Wpływ zmian czynników infrastrukturalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stan polskiej gospodarki żywnościowej po wejściu do Unii Europejskiej
Advertisements

„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Zarządzanie logistyczne
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce,
Żywność i żywienie w XXI wieku. Konferencja końcowa, Warszawa 28 kwietnia 2011 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
STRATEGIE LOGISTYCZNE
ENERGETYKA maja 2003 Sala Afrykańska, na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Inteligentna Specjalizacja Nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze Kielce, 23 września 2015 r.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
UE i USA w gospodarce światowej*
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wstępna prognoza zbiorów owoców w 2006 roku. Tab. 1. Zbiory owoców w Polsce w tys. ton Gatunek prognoza Jabłka Wiśnie
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Firmy globalne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Model „pięciu sił” M.Portera
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Opracowano na danych Polskiego FADN
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Logistyka agrobiznesu i sieciowa koordynacja technologii wytwarzania i dystrybucji źródłem synergii

Wpływ zmian czynników infrastrukturalnych Funkcjonujące od 1992 roku i intensywnie rozbudowywane sieci hipermarketów oprócz sprzedaży na rynku krajowym dokonują one również skupu poszukiwanych przez klientów na terenie UE polskich produktów żywnościowych i sprzedają je w swoich marketach. Ten wprowadzany w latach 90. kanał dystrybucji osiągnął istotny wymiar zwłaszcza po integracji Polski z UE. Okres rozwoju tego kanału dystrybucji pozwalał producentom rolnym i przedsiębiorstwom przetwórczym dostosować się do wymagań tego rynku – zwłaszcza w perspektywie rozwoju eksportu.

Utrzymująca się w okresie analizowanych dziewięciu lat (2004-2013) skala rozwoju działalności produkcyjnej i przetwórczej producentów surowców rolnych i wyrobów agrobiznesu charakteryzuje się dwu do pięciokrotnym wzrostem wartości obrotów, co decyduje o narastającej sukcesywnie skali zadań logistycznych.

Liczna jest w Polsce grupa globalnych przedsiębiorstw agrobiznesu, które wniosły nowoczesne technologie wytwarzania i organizację oraz infrastrukturę umożliwiającą ekspansję eksportu wyrobów – przez korporacyjne sieci dystrybucji. Realizacji tych zadań sprzyjają zachodzące równolegle w gospodarce tendencje konsolidacji branż mających istotny udział w realizowanych obrotach międzynarodowych.

Jeżeli uwzględnimy rozwój infrastruktury logistycznej sieci sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce, to możliwości realizacji usług transportowo -logistycznych różnych asortymentów surowców i przetworów spożywczych, jak również możliwości dotarcia do konsumentów nie stanowi istotnego problemu.

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej sukcesywnie rosły obroty towarami rolno-spożywczymi oraz ich udział w całym handlu Polski z zagranicą, zarówno po stronie eksportu, jak i importu. Przez cały 2013 rok utrzymywała się w Polsce wysoka dynamika eksportu artykułów rolno-spożywczych, co potwierdzają również bardzo dobre wyniki handlu zagranicznego.

Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi ogółem (w mld EUR) Podobne prawidłowości zaobserwować można na wykresie ujmującym syntetyczny poziom eksportu, importu oraz sald w latach 2003-2013 według danych z Agencji Rynku Rolnego

Oznacza to stale rosnące zainteresowanie zagranicznych odbiorców towarami rolno-spożywczymi z Polski. W 2013 roku wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 152,8 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 6,5%. Na kolejnych trzech wykresach zaprezentowano graficzną ilustrację wartości eksportu, importu oraz sald wybranych 14 grup towarowych na których widoczny jest systematyczny równoległy wzrost wartości eksportu szczególnie stabilny od 2009 roku.

Trendy wybranych grup rodzajowych w handlu zagranicznym według sumarycznej wartości salda eksportu i importu w latach 2004-2012 (w Euro)

Eksport W 2013 r. udział wartości eksportu produktów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,1%, osiągając kwotę 19 956,9 mln EUR, a importu 9,2% (14 220 mln EUR), wobec odpowiednio 12,5% i 8,8% w 2012 r. W stosunku do roku 2004 (tj. roku przystąpienia Polski do UE) w 2013 r. udział eksportu produktów rolno-spożywczych w całkowitym eksporcie wzrósł z 8,8 do 13,1% a udział importu z 6,2 do 9,2%.

Trendy wybranych grup rodzajowych w handlu zagranicznym według sumarycznej wartości eksportu w latach 2004-2012 (w Euro)

Import W 2013 r. wartość importu artykułów rolno-spożywczych wzrosła do 14,2 mld EUR, o blisko 5% w odniesieniu do roku poprzedniego (w porównaniu z 2004 r. import był 3,2 razy większy). Podobnie jak w przypadku eksportu najważniejszym partnerem w imporcie, jest Unia Europejska. W 2013 r. z krajów UE do Polski sprowadzono towary o łącznej wartości 11,7 mld EUR wobec 10,9 mld w 2012 r. (wzrost o 7%). W ogólnej wartości przywozu towarów rolno-spożywczych do Polski, udział państw członkowskich UE w 2013 r. zwiększył się do 82% (z 80% w 2012 r.).

