20 REGUŁ POSTĘPOWANIA DOBREGO DOWÓDCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Sprawdzian także dla rodziców
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Normy praktyki zawodowej
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Jak bezpiecznie korzystać
realizacja VIII punktu
Przygotował: Mateusz Muszyński
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Spójność logiczna projektu.
Organizacja i zarządzanie firmą
1 Zdjęcia ze stron: Skorzystaj z dofinansowań bez biurokracji.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Zasady Ratujące Życie Wprowadzenie dla pracowników i podwykonawców.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
przypadku prześladowania
Przestrzeganie przepisów bhp,
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Strategie rozwiązywania konfliktów
Idea oceniania kształtującego
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Opieka farmaceutyczna
czyli jak mówić bez oskarżenia
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Bezpieczeństwo w sieci
Metody sprawnego uczenia się.
Wizja STARLIFE Uświadomić ludziom profilaktykę zdrowia w oparciu o skarby ziemi Pobudzać innych do niezależnej przedsiębiorczości Wypracować niezależność.
Bezpieczeństwo w Internecie.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Nasza „mała” demokracja
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Praca rzecznika prasowego i biura promocji Uczelni w odczuciu rektora Ryszard Tadeusiewicz Były rektor…
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Bezpieczne zachowanie na świetlicy szkolnej Autorka: Oliwia Torba kl. 1e.
STRES jak sobie z nim radzic.
Biurko a efektywne wykorzystanie czasu pracy Zmieniając niewiele, możemy w ciągu roku zaoszczędzić nawet kilka tygodni.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Projekt Promocja zdrowia pracowników szkoły Realizacja w latach
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

20 REGUŁ POSTĘPOWANIA DOBREGO DOWÓDCY

REGUŁA NR 1: NIE POGARSZAJ SYTUACJI. OKRES OCZEKIWANIA NA PRZYBYCIE EKIP RATOWNICZYCH WYKORZYSTAJ NA ROZPOZNANIE SYTUACJI I PODJĘCIE DECYZJI O WŁAŚCIWYM KIERUNKU DZIAŁAŃ.

REGUŁA NR 2: NIE WYDAWAJ OGÓLNIKOWYCH POLECEŃ TAKIE ZACHOWANIE JEST TYPOWE DLA WYWOŁUJĄCYCH PANIKĘ. OKRZYKI TYPU „WYNOSIĆ CO SIĘ DA" LUB „WSZYSTKO PŁONIE" NIE POMAGAJĄ W KIEROWANIU. DOKŁADNIE ZORIENTUJ SIĘ W SYTUACJI I WYDAWAJ KONKRETNE POLECENIA. NIE ORGANIZUJ PANIKI BEZWŁADNYM WOŁANIEM O POMOC.

REGUŁA NR 3: KONTROLUJ PRZEPŁYW INFORMACJI. ZAWSZE W SYTUACJACH KRYTYCZNYCH RODZI SIE OLBRZYMIA ILOŚĆ INFORMACJI, NAD KTÓRYMI TRZEBA PANOWAĆ. STARAJ SIĘ SELEKCJONOWAĆ, BY UŻYTECZNIE MÓC JE WYKORZYSTAĆ, A MYLNE NATYCHMIAST TŁUMIĆ. PAMIĘTAJ ŻE LUDZIE POSTĘPUJĄ IRRACJONALNIE PRZY BRAKU INFORMACJI. MIEJ PRZY SOBIE OSOBY DOBRZE POINFORMOWANE.

REGUŁA NR 4: PAMIĘTAJ ŻE O WSZYSTKIM NIE MOŻESZ DECYDOWAĆ. KIERUJĄCY AKCJĄ RATOWNICZĄ SĄ ZWYKLE OBCIĄŻENI NADMIAREM OBOWIĄZKÓW. UMIEJĘTNOŚĆ WŁAŚCIWEGO ICH USZEREGOWANIA POD WZGLĘDEM WAŻNOŚCI I WYKONYWANIA WE WŁAŚCIWEJ KOLEJNOŚCI TO KLUCZ DO SUKCESU. TRZEBA Z CZEGOŚ ZREZYGNOWAĆ, BY MÓC SKUPIĆ SIĘ W SPRAWACH NAJWAŻNIEJSZYCH.

