Rozwijanie sprawności motorycznej u dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Metoda integracji sensorycznej
Zagrożenia jakie niesie
KOORDYNACJA.
METODA DOBREGO STARTU.
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Halliwick Ten Points Photo’s © Johan Lambeck, 2001.
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Europejski Test Sprawności Fizycznej
W zdrowym ciele zdrowy duch,
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
METODA DOBREGO STARTU.
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
Ćwiczenia dla umysłu.
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Opracował: Jarosław Nita
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
Trzymaj Formę….
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
USTALENIE WYSOKOŚCI MANIPULACYJNEJ I PRZESTRZENI CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
Żonglowanie Jak zacząć żonglować?
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Dr Janusz Dobosz, Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Korektywy AWF Warszawa piątek, 31 marca 2017.
Układ ruchu Układ ruchu.
Przykłady ćwiczeń korygujących wady postawy ciała.
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
TRENING Z MISTRZAMI /ANANAS.TV
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Ćwiczenia wzmacniające
Wykonały: Patrycja Grabowska Kasia Chmielewska
BHP ĆWICZENIA FIZYCZNE PRZEZNACZONE DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACE TYPU BIUROWEGO BHP
ZESTAW ĆWICZEŃ.
ROZWÓJ GRAFOMOTORYKI I JEJ ZABURZENIA ORAZ SPOSOBY USPRAWNIANIA
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Zestaw ćwiczeń.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
krążeniowo - oddechowa
Styl grzbietowy.
Pan Kamil Krajewski Pacjent zjawił się do kliniki objawami: ból pleców
FMS (functional movement systems)
Wariacje metody Coxa w przepuklinach kręgosłupa lędźwiowego
Bezpieczna praca z komputerem
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Komputerowe stanowisko pracy
Ergonomia pracy przy komputerze.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Ćwiczenia na płaski brzuch
Trzymaj Formę Projekt Wykonali : Denis Brączkowski Patryk Kukliński
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
BHP PRZY KOMPUTERZE.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
Weronika Sherborne ( ) to angielska terapeutka oraz nauczyciel wychowania fizycznego. Przez całe życie pracowała z dziećmi. Wypracowała własny.
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Codziennie istnieje możliwość indywidualnego ustalenia dogodnej godziny przez telefon tel.: Godziny przyjęć: wtorek, środa, czwartek.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Żyj zdrowo! Zdrowie to filar życia. Dbaj o nie każdego dnia. Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiedniego paliwa, aby mógł pracować na najwyższych obrotach.
NORDIC WALKING MARSZ PO ZDROWIE
REHABILITACJA OSÓB PO UDARZE
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
Savoir vivre – czyli dobre maniery. Zachowanie przy stole.
Projekt Gimnazjalny Ocena sprawności fizycznej – siły mięśni brzucha dziewcząt klas VII, II, III Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu na podstawie.
Zapis prezentacji:

Rozwijanie sprawności motorycznej u dzieci

Dlaczego i w jakim wieku warto rozwijać sprawność motoryczną rąk? Motoryka mała, czyli inaczej precyzyjne ruchy rąk należą do najbardziej skomplikowanych ruchów możliwych do wykonania przez człowieka. Ich rozwój przekłada się na umiejętność samoobsługi, rysowania, pisania, a także szeroko pojętej komunikacji. Ręka jest odpowiedzialna za wiele funkcji np. popychanie, podnoszenie ciężarów, szycie, pisanie, itd. Szeroka specjalizacja naszych kończyn decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. Stąd już od najmłodszych lat warto rozwijać ich sprawność. Przedstawione w poniższej prezentacji porady i ćwiczenia można stosować u dzieci od 5-6 roku życia.

O czym trzeba pamiętać, pracując z dzieckiem? Deficyty w zakresie funkcjonowania rąk są bardzo zróżnicowane: od całkowitej niezdolności kontrolowania ich ruchów do drobnych trudności grafomotorycznych. Na każdym z tych etapów warto proponować dziecku odpowiednie oddziaływania, tak aby wypracować z nim możliwie najlepszą sprawność, co jednocześnie przekłada się na jakość jego życia. Wszystkie proponowane zabawy powinny mieć odpowiednią kolejność i nie mogą być wprowadzane w sposób przypadkowy!!! Pracę z dzieckiem rozpoczynamy od ćwiczeń fizycznych tzw. rozmachowych przechodząc do bardziej precyzyjnych ruchów, a kończąc na ćwiczeniach graficznych.

O czym trzeba pamiętać, pracując z dzieckiem? Należy pamiętać również, że proponowane ćwiczenia muszą być odpowiednio dobrane nie tylko do poziomu manualnego dziecka lecz także poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Należy unikać wywoływania poczucia u dziecka, że dane zadanie jest dla niego zbyt infantylne, nudne lub jest przymuszane do jego wykonania, gdyż może to zniechęcić dziecko do dalszej współpracy. Pamiętajmy, by zaczynać od najłatwiejszych ćwiczeń do wykonania przez samo dziecko, by stopniowo zachęcać je zabawa i współdziałaniem do trudniejszych.

