„Zaczarowany Świat Chemii”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Advertisements

Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Czy kwasy reagują z solami?
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Hydro- i aerostatyka : Co wpycha balon do butelki ?
Doświadczenie z wodą i atramentem
  OK konspekt z chemii.
Tajemnicze pismo z mąki
Wykrywanie skrobi w produktach spożywczych
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Tlen.
Koło „80 dni dookoła świata” PSSP,
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Sprawozdanie z doświadczenia
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
DOŚWIADCZENIA Magda Woźnikowska Ewelina Drąg
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Wycieczka w chemię żywności
Średniowieczna pracownia alchemiczna
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Otacza nas woda i powietrze
Doświadczenia Chemiczne
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Doświadczenia.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Magia czy fizyka? Czyli sztuczki z ciśnieniem
Repetytorium z chemii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Doświadczalny Konkurs Fizyczny I Chemiczny 2014
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
CHEMIA ORGANICZNA I JEJ ZNACZENIE W UKŁADACH BIOLOGICZNYCH
Doświadczenie z atramentem
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii
Proste doświadczenia z fizyki do zrobienia w domu
Potęga Eksperymentu.
Projekt biologiczno-chemiczny
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
CHEMIA OD KUCHNI.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Czy substancje można mieszać?
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

„Zaczarowany Świat Chemii”

„Samopompujący się balon”

Potrzebny sprzęt: Butelka Lejek Balon

Odczynniki: Kwas Octowy Soda Oczyszczona

Sposób wykonania: Do butelki wlewamy ¾ szklanki octu, a do balonika przez lejek wsypujemy 3 łyżki sody. Następnie naciągamy balonik na szyjkę butelki i wsypujemy jego zawartość.

Obserwacja: Wydzielony gaz napompował balon.

Wyjaśnienie : Podczas doświadczenia zachodzi reakcja sody (czyli wodorowęglanu sodu) z kwasem octowym. Jest to reakcja wymiany, przy której wydzielają się znaczne ilości dwutlenku węgla Ponieważ gaz ma ograniczoną drogę rozprzestrzeniania wypełniania on balonik. Jeśli użyjemy większej ilości składników wówczas w reakcji powstanie więcej gazu, co może sprawić, że nasz balon wystrzeli w powietrze.

„Całe jajko w butelce”

Potrzebny sprzęt: Butelka Zapałki

Odczynniki: Ugotowane jajko na twardo.

Sposób wykonania: Najpierw musimy upewnić się czy jajko jest szersze niż otwór butelki. Podpalamy zapałkę i wrzucamy ją do środka . Następnie stawiamy jajko na butelce.

Wyjaśnienie: Ogień z zapałki podgrzewa powietrze w butelce, przez co cząsteczki gazów oddalają się od siebie. Kiedy płomień gaśnie, cząsteczki w powietrzu schładzają się i zbliżają do siebie. Powietrze z zewnątrz wdarłoby się teraz do butelki, jednak na jego drodze stoi jajko. Ciśnienie powietrza na zewnątrz jest bowiem tak wysokie, że wpycha jajko do środka butelki.

„Skaczące Jajko”

Potrzebny sprzęt: Szklanka Talerzyk

Odczynniki: Ocet Surowe jajko

Wykonanie: Do szklanki nalewamy ocet . Następnie wkładamy do niej surowe jajko i przykrywamy talerzykiem aby zapach nie rozchodził się po pomieszczeniu . Po 24 godzinach otrzymamy gumowe jajko.

Wyjaśnienie: Ocet jest wodnym roztworem kwasu octowego. Jeśli jajko zanurzymy w occie to jego skorupka zmięknie (skorupka zawiera węglan wapnia) powoduje jej mięknięcie.

„ELEKTRONICZNE PISANIE”

Potrzebny sprzęt: kawałek blachy baterie o napięciu minimum 6V lub kilka połączonych biała kartka papieru drucik lub stalówka

Odczynniki: 10 ml wody + 2-3 g jodku potasu (KJ) 10 ml ciepłej wody + szczypta skrobi ziemniaczanej

Wykonanie: Do kawałka blachy podłączamy ujemny przewód baterii .Do ujemnego bieguna podłączamy drucik lub stalówkę .Oba odczynniki mieszamy ze sobą .W powstałym bezbarwnym roztworze zanurzamy na 3 minuty, białą kartkę papieru , mniejszą niż kawałek blachy .Mokrą kartkę kładziemy na blasze tak , aby do niej przylegała. Drucikiem podłączonym do dodatniego bieguna dotykamy papieru , gdzie pojawiają się granatowe znaki. Kartka musi być wilgotna.

