Action Saybusch wysiedlenia mieszkańców na Żywiecczyźnie w oczach młodego pokolenia XXI wieku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZICE W OCZACH DZIECKA
Advertisements

Gimnazjum nr 2 w Oblęgorku
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
Opis II wojny światowej według opowiadań moich pradziadków. Prababci Janiny i pradziadka Czesława Prababci Janiny i pradziadka Czesława.
20 LAT WSPÓLNIE GMINA LIPOWA.
Prezentacja strony Karol Rączka gr. 1022a.
M ILENA G ĄSIOREK Grupa 1016a. T EKST MOJE WAKACJE! M oje ubiegłoroczne wakacje, były bardzo długie, ponieważ ze względu na to że zdawałam wówczas egzamin.
Podsumowanie ćwiczeń Marta Piasecka To1022a.
Wyniki ankiety „Wpływ budowy oraz rozruchu Cementowni Ożarów na życie i środowisko naturalne w gminie Ożarów w oczach dziadków uczniów gimnazjum.”
RODZINA Jolanta Jagiełka.
Alicja Stach 2004 Jak Słoneczniki van Gogha mają się do AEROBIOLOGII czyli jak napisać skuteczny grant europejski Trzeba: mieć 102% pewności, że to co.
Matematyka w zawodzie. Kamil Krajnik.
opracowanie: MATEUSZ MISIEWICZ kl. 3d
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
Dziedzictwo kulturowe Starej Słupi ,,Jak i gdzie przeszłość naszego regionu splata się z teraźniejszością ?’’
Prezentacja Zając Martyna
Podgórki Tynieckie -Miejsce Mojego Zamieszkania
Praca nadesłana na Interdyscyplinarny Konkurs dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2012/2013 Janusz Korczak.
Wywiad Pytały: Katarzyna Załupska, Julia Kowalska i Weronika Błażejewska. Wywiadu udzieliła: Mirosława Salamon.
Mówi się, że potrzeba tylko jednej minuty, żeby kogoś zauważyć, jednej godziny, żeby go ocenić i jednego dnia, żeby polubić, ale całego.
My chcemy pomagać „Nigdy nie jesteśmy tak biedni, aby nie stać nas było na udzielenie pomocy bliźniemu.”
Woda Bez wody nie ma życia!!!.
CO TRZEBA ZROBIĆ przykazania XXI wieku.
Klaudia Czech KrDZTo1011b Ćwiczenie 1 2. Ćwiczenie 2 3. Ćwiczenie 3 4. Ćwiczenie 4 5. Ćwiczenie 5.
STACJA I PAN JEZUS NA ŚMIERĆ SKAZANY Piłat wydał wyrok. Jezus zostanie ukrzyżowany. Ludzie krzyczeli: Na krzyż z Nim, na krzyż! Nie szanowali Jego świętego.
Gimnazjum im. Stanisława Staszica. .  Chciałyśmy sie dowiedzieć co inni myślą na temat wolontariatu dlatego ostatnio przeprowadziłyśmy lekcje w naszej.
Jedna z historii zmieniających życie….
Wymiana 2014.
Rodzina.
Kliknij myszką aby zobaczyć prezentacje... (Twoje życie to doceni...)
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
„Wspomnienia z 1989r.”.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Polskie Państwo Podziemne.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Izabela Gacia Grupa : KrDzTo1012a Nr indeksu :
Kto jest przyjacielem lasu?
WOLONTARIAT.
PRZYJACIEL LASU.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Prezentacja Andżelika Bajan KrDzTo1011. Plan prezentacji Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie.
Łódź pod okupacją
Rocznica wybuchu II wojny światowej
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Moje Hobby i coś o mnie Gotowanie.
71 ROCZNICA ŚMIERCI SIOSTRY WANDY LONGINY TRUDZIŃSKIEJ I 7 CHŁOPCÓW.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Towaroznawstwo Grupa 1011 Nr albumu
Zesłańcy Sybiru Pani Krystyna Kraczkowska. Krystyna Kraczkowska Krystyna Kraczkowska urodziła się 7 czerwca 1937 roku we wsi Biernatki koło Augustowa.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Aktion Saybusch Źródło: MMŻ
Wolontariat – ucieczką od samotności.
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
78. rocznica wybuchu II wojny światowej
HISTORIA Agni Caldarar
Stefania Święcicka Oliwia Wilczewska kl. 6a.
Wolontariusz roku.
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
MAŁY EGZAMIN POWODZENIA!.
Zapis prezentacji:

Action Saybusch wysiedlenia mieszkańców na Żywiecczyźnie w oczach młodego pokolenia XXI wieku

Nad ranem, dnia 22 września 1940 roku, w domach mieszkańców Jeleśni i Sopotni Małej rozległo się głośne pukanie do drzwi…

Zaspani i zdenerwowani nagłą pobudką mieszkańcy, ujrzeli u progu swoich domostw oddziały niemieckich policjantów.

