BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zarys formalno – prawnych aspektów przetwarzania informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych Autor: Adam ZIĘBA JAWNE.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Zarządzanie informacjami prawnie chronionymi
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
CEIDG.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona informacji niejawnych w prowadzonych przygotowaniach obronnych w świetle nowej ustawy o ochronie informacji niejawnych Dz. U. Nr 182, poz
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zmiana imienia i nazwiska
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Reglamentacja procesu budowy
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
USTAWA Z DNIA 5 SIERPNIA 2010 r. O OCHRONIE INFORMACJI NIEJAWNYCH
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH podstawowe pojęcia i wymagania Warszawa, 15 marca 2016 r. mgr inż. Zbysław Antoni KUCZA.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Dostęp do informacji niejawnych
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH Temat:Wybrane zagadnienia z kontroli prowadzonych przez NIK w zakresie prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Trybunał Konstytucyjny
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
J A W N E ODDZIAŁ POMORSKI
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Ubezpieczenie wypadkowe
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH Temat: USTAWA z dnia 15 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw - zasadnicze zmiany.

Przepisy ustawy mają zastosowanie do: Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i ich jednostek organizacyjnych, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, a także innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych. przedsiębiorców, jednostek naukowych lub badawczo-rozwojowych, zamierzających ubiegać się, ubiegających się o zawarcie lub wykonujących umowy związane z dostępem do informacji niejawnych albo wykonujących na podstawie przepisów prawa zadania związane z dostępem do informacji niejawnych;

W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania sprawdzającego, postępowania odwoławczego oraz postępowania bezpieczeństwa przemysłowego stosuje się przepisy art. 6 - 8, art. 12, 14-16, 24 §1 pkt 1-6 i § 2-4, art. 26 § 1, art. 28, 29, 30 § 1-3, art. 35 § 1, art. 39, 41-47, 57-60, 61 § 3 i 4, art. 63 § 4, art. 64, 97 § 1 pkt 4 i § 2, art. 98, 101, 105, 107, 112, 113, 156-158, oraz 217 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.)

NOWA DEFINICJA TAJEMNICY PAŃSTWOWEJ tajemnicą państwową – jest informacja określona w wykazie rodzajów informacji, stanowiącym załącznik nr 1, której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa.

W art. 14 ustawy uprawniono Służby Ochrony Państwa do: kontroli prawidłowości postępowań sprawdzających prowadzonych przez pełnomocników ochrony, z wyłączeniem postępowań, o których mowa w art. 30 (prowadzone przez ABW, Agencję Wywiadu, WSI, Policję, Żandarmerię, Straż Graniczną i Służbę Więzienną).

Dotychczas akta zakończonych postępowań sprawdzających zwykłych mogły być udostępnione do wglądu wyłącznie: osobie sprawdzanej, ubiegającej się o stanowisko związane z dostępem do tajemnicy służbowej, na żądanie sądu lub prokuratora w celu ścigania karnego albo Prezesowi RM, Szefowi ABW, WSI, Komendantowi Głównemu ŻW, Komendantowi Głównemu SG, Komendantowi Głównemu Policji, Dyrektorowi Generalnemu SW w celu rozpatrzenia odwołania oraz Sądowi Administracyjnemu w związku z rozpatrywaniem skargi, osobie upoważnionej do obsady stanowiska lub właściwym służbom dla celów postępowania sprawdzającego.

Kierownicy jednostek organizacyjnych współdziałają ze służbami ochrony państwa w toku prowadzonych przez nie postępowań sprawdzających, a w szczególności udostępniają pozostające w ich dyspozycji informacje i dokumenty niezbędne do do stwierdzenia czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy. Organy i służby, o których mowa w art. 30 ustawy, udostępniają pozostające w ich dyspozycji informacje i dokumenty, jeżeli w ich opinii osoba nie daje rękojmi zachowania tajemnicy; w przeciwnym przypadku informują, że nie posiadają informacji i dokumentów świadczących, że osoba objęta postępowaniem sprawdzającym nie daje tej rękojmi.

W zakresie niezbędnym do kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych służby ochrony państwa są uprawnione do: swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej, gdzie informacje takie są wytwarzane, przechowywane, wglądu do dokumentów związanych z organizacją ochrony informacji niejawnych, przeprowadzania oględzin obiektów, żądania od kierowników jednostek organizacyjnych ustnych i pisemnych wyjaśnień, żądania udostępnienia do kontroli systemów i sieci teleinformatycznych, uczestniczenia w posiedzeniach kierownictw, organów zarządzających, nadzorczych itp. w sprawach dotyczących ochrony informacji.

Czynności związane z kontrolą stanu zabezpieczenia informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, dokonywane przez służby ochrony państwa w stosunku do Sejmu RP oraz Senatu RP, wykonywane są w uzgodnieniu odpowiednio z Marszałkiem Sejmu, Marszałkiem Senatu. Uzgodnień dokonuje Prezes Rady Ministrów, a w przypadku braku uzgodnienia, czynność nie może być dokonana. Prezesa RM upoważniono do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowego trybu przygotowania i prowadzenia kontroli, w tym uzgadniania kontroli w stosunku do Sejmu i Senatu.

W art. 18 wprowadzono Możliwość powołania przez kierownika jednostki organizacyjnej zastępcy pełnomocnika ochrony - któremu w razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez pełnomocnika ochrony - przysługują kompetencje pełnomocnika.

Zastępcą pełnomocnika może być osoba spełniająca warunki ustawowe wymagane dla pełnomocnika ochrony: obywatelstwo polskie, średnie wykształcenie, odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa wydane przez służbę ochrony państwa, przeszkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych.

W art. 18 zmniejszono kompetencje pełnomocników ochrony w zakresie ochrony fizycznej: Pełnomocnik ochrony odpowiada za zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej (dotychczas zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej). Pełnomocnik opracowuje plan ochrony informacji niejawnych (dotychczas plan ochrony jednostki) i nadzoruje jego realizację.

Kierownik jednostki organizacyjnej może powierzyć pełnomocnikowi ochrony wykonywanie innych zadań, o ile ich realizacja nie naruszy prawidłowego wykonywania zadań związanych z ochroną informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej.

