WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Metoda integracji sensorycznej
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
KOORDYNACJA.
Integracja sensomotoryczna
DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA Katedry Aktywności Ruchowej w Środowisku Wodnym
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Halliwick Ten Points Photo’s © Johan Lambeck, 2001.
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Zasady BHP w pracy z komputerem
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
Widzenie barw – budowa oka.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona
WYSOKOŚĆ MANIPULACYJNA I PRZESTRZEŃ CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
Ćwiczenia dla umysłu.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Prognoza obciążeń fizycznych pracownika na przykładzie księgowej
Dzieciństwo jest snem rozumu
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Aktywność psychoruchowa dziecka
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Ćwiczenia wzmacniające
Rodzaje wad postawy ciała
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
ODRUCHY PIERWOTNE A WPŁYW NA NAUKĘ
Warunkowe i bezwarunkowe
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Zestaw ćwiczeń.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
FMS (functional movement systems)
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
Ergonomia pracy przy komputerze.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
Ćwiczenia na płaski brzuch
Ćwiczenia kończyny górnej z wykorzystaniem biofeedbacku SYSTEM PABLO
Opracowanie krajowych standardów orzekania w zakresie dopuszczenia do szkolenia na prawo jazdy kandydatów na kierowców z dysfunkcjami organów ruchu i słuchu.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Skutki nieprawidłowej długotrwałej pracy z komputerem.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Bydgoszcz,
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Integracja sensoryczna
Wyposażenie percepcyjne noworodka
Zapis prezentacji:

WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA Mgr Katarzyna Bogacz – terapeuta NDT BOBAth i bobath baby Nauczyciel – fizjoterapeuta w Publicznym Przedszkolu nr 4 z Oddziałami Integracyjnym we Wieluniu, fizjoterapeuta w Ośrodku Rehabilitacyjno Adaptacyjnym Stowarzyszenia „Tacy Sami” we Wieluniu Konferencja 27.04. 2017

Odruchy pierwotne, niemowlęce - dziecięce odruchy fizjologicznie pojawiające się w okresie rozwojowym, których nieobecność lub przetrwanie może świadczyć o patologii. Odruchy pierwotne powinny wygasnąć do 6 miesiąca życia dziecka, a sterowanie aktywnością ruchową przejmują wyższe struktury nerwowe. Odruchy pierwotne stanowią fundament dla dalszego rozwoju. Są one bazą do późniejszych odruchów posturalnych.

Odruch Moro Zanika 3-4 miesiąc życia.

Wpływ odruchu Moro na rozwój Wspomaga on zaczerpnięcie „ pierwszego oddechu” w momencie narodzin. W pierwszych miesiącach życia dziecka jego zadaniem jest zaalarmowanie otoczenia, przywołanie pomocy – funkcja obronna, ratunkowa Pierwsza reakcja odruchowa na utratę równowagi w leżeniu. Wdrażanie pierwszych ruchów w stawach barkowych, uruchomienie łopatki Wdrożenie naprzemiennej pracy dłoni – otwieranie i zamykanie Przygotowanie kk. górnych do pracy w linii środkowej.

Skutki przetrwałego odruchu Moro Nadpobudliwość i nadwrażliwość na bodźce, np. na światło, głośne miejsca (ulica). Dziecko jest stale pobudzone, cały czas w gotowości, nadpobudliwe, bojaźliwe. Utrudnione utrzymywanie przedmiotów w fazie odwiedzenia rąk (puszczanie sztućców, kredek) i kontrola chwytu w fazie przywiedzenia- upuszczanie przedmiotów pod wpływem intensywnego bodźca. Utrudniony rozwój chwytu i manipulacji. Trudności z zamalowywaniem konturu, z pisaniem - jeśli zaistnieje bodziec wywołujący odruch

Trudności w utrzymaniu równowagi w pozycjach wysokich podczas bodźca wywołującego bodziec. Według terapeutów SI odruch Moro wywiera ogólny wpływ na rozwój emocjonalny dziecka oraz kształtowanie się osobowości.

Odruch dłoniowo-chwytny Zanika w 2-3 miesiącu życia dziecka

Wpływ odruchu chwytnego na rozwój Przygotowanie ręki do funkcji chwytnej

Skutki przetrwałego odruchu chwytnego dłoni Nadmierne napięcie mięśni dłoni, hamuje rozwój samodzielnych ruchów kciuka i palców. Utrudniony jest podpór na otwartej dłoni konieczny do pozycji czworaczej czy podporu bokiem. Trudności w celowym otwieraniu dłoni – trzymanie i upuszczanie przedmiotów. Trudności w funkcjach grafomotorycznych np. utrudniona zmiana kredek. Trudności w rozwoju chwytów precyzyjnych opuszkowego i szczypcowego.

Asymetryczny toniczny odruch szyi tzw. ATOS Zanika w 5 miesiącu życia dziecka

Wpływ odruchu ATOS na rozwój Oddzielenie od siebie pracy lewej i prawej strony ciała, w tym kończyn. Różnicowanie pracy ręki lewej i prawej w zakresie zamykania i otwierania. Nauka skracania i wydłużania boków konieczne do wykonania obrotów, różnicuje napięcie zginaczy i prostowników kończyn lewej i prawej strony ciała. Ułatwia początki umiejętności sięgania do przedmiotu. Trening patrzenia i rozwoju koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Skutki przetrwałego odruchu ATOS Utrudnione osiągnięcie linii środkowej ciała i przekraczanie linii środkowej np. podczas czynności samoobsługowych zapinanie guzików. Utrudniona praca oburęczna przy aktywności skrętnej głowy np. w podporze przy równoczesnym ruchu głowy – uginanie się k. górnej po stronie potylicznej. Brak możliwości czworakowania przy równoczesnym skręcie głowy. Zaburzone zrównoważenie napięcia między lewą i prawą stroną ciała. Asymetria tułowia, skolioza szczególnie w przetrwałym ATOS jednostronnym. Utrudnione pisanie i czytanie z tablicy i w zeszycie - zaburzona praca oczu  i wodzenie wzrokiem w linii poziomej ( przekraczanie płynne linii środkowej)

Brak lub utrudniona aktywność krzyżowania linii w X. Rysunki zapełnione tylko z prawej lub lewej strony kartki. Problem z ustaleniem ręki dominującej może powodować nie wykształcenie się dominacji stron – nieustalona lub skrzyżowana lateralizacja. Przyjmowanie nieprawidłowej postawy podczas pisania (ustawianie się bokiem do blatu, lub przechylanie na stronę potyliczną) ustawianie kartki pod kątem. Zaburzona równowaga dziecka uczącego się chodzić, głównie przy ruchach głowy. Problemy z nauką: jazdy na rowerze, na rolkach, pływania żabką, jazdy samochodem i wielu innych umiejętności.