Analiza możliwości i ograniczeń zastosowania protokołu MPLS w sieciach teleinformatycznych Autor: Maciej Podsiadły Promotor: dr inż. Dariusz Chaładyniak Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki 2015
Cel pracy Przedstawienie ewolucji oraz architektury protokołu MPLS. Zaprezentowanie najważniejszych funkcjonalności protokołu: Inżynieria ruchu, wirtualne sieci prywatne oraz Quality of Service. Porównanie technologii MPLS do IP w środowisku symulacyjnym Riverbed.
Definicja MPLS „Nowoczesna technologia rozwiązywania problemów związanych z liczbą i charakterem połączeń, oparta na metodach stałego badania i koncepcji inżynierii ruchu, na której można zbudować warstwę IP.” Artur Thielmann, doradca Zarządu ATENDE S.A.
Odniesienie do modelu ISO/OSI Model ISO/OSI
Architektura MPLS Format etykiety w MPLS Przepływ ścieżki LSP
Inżynieria ruchu Traffic Engineering
Ruch pakietów w sieci MPLS VPN
Schemat modelu tunelowania DiffServ QoS w sieciach MPLS Schemat modelu tunelowania DiffServ
Analiza sieci IP / MPLS w środowisku symulacyjnym Riverbed Założenia projektowe symulacji: Utworzenie i konfiguracja sieci zawierającej pięć usług. Konfiguracja MPLS na urządzeniach brzegowych sieci. Reorganizacja sieci pod względem obsługi protokołu IP. Utworzenie obsługi polityki QoS w sieci IP. Ustawienie symulacji sieci. Wybranie statystyk testowanych podczas symulacji. Analiza wyników porównania działania sieci MPLS w stosunku do IP.
Topologia MPLS w symulatorze RIVERBED
Konfiguracja usług FTP – ToS 0 – Best Effort – pliki około 97 KB HTTP – ToS 2 – Standard – małe + średnie obrazy Email – ToS 3 – Excellent Effort – 1000 bajtów Wideo – ToS 5 – Interactive Multimedia – 1.2 Mbit/s Voice – ToS 6 – Interactive Voice – 1 ramka/ pakiet
Średni czas reakcji pobierania z FTP
Średni czas reakcji odczytu obiektu na stronie
Średni czas reakcji pobierania wiadomości
Średni czas reakcji wysyłania wiadomości
Średni czas opóźnienia pakietów wideo
Średnia zmienność opóźnienia pakietów głosowych
Średni czas opóźnienia pakietów usługi voice
Średni czas opóźnienia stosu TCP
Podsumowanie
Dziękuję za uwagę