Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu genetyki cech jakościowych i ilościowych u koni dr inż. Janusz Strychalski, UWM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaki informacyjne.
Advertisements

Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Analiza współzależności zjawisk
dr Jarosław Poteralski
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Selekcja.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Kojarzenia 2007.
Parametry genetyczne.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Proces analizy i rozpoznawania
Wzory ułatwiające obliczenia
Uniwersytet Warszawski
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
Średnie i miary zmienności
Pytania konkursowe.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
na podstawie materiału – test z użyciem komputerowo generowanych prób
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Podstawy statystyki, cz. II
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Dziedziczenie cech jednogenowych.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
Wnioskowanie statystyczne
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zarządzanie populacjami zwierząt
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Zapis prezentacji:

Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu genetyki cech jakościowych i ilościowych u koni dr inż. Janusz Strychalski, UWM

Funkcja kodu genetycznego

Cechy jakościowe - drugoplanowe Wyznaczane jednym, dwoma lub trzema genami Cechy przez nie wyznaczane są niezależne od warunków środowiska Cechy jakościowe określamy przymiotnikiem, bez stopniowania Są dziedziczone

Cechy ilościowe - pierwszoplanowe ilość genów je warunkujących jest duża określane zawsze liczbą wymiary ciała masa ciała nieśność u ptaków cechy rozrodu: plenność, mleczność itp. dzielność koni wydajność wełny owiec

Cechy ilościowe - komentarz złożone odziedziczalne każdy z genów wywiera cząstkowy wpływ na wartość cechy wpływy genów kumulują się

Ogromna zmienność genetyczna Założenie: cecha ilościowa warunkowana 5 genami, w każdym z nich po 2 allele rodzice (P): AABBCCDDEE x aabbccddee potomstwo F1: AaBbCcDdEe gamety potomstwa F1 : 2n = 25 = 32

Ogromna zmienność genetyczna – c.d. 32 rodzaje gamet 32 x 32 = 322 = 1024 kombinacji w F2 przy założeniu 6 genów, a w każdym po 2 allele otrzymamy: F1: 26 = 64 rodzajów gamet 642 = 4096 kombinacji w F2

Ile genów warunkuje cechę ilościową? Większość cech ilościowych wyznaczana jest znacznie większą liczbą genów niż 5 czy 6 Najczęściej w genie występuje więcej niż 2 allele

Cechy ilościowe - transgresja założenie: prędkość podstawowa konia wynosi 20 km/godz., a każdy duży allel zwiększa jego prędkość o 5 km/godz. rodzice (P): AaBbCcDdEe x AaBbCcDdEe potomstwo: od aabbccddee do AABBCCDDEE

Cechy ilościowe - heterozja objawia się głównie w cechach świadczących o większej żywotności organizmu daje się uzasadnić teorią naddominowania, zakładającą, że najkorzystniejszy jest układ alleli Aa jest zjawiskiem przejściowym, a potomstwo tego pokolenia będzie średnio dużo gorsze

Jak rozpoznać efekt heterozji? słabe stado: dobry osobnik dobre stado: dobry osobnik

Związek cechy jakościowej z ilościową Najczęściej ciemniejszej barwie sierści towarzyszy lepsze zdrowie i większa odporność koni Białe kończyny koni są bardziej wrażliwe na urazy i stany chorobowe

Obiekt: koń Gen. x Środ. Genotyp Genotyp Środowisko Środowisko

Genotyp, środowisko, fenotyp geny cech ilościowych system utrzymania żywienie klimat stres trening Fenotyp

Wpływ genotypu na fenotyp Wartość cechy koń 1 koń 2 koń 3 Dobre warunki środowiskowe

Wpływ środowiska na fenotyp Wartość cechy Środowisko 1 Środowisko 2 Środowisko 3

Interakcja genotyp-środowisko kształtuje fenotyp dobre warunki środowiskowe złe warunki środowiskowe Wartość cechy koń 1 koń 2 koń 3

