Procesy biznesowe w praktyce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

Znaki informacyjne.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Metody goniometryczne w badaniach materiałów monokrystalicznych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Burze pyłowe na Marsie.
MATERIAŁY WŁÓKIENNICZE
Wzory ułatwiające obliczenia
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
JO16-75 Dane techniczne: Wysokość-130 Płaszczyzna dolna-90
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Studenckie Poradnie Prawne Podsumowanie działalności październik 2008 – – styczeń 2009.
ANALIZA WYNIKÓW NABORU ELEKTRONICZNEGO do szkół ponadgimnazjalnych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
SERDECZNIE WITAMY 1. WSPOMNIEŃ CZAR… 2 3 PANORAMA OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Ilość młodzieży: 46 Powierzchnia w m : 99 m Powierzchnia w m na jednego młodego człowieka: 2,1 m.
RADA PROGRAMOWA RSIP WŁ Łódź, r. Małgorzata Krawczyk
informator edukacyjny
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] WOJEWODA MAŁOPOLSKI Małopolski Komitet Monitorujący Kontrakt Wojewódzki 9 lutego 2006 r.
Kuratorium Oświaty w Szczecinie WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2008 W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO Wyniki opracowano na podstawie danych zamieszczonych.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
- powtórzenie wiadomości
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
___________________________________ Warszawa, 27 sierpnia 2009 r. Prezentacja wyników za I półrocze 2009 r. Wzrost zysków i przychodów Grupy MNI.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Sugerowana cena detaliczna 83,00 zł netto Półbuty zawodowe skórzane FT bez wkładki antyprzebiciowej i podnoska minimalny zakup*cena zbytu netto.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Odzyskać obywatelstwo perspektywa makroekonomiczna Anna Zachorowska-Mazurkiewicz Feministyczny Think Tank.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach Wydział Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej Oddział Analiz i Statystyki Medycznej Zgony przedwczesne w województwie.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Procesy biznesowe w praktyce Marek Piotrowski Projektowanie, testowanie i optymalizacja

Rysunek 2.1. Proces reklamacyjny

Rysunek 2.2. Najważniejsze elementy opisu procesu

Rysunek 2.3. Symbol kroku (zadania) Rysunek 2.4. Proces „akcja piłkarska”

Tabela 2.1. Opis elementów diagramu z rysunku 2.4.

Rysunek 2.5. Proces przygotowania indyka w cieście

Tabela 2.2. Rodzaje zadań

Rysunek 2.6. Proces reklamacji uzupełniony o komunikat o jej rozpatrzeniu

Rysunek 2.7. Bramka ALBO z dwoma wyjściami Rysunek 2.8. Bramka ALBO z trzema wyjściami

Rysunek 2.9. Bramka ALBO z przepływem domyślnym Rysunek 2.10. Bramki ALBO – symbole A i B są równoważne

Rysunek 2.11. Przykład zastosowania bramki ALBO Rysunek 2.12. Zastosowanie bramki LUB (OR)

Rysunek 2.13. Przykład zastąpienia bramki LUB dwoma bramkami ALBO

Rysunek 2.14. Alternatywna metoda zapisu bramki LUB Rysunek 2.15. Bramka I (AND)

Rysunek 2.16. Przykład zastosowania bramki I (AND)

Rysunek 2.17. Bramka COMPLEX

Rysunek 2.18. Podstawowe symbole zdarzeń Rysunek 2.19. Proces z pojedynczymi zdarzeniami początkowymi i końcowymi

Rysunek 2.20. Prawidłowe i nieprawidłowe zastosowanie większej liczby zdarzeń inicjujących

Rysunek 2.21. Proces kancelaryjny o kilku początkach (szkic niezgodny z notacją BPMN)

Rysunek 2.22. Proces kancelaryjny o kilku początkach (szkic niezgodny z notacją BPMN) – zapis z podprocesem

Rysunek 2.23. Formalnie poprawny zapis procesów kancelaryjnych z rysunku 2.22.