W Siłach Zbrojnych oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i przez niego nadzorowanych pełnomocnicy ochrony zapewniają również ochronę fizyczną tych jednostek.

W art. 18a Upoważniono Ministra Obrony Narodowej do określenia w drodze rozporządzenia zadań dotyczących koordynowania oraz nadzorowania działalności pionów ochrony przez pełnomocników ochrony bezpośrednio nadrzędnych jednostek organizacyjnych, szczególne wymagania w zakresie ochrony fizycznej, podstawowe wymagania, jakimi powinny odpowiadać plany ochrony, podział stref bezpieczeństwa na rodzaje, a także warunki dostępu do tych stref.

Rozporządzenie określi zadania dotyczące koordynowania oraz nadzorowania działalności pionów ochrony przez pełnomocników ochrony bezpośrednio nadrzędnych jednostek organizacyjnych, podstawowe wymagania jakim powinny odpowiadać plany ochrony, podział stref bezpieczeństwa na rodzaje, a także warunki dostępu do tych stref.

W art.23 - zrezygnowano z definicji materialnej Informacje niejawne zaklasyfikowane jako stanowiące tajemnicę państwową oznacza się klauzulą: 1)”ściśle tajne”- zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy (cz. I), 2)”tajne”- zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy (cz.II).

Informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową: „poufne”-gdy ich nieupoważnione ujawnienie powodowałoby szkodę dla interesów państwa, interesu publicznego lub prawnie chronionego interesu obywateli, „zastrzeżone”-gdy ich nieuprawnione ujawnienie mogłoby spowodować szkodę dla prawnie chronionych interesów obywateli albo jednostki organizacyjnej.

Prezes Rady Ministrów określi w drodze rozporządzenia sposób oznaczania materiałów, umieszczania na nich klauzul tajności, a także sposób zmiany nadanej klauzuli, uwzględniając, że materiały powinny być oznaczone w sposób zapewniający ich odróżnienie od materiałów jawnych.

Informacje niejawne, którym przyznano odpowiednią klauzulę tajności muszą być chronione, odpowiednio do przyznanej klauzuli tajności przy zastosowaniu środków określonych w rozdziałach 9 i 10

Uprawnienie do przyznawania, zmiany i znoszenia klauzuli tajności przysługuje wyłącznie w zakresie posiadanego prawa dostępu do informacji niejawnych. Osoba ta ponosi odpowiedzialność za przyznanie klauzuli tajności i bez jej zgody albo zgody jej przełożonego klauzula nie może być zmieniona lub zniesiona. Dotyczy to również osoby, która przekazała dane do dokumentu zbiorczego.

Nowe brzmienie art. 25 Informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową podlegają ochronie w sposób określony ustawą przez okres 50 lat od daty ich wytworzenia.

Chronione bez względu na upływ czasu pozostają: dane identyfikujące funkcjonariuszy i żołnierzy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Wojskowych Służb Informacyjnych, oraz byłego Urzędu Ochrony Państwa, wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze (dotychczas służb ochrony państwa), dane identyfikujące osoby, które udzieliły pomocy w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych organom, służbom i instytucjom państwowym uprawnionym do ich wykonywania na podstawie ustawy, informacje niejawne uzyskane od organów innych państw lub organizacji międzynarodowych, jeżeli taki był warunek ich udostępniania.

5 lat od daty wytworzenia - oznaczone klauzulą „poufne”, Informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową podlegają ochronie w sposób określony ustawą przez okres: 5 lat od daty wytworzenia - oznaczone klauzulą „poufne”, 2 lat od daty wytworzenia - oznaczone klauzulą „zastrzeżone”. Osoba, o której mowa w art. 21 ust. 1, może: określić krótszy okres ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, po dokonaniu przeglądu materiałów zawierających informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową przedłużać okres ochrony tych informacji na kolejne okresy nie dłuższe niż 5 lat-dla oznaczonych klauzulą „poufne” i 2 lat-dla oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”, nie dłużej jednak niż na okres 20 lat od daty wytworzenia tych informacji.

Kierownik jednostki organizacyjnej określi stanowiska oraz rodzaje prac zleconych, z którymi może się łączyć dostęp do informacji niejawnych, odrębnie dla każdej klauzuli tajności.

W art.26 Uchylono dotychczasową delegację ustawową dla Rady Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia stanowisk i rodzajów prac zleconych w organach administracji rządowej, których wykonywanie może łączyć się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową.

Dopuszczenie do pracy lub pełnienia służby na stanowisku albo zlecenie pracy, z którą może się łączyć dostęp do informacji niejawnych może nastąpić po: przeprowadzeniu postępowania sprawdzającego, przeszkoleniu tej osoby w zakresie ochrony informacji niejawnych.

W art.27 dodano ust. o treści: Udostępnianie informacji niejawnych sędziom i asesorom sądowym pełniącym czynności sędziowskie oraz prokuratorom i asesorom prokuratury pełniącym czynności prokuratorskie regulują przepisy o ustroju sądów powszechnych, o ustroju sądów wojskowych oraz o prokuraturze.

Nie mogą być dopuszczone do pracy lub pełnienia służby na stanowisku albo do wykonywania prac zleconych, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową osoby: nie posiadające obywatelstwa polskiego, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej, skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, także popełnione za granicą, lub które nie posiadają poświadczenia bezpieczeństwa z wyjątkiem osób, o których mowa w art.,. 27 ust. 2, 3, 6 i 8

Jeżeli z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych wynika, na zasadzie wzajemności, obowiązek dopuszczenia do informacji niejawnych obywateli państw mających wykonywać w Rzeczypospolitej Polskiej prace w interesie innego państwa lub organizacji międzynarodowej, postępowania sprawdzającego nie przeprowadza się.