Za 20 minut przed domem! Spakować tylko najpotrzebniejsze rzeczy! Taką wiadomość usłyszeli mieszkańcy, którzy za kilkadziesiąt minut mieli pożegnać swój rodzinny dom i miejscowość…

Niemieccy policjanci dali zaspanym wieśniakom 20 minut na spakowanie jedzenia potrzebnego na trzy dni. Gdy ludzie próbowali brać pierzyny i kołdry, bito ich kolbami karabinów. Nie robiono żadnych wyjątków; na tułaczkę skazywano starców, młodzież, dzieci i kobiety w ciąży

Bez słowa wyjaśnienia, z pytaniami na które nie było odpowiedzi, mieszkańcy Jeleśni i Sopotni Małej wpakowani do furmanek opuścili swoje mieszkania. Był to początek pierwszych wysiedleń dokonanych przez hitlerowskie Niemcy podczas II wojny światowej

Kiedy wieśniacy tłoczyli się na furmankach, do opustoszałych żywieckich wsi wchodziła niemiecka ekipa porządkowa. Na szczytach pustych domów zawieszała chorągwie ze swastyką i naklejała ogłoszenia, że woda ze studni jest zdatna do picia dopiero po przegotowaniu. Potem wpadały ekipy dezynfekcyjne, które myły drewniane chałupy

Mieszkańcy żywiecczyzny żyli w ciągłej niepewności Mieszkańcy żywiecczyzny żyli w ciągłej niepewności. Nikt nie przeczuwał kiedy i którą z wiosek Beskidu Żywieckiego obejmie akcja przesiedleńcza. Na tym właśnie polegał system pracy gestapo. Każdą akcję wysiedleńczą przeprowadzały władze niemieckie niespodziewanie i błyskawicznie, aby zapobiec ewentualnemu organizowaniu oporu przez ludność wysiedlaną. Wysiedlano bez jakiejś z góry ustalonej kolejności, wyrywkowo, całkowicie niespodziewanie i w niesłychanie krótkim czasie.

Po wyrzuceniu z domów, Polacy deportowani byli do Generalnego Gubernatorstwa. Koordynacją transportów kolejowych z ramienia Gestapo zajmował się m. in. Adolf Eichmann. Ostatni, dziewiętnasty pociąg odprawiono z Żywiecczyzny pod koniec stycznia 1941 roku.

Głównym celem Action Saybusch było wysiedlenie ok Głównym celem Action Saybusch było wysiedlenie ok. 18 tysięcy mieszkańców oraz osiedlenie ok. 4 tysięcy Niemców. Do końca wojny z Żywiecczyzny i jej okolic wysiedlono około 50 tys. osób, czyli blisko jedną trzecią mieszkańców.

Aby dowiedzieć się czegoś więcej na temat wysiedleń w mojej okolicy, postanowiłam przeprowadzić krótki wywiad z mieszkańcami mojej miejscowości, którzy pamiętają okres II wojny światowej…. Na początku porozmawiałam z panem Stefanem Piecuchem. Urodził się w 1922 roku. Gdy rozpoczęły się wysiedlenia miał prawie 18 lat. Obecnie mieszka razem z żoną w Twardorzeczce, niedaleko mojego domu.

„Nie wszystkich zabierali, ale wielu, tak jak moja siostra i jej mąż - mój szwagier, musieli opuścić swój dom, gdzie później zamieszkała jakaś niemiecka rodzina. Po wojnie nie udało mi się z nimi skontaktować ani razu.”

„Ja, można powiedzieć, należałem do tej grupy „szczęśliwców”, którzy pozostali. Owszem nie mieszkałem u siebie w domu, ale nie zostałem także nigdzie wywieziony. Rodziny, które zostały, żyły w odpowiednio wydzielonym domu, gdzie było po kilkanaście, a nawet po kilkadziesiąt osób. Pracowaliśmy u Niemców, którzy byli naszymi „sąsiadami”, zazwyczaj jako rolnicy, głównie w Lipowej, Słotwinie i Radziechowach.”

Pan Stefan opisał mi, jak wysiedlenia przebiegały tu gdzie mieszkam, czyli w Twardorzeczce, Radziechowach i Lipowej. Nie różniły się one niczym w porównaniu z Jeleśnią czy Sopotnią Małą. Kolejną osobą, która opowiedziała mi jak pamięta okres wysiedleń, była moja prababcia. Urodziła się w 1932 roku i choć była dużo młodsza niż pan Stefan, nadal wiele pamięta z tego okresu.

„Widziałam jak jechali dużymi furmankami z Żywca i Radziechów „Widziałam jak jechali dużymi furmankami z Żywca i Radziechów. Były ogromne, a przynajmniej tak mi się wydawało, gdy byłam 8--letnią dziewczynką. Ludzie stali tak blisko siebie, że głowa była przy głowie. Patrzyliśmy na nich razem z moją mamą i rodzeństwem. Akurat przejeżdżali koło naszego domu.”

Jako młode pokolenie XXI wieku, informacje czerpiemy głównie z Internetu. Ja chciałam jednak, aby były tu autentyczne wypowiedzi ludzi, którzy na własnej skórze, poczuli okres wysiedleń podczas II wojny światowej. Powinniśmy szanować to, że żyjemy w wolnej, bezpiecznej Polsce i nie musimy przeżywać tego, co nasi dziadkowie kilkadziesiąt lat temu.

Dziękuję za uwagę! Martyna Lalik Uczennica Gimnazjum im. Jana Pawła II w Twardorzeczce

Bibliografia http://www.newsweek.pl/historia/akcja-zywiec-przeprowadzona-przez-nazistow-na-newsweek-pl,artykuly,270769,1.html http://www.jelesnia.pl/akcja-wysiedlencza-na-zywiecczyznie-wysiedlenia-w-sopotni-malej,80.html http://slaskipolska.pl/artykuly/44-akcja-saybusch-niemieckie-wysiedlenia-polakow-z-obszaru-zywiecczyzny-zapomniana-i-przemilczana-rocznica „Wysiedlenia, wypędzenia i ucieczki 1939-1959. Atlas ziem Polski” prof. Władysław Bartoszewski Album ze zdjęciami rodziny Lalików Muzyka Bartosza Chojdeckiego