Rysunek 2.24. Wykorzystanie notacji bez zdarzeń początkowych i końcowych

Rysunek 2.25. Skutki zastosowania notacji bez zdarzeń początkowych i końcowych w procesie o większej licznie zadań początkowych (oba schematy są w świetle zasad notacji BPMN równoważne)

Rysunek 2.26. Różne notacje rozpoczęcia i zakończenia procesu Rysunek 2.27. Symbol Terminate

Rysunek 2.28. Konkurs kończący się, gdy pierwszy zawodnik wykona zadanie

Rysunek 2.29. Konkurs toczący się do momentu, aż ostatni zawodnik wykona zadanie

Rysunek 2.30. Oczekiwanie na zdarzenie Rysunek 2.31. Bramka sterowana zdarzeniami

Rysunek 2.32. Przykład zastosowania bramki sterowanej zdarzeniami

Rysunek 2.33. Zadanie odbierające komunikat na wyjściu bramki sterowanej zdarzeniami Rysunek 2.34. Bramki inicjujące proces; z lewej sekwencyjna, z prawej równoległa

Rysunek 2.35. Rozpoczynanie procesu od dowolnego zdarzenia z użyciem i bez użycia inicjującej bramki sekwencyjnej sterowanej zdarzeniami (schematy o równoważnym znaczeniu)

o równoważnym znaczeniu) Rysunek 2.36. Rozpoczynanie procesu od wystąpienia dwóch zdarzeń – z użyciem i bez użycia inicjującej bramki równoległej sterowanej zdarzeniami (schematy o równoważnym znaczeniu)

Rysunek 2.37. Oczekiwanie na zdarzenie przerywające główny tok procesu

Rysunek 2.38. Zastąpienie bramki sterowanej zdarzeniami przez zdarzenia pośrednie przerywające

Rysunek 2.39. Proces ze zdarzeniem krawędziowym przerywającym

Rysunek 2.40. Proces ze zdarzeniem krawędziowym nieprzerywającym

Rysunek 2.41. Próba realizacji zdarzenia nieprzerywającego za pomocą symbolu zdarzenia przerywającego

Rysunek 2.42. Schemat z wszystkimi wyjściami z zadania obsłużonymi przez zdarzenia

Rysunek 2.43. Schemat obsługi zmiany budżetu przedsięwzięcia

Rysunek 2.44. Przykładowe symbole uściślające rodzaj zdarzenia

Tabela 2.3. Symbole określające rodzaj zdarzenia

Tabela 2.3. Symbole określające rodzaj zdarzenia – ciąg dalszy

Tabela 2.3. Symbole określające rodzaj zdarzenia – ciąg dalszy

Tabela 2.3. Symbole określające rodzaj zdarzenia – ciąg dalszy

Tabela 2.3. Symbole określające rodzaj zdarzenia – ciąg dalszy

Rysunek 2.45. Zdarzenie Message wysyłające i odbierające

Tabela 2.4. Zbiorcza tabela zdarzeń

Tabela 2.4. Zbiorcza tabela zdarzeń – ciąg dalszy

Rysunek 2.46. Przykłady procesów z bramkami łączącymi ALBO (XOR)

Rysunek 2.47. Procesy z rysunku 2.46 narysowane bez bramek łączących

Rysunek 2.48. Schemat ilustrujący działanie różnych bramek łączących

Rysunek 2.49. Przykład użycia bramki łączącej LUB (OR)

Rysunek 2.50. Przykład użycia bramki złożonej – „głosowanie”

Rysunek 2.51. Zmodyfikowany schemat głosowania

Rysunek 2.52. Łączenie bez bramek Rysunek 2.53. Formalny (choć sprzeczny z intuicją) odpowiednik schematu z rysunku 2.52

Rysunek 2.54. Proces obsługi faktury

Rysunek 2.55. Proces obsługi faktury z zaznaczeniem wykonawców

Rysunek 2.56. Przykładowy proces

Rysunek 2.57. Przydział zadań do ról

Rysunek 2.58. Przykładowy proces

Rysunek 2.59. Przypisanie konkretnych osób do ról

Rysunek 2.60. Przypisanie konkretnych osób do ról (po zmianach administracyjnych)

Rysunek 2.61. Baseny i pasy pływackie – współpraca pomiędzy procesami w różnych organizacjach

Rysunek 2. 62. Schemat z rysunku 2 Rysunek 2.62. Schemat z rysunku 2.61 po pominięciu basenu w modelowanej organizacji