Postępowania sprawdzające poszerzone i specjalne na pisemny wniosek osoby upoważnionej do obsady stanowiska prowadzą WSI w stosunku do osób ubiegających się o zatrudnienie lub zlecenie prac związanych z obronnością państwa:: wobec żołnierzy pozostających w służbie czynnej i pracowników wojska, u przedsiębiorców, w jednostkach naukowych i badawczo-rozwojowych, w których organem założycielskim jest Minister ON, a także innych jednostkach, w zakresie w jakim realizują one produkcję lub usługi stanowiące tajemnicę państwową ze względu na obronność państwa i potrzeby SZ, u przedsiębiorców zajmujących się obrotem wyrobami, technologiami i licencjami objętymi tajemnicą państwową ze względu na obronność państwa, jeżeli uczestnikami tego obrotu są SZ lub inne jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej, w wojskowych organach ochrony prawa i wojskowych organach porządkowych.

Dodano art. 29a Służba ochrony państwa przeprowadza postępowanie sprawdzające wobec osób, które na mocy umów międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską mają obowiązek uzyskania poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne”, „tajne”, „ściśle tajne”, z wyłączeniem osób sprawujących urzędy Prezydenta RP, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu i Prezesa RM.

W art. 31 ust. 3 Nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego, jeżeli osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku związanym z dostępem do informacji niejawnych, przedstawi odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa. Kierownik jednostki organizacyjnej w terminie 7 dni informuje organ, który wydał poświadczenie bezpieczeństwa, o zatrudnieniu osoby przedstawiającej to poświadczenie. (dotychczas, według uznania kierownika jednostki, można było odstąpić od przeprowadzenia postępowania lub nakazać je przeprowadzić )

„tajne” - przez okres 7 lat od daty wystawienia, W art. 33 dodano ust 2 i 3 stanowiące, iż: Poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”uprawnia do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą: „tajne” - przez okres 7 lat od daty wystawienia, „poufne” albo „zastrzeżone” - przez okres 10 lat od daty wystawienia.

W art. 33 dodano ust 2 i 3 stanowiące, iż: Poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” uprawnia do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzula „poufne” albo „zastrzeżone” przez okres 10 lat do daty wystawienia.

W art.36 dodano ust. 2a-2e stanowiące, iż: Poświadczenia bezpieczeństwa wydaje się na okres: 10 lat - w przypadku dostępu do informacji oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” lub „poufne”, 7 lat - w przypadku dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”, 5 lat - w przypadku dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”.

śmierci osoby sprawdzanej, Ust. 2b. Daje możliwość umorzenia przez służbę ochrony państwa lub pełnomocnika postępowania sprawdzającego w przypadku: śmierci osoby sprawdzanej, rezygnacji osoby sprawdzanej z ubiegania się albo zajmowania stanowiska lub wykonywania pracy, łączących się z dostępem do informacji niejawnych, odstąpienia kierownika jednostki organizacyjnej od zamiaru obsadzenia osoby sprawdzanej na stanowisku lub zlecenia jej pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych.

wyjazdu za granicę osoby sprawdzanej na okres powyżej 30 dni, Ust. 2c Możliwość zawieszenia przez służbę ochrony państwa lub pełnomocnika postępowania sprawdzającego w przypadku: długotrwałej choroby sprawdzanego, uniemożliwiającej skuteczne przeprowadzenie postępowania sprawdzającego, wyjazdu za granicę osoby sprawdzanej na okres powyżej 30 dni, wszczęcia przeciwko osobie sprawdzanej postępowania karnego w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, umyślne , ścigane z oskarżenia publicznego.

W przypadku zawieszenia lub umorzenia postępowania sprawdzającego służby ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony zawiadamiają wnioskodawcę oraz osobę sprawdzaną.

Zawieszone postępowanie podejmuje się po uzyskaniu informacji o zakończeniu choroby, powrocie z zagranicy lub prawomocnym zakończeniu postępowania karnego. O podjęciu postępowania sprawdzającego służba ochrony państwa lub pełnomocnik zawiadamiają wnioskodawcę i osobę sprawdzaną.

Delegacja dla Prezesa Rady Ministrów do określenia wzoru poświadczenia bezpieczeństwa, decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa, decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.

Decyzja o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa i decyzja o jego cofnięciu powinny zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne. Można odstąpić od uzasadnienia faktycznego lub je ograniczyć w zakresie , w jakim udostępnienie informacji osobie sprawdzanej mogłoby spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa.

Zwykłe postępowanie sprawdzające obejmuje: sprawdzenie w niezbędnym zakresie w ewidencjach rejestrach i kartotekach (w szczególności w Krajowym Rejestrze Karnym oraz Centralnym Zarządzie Służby Więziennej) danych zawartych w ankiecie bezpieczeństwa osobowego, sprawdzenie na pisemny wniosek pełnomocnika ochrony, przez służby ochrony państwa, w kartotekach i ewidencjach niedostępnych powszechnie - w przypadku klauzuli „poufne”, rozmowę z osobą sprawdzaną, jeżeli jest to konieczne na podstawie uzyskanych informacji, sprawdzenie akt stanu cywilnego dotyczących osoby sprawdzanej.

Służba ochrony państwa przeprowadza zwykłe postępowanie sprawdzające wobec pełnomocników ochrony jednostek organizacyjnych i ich zastępców oraz innych osób jeżeli obowiązek taki wynika z umowy międzynarodowej zawartej przez Rzeczypospolitą Polską.

Pełnomocnik ochrony lub służba ochrony państwa po zakończeniu postępowania sprawdzającego zwykłego mogą odmówić wydania poświadczenia bezpieczeństwa, jeżeli osoba sprawdzana została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, także popełnione za granicą (nie można dopuścić do pracy lub służby na stanowisku albo wykonywania prac zleconych, z którymi się łączy dostęp do tajemnicy państwowej)

Poszerzone postępowanie sprawdzające obejmuje: czynności, o których mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 i 3, sprawdzenie w ewidencjach i kartotekach niedostępnych powszechnie, przeprowadzenie wywiadu w miejscu zamieszkania, jeżeli jest to konieczne do potwierdzenia danych zawartych w ankiecie, rozmowę z przełożonymi, jeżeli jest to konieczne do potwierdzenia danych, sprawdzenie stanu i obrotów na rachunku bankowym oraz zadłużenia osoby sprawdzanej, jeżeli jest to konieczne do sprawdzenia danych zawartych w ankiecie.

