WARSZTATY EKOLOGICZNE
Warsztaty ekologiczne dla III kl. Gimnazjum nr 2 oraz IV kl Warsztaty ekologiczne dla III kl. Gimnazjum nr 2 oraz IV kl. SP w Radzyminie prowadzone przez zespół pięciu uczennic I kl. Technikum Architektury Krajobrazu: 1. Katarzyna Kępka 2. Dominika Artomska 3. Aneta Makarewicz 4. Magdalena Górska 5. Weronika Janczak z pomocą opiekuna Zespołu – p. Iwony Matusiewicz
Warsztaty nr 1 Temat: „Wpływ stosowania nawozów sztucznych i innych zanieczyszczeń na stan wody. Obserwacje fito- i zooplanktonu w wodzie z rzeczki Rządzy.”
Pomoce naukowe : 2 zestawy testów do pomiaru parametrów wody Słoiczki z wodą z kranu i z wodą, do której dostały się nawozy sztuczne Słoiczki z gnojówką oraz z wodą z Rządzy 8 mikroskopów Laptop połączony z mikroskopem i tablicą multimedialną Preparaty trwałe z protistami roślinnymi Świeże liście roślin Karty zadań dla każdego zespołu (w załączniku)
Cel i przebieg warsztatów Wzbudzenie zainteresowania problemami ekologicznymi Poznanie zagrożeń dotyczących zanieczyszczeń wody nawozami sztucznymi i innymi związkami chemicznymi Poznanie zależności między stanem środowiska a naszym stylem życia. Aby przedstawić wszystko dokładniej, podzieliliśmy całość na 4 części.
Sala i zespół gotowy na przyjęcie gimnazjalistów
Część I Po przyjściu uczniów na warsztaty , zostali oni podzieleni na pięć grup. Następnie jedna z uczennic przedstawiła cały zespół, który będzie z nimi pracował oraz opowiedziała o zadaniach do wykonania podczas projektu. Każdym zespołem opiekowała się 1 osoba z Zespołu Szkół Terenów Zieleni.
Przedstawienie Zespołu i zadań do wykonania
Część II Uczniowie podzieleni na 5 zespołów mieli do samodzielnego wykonania zbadanie jednego parametru dla 2 różnych próbek wody. Następnie musieli zapoznać się z opisem dotyczącym źródła tego parametru np. źródła fosforanów w wodzie oraz wpływu przekroczenia normy dla żyjących w wodzie organizmów. Na koniec każdy zespół opowiadał o swoim badaniu. Zespoły notowały wyniki na karcie zadań.
Badanie biochemiczne wody
Badanie biochemiczne wody
Badanie biochemiczne wody
Badanie biochemiczne wody
Badanie biochemiczne wody
Badanie biochemiczne wody
Podsumowaniem tej części warsztatów była rozmowa o wpływie różnych zanieczyszeń, również tych pochodzących z domów na życie organizmów w wodzie.
Podsumowanie I połowy warsztatów
Młodzież przedstawia wyniki badań
Cześć III Uczniowie gimnazjum pod okiem starszych koleżanek wykonywali świeże preparaty roślin oraz oglądali preparaty stałe protistów pod mikroskopem.
Mikroskopowanie
Jednocześnie chętni uczniowie obsługiwali mikroskop podłączony do tablicy multimedialnej. Na tablicy multimedialnej pokazywane były m. in. obecne w gnojówce bardzo liczne, szybko poruszające się organizmy 1-komórkowe, oraz preparaty stałe z okrzemkami i skrętnicą w czasie rozrodu.
Skrętnica, w czasie koniugacji
Część IV Gimnazjaliści z Kasią i Dominiką oraz z paniami nauczycielkami przeszli do szklarni, gdzie znajduje się założony przez uczniów naszej szkoły w szklanej butli „Zamknięty Ekosystem”.
Wspólnie zastanawialiśmy się, jak to jest możliwe, że od dziesięciu lat w szczelnie zamkniętym 25-litrowym naczyniu rosną rośliny. Przeanalizowaliśmy obieg wody, soli mineralnych i dwutlenku węgla w naczyniu i doszliśmy do wniosku, że jest to możliwe.
Opowiadanie historii, założenia zamkniętego ekosystemu
Zamknięty ekosystem