Rysunek 2.63. Schemat z ukrytymi szczegółami procesów w organizacjach zewnętrznych

Rysunek 2.64. Proces prywatny

Rysunek 2.65. Proces publiczny – widoczne jedynie zadania komunikujące się z zewnętrznymi podmiotami

Rysunek 2.66. Schemat z rysunku 2.61 narysowany w postaci kolaboracji

Rysunek 2.67. Symbol konwersacji Rysunek 2.68. Schemat wykorzystujący kolaborację i konwersację

Rysunek 2.69. Konwersacja z minimalną ilością informacji o jej zawartości

Rysunek 2.70. Konwersacja i konwersacja złożona

Rysunek 2.71. Konwersacja z trzema uczestnikami

Rysunek 2.72. Konwersacja z dwoma uczestnikami wieloinstancyjnymi

Rysunek 2.73. Notacja używana przez część analityków Rysunek 2.74. Symbol podprocesu w postaci zwiniętej

Rysunek 2.75. Podproces – postać rozwinięta

Rysunek 2.76. Przykład zastosowania podprocesu rozwiniętego i zwiniętego na jednym schemacie (zaznaczone strzałkami)

Rysunek 2.77. Proces narysowany bez podprocesów

Rysunek 2.78. Proces narysowany za pomocą zwiniętych podprocesów

Rysunek 2.79. Podproces Sprawdzenie dokumentów (patrz rysunek 2.78)

Rysunek 2.80. Podproces Sprawdzenie reklamowanego sprzętu (patrz rysunek 2.78)

Rysunek 2.81. Podproces Decyzja (patrz rysunek 2.78)

Rysunek 2.82. Podproces rozpatrywania wniosku o kredyt

Rysunek 2.83. Podproces Decyzja

Rysunek 2.84. Schemat bez użycia podprocesów na oznaczenie powtarzających się fragmentów procesu

Rysunek 2.85. Podproces zdarzeniowy w postaci rozwiniętej Rysunek 2.86. Podproces zdarzeniowy w postaci zwiniętej

Rysunek 2.87. Proces ad-hoc w postaci rozwiniętej

Rysunek 2.88. Proces ad-hoc w postaci zwiniętej

Rysunek 2.89. Proces ad-hoc z przepływami sekwencji

Rysunek 2.90. Proces ad-hoc z przepływami sekwencji i przepływem obiektów

Rysunek 2.91. Symbol podprocesu typu Pętla Rysunek 2.92. Symbol podprocesu wieloinstancyjnego równoległego

Rysunek 2.94. Symbol podprocesu wieloinstancyjnego sekwencyjnego Rysunek 2.93. Symbol podprocesu wieloinstancyjnego równoległego w notacji BPMN w wersji 1.0 Rysunek 2.94. Symbol podprocesu wieloinstancyjnego sekwencyjnego

Rysunek 2.95. Wykorzystanie podprocesów: pętli, wieloinstancyjnego sekwencyjnego i wieloinstancyjnego równoległego na przykładzie firmy handlowej

Rysunek 2.96. Przykładowy proces ze zmienną liczbą instancji w poszczególnych krokach

Rysunek 2.97. Opis procesu w notacji BPMN z wykorzystaniem symboli wielokrotnych

Rysunek 2.98. Dekompozycja procesu na podprocesy o jednakowej liczbie instancji

Rysunek 2.99. Symbol transakcji Rysunek 2.100. Zadanie merytoryczne z kompensacją

Rysunek 2.101. Przykład transakcji zakupu

Rysunek 2.102. Przykład transakcji z procesem wewnętrznym

Rysunek 2.103. Przykład transakcji z uwzględnieniem możliwości przerwania

Rysunek 2.104. Przykład transakcji z uwzględnieniem błędu katastrofalnego

Rysunek 2.105. Przykład transakcji uproszczony poprzez pominięcie szczegółów

Rysunek 2.106. Symbol zaproponowany przez Tony’ego Fletchera

Rysunek 2.107. Przykładowy proces z wykorzystaniem symbolu Fletchera

Rysunek 2.108. Podproces kompensacyjny w postaci zwiniętej Rysunek 2.109. Obiekt danych Rysunek 2.110. Obiekt danych z opisem stanu