Specjalne postępowanie sprawdzające obejmuje czynności, o których mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 i art. 38 ust. 1 pkt 2-5, a ponadto: rozmowę z osobą sprawdzaną, rozmowę z trzema osobami wskazanymi przez osobę sprawdzaną w celu potwierdzenia tożsamości tej osobt oraz innych informacji o osobie sprawdzanej.

Poszerzone i specjalne postępowania sprawdzające nie obejmują sprawdzenia akt stanu cywilnego osoby sprawdzanej.

Służba ochrony państwa odmawia wydania poświadczenia bezpieczeństwa , jeżeli osoba sprawdzana świadomie podała w ankiecie nieprawdziwe lub niepełne dane, albo gdy nie zostaną usunięte wątpliwości, o których mowa w art. 35 ust. 2 i 3.

Postępowanie sprawdzające zwykłe powinno być zakończone przed upływem: 2 miesięcy - od daty pisemnego polecenia przeprowadzenia zwykłego postępowania sprawdzającego wraz z wypełnioną ankietą ( był miesiąc),

W przypadku rozwiązania, zniesienia, likwidacji, przekształcenia lub reorganizacji jednostki organizacyjnej, akta postępowań sprawdzających zwykłych, przejmuje jej następca prawny, a w przypadku jego braku - właściwa służba ochrony państwa.

Kolejne postępowanie sprawdzające powinno być zakończone przed upływem terminu ważności poświadczenia bezpieczeństwa. W przypadku kolejnego postępowania sprawdzającego, nie mają zastosowania terminy (2 miesiące, 2 miesiące, 3 miesiące)

Jeżeli w odniesieniu do osoby, której wydano poświadczenie bezpieczeństwa, zostaną ujawnione nowe fakty wskazujące, że nie daje ona rękojmi zachowania tajemnicy, służby ochrony państwa lub pełnomocnik ochrony przeprowadzają kontrolne postępowanie sprawdzające z pominięciem terminów ustawowych i obowiązku wypełniania nowej ankiety przez osobę sprawdzaną.

O wszczęciu kontrolnego postępowania sprawdzającego służby ochrony państwa lub pełnomocnik powiadamiają kierownika jednostki organizacyjnej lub osobę odpowiedzialną za obsadę stanowiska i wnioskują o ograniczenie lub wyłączenie osobie sprawdzanej dostępu do informacji niejawnych.

Po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu kontrolnego postępowania sprawdzającego, kierownik jednostki organizacyjnej lub osoba odpowiedzialna za obsadę stanowiska ogranicza lub wyłącza dostęp osobie sprawdzanej do informacji niejawnych.

Do kolejnego lub kontrolnego postępowania sprawdzającego stosuje się przepisy ustawy odnoszące się do właściwego postępowania sprawdzającego.

Kontrolne postępowanie sprawdzające prowadzone przez służbę ochrony państwa albo pełnomocnika, kończy się: wydaniem decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, poinformowaniem kierownika jednostki organizacyjnej albo osoby uprawnionej do obsady stanowiska i osoby sprawdzanej, o braku zastrzeżeń w stosunku do osoby, którą objęto kontrolnym postępowaniem sprawdzającym, z jednoczesnym potwierdzeniem jej dalszej zdolności do zachowania tajemnicy w zakresie określonym w posiadanym przez nią poświadczeniu bezpieczeństwa.

Wydanie decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa w wyniku zakończonego postępowania kontrolnego nie jest wiążące dla osoby upoważnionej do obsady stanowiska, z którym wiąże się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową. W razie zatrudnienia osoby, której cofnięto poświadczenie na stanowisku związanym z dostępem do informacji oznaczonych klauzulą „poufne” należy poinformować niezwłocznie właściwą służbę ochrony państwa.

Do kontrolnego postępowania sprawdzającego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zawieszania i umarzania postępowań sprawdzających.

Postępowanie sprawdzające wobec osoby, która otrzymała decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, można przeprowadzić najwcześniej po roku od daty wydania decyzji. Od decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa służy osobie sprawdzanej odwołanie (na zasadach jak przy odmowie wydania poświadczenia).

Od decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa służy odwołanie do Prezesa Rady Ministrów, Odwołanie nie wymaga uzasadnienia. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia osobie sprawdzanej decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa. Służba ochrony państwa jest obowiązana przesłać odwołanie wraz z aktami postępowania sprawdzającego Prezesowi Rady Ministrów w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymała odwołanie.

Prezes Rady Ministrów stwierdza w drodze postanowienia niedopuszczalność odwołania lub uchybienie terminu do wniesienia odwołania. Postanowienie w tej sprawie jest ostateczne.

Do postępowania odwoławczego mają zastosowanie przepisy o umorzeniu lub zawieszeniu postępowania sprawdzającego.

Prezes Rady Ministrów wydaje decyzję, w której: utrzymuje w mocy decyzję o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, albo, uchyla decyzję o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa i nakazuje służbie ochrony państwa wydanie poświadczenia bezpieczeństwa, albo,uchyla decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.

Decyzje i postanowienia doręcza się na piśmie osobie sprawdzanej i właściwej służbie ochrony państwa, zawiadamiając o rozstrzygnięciu zawartym w decyzji lub postanowieniu osobę upoważnioną do obsady stanowiska.

Od wydanej przez pełnomocnika ochrony decyzji o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, osobie sprawdzanej służy odwołanie do szefa służby ochrony państwa.

Osobie sprawdzanej przysługuje skarga do sądu administracyjnego na decyzję utrzymującą w mocy decyzję o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.

Sąd Administracyjny rozpatruje skargę na posiedzeniu niejawnym. Wyrok uzasadnia się tylko w przypadku uwzględnienia skargi. Odpis wyroku z uzasadnieniem doręcza się tylko właściwej służbie ochrony państwa. Skarżącemu oraz osobie upoważnionej do obsady stanowiska doręcza się odpis wyroku.

Szef kancelarii Prezydenta RP, Sejmu, Senatu, lub Prezesa Rady Ministrów albo minister właściwy dla określonego działu administracji rządowej, Prezes NBP lub kierownik urzędu centralnego, a w przypadku ich braku właściwa służba ochrony państwa, może wyrazić pisemną zgodę na udostępnienie informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową osobie lub jednostce organizacyjnej, wobec której wszczęto postępowanie sprawdzające. Odpis zgody przekazuje się właściwej służbie ochrony państwa.

