Seminarium: „Dziecko w potrzebie” Poznań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Procedura odbioru dziecka Zakopane 2011 r.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Dziecko jako świadek w postępowaniu karnym.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
mgr Małgorzata Cieślak
Fundacja jako rodzaj organizacji
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Odpowiedzialność karna nieletnich
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
Działalność szkoły w świetle prawa
„Ignorantia iuris nocet” cz. II
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Kryteria rekrutacji do oddziałów przedszkolnych Kryteria ustawowe – I grupa: Osoby, które z przyczyn losowych mają trudniejszą sytuację rodzinną, zdrowotną
we władzę rodzicielską
Pracownicze dane osobowe
Prawa Dziecka.
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Dlaczego miesiąc? Art. 4. Małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które.
Czy to jest możliwe? Art. 56. § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd rozwiązał.
Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej.
Nowe regulacje, stare błędy Art § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd orzekł separację.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Zmiana imienia i nazwiska
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Agnieszka Olszewska.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Prawa dziecka.
Działalność kontrolna RPD
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
Sądy Administracyjne w Polsce
ELEMENTY PRAWA DLA PEDAGOGÓW cz. II
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Seminarium: „Dziecko w potrzebie” Poznań 2014.04.25 „Granica interwencji” czyli doświadczenia praktyków w sytuacjach podejmowania decyzji o odbiorze dziecka z rodziny” Justyna Piekarska - kurator rodzinny Sąd Rejonowy Poznań – Grunwald i Jeżyce w Poznaniu III Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej ds. Rodzinnych

Konwencja o prawach dziecka Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20.11.1989 w art. 9 ust. 1 podkreśla, że Państwa – Strony zapewniają, aby dziecko nie zostało oddzielone od swoich rodziców wbrew ich woli, z wyłączeniem przypadków, gdy kompetentne władze, podlegające nadzorowi sądowemu, stwierdzą że takie oddzielenie jest konieczne ze względu na najlepiej pojęte interesy dziecka (szczególnie w przypadkach nadużyć lub zaniedbań ze strony rodziców, gdy każde z rodziców mieszka oddzielnie, a należy podjąć decyzję odnośnie do miejsca pobytu lub zamieszkania dziecka).

Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2013, Nr 0, Poz.135) W Polsce w/w ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w pierwszej kolejności określa zasady i formy wspierania rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo – wychowawczych, a dopiero jeśli te formy pomocy okażą się nieskuteczne wymienia zasady i formy pieczy zastępczej.

Ustawa z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2013, Nr 0, Poz.135) Stosując ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, należy mieć na względzie: podmiotowość dziecka i rodziny; prawo dziecka m.in. do: wychowania w rodzinie, a w razie konieczności wychowywania dziecka poza rodziną — do opieki i wychowania w rodzinnych formach pieczy zastępczej (jeśli jest to zgodne z dobrem dziecka), powrotu do rodziny, utrzymywania osobistych kontaktów z rodzicami (z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał takich kontaktów), stabilnego środowiska wychowawczego, ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie dziecka, ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

Kodeks rodzinny i opiekuńczy Zgodnie z art.100 k.r.o. każde z rodziców może się zwrócić do sądu opiekuńczego o odebranie dziecka zatrzymanego przez osobę nieuprawnioną, a sąd i inne ograny władzy publicznej są obowiązane udzielać pomocy rodzicom, jeśli jest ona potrzebna do należytego wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rozpatrując taki wniosek musi jednak uwzględniać dobro dziecka i interes społeczny zgodnie z zapisami art.95§3 k.r.o. Ochrona praw rodziców i ich interes ma w tym postępowaniu charakter drugorzędny. Jeśli sąd rozpoznając sprawę uzna, że powrót dziecka do rodzica domagającego się ochrony swoich praw jest sprzeczne z dobrem dziecka, wówczas sąd nie przychyli się do takiego wniosku

Postępowanie o przymusowe odebranie osoby Postępowanie o odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej (osoba małoletnia do 18 r.ż, która nie zawarła związku małżeńskiego) lub osoby pozostającej pod opieką (osoba ubezwłasnowolniona całkowicie) toczy się w oparciu o zapisy wprowadzone do kodeksu postępowania cywilnego ustawą z dnia 19 lipca 2001 (art.5981-59813).

Postępowanie o przymusowe odebranie osoby Sprawy o odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub osoby pozostającej pod opieką nie mogą być wszczęte z urzędu (art.5981§3 k.p.c), a jedynie na wniosek osoby uprawnionej (każdy rodzic, któremu przysługuje władza rodzicielska albo któremu powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej z jednoczesnym ograniczeniem władzy rodzicielskiej drugiego z rodziców do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka).

