mgr inż. Piotr Brzoza Politechnika Śląska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Gambit Centrum Oprogramowania i Szkoleń Sp. z o.o Kraków, al.Pokoju 29B/ Autoryzowany dystrybutor Thomson-Reuters.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
przetwarzaniu informacji
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Poradnik dla wyższych uczelni
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Droga książki od pisarza do czytelnika
System dystrybucji treści elektronicznych
WYKORZYSTANIE PROGRAMU MS PUBLISHER W PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
1 Technologia informacyjna Małe ojczyzny – propagujemy region, w którym mieszkamy.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
dLibra – Środowisko dla Biblioteki Cyfrowej
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Szkoła Cyfrowa dla wszystkich? Warszawa, 8 listopada 2012.
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
Opracowanie Anna Madeksza nauczyciel bibliotekarz
Bibliotekarz cyfrowy – specjalizacja z pogranicza dziedzin
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Działalność wydawnicza Politechniki Lubelskiej
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Biblioteka szkolna wspomaga Twoją naukę
Serwis e-Kiosk szansą samodzielnego dostępu osób niewidomych do prasy
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Zakres działań biblioteki: udostępnianie książek, udostępnianie czasopism, działania informacyjne, bezpłatny dostęp do Internetu, drukowanie i skanowanie,
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Nauka przenosi się do sieci
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Zapraszamy na nowy kierunek
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego Proces cyfryzacji czasopism naukowych Uniwersytetu Łódzkiego Aleksandra Brzozowska, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach ROK 2014.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Dlaczego Biblioteka Wirtualna Nauki? Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Warszawa,
Biblioteka wirtualna nauki: rok po inauguracji, szanse i perspektywy Marek Niezgódka Warszawa, 5 grudnia 2003.
Biblioteka Wirtualna Nauki: geneza, stan obecny, kierunki rozwoju Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Kraków,
Biblioteka oferuje dostęp do posiadanych przez nią baz z komputerów domowych lub innych spoza Uczelni dla wszystkich uprawnionych czytelników zarejestrowanych.
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Akademicka Biblioteka Cyfrowa Międzyuczelniana biblioteka materiałów dostępnych w wersjach elektronicznych.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
Impact Factor wskaźnik oddziaływania czasopisma Informacje o wskaźniku Impact Factor (IF) dla czasopism naukowych opracowywane są przez Thomson Reuters.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
E-KATALOG KARTKOWY Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej BIBLIOTEKA GŁÓWNA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Gliwice, ul. Kaszubska.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Hipertekst HTML WWW.
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Zapis prezentacji:

mgr inż. Piotr Brzoza Politechnika Śląska Jak opracować multimedialne materiały edukacyjne dostępne dla osób niepełnosprawnych mgr inż. Piotr Brzoza Politechnika Śląska

AGENDA 1. Dostępność materiałów edukacyjnych dla osób niepełnosprawnych 2. Adaptacja materiałów edukacyjnych 3. Współpraca ośrodków Adaptacji Materiałów Edukacyjnych

NASZA DZIAŁALNOŚĆ badania z dziedziny technologii wspomagających oraz edukacji osób niepełnosprawnych wsparcie edukacji studentów niepełnosprawnych na Uczelni

3. Organizacje osób niewidomych 4. Politechnika Śląska PROJEKT EUROPEJSKI EUROPEAN ACCESSIBLE INFORMATION NETWORK (EUAIN) www.euain.org 1. Wykonawcy: Dedicon – holenderska biblioteka dla niewidomych Europejska Federacja Wydawców (FEP) 2. Uniwersytety 3. Organizacje osób niewidomych 4. Politechnika Śląska

GŁÓWNE CELE PROJEKTU EUAIN: 1. Zintegrowanie uczestników procesu wydawniczego w celu ustalenia zasad tworzenia dostępnych publikacji elektronicznych w obrębie całej Europy 2. Stworzenie infrastruktury sieciowej, jako platformy współpracy z wydawcami publikacji multimedialnych 3. Opracowanie ustaleń, formatów, standardów prezentacji informacji dla potrzeb jej elektronicznego udostępniania, wykorzystywanych na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym i europejskim. 4. Stymulowanie i wspomaganie wdrażania nowych kanałów dystrybucji informacji oraz przedsięwzięć komercyjnych przyspieszających proces publikowania.

DOSTĘPNOŚĆ MATERIAŁÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH osoby niepełnosprawne wzrokowo mają ograniczony dostęp do tradycyjnych materiałów drukowanych coraz więcej wydawców, szkół i uczelni oferuje materiały edukacyjne w formie cyfrowej komputery z oprogramowaniem wspomagającym umożliwiają osobom niepełnosprawnym niezależny dostęp do informacji

KOMPUTERY DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH WZROKOWO program odczytu ekranu program powiększający tekst syntezator mowy program do rozpoznawania pisma (OCR) przeglądarki multimedialne

ADAPTACJA MATERIAŁÓW DRUKOWANYCH DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH skanowanie rozpoznawanie pisma korekta formatowanie tworzenie struktury i konwersja do formatu dostępnego dla osób niepełnosprawnych

ALTERNATYWNE FORMY PREZENTACJI INFORMACJI powiększony druk brajl grafika dotykowa książka mówiona prezentacja multimedialna