Rysunek 2.111. Dwa sposoby rysowania przepływu danych Rysunek 2.112. Notacja zorientowana na zmiany stanu danych w trakcie wykonywania zadania

Rysunek 2.113. Symbole danych wejściowych i wyjściowych

Rysunek 2.114. Przykład zastosowania obiektów danych wejściowych i wyjściowych

Rysunek 2.115. Kolekcja danych Rysunek 2.116. Przykład zastosowania kolekcji obiektów danych

Rysunek 2.117. Symbol magazynu danych Rysunek 2.118. Schemat procesu rozpatrywania wniosku kredytowego z użyciem symbolu magazynu danych

Rysunek 2.119. Symbol grupy

Rysunek 2. 120. Proces handlowy z rysunku 2 Rysunek 2.120. Proces handlowy z rysunku 2.62 z wydzieloną grupą zadań Negocjacje z dostawcą

Rysunek 2.121. Przykłady symboli prywatnych związanych z pocztą elektroniczną; u góry zdarzenia: początkowe odbierające, pośrednie wysyłające, pośrednie odbierające i końcowe wysyłające; u dołu zadania: odbierające inicjujące proces, wysyłające i odbierające

Rysunek 2.122. Zapis komunikatu nadchodzącego poprzez e-mail: za pomocą symbolu prywatnego (A) i przy użyciu symbolu standardowego z komentarzem (B)

Rysunek 2.123. Symbol adnotacji Rysunek 2.124. Przykład użycia adnotacji

Rysunek 2.125. Symbol choreografii

Rysunek 2.126. Choreografia – oba symbole są równoważne

Rysunek 2.127. Choreografia i odpowiadająca jej kolaboracja

Rysunek 2.128. Choreografia z dwoma odbiorcami Rysunek 2.129. Równoważne schematy wymiany komunikatów

Rysunek 2.130. Choreografia dwukierunkowa i odpowiadająca jej kolaboracja

Rysunek 2.131. Choreografia złożona (wielokrotna wymiana komunikatów) Rysunek 2.132. Choreografie z modyfikatorami: A – pętla, B – wieloinstancyjna równoległa, C – wieloinstancyjna sekwencyjna

Rysunek 2.133. Uczestnik wieloinstancyjny

Rysunek 2.134. Przykładowy proces

Rysunek 2.135. Schemat choreografii procesu z rysunku 2.134

Rysunek 2.136. Zastąpienie konstrukcji symbolem złożonym

Rysunek 2.137. Alternatywny wygląd choreografii dla schematu z rysunku 2.134

Rysunek 2.138. Błędny schemat konwersacji

Rysunek 2.139. Błędny diagram choreografii odpowiadający schematowi na rysunku 2.138

Tabela 2.5. Przykłady poprawnych i niepoprawnych ciągów choreografii

Tabela 2.5. Przykłady poprawnych i niepoprawnych ciągów choreografii – ciąg dalszy

Tabela 2.5. Przykłady poprawnych i niepoprawnych ciągów choreografii – ciąg dalszy

Rysunek 2.140. Przykład choreografii

Rysunek 2.141. Przykłady zastosowania bramki ALBO

Tabela 2.6. Użycie komunikatów w choreografii

Rysunek 2.142. Połączenie z użyciem bramki LUB (OR)

Rysunek 2.143. Przykłady użycia bramki I (AND) w choreografii

Rysunek 2.144. Przykład zastosowania bramki złożonej do choreografii

Tabela 2.7. Zdarzenia w choreografii

Rysunek 2.145. Przykład: zawieranie ubezpieczenia, diagram współpracy (kolaboracji)

Rysunek 2. 146. Diagram z rysunku 2 Rysunek 2.146. Diagram z rysunku 2.145 z wyrysowanym przebiegiem choreografii

Rysunek 2.147. Proces ofertowania

Rysunek 2.148. Rysowanie choreografii w schematach z więcej niż dwoma basenami

Rysunek 2.149. Wywołania: A – wywołanie globalnego zadania choreografii, B – wywołanie globalnej choreografii (postać zwinięta), C – wywołanie globalnej choreografii (postać rozwinięta)