Opresyjna i nieopresyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rozwiązywanie konfliktów
w edukacji przedszkolnej
Anna Paszkowska-Rogacz
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dr Anna Okońska-Walkowicz
U fryzjera.
6 kroków do porozumienia
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
MOBBING definicja zjawiska
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
1 Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży Salamon Consulting Zdjęcia ze stron:
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Rozwiązywanie konfliktów
O korzeniach i skrzydłach…
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Metody komunikacji.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Praca w zespole.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
i sposoby radzenia sobie z nimi
Podstawowe umiejętności pomagania
JAK NIE DAĆ SIĘ WCIĄGNĄĆ W BIUROWE GRY?. Kontakty interpersonalne często przyjmują postać gier społecznych. Gry te, według specjalistów, nie są zabawą,
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
Wszystko zaczyna się od modlitwy… Dlatego staraj się by Twoja modlitwa była nieustająca… -Matka Teresa z Kalkuty-
Proste sposoby manipulowania ludźmi
Wpływ sugestii rodzica na rozwój inteligencji piłkarskiej dzieci
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
SAMOPOZNANIE Lider projektu: Województwo Małopolskie
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Opresyjna i nieopresyjna komunikacja z klientami Wady, zalety, efekty Polskie Towarzystwo Inżynierii Wymagań JAK STWORZYĆ ANALITYKA? Seminarium dla pracodawców i dla pracobiorców Warszawa 26 października 2016 www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Jak komunikujemy? Komunikacja zrównoważona - prowadząca do rozwiązań typu win-win (wygrany - wygrany), promująca współpracę, oparta na dialogu i porozumieniu Komunikacja opresyjna – forsująca własny punkt widzenia, jednostronnie dogodne rozwiązania, promująca rywalizację, oparta na wywieraniu presji i manipulacji www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Dwa systemy komunikacji Wzbudzanie strachu (jawna agresja słowna - krzyki, groźby, wyzwiska, żądania pod groźbą kary) Wzbudzanie wstydu i poczucia winy (manipulacja - osądy, porównania, wypieranie się odpowiedzialności, żądania udające prośby) Opresyjny – nastawiony na rywalizację i rozwiązania typu wygrana / przegrana Asertywność Jasność Poszukiwanie rozwiązań dobrych dla wszystkich Zrównoważony – nastawiony na współpracę i rozwiązania typu wygrana / wygrana www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Komunikaty blokujące porozumienie na podstawie metody NVC – nonviolent communication jesteś leniem, zupełnie się nie starasz, jesteś niezastąpiona Osądy moralne inni to mogą zrobić, a ty nie? Tamta grupa ma lepsze wyniki Porównania sam mnie sprowokowałeś, taki jest regulamin, to przez nich, szef kazał Wypieranie się odpowiedzialności jak tego nie zrobisz, pożałujesz, jest wielu chętnych na twoje miejsce, jak nie zrobisz tego do piątku, nie myśl o urlopie Komunikaty nie dające wyboru najlepiej powiedz jej, żeby…, zrób, jak ci mówię i nie dyskutuj, zacznij od piątego punktu, Dawanie rad kto ci o tym powiedział?, o czym oni rozmawiali? Już była z tym u prezesa? Wypytywanie nie ma czym się martwić, zobaczysz, jutro ci przejdzie, nie przejmuj się tym, to się jakoś rozwiąże, Uspokajanie poprzez ignorowanie problemu www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

w celu rozpoznania własnych potrzeb 4 etapy skupiania uwagi w celu rozpoznania własnych potrzeb i zakomunikowania ich w nieopresyjnej formie 1. To, co odbieram zmysłami (widzę, słyszę) (obserwacja) 2. To, co odczuwam w tej sytuacji (uczucie) 3. Z jaka moją ważną wartością to rezonuje (potrzeba) 4. O jaka zmianę proszę (prośba) 1. Kiedy mówisz, że nigdy nie uda się nam dogadać 2. to martwię się 3. bo dla mnie jest bardzo ważne porozumienie między nami 4. Czy możesz mi powiedzieć, które moje słowa są dla ciebie trudne do przyjęcia (niezrozumiałe)? www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

w celu rozpoznania potrzeb rozmówcy 4 etapy skupiania uwagi w celu rozpoznania potrzeb rozmówcy i wsparcia go w zakomunikowaniu ich w nieopresyjnej formie 1. To, co odbierasz zmysłami (widzę, słyszę) (obserwacja) 2. To, co odczuwasz w tej sytuacji (uczucie) 3. Z jaka twoją ważną wartością to rezonuje (potrzeba) 4. O jaka zmianę prosisz (prośba) 1. Kiedy mówisz, że nigdy nie uda się nam dogadać 2. to irytujesz się 3. bo dla ciebie jest ważne żeby dobrze się nawzajem rozumieć? 4. I chciałbyś żebym dokładniej wytłumaczył te propozycje zapisane w punktach ? www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Jak przetłumaczyć komunikaty blokujące na język porozumienia? 1. Rozpoznać te reakcje, kiedy je słyszysz lub wypowiadasz 2. Przetłumaczyć na język porozumienia: a) powiedz jasno co i dlaczego ktoś ma zrobić i dlaczego to jest dla ciebie ważne Lub: b) sprawdź z rozmówcą co jest dla niego ważne, co w związku z tym chce zrobić albo co chciałby, żeby druga osoba zrobiła lub powiedziała 3. Ustalić sposób działania uwzględniający potrzeby obu stron: Ustalcie wspólnie, co każdy z uczestników sytuacji może zrobić lub powiedzieć, żeby sytuacja zmieniała się w pożądanym kierunku i zawrzyjcie umowę co do uzgodnionych działań www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Komunikacja nieopresyjna – to komunikacja oparta na porozumieniu i współpracy Nonviolent Communication (NVC) –dialog wolny od nacechowanych emocjonalnością ocen, osądów, wypierania się odpowiedzialności  oraz opresyjnych żądań.  Metoda empatycznego skupiania uwagi w trakcie rozmowy, która pozwala lepiej  rozpoznawać potrzeby własne i rozmówcy. Pokazuje jak rozpoznane potrzeby komunikować w nieopresyjnej formie.  Ta umiejętność jest bardzo przydatna w każdym momencie pracy managera, sprzedawcy, w obsłudze klienta, szczególnie zaś w sytuacji trudnych rozmów, rozwiązywania konfliktów i komunikowania zmian. www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

Metoda nonviolent communication - zalety jej stosowania w firmach Pomaga rozpoznawać blokady komunikacyjne i radzić sobie z nimi w sytuacjach trudnych rozmów w sposób empatyczny Pomaga radzić sobie z emocjami własnymi i rozmówców bez wypierania, ale też bez ulegania im Pokazuje jak świadomie kierować rozmową w sposób niwelujący napięcie i nakierowany na poszukiwanie rozwiązania dobrego dla wszystkich Pozwala zostać liderem komunikacji, negocjatorem, mediatorem, wspierać innych w dochodzeniu do równowagi komunikacyjnej www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20

connect before correct Zanim zrobisz cokolwiek, by skorygować zachowanie innej osoby – najpierw wejdź z nią w empatyczny kontakt, tak, by wasza komunikacja mogła odbywać się na zasadzie „przychodzi człowiek do człowieka” Wtedy porozumienie i dogadanie się w każdej sprawie stają się dużo prostsze  Dziękuję za uwagę www.ewamazul.pl www.eufunds.pl 20