Postępowanie o odebranie osoby - fazy postępowania faza rozstrzygająca (rozpoznawczą), która może przebiegać w samodzielnym postępowaniu wg. przepisów art.5981-5985 lub stanowić część innego postępowania rozpoznawczego np. w sprawach o zmianę rozstrzygnięcia o władzy rodzicielskiej, rozwód, separację lub unieważnienie małżeństwa – cel: rozpoznanie sprawy i wydanie orzeczenia (określenie zobowiązanego, uprawnionego, terminu); faza wykonawcza (realizacyjną), która zawsze przebiega wg. przepisów art.5986-59813 – cel: wykonanie orzeczenia nakładającego obowiązek wydania osoby.

Postępowanie o odebranie osoby – faza wykonawcza Postępowanie wykonawcze (art.5986-59813) rozpoczyna się z chwilą zlecenia przez sąd (w postaci postanowienia) kuratorowi sądowemu przymusowego odebrania osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką na wniosek osoby uprawnionej, jeżeli zobowiązany do oddania w/w osoby nie zastosuje się do postanowienia (w tym momencie kurator staje się głównym organem wykonawczym prowadzącym postępowanie o odebranie osoby: zorganizowanie odbioru, koordynowanie wykonania, ustalanie terminu odebrania, zawiadomienie o tym uprawnionego, faktyczne odebranie i oddanie osoby uprawnionemu w miejscu wykonywanych czynności.

Postępowanie o odebranie osoby – faza wykonawcza Do sytuacji mogących doprowadzić do zlecenia kuratorowi przymusowego odbioru dziecka należy: uprowadzenie dziecka tzw. „porwania rodzicielskie”; zatrzymanie lub przetrzymanie dziecka przez osobę nieuprawnioną;

Działania kuratora podczas realizacji odebrania osoby Kurator jest uprawniony do odebrania osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką od każdej osoby, u której ona się znajduje; Przymusowe odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką i oddanie jej uprawnionemu może nastąpić tylko w obecności uprawnionego albo osoby lub przedstawiciela instytucji przez niego upoważnionej. Przy odbieraniu osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką kurator sądowy powinien zachować szczególną ostrożność, aby dobro tej osoby nie zostało naruszone - w szczególności, aby osoba ta nie doznała krzywdy fizycznej lub moralnej. Jeżeli wskutek wykonania orzeczenia miałoby doznać uszczerbku dobro osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką, kurator sądowy wstrzyma się z wykonaniem orzeczenia do czasu ustania zagrożenia, chyba że wstrzymanie wykonania orzeczenia stwarza poważniejsze zagrożenie dla tej osoby.

Działania kuratora podczas realizacji odebrania osoby W razie potrzeby kurator może żądać od Policji, organów pomocy społecznej lub innych instytucji pomocy przy czynnościach związanych z przymusowym odebraniem (wątpliwości i spory kompetencyjne). Na żądanie kuratora Policja powinna usunąć osoby przeszkadzające w wykonaniu orzeczenia . Poza tym pomoc Policji może polegać na zapewnieniu porządku w miejscu wykonywanych czynności, bezpieczeństwa kuratorowi i odbieranej osobie oraz udzielaniu innej niezbędnej pomocy na żądanie kuratora. W przypadkach ukrycia osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką lub innych czynności podejmowanych w celu udaremnienia wykonania orzeczenia kurator zawiadomi prokuratora Jeśli zobowiązany ukrywa miejsce pobytu osoby podlegającej władzy rodzicielskiej lub pozostającej pod opieką kurator występuje z wnioskiem do sądu o zarządzenie przymusowego sprowadzenia zobowiązanego celem złożenia oświadczenia o miejscu pobytu tej osoby (oświadczenie to pod względem skutków karnych jest równoznaczne ze złożeniem zeznań pod przyrzeczeniem).

Odebranie dziecka w celu umieszczenia w placówce lub rodzinie zastępczej Przepisy art. 5986–59812 stosuje się również w przypadkach konieczności odebrania dziecka z dotychczasowego środowiska w celu wykonania orzeczeń: wydanych w przypadkach nagłych na zasadzie art.569§2 k.p.c., o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w rodzinie zastępczej na podstawie art.109§2 pkt.5 k.r.o.

Statystyki – okręg działania Sądu Okręgowego w Poznaniu Rok Ilość odbiorów w trybie art. 5986 kpc Liczba etatów kuratorów rodzinnych 2013 86 111 2012 66 110 2011 106 105 2010 75

Etyczne aspekty pracy kuratora – ocena moralna odbioru dziecka przez kuratora Kryterium normy – działania kuratora są dobre są zgodne z przepisami Kryterium intencji – intencją kuratora jest ochrona dobra dziecka Kryterium sposobu realizacji - działania kuratora są dobre, jeśli realizacja zadania jest dobrze przygotowana i przeprowadzona Kryterium skutku – jeśli skutek jest dobry to postępowanie było moralnie dobre (skutek rozłożony w czasie) Kryterium cnót osobistych – czy działanie jest dobre zależy od tego kto je wykonuje – jeśli kurator jest dobrym człowiekiem dysponującym wieloma cnotami to musi postępować moralnie

Dziękuję za uwagę Justyna Piekarska