Doskonalenie fenotypu zwierząt w warunkach lokalnych powinno uwzględniać jednocześnie bazę genetyczną i środowiskową

Współczynnik odziedziczalności to stosunek zmienności genetycznej do zmienności fenotypowej. Współczynnik ten przybiera wartość od 0 do 1. fenotyp 1 0,5 geny środowisko

δ2 = δ2 + δ2 δ2 δ2 h2 = = δ2 δ2 + δ2 Odziedziczalność P = G + E Phenotype = Genotype + Environment δ2 = δ2 + δ2 P G E δ2 δ2 h2 = G = G δ2 δ2 + δ2 P G E

Odziedziczalność niska średnia wysoka

Odziedziczalność u koni Cechy pokroju koni jak i ich wartość użytkowa są w większości cechami nisko i średnio odziedziczalnymi Odziedziczalność pokroju wynosi od 0,19 do 0,46

Odziedziczalność u koni – c.d. wysokość w kłębie od 0,18 do 0,67 obwód klatki piersiowej od 0,12 do 0,33 obwód nadpęcia od 0,13 do 0,39

Odziedziczalność u koni – c.d. wyniki prób dzielności od 0,25 do 0,75 wyniki skoków w próbach dzielności od 0,11 do 0,18 wyniki ujeżdżenia od 0,06 do 0,08 obszerność stępa od 0,24 do 0,51 obszerność kłusa od 0,33 do 0,53

Odziedziczalność u koni – c.d. dzielność wyścigowa koni pełnej krwi angielskiej od 0,09 do 0,6 dzielność wyścigowa koni czystej krwi arabskiej od 0,09 do 0,51

Różnica selekcyjna - Rs stanowi różnicę między średnią wartością cechy stada selekcyjnego a średnią dla całej populacji stado selekcyjne – to zwierzęta wybrane na rodziców przyszłego pokolenia

Postęp hodowlany - ΔG to różnica między średnią wartością cechy populacji potomnej a tą wartością w populacji wyjściowej

Jeszcze raz odziedziczalność – h2 ΔG = Rs . h2 czyli: ΔG h2 = Rs Im większe są Rs i h2, tym większego należy się spodziewać postępu hodowlanego.

Odziedziczalność - komentarz Odziedziczalność jest pojęciem populacyjnym i nie można go odnosić do pojedynczego osobnika Jeżeli h2 jakiejś cechy wynosi 0,25, to oznacza, że zmienność fenotypowa tej cechy jest wywołana w 25% przez geny i w 75% przez środowisko

Od czego zależy odziedziczalność zależy od stopnia zmienności genetycznej i środowiskowej zwierząt w stadzie h2 nie jest wielkością stałą dla danej cechy i może przybierać wartości w jednych stadach wyższe, w innych nieco niższe

Ile $ wart jest koń sąsiada? Wartość użytkowa jest uwarunkowana nie tylko genotypem, ale też oddziaływaniem czynników środowiska Nie zawsze koń o wyższej wartości użytkowej jest genetycznie lepszy od konia o nieco niższej użytkowości

Wartość użytkowa a wartość hodowlana Wartość użytkową można zmierzyć bezpośrednio Wartości hodowlanej bezpośrednio zmierzyć się nie da

Jak mierzyć wartość hodowlaną ocena wartości użytkowej własnej ocena wartości użytkowej przodków ocena wartości użytkowej krewnych ocena wartości użytkowej potomstwa

Ocena wartości hodowlanej na podstawie użytkowości własnej Założenie: odziedziczalność = 1,0 wówczas fenotyp = genotyp oraz wartość użytkowa = wartość hodowlana a wtedy nie potrzebna by była informacja o użytkowości krewnych

Wartość informacji o wartości użytkowej krewnych Współczynnik odziedziczalności cechy Liczba badanych krewnych Stopień spokrewnienia z krewnymi

Ocena wartości hodowlanej na podstawie rodowodu rodzice dziadkowie pradziadkowie no a dalej? pra-pra-dziadkowie?