Zgodę na udostępnienie informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową osobie, wobec której wszczęto zwykłe postępowanie sprawdzające, może wyrazić - w formie pisemnej - kierownik jednostki organizacyjnej, w której ta osoba jest zatrudniona lub wykonuje prace zlecone.

W wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, podmioty wymienione na poprzednich dwóch slajdach, mogą wyrazić pisemną zgodę na jednorazowe udostępnienie określonych informacji niejawnych osobie nie posiadającej odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa lub jednostce organizacyjnej nie posiadającej świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego.

Wyrażenie zgody na udostępnienie informacji niejawnych określa zakres podmiotowy i przedmiotowy udostępnienia oraz nie oznacza zmiany lub zniesienia ich klauzuli tajności.

W przypadku uzasadnionym względami organizacyjnymi kierownik jednostki organizacyjnej może utworzyć więcej niż jedną kancelarię tajną.

W art. 51 wykreślono przepis stanowiący, iż „kancelaria jest zorganizowana odrębnie dla dokumentów o określonej klauzuli tajności” . W kancelarii tajnej dokumenty o różnych klauzulach tajności powinny być od siebie fizycznie oddzielone i obsługiwane przez osobę posiadającą poświadczenie bezpieczeństwa odpowiednie do najwyższej klauzuli wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych w kancelarii dokumentów.

W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust W jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy, dopuszcza się organizowanie innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za rejestrowanie, przechowywanie, obieg i udostępnianie materiałów niejawnych.

Delegacja dla Rady Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia wymagań w zakresie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych. Delegacja dla ministrów właściwych do: spraw wewnętrznych i administracji, spraw zagranicznych, finansów publicznych, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa NBP, NIK, Szefów Kancelarii Prezydenta RP, Sejmu, Senatu, Prezesa RM, Szefa ABW, Szefa AW, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa BOR, Prezesa IPN, do określenia w drodze zarządzenia szczególnego sposobu organizacji kancelarii tajnych, stosowania środków ochrony fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych.

Szkolenie uzupełniające pełnomocników ochrony i ich zastępców przeprowadza się nie rzadziej niż co 5 lat.

Bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych. Nowy rozdział Bezpieczeństwo systemów i sieci teleinformatycznych.

DEFINICJE: Akredytacja bezpieczeństwa teleinformatycznego - dopuszczenie systemu lub sieci teleinformatycznej do wytwarzania przetwarzania lub przekazywania informacji niejawnych na zasadach określonych w ustawie. Dokumentacja bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej - szczególne wymagania bezpieczeństwa oraz procedury bezpiecznej eksploatacji.

Systemy i sieci teleinformatyczne, w których mają być wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne, podlegają akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego przez służbę ochrony państwa. Akredytacja następuje na podstawie szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji.

Urządzenia i narzędzia kryptograficzne, służące do ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą „poufne”, podlegają badaniom i certyfikacji prowadzonym przez służby ochrony państwa. W wyniku badań i certyfikacji służby ochrony państwa wydają wzajemnie uznawane certyfikaty ochrony kryptograficznej.

Wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub przekazywanie informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, odpowiednio do ich klauzuli tajności jest dopuszczalne po uzyskaniu certyfikatu akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemu lub sieci teleinformatycznej, wydanego przez właściwą służbę ochrony państwa

Certyfikat wydaje się na podstawie: przeprowadzonych zgodnie z ustawą postępowań sprawdzających wobec osób mających dostęp do systemu lub sieci, zatwierdzonych przez właściwą służbę ochrony państwa dokumentów szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji, audytu bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej, polegającego na weryfikacji poprawności realizacji wymagań i procedur, określonych w dokumentach szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji.

Szef właściwej służby ochrony państwa po zapoznaniu się z wynikiem analizy ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych może, bez spełnienia niektórych wymagań w zakresie ochrony fizycznej, elektromagnetycznej lub kryptograficznej, dokonać, na czas określony, nie dłuższy jednak niż na 2 lata, akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego systemu lub sieci teleinformatycznej, którym przyznano określoną klauzulę tajności, w przypadku gdy brak możliwości ich eksploatacji powodowałby zagrożenie dla porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa albo interesów międzynarodowych państwa.

Kierownicy jednostek organizacyjnych organów uprawnionych do prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych mogą podjąć decyzję o eksploatacji środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie, przetwarzanie, przechowywanie i przekazywanie w sposób tajny informacji oraz utrwalanie dowodów bez spełnienia wymagań takich jak akredytacja, uzyskanie certyfikatu akredytacji oraz certyfikacja urządzeń i narzędzi kryptograficznych służących ochronie informacji niejawnych), w przypadku gdy ich spełnienie uniemożliwiałoby lub w znacznym stopniu utrudniało realizację czynności operacyjnych.

Dokumenty szczególnych wymagań bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej powinny być kompletnym i wyczerpującym opisem ich budowy, zasad działania i eksploatacji. Opracowuje się je w fazie projektowania, bieżąco uzupełnia w fazie wdrażania i modyfikuje w fazie eksploatacji przed dokonaniem zmian w systemie lub sieci teleinformatycznej. Procedury bezpiecznej eksploatacji opracowywuje się i uzupełnia w fazie wdrażania oraz modyfikuje w fazie eksploatacji przed dokonaniem zmian w systemie lub sieci teleinformatycznej.

SWB oraz PBE opracowuje oraz przekazuje służbie ochrony państwa kierownik jednostki organizacyjnej - odpowiedzialny za eksploatację i bezpieczeństwo systemu lub sieci teleinformatycznej. SWB i PBE systemów i sieci teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową, są w każdym przypadku indywidualnie zatwierdzane przez właściwą służbę ochrony państwa w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.

SWB i PBE systemów i sieci teleinformatycznych, w których mają być wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową, są przedstawiane właściwej służbie ochrony państwa. Niewniesienie zastrzeżeń w terminie 30 dni od dnia ich przedstawienia, uprawnia do przejścia do kolejnej fazy budowy systemu lub sieci teleinformatyczne.