Trendy wybranych grup rodzajowych w handlu zagranicznym według sumarycznej wartości importu w latach 2004-2012 (w Euro)

Przedstawione wskaźniki poziomu rozwoju obrotów eksportowo-importowych oraz sald po okresie 5 lat umiarkowanego wzrostu od wejścia Polski do UE osiągnęły niezwykłe przyspieszenie. Z tego względu należy sformułować następujące pytania: 1. Czy realne są zaprezentowane parametry wzrostu i czy nie są one skutkiem przypadkowych błędów w obliczeniach statystycznych?

Osiągnięcie wysokich wartości przyrostu sprzedaży eksportowej i wyższego poziomu wzrostu dodatnich sald oznacza, że powodem wzrostu mogą być trudno identyfikowalne czynniki jakościowe. 2. Czy powodem powstania takiej tendencji nie jest wyjątkowo wysoki poziom zbiorów różnych artykułów rolno-spożywczych kształtujących możliwości wzrostu eksportu?

Wysokie plony kojarzą się w Polsce z nazwą klęski urodzaju, w wyniku czego duża część surowca ulegała zniszczeniu, a wynikające z nadmiernej podaży nadwyżki niskie ceny przyczyniały się do redukcji dochodu rolników. W tym aspekcie wysoki poziom zbiorów (nieposiadający pokrycia w dostępnych danych) nie wyjaśnia zaistniałych tendencji. 3. Co zatem jest powodem tak wysokich parametrów rozwoju obrotów wymiany z zagranicą produktów rolnictwa i agrobiznesu?

Odpowiedzi na to pytanie należy poszukiwać w jakościowo innowacyjnych obszarach rozwoju polskiego agrobiznesu, poprzez analizę wielorakich czynników wzrostu i osiągania synergii w interakcjach i komplementarności ich oddziaływania. 4. Czy realne jest utrzymanie zbliżonego do ostatnich czterech lat rozwoju eksportu, importu i poziomu sald w obrotach artykułów rolno-spożywczych w najbliższych latach?

Mogą na to wpłynąć zmiany w otoczeniu stymulujące rozwój rozpatrywany w perspektywie najbliższych 5 lat, takie jak postęp w technologii produkcji, logistyce oraz rozwój sieciowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, które mogą stanowić źródło synergii.

Przykłady oddziaływania czynnika globalnych, branżowych łańcuchów dostaw w rozwoju branży przetwórstwa mięsa, Zakłady Mięsne Koło Sp. z o.o.,- należąca do międzynarodowej korporacji Adecco S.A. – jednego ze światowych liderów przetwórstwa mięsa, Zakłady Mięsne Sokołów S.A., który należy do duńskiej firmy Danish Crown, Zakłady Mięsne „Morliny” i „Krakus”, których właścicielem jest Korporacja Smithfield Foods, największy producent mięsa i przetworów mięsnych. Przykładem oddziaływania czynnika globalnych, branżowych łańcuchów dostaw w rozwoju branży przetwórstwa mięsa, mogą być czołowe zakłady mięsne takie jak:

Te trzy korporacje międzynarodowe realizują efektywnie wzmożony zakres funkcji logistycznych wynikających z narastającej skali zadań eksportowych, powodowany uznaniem przez klientów globalnych w świecie, jakości przetworów produkowanych przez zakłady wytwórcze w Polsce. Znaczenie tego przykładu wynika z rangi udziału produktów mięsnych w eksporcie w analizowanym okresie.

Przykładem korporacji polskiej o globalnym zasięgu może być też firma DROBEX S.A., która integruje działalność wielu gospodarstw rolnych – producentów pasz - producentów brojlerów na bazie znakomitego materiału genetycznego oraz nowoczesnej ubojni i zakładów przetwórczych dostarczających przetwory do korporacji KFS, czy wielu sieci hipermarketów.

Czynnikiem decydującym w uzyskaniu omawianego poziomu rozwoju wymiany międzynarodowej produktów agrobiznesu była synergia wynikająca z nieprzerwanego rozwoju poddanego stałemu działaniu mechanizmów rynkowych sektora produktów sadowniczo-ogrodniczych. Produkcja surowców roślinnych i import komponentów paszowych sprzyjał rozwojowi produkcji szerokiej gamy surowców pochodzenia zwierzęcego.

Omawiane przykłady intensywnej modernizacji sektora przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego z ich globalnymi kanałami dystrybucji i łańcuchami dostaw wymusiły doskonalenie rozwiązań logistycznych współpracujących z nimi partnerów reprezentujących gospodarstwa rolne i organizacje pośrednictwa zaopatrzenia i skupu surowców rolnych. Międzynarodowe sieci sklepów wielkopowierzchniowych preferowały dostawców umożliwiających uzyskiwanie dużych, partii jednorodnych jakościowo dostępnych w skali całego roku produktów wymuszając konsolidację różnych branż i stosowanych w nich systemów informatycznych i logistyki dostaw. W tym obszarze ogromną rolę spełniła również infrastruktura techniczno-softwarowa globalnych firm logistycznych, obejmujących swym zasięgiem cały kraj.

Inwestując w sieci globalnej dystrybucji polskie przedsiębiorstwa agrobiznesu efektywnie realizują zintensyfikowany zakres funkcji logistycznych wynikających z narastającej skali zadań eksportowych będących rezultatem uznania klientów na świecie dla przetworów produkowanych w Polsce.

Dziękuję za uwagę