DOSTĘPNOŚĆ MATERIAŁÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH alternatywny dostęp do treści wyszukiwanie informacji nawigacja po strukturze dokumentu

CYFROWE MATERIAŁY DOSTĘPNE DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 1. Materiały w powszechnie używanych formatach mogą być dostępne dla osób niepełnosprawnych: Doc. HTML PDF MP3 DAISY 2. Filmy i multimedialne prezentacje interaktywne 3. Zalecenia dotyczące opracowywania dostępnych materiałów Web Content Accessibility Guidelines (www.w3c.org/WAI) Section 508 (www.section508.gov) 4. Kursy i materiały dotyczące opracowywania dostępnych materiałów

OPRACOWYWANIE CYFROWYCH MATERIAŁÓW dobór czcionek edycja tworzenie struktury logicznej tworzenie alternatywnych opisów dla elementów graficznych przygotowywanie grafiki wypukłych rysunków przygotowanie głosowych opisów dla wypukłych rysunków przygotowanie nagrania lektora lub tekstu odczytanego przez syntezator mowy przygotowanie alternatywnych napisów do filmów i prezentacji multimedialnych dla osób niesłyszących i niewidzących

Standard książek multimedialnych DAISY www.daisy.org łatwa nawigacja w strukturze książki jednoczesna prezentacja: tekstu, ilustracji, nagrania narracji lektora sprzętowe i programowe przeglądarki dostosowane dla niepełnosprawnych czytelników Biblioteki na całym świecie oferują 130 000 tytułów w formacie Daisy.

ODTWARZACZE KSIĄŻEK DAISY Victor Stream Plextalk Pocket ClassMate

PRZEGLĄDARKI KSIĄŻEK DAISY DLA KOMPUTERÓW I TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH DaisyReader EasyReader AMIS Mobile DaisyReader 2. Oferowane funkcje czytanie tabel czytanie wzorów matematycznych czytanie przypisów czytanie informacji o wypukłej grafice tworzenie zakładek wraz z komentarzami

PRZYGOTOWANIE KSIĄŻEK MULTIMEDIALNYCH W STANDARDZIE DAISY 1. Dolphin Publisher przygotowanie tekstu i ilustracji opracowanie logicznej struktury przygotowanie nagrania lektora synchronizowanie tekstu z nagraniem lektora

Przygotowanie książek multimedialnych w standardzie Daisy z wykorzystaniem syntezatorów mowy 1. Dolphin Converter rozpoznawanie pisma korekta i formatowanie przygotowanie materiałów w powiększonym druku i w brajlu, przygotowanie książki multimedialnej w formacie Daisy z wykorzystaniem syntezatora mowy

PRZYGOTOWANIE KSIĄŻEK MULTIMEDIALNYCH W STANDARDZIE DAISY Z WYKORZYSTANIEM EDYTORA MS WORD przygotowanie tekstu, grafiki i opracowanie struktury logicznej w edytorze zapisanie dokumentów w standardzie Daisy (wykorzystanie bezpłatnej wtyczki Save As Daisy w edytorze MS WORD) konwersja do standardu Daisy z wykorzystaniem programu Daisy Pipeline oraz syntezatora mowy

OŚRODKI ADAPTACJI MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH

DZIAŁANIA OŚRODKÓW ADAPTACJI MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH Adaptacja materiałów do potrzeb osób niepełnosprawnych Gromadzenie i udostępnianie opracowanych materiałów Wymienianie informacji o dostosowanych materiałach między ośrodkami adaptacji materiałów edukacyjnych

WSPÓŁPRACA I POZYSKIWANIE MATERIAŁÓW 1. Współpraca z wydawcami pozyskiwanie cyfrowych wersji publikacji ochrona praw autorskich 2. Współpraca z wykładowcami i z autorami zalecenia dotyczące opracowywania materiałów dostępnych dla wszystkich (w tym dla osób niepełnosprawnych) 3. Współpraca z bibliotekami digitalizacja zasobów bibliotecznych publikacje cyfrowe dostępność dla osób niepełnosprawnych 4. Współpraca z bibliotekami dla osób niepełnosprawnych

KOORDYNACJA DZIAŁAŃ OŚRODKÓW ADAPTACJI MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH Porozumienia o współpracy ośrodków z wydawcami Standardy dostępności materiałów dla osób niepełnosprawnych Narodowe archiwum materiałów cyfrowych Gromadzenie cyfrowych materiałów od wydawców Propozycja regulacji prawnych

National Instructional Materials Accessibility Standard (NIMAS) Stany Zjednoczone www.nimas.cast.org stanowe archiwa materiałów cyfrowych wydawcy przekazują materiały w standardzie NIMAS ośrodki adaptacji materiałów edukacyjnych w szkołach i na Uczelniach przygotowują dostosowane materiały na podstawie standardów NIMAS pobieranych z archiwów

MIĘDZYNARODOWA WYMIANA MATERIAŁÓW CYFROWYCH Harmonizacja prawa autorskiego Światowa biblioteka materiałów cyfrowych

KONTAKT mgr inż. Piotr Brzoza Tel. 032 237 23 50 e-mail piotrbr@polsl.pl Politechnika Śląska ul. Akademicka 16 44-100 Gliwice