Ocena wartości hodowlanej na podstawie rodowodu - trudności Nie znamy genotypów przodków i potomstwa, a tylko ich wartość użytkową co jeśli h2 = 0,15? (wyniki skoków w próbach dzielności)

Ocena wartości hodowlanej na podstawie rodowodu – trudności c.d. Zwierzęta są heterozygotami w wielu genach, więc wytwarzają bardzo różne gamety od tej samej pary osobników nigdy nie otrzymamy dwóch identycznych potomków (wyjątek: bliźnięta jednojajowe)

Ocena wartości hodowlanej na podstawie rodowodu – trudności c.d. Zmienne warunki środowiskowe życia przodków i potomstwa znacznie zaciemniają podobieństwa i różnice lepiej oprzeć się na wynikach użytkowości rodzeństwa i półrodzeństwa

Użytkowość rodzeństwa a h2 Ocena wartości hodowlanej na podstawie rodzeństwa i półrodzeństwa ma duże znaczenie dla cech o niskiej h2 Przy cechach o wysokim h2, najlepszym wskaźnikiem wartości genetycznej osobnika jest… jego własna użytkowość

Rodowód – pra-pra-dziadkowie jeżeli rodowód ma być informacją o stosowanych kojarzeniach, warto uwzględnić nawet dalekich przodków

Wartość hodowlana Wartość hodowlana = Wartość genetyczna? Wartość hodowlana: zdolność do przekazywania cech użytkowych potomstwu Analiza potomstwa jest więc najbardziej miarodajną oceną wartości rodziców

Ocena osobnika a selekcja Wysokie h2: lepsza selekcja na podstawie fenotypu zwierzęcia (wartości użytkowej) Niskie h2: lepsza selekcja oparta o wartość hodowlaną

Współczynnik pokrewieństwa przodek - potomek Rxa= współczynnik spokrewnienia między zwierzętami A i X n - odstęp pokoleń Fx - współczynnik inbredu osobnika X Fa - współczynnik inbredu przodka A

Współczynnik pokrewieństwa przodek – potomek c.d. zna pan łatwiejszy wzór? RXA = Σ(½)n gdzie: n – liczba pokoleń

X Ż Y O B C P D E Z R F A S G Ź W T H I U J K V N L M Ć Ę

Współczynnik pokrewieństwa - łatwe X Ż RXA = Σ(½)n gdzie: n – liczba pokoleń Z R RXA = (½)4 = 0,0625 = 6,25% A

X Ż Y O B C P D E Z R F A S G Ź W T H I U J K V N L M Ć Ę

Współczynnik pokrewieństwa - trudniejsze X RXA = Σ(½)n gdzie: n – liczba pokoleń Ż Y Z O S RXA = (½)4 + (½)4 = = 0,125 = 12,5% B

X Ż Y O B C P D E Z R F A S G Ź W T H I U J K Ę

Współczynnik pokrewieństwa – trudne? X RXA = Σ(½)n gdzie: n – liczba pokoleń Ż Ź Z RXA = 4·(½)4 = 0,25 = 25% R S A

Parametry statystyczne: średnia arytmetyczna próba: 2, 3, 4, 7, 9 x = a1 + a2 +…+ an n = 25 5

Parametry statystyczne: odchylenie standardowe próba: 2, 3, 4, 7, 9 SD = 1 n-1 Σ (xi – x)2 SD = 1 5-1 . [ (2-5)2 + (3-5)2 + + (4-5)2 + (7-5)2 + (9-5)2 = 2,915

Parametry statystyczne: wariancja próba: 2, 3, 4, 7, 9 δ2 = 1 n-1 Σ (xi – x)2 δ2 = SD2 = 8,5

Parametry statystyczne: liczba stopni swobody Def.: To liczba niezależnych wyników obserwacji pomniejszona o liczbę związków, które łączą te wyniki ze sobą. próba: 2, 3, 4, 7, 9 wzór: n-1 czyli tutaj 5-1=4

Dziękuję za uwagę