacji Dobre narzędzia EOIF potrafią komunikować się z narzędziami do modelowania poprzez standardy: XPDL BPMN XML lub odczytywać natywne formaty narzędzi do modelowania (np. igxml) Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Czym jest model procesu a czym mapa procesów? … i jakie są konsekwencje mylenia tych pojęć? Mapa procesu służy pokazaniu zależności pomiędzy elementami procesu / procesami Mapa nie opisuje jak potrzeba jest przekształcana w jej zaspokojenie, nie nadaje się do badania sprawności Model służy zobrazowaniu funkcjonowania procesu pełne, sparametryzowane modele procesów mogą służyć do ich symulacji / wykonania w narzędziach wspierających realizację procesów, nie nadaje się do analizy przestrzeni Mylenie pojęcia mapy i modelu powoduje: Błędy w zrozumieniu istoty procesów Niespójność modeli Braki w identyfikacji obszarów Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Jak modelować? Czego oczekujemy od notacji: Będzie zrozumiała dla odbiorcy biznesowego Nie będzie limitować modelującego Pozwoli przekazać wystarczającą ilość informacji Pozwoli na precyzyjną definicję logiki przepływu Będzie zrozumiała dla dostawców Będzie zrozumiała dla partnerów z którymi musimy omawiać współpracę Innymi słowami notacja powinna być zgodna z jakimś standardem Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Jak modelować? BPMN Precyzyjny, powszechny standard dedykowany do modelowania procesów biznesowych nie związany z żadnym z producentów UML Standard „programistów”, dobry na etapie wdrożenia, gorszy – analizy. Narzędzia symulacyjne nie wykorzystują UML. EPC „Standard” jednego producenta, nieefektywny w dużych modelach Swimlane/Cross functional Powszechny, ale niedoprecyzowany „Własna” notacja Ryzyko nieporozumień z innymi organizacjami Zwykły diagram przepływu Bardzo niedoprecyzowany Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Jak modelować? Dlaczego BPMN? Stabilny standard Silne wsparcie – ponad 75 producentów oprogramowania oficjalnie wspierających ten standard w tym: BizAgi • BOC (Adonis) • Borland • Casewise HandySoft (BizFlow) • IBM (Business Process Manager) iGrafx • Oracle • Software AG (Aris) • Sparx (Enterprise Architect) i wiele innych … wspierających mniej oficjalnie np. Microsoft (Visio) czy polskie firmy takie jak Tecna, • Dysant, • Rodan, • Stylex Mocno reprezentowany w : Administracji Publicznej • Na uczelniach Wspierający inne powszechne standardy: WS-BPEL • XPDL Kompletny: Modelowanie przebiegu procesu w organizacji (orkiestracja) Modelowanie współpracy pomiędzy organizacjami (choreografia) Analiza komunikacji (konwersacja) Standard przeznaczony JEDYNIE do modelowania procesów biznesowych Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Czym jest BPMN? Business Process Model and Notation (BPMN) jest: stabilną graficzną notacją (aktualna wersja 2.0 – 01.2011) opisującą kroki w procesie biznesowym. zaprojektowana tak, aby odzwierciedlić: przepływ procesu i informacji (komunikatów) pomiędzy różnymi procesami. Jednoznaczność modeli BPMN umożliwia ich symulacje, jeśli narzędzie do modelowania potrafi ją wykonać. Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Diagram procesu biznesowego – podstawowe obiekty Typy obiektów wykorzystane do modelowania przepływu: Zdarzenia Okręgi Czynności Zaokrąglone prostokąty Bramki Romby Inne elementy graficzne Dane Adnotacje Grupy Komunikaty Elementy łączenia obiektów Linie (z określonym początkiem i końcem) Przepływ procesu (Przepływ sekwencyjny) Przepływ komunikatów Powiązania (Konwersacje) Miejsca realizacji procesu Prostokąty Partnerzy (Uczestnicy, baseny) Role Biznesowe (Partycje, Tory) Powiedz, że to są PRAWDZIWIE PODSATWOWE ELEMENTY. Że są jeszcze znaczniki, ale one jedynie uzupełniają informację Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Zamiast podsumowania Korzyści z zastosowania BPMN w identyfikacji procesów PRZED wdrożeniem EOIF Powszechny standard Możliwość stosowania jeden notacji dla różnorodnych projektów Łatwość komunikacji modeli z innymi uczestnikami (partnerzy, dostawcy, analitycy) Kompletność standardu Nie ma ryzyka, że nie da się precyzyjnie odwzorować sytuacji biznesowej Dostępność narzędzi - różnorodne narzędzia wspierające Darmowe – dobre na rozpoczęcie „zabawy” z modelowaniem Komercyjne – wyższa efektywność i w rezultacie tańsze stosowanie (niższy koszt przygotowania modelu) Uniwersalność Nadaj się zarówno do prostych prezentacji jak i złożonych analiz. Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Zamiast podsumowania Korzyści ze szkoleń BPMN w celu przygotowania się do wdrożenia EOIF Skrócenie czasu (i kosztu) opanowania notacji Pozyskanie dobrych praktyk modelowania Poznanie notacji i przykładów użycia Poznanie technik służących: optymalizacji procesów Jakościowa – Ilościowa przygotowaniu dokumentacji na potrzeby wdrożeń systemów IT wspierających pracę przedsiębiorstw Zapraszamy na otwarte szkolenia SQAM z BPMN MODELOWANIE PROCESÓW SYMULACJA PROCESÓW BIZNESOWYCH Z WYKORZYSTANIEM Z MODELI BPMN 2.0 NOTACJI BPMN 2.0 26-28 lutego 12-14 marca 24-26 marca 9-11 kwietnia

I najważniejsze Żeby wiedzieć jak najpierw trzeba wiedzieć co Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014

Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014 Pytania i odpowiedzi Piotr Biernacki MGX Infoservice Wilanowska 14a / 1ab 00-422 Warszawa GSM +48 601 24 26 35 tel. +48 22 71 111 71 piotr.biernacki@mgx.com.pl www.mgx.com.pl, www.igrafx.com, www.bpmn.org Kontakt z organizatorem szkoleń SQAM/BAMT: Katarzyna Żuromska GSM: +48 600 462 211 fax: +48 22 244 24 59 katarzyna.zuromska@bamt.pl Wdrożenie EOIF – dlaczego nie zawsze jest sukcesem? 2014