Współczesne teorie uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inteligencja Obliczeniowa Metody oparte na podobieństwie do wzorców.
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
ART Aggression Replacement Training TZA Trening Zastępowania Agresji
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Kognitywna Teoria Świadomości Bernarda J. Baarsa
Konstruktywizm w dydaktyce
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Inteligencja – problemy definicyjne
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
MATEMATYCZNE MODELOWANIE SYSTEMÓW
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Teoria społecznego uczenia się
Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej
Jakie kluczowe założenia teoretyczne i polityczne leżą u podstaw przyjmowanych rozwiązań praktycznych?
Psychologia w zarządzaniu
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
TYPY OSOBOWOŚCI – IDENTYFIKACJA ORAZ CHARAKTERYSTYKA
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
IV EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Teorie osobowości Literatura podstawowa
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Magdalena GRANOS, „Wirtualny Świat Poezji. Praktyczne ustalenia w aspekcie edukacyjnym.”
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Teorie Nauczania dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Arkadiusz Król Grupa II a
dr hab. Adriana Schetz IF US
Planowanie procesu szkoleniowego
Reprezentacje umysłowe
Uwaga Adriana Schetz IF US.
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Informatyka i technologia informacyjna?
Nowa odsłona behawio-ryzmu
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Współczesne teorie uczenia się Nowa odsłona behawio-ryzmu Szczury pogrążone w myślach Nadwyżka zasobów Siła interakcji społecznych i rozpoznawanie prawidłowości oraz reguł Adriana Schetz

Test lustra

Nowa odsłona behawioryzmu Edward Chace Tolman Uczenie się utajone (latent learning) Clark Hull Redukcja popędów (drive reduction theory) Kenneth W. Spence Uczenie się różnicujące (discrimination learning theory) Rescorla-Wagner Zaskoczenie i procesy uwagowe Pearce-Hall Waga konsekwencji Krytyka: William James: to, co uznamy za bodziec, a to co za reakcję jest arbitralne. Jedno i drugie to po prostu pewne zdarzenia w świecie sztucznie wyodrębnione na potrzeby pewnej teorii.

Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Psychologia postaci: np. W. Köhler i interpretacja eksperymentu z gołębiami James Gibson: sytuacja bodźcowa John Dewey: sytuacja problemowa

Szczury pogrążone w myślach Poznawcze podejście do uczenia się: Pierwsze modele pamięci: Atkinson i Shiffrin, Baddeley Konsturktywizm: J. Bruner, J. Piaget, i in. Uczenie się społeczne: L. Vygotsky, A. Bandura, J. S. Brown, M. Tomasello Informacyjne podejście do uczenia się: D. Hebb, G. A. Miller, A. Newell, D. Rumelhart Socio-konstruktywizm (socio-constructivism): Rogoff and Lave – uczenie się przez „negocjowanie” i „uczestnictwo”. Dziś: uczenie się usytuowane (situated learning) Uczenie się przez doświadczanie (experiential learning): Carl Rogers – nie uczymy bezpośrednio nikogo niczego, stymulujemy do tego, żeby się uczył sam.

Szczury pogrążone w myślach Zamiast (neo)behawioryzmu: W miejsce „czarnej skrzynki” pojęcie informacji; Akceptacja psychologii opartej na pojęciu inferencji Ewentualnie: Uczenie się „proste” – S/R (S/O/R) Uczenie się „wyrafinowane” – wyższe procesy poznawcze

Nadwyżka zasobów Tolman: uczenie się utajone a wgląd (Hebb v. postaciowcy) Wojciech Pisula: uczenie się przez eksplorację Temperament a nabywanie nowych umiejętności Pomysłowość: kot na lampie

Nadwyżka zasobów i „podróże w czasie” Zasoby mentalne uczącego się zwierzęcia: Poznawcze: wgląd, eksploracja Energetyczne: temperament „Podróże w czasie”: pamięć epizodyczna i planowanie działania (M. Trojan)

Siła interakcji społecznych Albert Bandura Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Pojęcie kontroli i modelowania (naśladowanie zachowań agresywnych) Etiologia (np. D. R. Griffin) i krytyka (analogia do psychologii potocznej) Becoff Irene Pepperberg Model trener-rywal A co z uczeniem się zachowań społecznych, szczególnie nacechowanych moralnie?

Siła interakcji społecznych rozpoznawanie reguł Mark Rowlands Can Animal be Moral? 2012 (The Philosopher and the Wolf: Lessons from the Wild on Love, Death and Happiness, 2008) Zwierzęta są podmiotami moralnymi, tj. potrafią działać moralnie dzięki opanowaniu praktyki moralnej poprzez odczytanie i stosowanie się do określonej, lecz elastycznej reguły działania w danej sytuacji. Hipoteza praktyki (practice hypothesis): posiadanie racji wymaga prawidłowego osadzenia w praktyce. Hipoteza wyspecjalizowania: prawidłowe osadzenie w praktyce wymaga mistrzostwa (mastery and technique) Podmioty moralne i moralni sprawcy (moral subjects/moral agents)

Rozpoznawanie wzorców Enaktywizm doznania Sytuacja bodźcowa ------------> zachowanie Asocjacja doznań z eksterocepcji z doznaniami kinestetycznymi? Zbyt wiele zmiennych sytuacji i wymagana ogromna elastyczność.