REGUŁA NR 5: NIE ZAJMUJ SIĘ DROBIAZGAMI. JEŻELI BĘDZIESZ POSTĘPOWAŁ ZGODNIE Z DOTYCHCZAS PODANYMI REGUŁAMI TO PIĄTA NIE POWINNA SPRAWIĆ CI KŁOPOTU. WIEDZ JEDNAK, ŻE ZETKNIESZ SIĘ Z OSOBAMI, KTÓRE ZAJMOWAĆ CIĘ BĘDĄ DROBIAZGAMI, BY UNIKNĄĆ KONTAKTU Z RZECZYWISTYMI PROBLEMAMI. NIE DAJ SIĘ WCIĄGNĄĆ DO TEGO TYPU DZIAŁAŃ I SKONCENTRUJ SIE NA KONTROLOWANIU PRZEDSIĘWZIĘĆ KLUCZOWYCH DLA SYTUACJI.

REGUŁA NR 6: WYELIMINUJ NIEPOWAŻNYCH. UŚWIADOM SOBIE ŻE PODOBNIE JAK ZAJMOWANIE SIĘ BŁAHOSTKAMI, RÓWNIEŻ TRYWIALIZOWANIE SYTUACJI JEST DZIAŁANIEM OBRONNYM. LUDZIOM O TAKIM NASTAWIENIU DAJ ZADANIA, KTÓRE WYELIMINUJĄ ICH ZE STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ LUB SPOWODUJĄ PRZENIESIENIE POZA TEREN TWOJEGO DZIAŁANIA.

REGUŁA NR 7: PAMIĘTAJ O ODPOCZYNKU. MA TO SZCZEGÓLNE ZNACZENIE PODCZAS DŁUGOTRWAŁYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH. ZMĘCZENIE KIERUJĄCYCH AKCJĄ PROWADZI DO PODEJMOWANIA BŁĘDNYCH DECYZJI, ZWIĘKSZA RYZYKO, POWODUJE STRESY- NIE OBAWIAJ SIĘ PRZEKAZANIA DOWÓDZTWA, GDY MUSISZ ODPOCZĄĆ. WPROWADŹ PODMIANĘ DLA CAŁEGO PERSONELU W CELU ZAPEWNIENIA WSZYSTKIM CZASU NA ODPOCZYNEK I RELAKS.

REGUŁA NR 8: ZADBAJ O WŁAŚCIWĄ ŁĄCZNOŚĆ. POMYŚLNOŚC AKCJI RATOWNICZEJ ZALEŻY OD WSPÓŁPRACY I KOORDYNACJI WYSIŁKÓW. DLATEGO POSZCZEGÓLNE JEDNOSTKI MUSZĄ MIEĆ MOŻLIWOŚĆ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE SOBĄ. WIELU PROBLEMÓW UDA SIĘ UNIKNĄĆ, GDY OSOBY PODEJMUJĄCE KLUCZOWE DECYZJE BĘDĄ MIAŁY MOŻLIWOŚĆ POROZUMIEWANIA SIĘ.

REGUŁA NR 9: WRÓĆ DO NORMALNYCH DZIAŁAŃ GDY TYLKO BĘDZIE TO MOŻLIWE. KONTYNUOWANIE BEZ POTRZEBY DZIAŁAŃ NA NAJWYŻSZYCH OBROTACH PROWADZI DO NAPIĘĆ ORGANIZACYJNYCH. GDY SYTUACJA ZOSTANIE OPANOWANA, NIE WPROWADZAJ ZBĘDNEGO POŚPIECHU.

REGUŁA NR 10: INFORMUJ SWEGO PRZEŁOŻONEGO. GDY ZADBASZ O TO, WIELE ZYSKASZ. PO PIERWSZE MASZ SZANSĘ DOTRZEĆ PRZY POMOCY SWOJEGO PRZEŁOŻONEGO DO POTRZEBNYCH CI ŚRODKÓW. PO DRUGIE, W RAZIE POTRZEBY MOŻESZ LICZYĆ NA WSPARCIE W CZASIE AKCJI.

REGUŁA NR 11: WYKORZYSTAJ DOŚWIADCZENIA INNYCH. POSZCZEGÓLNYM JEDNOSTKOM PRZYDZIELAJ ZADANIA ZGODNIE Z ICH PRZYGOTOWANIEM. KORZYSTAJ Z USŁUG SŁUŻB SPECJALISTYCZNYCH.

REGUŁA NR 12: UNIKAJ ZNALEZIENIA SIĘ W SYTUACJI BEZ WYJŚCIA. DZIAŁALNOŚĆ PODCZAS SYTUACJI KRYTYCZNYCH NIE MOŻE BYĆ JEDNOSTKOWA. DOKONUJĄC WYBORÓW PAMIĘTAJ O TYM. NIE PODEJMUJ DECYZJI W RODZAJU „RAZ KOZIE ŚMIERĆ ". ZAWSZE POZOSTAW SOBIE MOŻLIWOŚĆ PODJĘCIA DECYZJI ALTERNATYWNEJ.

