WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
FORMY WŁADCZE Opierają się one na jednostronności stosunku administracyjnoprawnego- to organ rozstrzyga o sytuacji podmiotu, o jego prawach i obowiązkach. Występuje tu nierównorzędność podmiotów, organ administracji może władczo kształtować sytuację podmiotu administrowanego, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem podmiotowym. Istnieje możliwość zastosowania przymusu państwowego.
RODZAJE FORM WŁADCZYCH W PEŁNI WŁADCZE- formy należące do tzw. policji administracyjnej (działania prewencyjne, represyjne, skierowane na realizacje przepisów i ochronę obywatela, bezpieczeństwa i porządku publicznego. W znaczeniu podmiotowym można mówić o różnorodnych służbach, działających w jej ramach)- przymus administracyjny stosowany bezpośrednio
O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np. decyzja podatkowa- przymus stosowany pod określonymi warunkami b) formy będące źródłem uprawnień np. koncesja- przymus o charakterze potencjalnym, stosowany wyjątkowo
PRZYKŁADY DECYZJA ADMINISTRCYJNA- akt administracyjny stanowiący jednostronne ustalenie organu administracji publicznej w wiążących dla jednostki i organu konsekwencjach normy prawa administracyjnego.
ZEZWOLENIE- forma aktu administracyjnego ustalającego uprawnienia w sferze PA lub wyrażającego zgodę na dokonanie przedsięwzięcia lub podjecie czynności dopuszczonej normami PA.
KONCESJA- akt administracyjny, który osobie fizycznej lub prawnej nadaje uprawnienia do wykonywania określonej działalności, najczęściej produkcyjnej i usługowej.
LICENCJA- akt administracyjny ustalający uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub pracy zawodowej gdy wymagane jest przy jej wykonywaniu posiadanie odpowiednich kwalifikacji.
FORMY NIEWŁADCZE Mają one zazwyczaj charakter dwustronny. Występuje tu równorzędność podmiotów, które nie mogą wzajemnie nic narzucać. Brak przymusu państwowego.
PRZYKŁADY UMOWA CYWILNOPRAWNA- Są pewne obszary na których administracja publiczna jest zmuszona stosować umowę cywilnoprawną (np. gdy uzyskuje lub pozbywa się pewnych dóbr). Cechy charakterystyczne dla umowy cywilnoprawnej, jako formy działania organów administracji publicznej: -zawsze jedną stroną będzie podmiot działający w sferze administracji publicznej, a druga stroną podmiot prawa prywatnego - przedmiot tej umowy jest cywilnoprawny - przepisy prawa administracyjnego w dużej części ograniczają swobodę kształtowania treść takiej umowy, jak i nawiązywania takiej umowy; czasami przepisy mogą dawać pewne dodatkowe uprawnienia publiczne podmiotowi administracyjnego
UMOWA PUBLICZNOPRAWNA- Wymaga oświadczenia woli przez dwa podmioty równorzędne. Umowy, których przedmiotem jest przenoszenie zadań i kompetencji należących do organów administracji publicznej: -zawierane przez organy administracji rządowej i samorządowej -zawierane pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego
POROZUMIENIE- uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii przez dwie lub więcej stron (porozumienia komunalne zawierane przez gminy i powiaty z organami administracji rządowej w sprawie wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej)
UGODA- w tych sytuacjach, gdy przewidują to przepisy prawa administracyjnego może być zawierana. Polega ona na tym, że w trakcie postępowania administracyjnego dwie strony o sprzecznych interesach dogadują się, zawierają ze sobą umowę administracyjną i ta umowa w istocie rozstrzyga o tym, co powinno być przedmiotem aktu administracyjnego.
BIBLIOGRAFIA https://www.arslege.pl/13073/materialy- edukacyjne/8442/nie-wladcze-formy- dzialania-administracji-publicznej/ Podręcznik „prawo administracyjne” Jan Boć