WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Źródła zobowiązań.
Akt administracyjny.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Administracja publiczna
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
1.
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Dr Jacek Borowicz. ZMIANA TREŚCI UMOWY O PRACĘ definitywna czasowa Czynności prawne polecenia pracodawcy dwustronne jednostronne.
Prawne formy działania administracji
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Prawne formy działania administracji publicznej.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Sfery ingerencji administracji
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
UMOWY W OBROCIE GOSPODARCZYM r.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Prawo cywilne z umowami w administracji
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Procedury stosowane w administracji publicznej
Zdarzenia cywilnoprawne; pojęcie i znaczenie czynności prawnych; oświadczenia woli; klasyfikacja czynności prawnych; zawarcie umowy SSA ćwiczenia:
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Kontrola prawna administracji
SWOBODA UMÓW.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
dr Katarzyna Górska Uniwersytet Wrocławski
Zapis prezentacji:

WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ

FORMY WŁADCZE Opierają się one na jednostronności stosunku administracyjnoprawnego- to organ rozstrzyga o sytuacji podmiotu, o jego prawach i obowiązkach. Występuje tu nierównorzędność podmiotów, organ administracji może władczo kształtować sytuację podmiotu administrowanego, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem podmiotowym. Istnieje możliwość zastosowania przymusu państwowego.

RODZAJE FORM WŁADCZYCH W PEŁNI WŁADCZE- formy należące do tzw. policji administracyjnej (działania prewencyjne, represyjne, skierowane na realizacje przepisów i ochronę obywatela, bezpieczeństwa i porządku publicznego. W znaczeniu podmiotowym można mówić o różnorodnych służbach, działających w jej ramach)- przymus administracyjny stosowany bezpośrednio

O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np. decyzja podatkowa- przymus stosowany pod określonymi warunkami b) formy będące źródłem uprawnień np. koncesja- przymus o charakterze potencjalnym, stosowany wyjątkowo

PRZYKŁADY DECYZJA ADMINISTRCYJNA- akt administracyjny stanowiący jednostronne ustalenie organu administracji publicznej w wiążących dla jednostki i organu konsekwencjach normy prawa administracyjnego.

ZEZWOLENIE- forma aktu administracyjnego ustalającego uprawnienia w sferze PA lub wyrażającego zgodę na dokonanie przedsięwzięcia lub podjecie czynności dopuszczonej normami PA.

KONCESJA- akt administracyjny, który osobie fizycznej lub prawnej nadaje uprawnienia do wykonywania określonej działalności, najczęściej produkcyjnej i usługowej.

LICENCJA- akt administracyjny ustalający uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub pracy zawodowej gdy wymagane jest przy jej wykonywaniu posiadanie odpowiednich kwalifikacji.

FORMY NIEWŁADCZE Mają one zazwyczaj charakter dwustronny. Występuje tu równorzędność podmiotów, które nie mogą wzajemnie nic narzucać. Brak przymusu państwowego.

PRZYKŁADY UMOWA CYWILNOPRAWNA- Są pewne obszary na których administracja publiczna jest zmuszona stosować umowę cywilnoprawną (np. gdy uzyskuje lub pozbywa się pewnych dóbr). Cechy charakterystyczne dla umowy cywilnoprawnej, jako formy działania organów administracji publicznej: -zawsze jedną stroną będzie podmiot działający w sferze administracji publicznej, a druga stroną  podmiot prawa prywatnego   - przedmiot tej umowy jest cywilnoprawny - przepisy prawa administracyjnego w dużej części ograniczają swobodę kształtowania treść takiej umowy, jak i nawiązywania takiej umowy; czasami przepisy mogą dawać pewne dodatkowe uprawnienia publiczne podmiotowi administracyjnego

UMOWA PUBLICZNOPRAWNA- Wymaga oświadczenia woli przez dwa podmioty równorzędne. Umowy, których przedmiotem jest przenoszenie zadań i kompetencji należących do organów administracji publicznej: -zawierane przez organy administracji rządowej i samorządowej -zawierane pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego

POROZUMIENIE- uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii przez dwie lub więcej stron (porozumienia komunalne zawierane przez gminy i powiaty z organami administracji rządowej w sprawie wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej)

UGODA- w tych sytuacjach, gdy przewidują to przepisy prawa administracyjnego może być zawierana. Polega ona na tym, że w trakcie postępowania administracyjnego dwie strony o sprzecznych interesach dogadują się, zawierają ze sobą umowę administracyjną i ta umowa w istocie rozstrzyga o tym, co powinno być przedmiotem aktu administracyjnego.

BIBLIOGRAFIA https://www.arslege.pl/13073/materialy- edukacyjne/8442/nie-wladcze-formy- dzialania-administracji-publicznej/ Podręcznik „prawo administracyjne” Jan Boć