Za badania i certyfikację urządzeń i narzędzi kryptograficznych oraz czynności związane z wydaniem certyfikatu akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego pobiera się opłaty. Z opłat zwolnione są jednostki organizacyjne będące jednostkami budżetowymi. Przedsiębiorcy obowiązania na podstawie odrębnych ustaw do wykonywania zadań publicznych na rzecz obronności bezpieczeństwa i porządku publicznego są zwolnieni z opłat za czynności związane z wydaniem certyfikatu akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego, jeżeli systemy lub sieci są niezbędne do wykonania tych zadań.

Służby ochrony państwa udzielają kierownikom jednostek organizacyjnych pomocy niezbędnej do realizacji ich zadań, w szczególności wydając zalecenia w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego.

Bezpieczeństwo przemysłowe. Nowy rozdział Bezpieczeństwo przemysłowe.

Przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo-rozwojowa, zamierzający ubiegać się, ubiegający się o zawarcie lub wykonujący umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych, albo wykonujący na podstawie przepisów prawa zadania związane z dostępem do informacji niejawnych, mają obowiązek zapewnienia warunków ochrony informacji niejawnych. Dokumentem potwierdzającym zdolność przedsiębiorcy do ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową jest świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego wydane po przeprowadzeniu postępowania sprawdzającego zwanego postępowaniem bezpieczeństwa przemysłowego.

Wojskowe służby Informacyjne przeprowadzają postępowanie bezpieczeństwa przemysłowego, gdy: zlecającym umowę lub zadanie mają być Siły Zbrojne oraz jednostki oraz jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, wykonawcami umowy mają być jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej.

W pozostałych przypadkach postępowanie bezpieczeństwa przemysłowego prowadzi Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

W zależności od stopnia zdolności do ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową wydaje się świadectwa: pierwszego stopnia - potwierdzające pełną zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych informacji, drugiego stopnia - potwierdzające zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych informacji z wyłączeniem możliwości ich wytwarzania, przechowywania, przekazywania lub przetwarzania we własnych systemach i sieciach teleinformatycznych, trzeciego stopnia - potwierdzające zdolność przedsiębiorcy do ochrony tych informacji, z wyłączeniem możliwości ich wytwarzania, przechowywania, przekazywania lub przetwarzania w użytkowanych przez niego obiektach.

Właściwa służba ochrony państwa nie przeprowadza postępowania bezpieczeństwa przemysłowego, jeżeli przedsiębiorca, jednostka naukowa lub badawczo - rozwojowa przedstawią odpowiednie świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego wydane przez drugą służbę ochrony państwa.

Służba ochrony państwa przeprowadza postępowanie wobec przedsiębiorcy sprawdzające zdolność do ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową tylko wtedy, gdy z umów międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską lub prawa wewnętrznego strony zlecającej umowę wynika obowiązek uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego upoważniającego do wykonywania umów związanych z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” lub jej zagranicznym odpowiednikiem.

Właściwa służba ochrony państwa przeprowadza postępowanie bezpieczeństwa przemysłowego na wniosek przedsiębiorcy zamierzającego ubiegać się o zawarcie lub wykonującego umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych albo wykonującego na podstawie przepisów prawa zadania związane z dostępem do informacji niejawnych. We wniosku przedsiębiorca określa stopień świadectwa, o które ubiega się, z uwzględnieniem klauzuli tajności.

Do wniosku przedsiębiorca dołącza ankiety osób, które zajmują stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej, są zatrudnione w pionie ochrony, administratora systemu (jeżeli będą przetwarzane informacje niejawne), osób mających kierować wykonaniem umowy lub zadania albo uczestniczyć w ich bezpośredniej realizacji, osób, które uczestniczą w czynnościach zmierzających do zawarcia umowy lub kopie posiadanych przez te osoby poświadczeń bezpieczeństwa i kwestionariusz bezpieczeństwa przemysłowego.

Do osób, wymienionych na poprzednim slajdzie, z wyjątkiem osób zajmujących stanowisko pełnomocnika ochrony, pracownika pionu ochrony lub administratora systemu teleinformatycznego, nie stosuje się obowiązku posiadania obywatelstwa polskiego.

W toku postępowania bezpieczeństwa przemysłowego sprawdzeniu podlegają: struktura kapitału oraz powiązania kapitałowe przedsiębiorcy, struktura organizacyjna przedsiębiorcy oraz ich władz i organów, sytuacja finansowa i źródła pochodzenia środków finansowych pozostających w dyspozycji przedsiębiorcy, osoby zarządzające lub wchodzące w skład organów zarządzających albo kontrolnych przedsiębiorcy, a także osoby działające na podstawie ich upoważnienia - na podstawie danych zawartych w rejestrach, kartotekach, w tym niedostępnych powszechnie, system ochrony osób, materiałów i obiektów u przedsiębiorcy, ze szczególnym uwzględnieniem elementów ochrony informacji niejawnych.

Sprawdzenie prowadzi się na podstawie danych zawartych w wypełnionym przez przedsiębiorcę kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego.

Kwestionariusz bezpieczeństwa przemysłowego powinien zawierać: dane identyfikujące podmiot sprawdzany, w tym jego status prawny, dane o strukturze kapitału i powiązaniach kapitałowych przedsiębiorcy, dane o sytuacji finansowej przedsiębiorcy, dane o strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy, dane dotyczące osób zarządzających lub wchodzących w skład organów zarządzających albo kontrolnych przedsiębiorcy, a także osób działających z ich upoważnienia, dane o systemie ochrony przedsiębiorcy, wykaz pracowników posiadających poświadczenia bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do tajemnicy państw.

Wykaz pracowników, którzy powinni być poddania poszerzonemu lub specjalnemu postępowaniu sprawdzającemu, wykaz osób, które ze strony przedsiębiorcy, jednostki naukowej, lub badawczo - rozwojowej wykonują lub będą wykonywać funkcje związane z ochroną informacji niejawnych, podpis osoby upoważnianej do składania oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub badawczo - rozwojowej.

