WYBRANE KIERUNKI SZTUKI I POŁOWY XX WIEKU
FOWIZM EKSPRESJONIZM KUBIZM ABSTRAKCJONIZM SURREALIZM DADAIZM
FOWIZM fowiści byli nazywani „dzikimi bestiami” sprzeciwiali się akademickiej rutynie CECHY MALARSTWA silny kontrast brak perspektywy i światłocienia deformacja kształtów stosowanie koloru sugestywnego (nie naśladującego obiektywnej barwy przedmiotu)
Henri Matisse,Michaela Maurice Valminck, Holowniki na Sekwanie Henri Matisse, Taniec Andre Derain, Most Westminsterski Henri Matisse,Michaela Maurice Valminck, Holowniki na Sekwanie
EKSPRESJONIZM ekspresja – sposób wyrażania emocji i uczuć wyrażanie osobistych przeżyć i doznań artysty CECHY MALARSTWA wzmożone działanie obrazu przez deformację dramatyczny rysunek silne kontrasty barwne stosowanie czerni w tle lub jako konturu
Ernst Kirchner, Scena uliczna,Berlin Emil Nolde, Ukrzyżowanie Edward Munch, Krzyk Ernst Kirchner, Scena uliczna,Berlin Emil Nolde, Ukrzyżowanie
KUBIZM (fr.cube-sześcian) ANALITYCZNY rozbicie formy przedmiotu na obrazie i ukazanie go z kilku stron wąska gama barw SYNTETYCZNY ponowne scalenie przedmiotów przy zachowaniu ich deformacji odrzucenie perspektywy linearnej budowanie równoległych lub przecinających się planów obrazu
Pablo Picasso, Panny z Awinionu Juan Gris, Portret Picassa Pablo Picasso, Trzech muzykantów
ABSTRAKCJONIZM-brak tematu SPONTANICZNY swobodne malowanie GEOMETRYCZNY kształtowanie formy obrazu kieruje rozwaga w podziale płótna Wassily Kandinsky, Kompozycja Piet Mondrian, Kompozycja II z czerwonym, błękitnym, czarnym i żółtym
Kazimierz Malewicz, Kompozycja suprematyczna Piet Mondrian, Szare drzewo Kazimierz Malewicz, Czarny kwadrat na białym tle
SURREALIZM (inaczej nadrealizm) wyrażanie poprzez obraz podświadomych lub zaczerpniętych ze snu skojarzeń Tomasz Sętowski, Malarz i modelka Salvador Dali, Kuszenie św. Antoniego
Joan Miro, kogut Marc Chagall, Ja i wieś Jarosław Jaśnikowski, Poszukiwacze pradawnych światów
DADAIZM (termin pochodzi od słowa „dada” – dziecięca zabawka konik) zerwanie z wszelkimi zasadami to swobodna twórczość oparta na nonsensie i chaosie artyści szokowali nazywając przedmioty codziennego użytku dziełami sztuki
Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q. Mona Lisa z wąsami Marcel Duchamp, Fontanna
Prezentację wykonała: Anna Rybka-Orłowska