Jak dbać o prawidłowe ułożenie ciała podczas pisania? krzesło (siedzisko) powinno mieć podparcie z tyłu, aby podtrzymywać cały odcinek lędźwiowy głębokość części siedzącej powinna być krótsza od długości uda o 2 palce, a wysokość równa długości podudzi stopy muszą przylegać całą powierzchnią do podłoża stół powinien być duży i płaski, przysunięty blisko dziecka stół powinien znajdować się na wysokości wyrostka mieczykowatego mostka stół musi być na tyle szeroki, aby oba ramiona znalazły się na stole

Jak dbać o prawidłowe ułożenie ciała podczas pisania? biodra powinny być zgięte tak, aby dziecko siedziało dokładnie na pośladkach z miednicą ustawioną w pozycji pośredniej oraz z wyprostowanym odcinkiem lędźwiowych kręgosłupa głowa powinna być ustawiona symetrycznie w przedłużeniu tułowia, a barki obniżone zeszyt/kartka powinien być ustawiony na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem dla praworęcznych w lewo, dla leworęcznych w prawo aby ułatwić dziecku prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego można długopisy i ołówki na odpowiedniej wielkości kolorową folią samoprzylepną

Jak dbać o prawidłowe ułożenie ciała podczas pisania? prawidłowa odległość od czubków palców trzymających długopis/ołówek do kartki powinna wynosić ok. 2 cm - koniec długopisu powinien być skierowany ku prawemu ramieniu, a dokładnej znajdować się między przedramieniem i łokciem - przedramię powinno być ustawione mniej więcej prostopadle do liniatury zeszytu - brzeg dłoni nadgarstka i ramię opierają się cały czas o stół i zeszyt i przesuwają podczas pisania - światło powinno padać od lewej strony (dla dziecka praworęcznego) lub z prawej (dla leworęcznego)

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem obręcz barkowa Krążenie ramionami z boku i przodu (wykonywanie kółek małych, średnich i dużych ) – ok. 20 kółek każdego rodzaju Pływanie „na sucho” -symulowanie ruchów, jakie wykonuje się przy pływaniu crowlem na zmianę ze stylem grzbietowym Pajacyki Rzuty piłką znad głowy „Taczka” – dziecko chodzi na rękach, druga osoba podtrzymuje je pod kolanami Odbijanie balonika ramieniem „Koci grzbiet”

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem staw łokciowy Pompki w pozycji stojącej – opadanie rękoma na ścianę Przeciąganie liny Zabawa w ”wkręcanie żarówek” dłońmi Zabawy z pacynkami

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem przedramiona i nadgarstek Przykręcanie i odkręcanie śrubek Nawijanie sznurka w pionie Zakręcanie słoików Łowienie dłonią, np. fasoli z kisielu

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem rotacja ręki Przekładanie jabłek/kamyków z jednej strony na drugą Gra w kręgle Rysowanie obrazków na dłoni i oglądanie ich Budowanie z klocków, woreczków Taniec z chustami/ wstążkami

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem dłoń Zabawy z modeliną/ plastopianką Nawlekanie koralików Dotykanie dłonią różnych faktur – kaszy, ryżu, grochu Zabawy paluszkowe np. spacery palcami po stole, zabawa pacynkami założonymi na palce Przypinanie i zdejmowanie spinaczy do bielizny z przeciwstawnością kciuka wobec wskazującego i środkowego Przesuwanie gumowych piłeczek strumieniem powietrza ze ściskanej gumowej gruszki

Propozycje ćwiczeń, które można wykonywać w domu z dzieckiem dłoń Robienie stempelków (gotowych lub z ziemniaka) Mocne zaciskanie i rozluźnianie dłoni (10 razy) Ugniatanie małych, gumowych piłeczek Formowanie kulek z gazet, bibułki Układanie puzzli Ćwiczenia graficzne - kolorowanie płaszczyzn w książeczkach z obrazkami, kalkowanie, pisanie po śladzie, pisanie ciągu liter bez odrywania ręki, rysowanie ósemki w poziomie ∞

Propozycje książkowe Dzieci młodsze (przedszkole) M. Bogdanowicz, Przygotowanie do nauki pisania, Wyd. Harmonia, Gdańsk M. Frostig, D. Horne, Wzory i obrazki, Wyd. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa H. Tymichova, Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo – ruchową, Wyd. Glottispol, Gdańsk K. Vopel, Od stóp do głów. Gry i zabawy ruchowe dla dzieci. Wyd. Jedność, Kielce K. Vopel, Witajcie ręce. Gry i zabawy ruchowe dla dzieci. Wyd. Jedność, Kielce R. Sobolewska, Od pętelki do literki, Wyd. Seventh Sea, Warszawa Dzieci starsze (szkołą podstawowa) M. Kraszewska, Małymi kroczkami. Kaligrafia, Wyd. WiR, Kraków R. Hływa, Cyfry i szlaczki, Wyd. Harmonia, Gdańsk M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Lewa ręka rysuje i pisze, Wyd. Operon, Gdynia M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Od dysgrafii do kaligrafii, Wyd. Operon, Gdynia J. Furmański, Wzory dyktand graficznych, Wyd. Harmonia, Gdańsk A. Szczepańska, Zwierzaki-figuraki. Zadania grafomotoryczne, Wyd. Harmonia, Gdańsk Propozycje książkowe

Dziękuję za uwagę ☺ Zebrała i przygotowała mgr Nina Majewska-Krzyżewska terapeuta pedagogiczny