Postępowanie bezpieczeństwa przemysłowego powinno być przeprowadzone bez zbędnej zwłoki i zakończone w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia przedłożenia wszystkich dokumentów niezbędnych do jego przeprowadzenia.

Po pozytywnym zakończeniu postępowania bezpieczeństwa przemysłowego służba ochrony państwa wydaje świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, które zachowuje ważność od daty wydania przez okres: 5 lat - w przypadku umów lub zadań związanych z dostępem do informacji oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”, 7 lat - w przypadku umów lub zadań, związanych z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”, 10 lat - w przypadku umów lub zadań związanych z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” lub jej zagranicznym odpowiednikiem.

Służba ochrony państwa, w okresie ważności świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, może przeprowadzić z urzędu sprawdzenie w celu ustalenia czy przedsiębiorca nie utracił zdolności do ochrony informacji niejawnych przed nieuprawnionym ujawnieniem.

Zlecający wykonanie umowy lub zadania związanego z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową jest odpowiedzialny za wprowadzenie do umowy lub decyzji o zleceniu zadania instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego określającej: szczegółowe wymagania dotyczące ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, które zostaną przekazane przedsiębiorcy w związku z wykonywaniem umowy lub zadania, odpowiednie do ilości tych informacji i klauzuli tajności oraz liczby osób mających do nich dostęp, skutki oraz zakres odpowiedzialności wykonawcy umowy lub zadania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z ustawy, a także nieprzestrzegania wymagań określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego.

Instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego powinna określać w szczególności: klauzule tajności poszczególnych materiałów lub rodzajów materiałów niejawnych, które zostaną wytworzone przez przedsiębiorcę, jednostkę naukową lub badawczo-rozwojową, sposób postępowania z materiałami niejawnymi, które zostaną przekazane przedsiębiorcy, jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej lub przez niego wytworzone w związku z wykonaniem umowy lub zadania.

Jednostka organizacyjna zlecająca umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową ma obowiązek: poinformowania służby ochrony państwa o: nazwie przedsiębiorcy, któremu zleca wykonanie umowy, przedmiocie umowy lub zadania, najwyższej koniecznej klauzuli tajności informacji, do których dostęp będzie się wiązał z wykonaniem umowy lub zadania, naruszeniu przepisów o ochronie informacji niejawnych u przedsiębiorcy, któremu zlecono wykonanie umowy, zakończeniu wykonania umowy lub zadania, niezwłocznego przekazania służbie ochrony państwa: kopii instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, kopii świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca w okresie trwania postępowania bezpieczeństwa przemysłowego, a także w okresie ważności świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego ma obowiązek informowania sop o: zmianach danych zawartych w kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego, ogłoszeniu upadłości, rozwiązania jednostki organizacyjnej, potrzebie zawarcia lub zawarcia umowy z podwykonawcą, wypowiedzeniu umowy, zakończenia wykonania umowy lub zadania,

zawarciu nowej umowy lub podjęciu wykonania nowego zadania związanego z dostępem do informacji niejawnych, ze szczególnym uwzględnieniem: nazwy i adresu jednostki organizacyjnej zawierającej umowę lub zlecającej zadanie, przedmiotu umowy lub zadania, najwyższej klauzuli tajności informacji niejawnych, do których dostęp będzie wiązał się z wykonaniem umowy lub zadania.

Świadome podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie prawdziwych danych w kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego albo niewykonanie obowiązku poinformowania służby ochrony państwa o kwestiach przedstawionych na poprzednim slajdzie może stanowić podstawę do odmowy wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego.

Utrata zdolności do ochrony informacji niejawnych stwierdzona w toku sprawdzenia przez służbę ochrony państwa stanowi podstawę do cofnięcia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego. O cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego służba ochrony państwa zawiadamia niezwłocznie jednostki organizacyjne, które zleciły przedsiębiorcy wykonanie umowy lub zadania.

Przedsiębiorca może ponownie ubiegać się o wydanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego w terminie nie krótszym niż rok od dnia doręczenia decyzji o jego cofnięciu.

Od decyzji o odmowie wydania lub decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego przedsiębiorcy, jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej służy odwołanie do Prezesa Rady Ministrów

Decyzja o odmowie wydania oraz decyzja o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego powinny zwierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o dopuszczalności i terminie wniesienia: odwołania do Prezesa Rady Ministrów, skargi do sądu administracyjnego.

Można odstąpić od uzasadnienia faktycznego decyzji lub je ograniczyć w zakresie w jakim udostępnienie mogłoby spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa.

Za przeprowadzenie postępowań bezpieczeństwa przemysłowego służby ochrony państwa pobierają opłaty.

Do postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 kwietnia 2005 r.

W przypadku gdy przedsiębiorcy ubiegają się lub zamierzają ubiegać się o wykonanie umowy lub zadania związanego z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową - świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego nie jest wymagane (chyba, że obowiązek taki wynika z umów międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską lub prawa wewnętrznego strony zlecającej ). Przedsiębiorcy są obowiązani powołać pełnomocnika ochrony oraz spełniać inne wymagania ustawy w zakresie ochrony informacji niejawnych

Poświadczenia bezpieczeństwa wydane przed dniem wejścia w życie ustawy, ważne w tym dniu, zachowują ważność w zakresie i okresie określonym ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw.

Świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego wydane w związku z wykonywaniem umowy lub zadania łączącego się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową zachowują ważność do czasu zakończenia danej umowy lub zadania, ale nie dłużej niż 2 lata od dnia wejścia w życie ustawy.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie upoważnień ustawowych zmienianych tą ustawą, zachowują moc do czasu ich zastąpienia przez przepisy wydane na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Zmiana tytułu załącznika Nr 1 do ustawy - wykaz rodzajów informacji, które mogą stanowić tajemnicę państwową: I. Informacje, które mogą być oznaczane klauzulą „ściśle tajne”, II. Informacje, które mogą być oznaczane klauzulą „tajne”. Aby informacja stanowiła tajemnicę państwową musi być w wykazie oraz spełniać pozostałe warunki określone w definicji tajemnicy państwowej (art.2 pkt 1 ustawy)

I. Informacje, które mogą być oznaczane klauzulą „ściśle tajne”: Szczególne wymagania bezpieczeństwa i procedury bezpiecznej eksploatacji systemów i sieci teleinformatycznych służących do wytwarzania, przetwarzania, przekazywania lub przechowywania informacji oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”

II. Informacje, które mogą być oznaczane klauzulą „ tajne”: Szczególne wymagania bezpieczeństwa i procedury bezpiecznej eksploatacji systemów i sieci teleinformatycznych służących do wytwarzania, przetwarzania, przekazywania lub przechowywania informacji oznaczonych klauzulą „ tajne”

Z części II. Informacje, które mogą być oznaczane klauzulą „ tajne” wykreślono: Dzienniki korespondencyjne do rejestracji dokumentów oraz ewidencje innych materiałów zawierających tajemnicę państwową.

Wprowadzenie trzech rodzajów ankiet bezpieczeństwa osobowego: dla osób ubiegających się o dostęp do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” załącznik 2a, dla osób ubiegających się o dostęp do informacji oznaczonych klauzulą „poufne” - załącznik 2b, dla osób ubiegających się o dostęp do informacji oznaczonych klauzulą „tajne” i ściśle tajne” (osoby ubiegające się o dostęp do „tajne” nie wypełniają pkt 33 ankiety) - załącznik 2c.

Ankietę Bezpieczeństwa Osobowego wypełnia zainteresowana osoba własnoręcznie, pismem drukowanym. Ankieta, posiada klauzulę „Odpowiednia klauzula tajności po wypełnieniu” dla postępowań zwykłych, poszerzonych i specjalnych”.

Cudzoziemcy, nie władający językiem polskim, składają własnoręcznie wypełnione ankiety w językach ojczystych, dołączając do nich tłumaczenie ich treści, wykonane przez tłumacza przysięgłego.

W razie braku wiedzy umożliwiającej podanie danych, wpisuje się sformułowanie „nie wiem”, z podaniem przyczyny.

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” obejmuje następujące pytania: dane personalne, obywatelstwo, dowód osobisty, PESEL, NIP, stopień wojskowy, numer książeczki wojskowej, miejsce zamieszkania (zameldowania) i pobytu, numer paszportu, aktualne miejsce pracy, nazwa i regon pracodawcy, zajmowane stanowisko, adres pracodawcy, wysokość dochodów, dodatkowe źródła zarobkowania osoby podlegającej sprawdzeniu, dane personalne ojca, matki osoby sprawdzanej, dane dotyczące karalności w ciągu ostatnich 10 lat. Jeżeli nie nastąpiło zatarcie wymienić nazwę organu, który ukarał, dane dotyczące karania dyscyplinarnego za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych,

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” obejmuje następujące pytania: dane dotyczące toczących się aktualnie postępowań dyscyplinarnych w związku z naruszeniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, dane o toczących się postępowaniach o ukaranie za przestępstwa lub wykroczenia, dane dotyczące dotychczasowych upoważnień do dostępu do informacji niejawnych, posiadane wykształcenie i tytuły zawodowe lub naukowe, oświadczenie o zgodzie na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego.(8pkt.).

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą „poufne” obejmuje następujące pytania: dane zawarte w ankiecie do klauzuli „zastrzeżone”, a ponadto, dane o rodzeństwie osoby sprawdzanej, dane o małżonku osoby sprawdzanej, dane o rodzicach małżonka osoby sprawdzanej, dane o dzieciach osoby sprawdzanej i jej małżonka, dane o nałogach osoby sprawdzanej, dane dotyczące zatrudnienia w okresie ostatnich 10 lat, dane o zadłużeniu, dane o zobowiązaniach finansowych osoby sprawdzanej i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie,

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oznaczonych klauzulą „poufne” obejmuje następujące pytania: dane o pobycie za granicą powyżej 15 dni, dane o podejmowaniu działalności zarobkowej za granicą, okresy i miejsca zamieszkiwania w ciągu ostatnich 10 lat, dane dotyczące aktualnych współmieszkańców, dane właściciela aktualnie zajmowanego mieszkania, posiadane wykształcenie i tytuły zawodowe, dane dotyczące ukończonych uczelni, szkół i kursów, dane dotyczące przynależności do zarejestrowanych lub niezarejestrowanych organizacji, partii politycznych i stowarzyszeń, dane dotyczące wypytania lub zainteresowania ze strony zagranicznych służb specjalnych lub innych obcych instytucji.(26 pkt.)

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, oznaczonych klauzulą „ściśle tajne” i „tajne” obejmuje następujące pytania: dane wymienione w poprzednich ankietach, dane o okresie pobytu i adresie członków rodziny, którzy mieszkają stale za granicą, dane dotyczące chorób psychicznych lub innych dolegliwości powodujących zakłócenie czynności psychicznych, dane dotyczące spożywania alkoholu w ilościach powodujących zaburzenia lub utratę świadomości, dane dotyczące problemów wynikających z nadużywania alkoholu, dane dotyczące wysokości dochodów uzyskanych przez osobę sprawdzaną, współmałżonka oraz osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym, dane o posiadaniu nieruchomości, własnym przedsiębiorstwie lub udziale w innym przedsiębiorstwie w/w osób,

Ankieta bezpieczeństwa osobowego wykorzystywana na użytek zwykłego postępowania sprawdzającego w związku z upoważnieniem do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, oznaczonych klauzulą „ściśle tajne” i „tajne” obejmuje następujące pytania: dane o pobycie za granicą powyżej 15 dni, okresy zamieszkania w Polsce i innych państwach w okresie ostatnich 10 lat, informację o współpracy (pracy) z organami bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990, dane dotyczące kontaktów służbowych i prywatnych osoby sprawdzanej i osób zamieszkujących we wspólnym mieszkaniu z obywatelami innych państw, dane 3 osób polecających, które znają osobę sprawdzaną od 2 lat i z którymi nie łączą stosunki rodzinne, interesy majątkowe oraz stosunki szczególnego zaufania z racji wykonywanego zawodu.(35 pkt).

PYTANIA !