Wyjaśnienie: W wyniku elektrolizy z roztworu jodku potasu (KJ) usunięty zostaje jeden elektron i zamienia się w wolny atom jodu (J) , który szybko reaguje ze skrobią z mąki ziemniaczanej.

„Burza w probówce”

Potrzebny sprzęt: Alkohol etylowy C2H5OH lub denaturat Statyw  łapa do probówek  2 zlewki Probówka  okulary  rękawice ochronne 

Odczynniki: Kwas siarkowy VI H2SO4 Kryształki manganianu potasu VII KMnO4

Wykonanie: Do stężonego kwasu siarkowego wlewa się ostrożnie denaturat. Następnie wrzuca się ostrożnie kilka kryształków nadmanganianu potasu. Obserwujemy reakcje.

Rysunek:

Wyjaśnienie: Podczas reakcji manganianu (VII) potasu z kwasem siarkowym(VI) powstaje tlenek manganu (VII), który rozkłada się z wydzielaniem tlenu. Powstający tlen gwałtownie utlenia alkohol etylowy, a efekty towarzyszące reakcji imitują burzę.

Potrzebny sprzęt: Misa Zlewka Łyżeczka

Odczynniki: Piasek Soda Cukier Denaturat

Sposób wykonania: W zlewce mieszamy 6 łyżeczek sody i 8 cukru . Wsypujemy piasek do misy i robimy mały krater . Krater polewamy denaturatem i wsypujemy wcześniej przygotowany roztwór . Podpalamy i czekamy.

Wyjaśnienie: Cukier się spala a soda wytwarza dwutlenek węgla, który powoduje zwiększenie objętości węgla.

Jak najprościej zbadać skład powietrza?

Potrzebny sprzęt: Talerz świeczka Szklanka zapalniczka

Odczynniki: Woda

Wykonanie: Na powierzchni wody znajdującej się na talerzyku umieść małą świeczkę, którą następnie zapal. Przykryj świeczkę szklanką.

Obserwacja: Świeca przez chwilę się pali i podnosi się wraz z wodą wchodzącą do szklanki. Płomień gaśnie, gdy woda zajmuje około 1/5 objętości szklanki, a więc świeca zużyła około 1/5 objętości powietrza zawartego w szklance.

„Magiczny palec”

Potrzebny sprzęt: Talerzyk

Odczynniki: mielony pieprz płyn do mycia naczyń woda

Wykonanie: Wystarczy na talerzyk lub do miski wlać trochę wody. Następnie wsypujemy trochę dokładnie zmielonego czarnego pieprzu na powierzchnię. Pozostaje nam tylko zwilżyć palec jakimś płynem do mycia naczyń. Nie ma różnicy jakiego użyjemy, ponieważ każdy da taki sam efekt . Przykładamy palec do powierzchni wody.

Obserwacja: Pieprz rozsunął się na boki zostawiając puste koło na środku talerzyka. Wygląda to naprawdę "magicznie"!

Wyjaśnienie: Cała zasada działania opiera się na środkach powierzchniowo czynnych. Zmniejszają one miejscowo wzajemne przyciąganie się cząsteczek wody. Na obrzeżach naczynia te siły się nie zmieniają, więc pieprz jest do nich przyciągany.

„Magiczny napój”

Potrzebny sprzęt: kolba 2 szklanki

Odczynniki: jodyna plusz witaminowy o smaku pomarańczowym woda skrobia ziemniaczana woda utleniona

Wykonanie: Wlewam do szklanki wodę utlenioną i dodaje skrobi ziemniaczanej . W drugiej szklance w wodzie rozpuszczam Plusz. Zlewam dwa roztwory.

Obserwacja: Pomarańczowy roztwór zmienił barwę na czarną.

Wyjaśnienie: Jednym ze składników pomarańczowego roztworu jest jodyna .Po dodaniu witaminy C do tego roztworu kwas skrobiowy, ten właśnie kwas redukuje jod do jonów jodkowych, które nie mają barwy a więc roztwór ma kolor bezbarwny lub pomarańczowy jeśli użyjemy witaminy o smaku Pomarańczowym . Drugi roztwór – ten , który wlewamy do pomarańczowego to nadtlenek wodoru i skrobia ( np : mąka ziemniaczana) silny odtleniacz który po utlenieniu ,zabiera się za jony jodkowe anionu który szybko łączy się ze skrobią stąd czarny kolor.

Projekt przygotowali: - BĄK RADOSŁAW KL IIa -Robak Wiktor kl iia -Gajewski Adam kl iia -Śmigielski Tomek kl iia -Lessnau Oskar kl iia