Programy wspierania rodziny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Sto Pociech dla rodzin Konferencja Polska dla rodziny – rodzina dla Polski Warszawa, 9-10 marca 2010.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Bożena Balcerzak-Paradowska Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Organizacja i zarządzanie firmą
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Szkoła Promująca Zdrowie
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
dr hab. Iwona Sierpowska
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Komplementarność EFS z PO PŻ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Programy wspierania rodziny E-seminarium realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanego ze środków m.st Warszawa

Przez wiele lat polityka społeczna była zdeterminowana przez myślenie o tym, że aby pomóc dziecku trzeba je wyrwać ze środowiska, w którym żyje. Stosowano uniwersalne kryteria opisujące prawidłowe funkcjonowanie rodziny- zewnętrzne kryteria opisywania rodziny. Pod koniec lat 50. wzrosło znaczenie teorii systemów, zaczęto opisywać rodzinę w kategoriach systemowych, a dziecko otrzymało kontekst, w którym żyje. Ustalenia międzynarodowych konferencji dotyczące praw dziecka, zachowania jego godności sprawiły, że zaczęto postrzegać dziecko wraz z jego środowiskiem, nieoderwane od rodziny.

Zasady pracy, które ustanowiło International Initiative: praca z rodziną w środowisku lokalnym, a nie tylko z dzieckiem, aktywna rola rodziców i dzieci w ustalaniu planu interwencji, wspierająca rola profesjonalisty, pozytywne podejście, praca metodami akceptowanymi przez beneficjentów, odwołanie się do mocnych stron a nie deficytów, akceptacja odmienności.

Podejście skierowane na rodzinę Podejście to opiera się na założeniu, że istota ludzka może być zrozumiana i wspomagana jedynie w kontakcie bliskich i znaczących systemów ludzkich, których sama jest częścią, spośród których najważniejszym jest rodzina. Podejście to opiera się na 6 perspektywach:

perspektywa ekologiczna- akcentuje równowagę pomiędzy żywymi organizmami a środowiskiem. Dziecko żyje w obrębie mikrosystemów- najbliższego środowiska, spotyka się z mezosystemami czyli wzajemnymi relacjami różnych systemów (szkoła-dom), działa w ramach szerszych egzosystemów (społeczności lokalnej). W tej perspektywie liczy się interwencja wobec całej rodziny, uwzględniając przy tym mezosystemy i egzosystem, wskazując głównie jest mocne strony i motywując otoczenie do udzielania wsparcia, powstania wsparcia społecznego,

perspektywa kompetencji- stoi ona w opozycji do stwierdzania patologii i deficytów, a koncentruje się na wskazywaniu kompetencji interpersonalnych, intrapersonalnych i środowiskowych. Chodzi w tej perspektywie o to aby jednostka poprawiła swój stan wykorzystując zestaw kompetencji oraz adaptując się do środowiska. Sama interwencja powinna opierać się na aktywnym uczestnictwie dzieci i rodziców, motywowaniu do nabywania kompetencji, uwzględnianie możliwości środowiska, dostosowanie działań do potrzeb jednostki,

perspektywa rozwojowa- osoba ludzka rozwija się i funkcjonuje w kontekście rodziny i w transakcjach rodziny ze środowiskiem, orientacja planowania stałości- skierowana na zapewnienie dzieciom życia w rodzinie biologicznej lub innej zapewniającej stabilność więzi uczuciowych, umożliwia reagowanie na potrzeby dzieci i rodzin poprzez rozwojowe podejście, chroni prawo dziecka do rodziny i więzi rodzinne, uwarunkowania rodzicielstwa- badania wskazały, że na rodzicielstwo wpływają cechy rodziców i dziecka, kontekst społeczny relacji między dziećmi i rodzicami. potencjał rodziny- odejście od medycznego diagnozowania i wskazywania patologii na rzecz określania pozytywnych aspektów życia rodziny.

Co ważne! Koncentrujemy się na tym, aby dziecko nie było pozbawione rodziny, a jeżeli już musi przebywać poza nią, ma być krótko, utrzymywać kontakty z nią i być w miarę blisko. Włączamy do interwencji całego środowiska, wykorzystując jego zasoby.

Rola profesjonalisty: nie jest kontrolującym urzędnikiem, a wspierającym partnerem szukającym wsparcia społecznego, włączającym w działania środowisko lokalne, członków rodziny będącej pod jego opieką. Stąd pomysł konferencji rodzinnych, które to mają podejmować decyzje co do dziecka w oparciu o negocjacje wewnątrzrodzinne.

Programy pomocy rodzinie przekonanie o prymacie rodziny jako środowiska wychowawczego, pomoc na umocnienie rodziny, zaspokajanie potrzeb a nie diagnozowanie problemów, koncentracja na relacjach rodziny ze środowiskiem, wykorzystując metody pracy środowiskowej.

Rodzaje programów- home treatment, day treatment: programy prewencyjne, programy interwencyjne: zapobiegające umieszczaniu dzieci lub przywracające dzieci do rodziny. Te drugie mają duże spectrum: długofalowe, terapeutyczne.

Drugi podział wskazuje na programy: wspierania rodziny, działań w rodzinie, intensywnej interwencji w sytuacji kryzysu.

Więcej o programach wspierania rodziny znajdziecie w: Red Więcej o programach wspierania rodziny znajdziecie w: Red. Stelmaszczuk, Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem: Wybór tekstów. Warto również zapoznać się z warszawskim Programem Wspierania Rodziny na lata 2016 – 2018: https://warszawarodzinna.um.warszawa.pl/dokumenty-strategiczne/program-wspierania-rodziny-w-m-st-warszawie-na-lata-2016-2018