Dr Karolina Muszyńska Na podst.:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Metoda Development Center w praktyce
Analiza ryzyka projektu
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Cykle życia oprogramowania
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Wzorce projektowe w J2EE
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
PROJEKT SIECI KOMPUTEROWYCH
Dotcom Projektowanie systemów CCTV Projektowanie sieci LAN
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Zadanie badawcze nr 3 Zwiększenie wykorzystania energii z OZE w budownictwie 1 Kierownik części zadania badawczego dr Zbigniew Caputa Projekt finansowany.
Zarządzanie projektami
Obsługa procesów biznesowych w MOSS 2007 Na przykładzie procesu obsługi zleceń Paweł Wróbel.
A. Jędryczkowski – 2007 r.. Algorytmem nazwiemy ścisły przepis postępowania, którego wykonanie gwarantuje otrzymanie danych wynikowych z dostarczonych.
Bezpieczeństwo a zarządzanie projektami
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Planowanie przepływów materiałów
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Podstawy analizy ryzyka
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Przykłady analiza i projektowanie
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: Program do analizowania i weryfikowania danych dla JST i kuratoriów.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Model przydziału zadań. Informacje wstępne ● Podaję tu uproszczoną wersję modelu, którą będziemy stosować w testach. ● Wszystkie trudniejsze wymagania,
LEŚNE CENTRUM INFORMACJI - PLATFORMA INFORMACYJNA MONITORINGU ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Dr Karolina Muszyńska Opracowano na podstawie: Wiegers K., Beatty J., Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Helion, 2014.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie projektami informatycznymi
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

dr Karolina Muszyńska Na podst.:

2

Faza definicji zakresu – JAKI JEST PROBLEM Faza analizy problemu – JAKIE KWESTIE TRZEBA ROZWIĄZAĆ Faza analizy wymagań – JAKIE SĄ WYMAGANIA Czego użytkownicy potrzebują i chcą od nowego systemu? Faza projektu logicznego – CO SYSTEM MA ROBIĆ Faza analizy decyzji – JAKIE ROZWIĄZANIE WYBRAĆ 3

4 Zadania fazy analizy wymagań Identyfikacja wymagań systemu Wymagania funkcjonalne: czynności i usługi dostarczane przez system: funkcje biznesowe, wejścia, wyjścia, przechowywane dane. Wymagania pozafunkcjonalne: pożądane cechy charakteryzujące system dotyczące: działania, dokumentacji, budżetu, łatwości obsługi, właściwości dających oszczędności kosztów lub czasu, bezpieczeństwa, itp.

5 Zadania fazy analizy wymagań Priorytetyzacja wymagań Niezbędne vs pożądane wymagania Aktualizacja planu projektu W przypadku gdy wymagania przekraczają wstępne założenia należy albo zmniejszyć jego zakres albo zwiększyć budżet projektu

System będzie kosztował więcej niż zakładano. System będzie dostarczony później niż zakładano. System nie będzie spełniał oczekiwań użytkowników i to niezadowolenie może spowodować, że nie będą chcieli z niego korzystać. Koszty utrzymania i rozwijania działającego już systemu mogą być niewspółmiernie wysokie. System może okazać się niepewny, podatny na błędy i przestoje. Reputacja zespołu zostaje splamiona, gdyż jakiekolwiek braki, bez względu na to kto jest im winien, są postrzegane jako błędy całego zespołu. 6

Zgodne – wymagania nie są sprzeczne ani niejasne. Kompletne – wymagania opisują wszystkie możliwe wejścia i odpowiedzi systemu. Realne – wymagania mogą być spełnione z przy dostępnych zasobach i istniejących ograniczeniach. Wymagane – wymagania są niezbędne z punktu widzenia realizacji celów systemu. Dokładne – wymagania są wyrażone prawidłowo. Identyfikowalne – wymagania bezpośrednio korespondują z funkcjami i właściwościami systemu. Weryfikowalne – wymagania są tak zdefiniowane, aby można było je zweryfikować w fazie testów. 7

Identyfikacja i analiza problemu Zbieranie-odkrywanie wymagań Dokumentowanie i analizowanie wymagań Zarządzanie zmianami wymagań 8

Analiza wymagań w celu rozwiązania problemów związanych z: Brakującymi wymaganiami Sprzecznymi wymaganiami Nierealnymi wymaganiami Nakładającymi się wymaganiami Niejasnymi wymaganiami Formalizacja wymagań Stworzenie dokumentu definiującego wymagania Przekazanie dokumentu udziałowcom lub komitetowi sterującemu 9

Dokument definiujący wymagania powinien zawierać następujące elementy: Funkcje i usługi, które mają być realizowane przez system. Wymagania pozafunkcjonalne dotyczące właściwości, cech i atrybutów systemu. Ograniczenia związane z procesem tworzenia systemu lub warunkami w jakich ma działać. Informacje o innych systemach, z którymi tworzony system musi współpracować. 10

Przeglądanie istniejącej dokumentacji, formularzy i baz danych Badania i wizyty podobnych instalacji Obserwacja środowiska pracy Kwestionariusze Wywiady Prototypowanie Sesje planowania wymagań - Joint requirements planning (JRP)/Joint application development (JAD) 11

Sesja wspólnego planowania wymagań - Joint requirements planning (JRP) – to proces, w ramach którego przeprowadzane jest wysoce ustrukturalizowane spotkanie grupowe (ze starannie dobraną grupą udziałowców i zdefiniowaną agendą), który umożliwia analizę problemów i zdefiniowanie wymagań dla systemu. 12