REGUŁA NR 13: PAMIĘTAJ, ŻE PROKURATOR PRZYJRZY SIĘ TWOJEJ DZIAŁALNOŚCI. FAKT TEN MUSZĄ UWZGLEDNIĆ WSZYSCY DECYDENCI, ALE NIE MOGĄ BYC TĄ MYSLĄ SKRĘPOWANI. WSZYSTKO, CO ZDARZY SIĘ PODCZAS AKCJI, BĘDZIE POTEM SZCZEGÓŁOWO ANALIZOWANE. WYZNACZ KOGOŚ DO NOTOWANIA TWOICH ROZKAZÓW ORAZ PRZEDSIĘWZIĘĆ, A TAKŻE W MIARĘ MOŻLIWOŚCI MOTYWÓW ICH PODJĘCIA.

REGUŁA NR 14: NIE ZWALNIAJ INNYCH Z ODPOWIEDZIALNOŚCI. PAMIĘTAJ O TYM, ŻE NIE TYLKO TOBIE ZALEŻY NA POWODZENIU AKCJI. ZAUFAJ INNYM. MIEJ DYSTANS DO SWOICH DECYZJI (NIE WSZYSTKIE SĄ DOSKONAŁE). POZWÓL WSPÓŁPRACOWNIKOM DECYDOWAĆ I ODPOWIADAĆ ZA PODJĘTE DECYZJE.

REGUŁA NR 15: WYKORZYSTAJ KOLEŻEŃSKIE STOSUNKI. ZANIM WYDARZY SIĘ SYTUACJA KRYTYCZNA, STARAJ SIĘ POZNAĆ LUDZI, Z KTÓRYMI BĘDZIESZ WSPÓŁPRACOWAŁ. ORGANIZUJ SPOTKANIA PODLEGŁYCH CI JEDNOSTEK.

REGUŁA NR 16: ZORIENTUJ SIĘ JAKIE MASZ MOŻLIWOŚCI UZYSKANIA POMOCY. PRZYGOTUJ LISTĘ MOŻLIWYCH SPOSOBÓW UZYSKANIA POMOCY, ZANIM BĘDZIESZ JEJ POTRZEBOWAŁ.

REGUŁA NR 17: WSPÓŁDZIAŁAJ ZE ŚRODKAMI MASOWEGO PRZEKAZU. WYZNACZ OSOBĘ ODPOWIEDZIALNA ZA KONTAKTY ZE ŚRODKAMI MASOWEGO PRZEKAZU. OD TEGO JAKIE INFORMACJE BĘDĄ PRZEKAZYWANE MEDIOM ZALEŻY W GŁÓWNEJ MIERZE POWODZENIE CAŁEJ AKCJI. MEDIA TEŻ MOGĄ POMÓC, ALE RÓWNIEŻ ZASZKODZIĆ SZUKAJĄC SENSACJI.

REGUŁA NR 18: PAMIĘTAJ ŻE PO OPANOWANIU SYTUACJI NASTĄPI ROZŁADOWANIE STRESÓW. DOTYCZY TO ZWŁASZCZA TWOICH PODWŁADNYCH. SYMPTOMY ROZŁADOWANIA SIĘ STRESÓW MOGĄ BYĆ RÓŻNE: DEPRESJA, POIRYTOWANIE, BÓLE FIZYCZNE, NIERACJONALNE WYBUCHY- TWOIM ZADANIEM JEST ZAPEWNIENIE ŚRODKÓW MEDYCZNYCH I POMOCY LEKARSKIEJ.

REGUŁA NR 19: PAMIĘTAJ ŻE URATOWANI WYMAGAJĄ OPIEKI. OSOBY URATOWANE MOGĄ PRZEŻYWAĆ SZOK, UCZUCIE BEZRADNOŚCI, POCZUCIA WINY, LĘK. TRZEBA UMIEĆ TYM LUDZIOM POMÓC.

REGUŁA NR 20: PRZEPROWADŹ KRYTYCZNĄ ANALIZĘ AKCJI RATOWNICZEJ. MA TO DUŻE ZNACZENIE I MOŻE BYĆ DOBRZE SPOŻYTKOWANE W PRZYSZŁOŚCI.