„Przygotowanie programów rewitalizacji”,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Projekty na rzecz rozwoju świętokrzyskiej kultury i turystyki w kontekście współpracy LGD - ENKOLPION Fundacja Enkolpion Instytut Kultury Regionalnej i.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Programy rewitalizacji – konkurs dotacji dla lubuskich gmin w ramach
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rewitalizacja od nowa Bielsko – Biała r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Zapis prezentacji:

„Przygotowanie programów rewitalizacji”, „Rewitalizacja zdegradowanego obszaru miejscowości Stubno i Kalników na rzecz rozwoju funkcji turystyczno-rekreacyjno-kulturowych” Projekt realizowany jest ze środków Programu na „Przygotowanie programów rewitalizacji”, organizowanego przez Województwo Podkarpackie oraz Ministerstwo Rozwoju

Ustawa o rewitalizacji Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji w art. 2 ust 1 wprowadza definicję rewitalizacji: „Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez intere- sariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.”

Program rewitalizacji – działania przygotowawcze Diagnoza czynników i zjawisk kryzysowych – w ramach realizacji działania opracowany zostanie „Raport o stanie czynników i zjawisk kryzysowych wraz ze wskazaniem skali i charakteru potrzeb rewitalizacyjnych na terenie gminy. Zdefiniowanie zasięgu przestrzennego obszarów rewitalizacji. Opracowanie wizji stanów obszarów po rewitalizacji – na podstawie wcześniejszych dokumentów zaproponowana zostanie wizja obszarów poddanych rewitalizacji po jej zakończeniu. W skład dokumentu wejdą przykładowe wizualizacje obszarów po przeprowadzeniu rewitalizacji. Opracowanie strategii oraz narzędzi partycypacji społecznej w procesie przygotowywania oraz wdrażania Strategii Rewitalizacji – w pierwszej fazie realizacji projektu opracowana zostanie strategia udziału interesariuszy w realizacje projektu oraz powołany zostanie Komitet ds. rewitalizacji, którego głównym zadaniem będzie zapewnienie współdziałania oraz kontroli obywatelskiej nad procesem przygotowywania oraz wdrażania programu rewitalizacji.

Cel planu rewitalizacji Głównym celem planu rewitalizacji jest wykorzystanie położenia oraz zasobów przyrodniczych i zabytkowych terenów otaczających Rezerwat Przyrody Starzawa na rzecz rozwoju funkcji turystyczno-rekreacyjno-kulturalnych i promocji obszaru zdegradowanego. Tak zdefiniowany cel zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych w trzech wymiarach: Tworzenie miejsc pracy i rozwijanie przedsiębiorczości na bazie funkcji turystyczno- rekreacyjno-kulturalnych oscylującej wokół jednorodnej tematyki Stworzenie warunków dla rekreacji oraz wspieranie aktywności kulturalnej w zrewitalizowanych obiektach dziedzictwa kulturowego Wykorzystanie potencjału środowiska dla rozwoju turystyki Według wstępnych założeń dla realizacji tak zdefiniowanych priorytetów kluczowe będzie odnowienie funkcji kulturalnych, rekreacyjnych i turystycznych wokół dawnych ośrodków społecznych w Kalnikowie i Stubnie poprzez kompleksową rewitalizację Zespołu Dworskiego w Stubnie oraz Parku Podworskiego w Kalnikowie oraz opracowanie wspólnej tematyki dla rozwoju form turystyki poznawczej, wykorzystującej potencjał przyrodniczy obszaru.

Program rewitalizacji krok po kroku Pełna diagnoza problemów w skali Gminy i uszczegółowiona dla obszaru rewitalizacji Wizja rozwoju Gminy i obszaru rewitalizacji po wyprowadzeniu z kryzysu Zakres zadań i odpowiedzialności poszczególnych podmiotów Plan finansowy, harmonogram, przejrzysty system monitorowania i aktualizacji Skuteczny system wdrożeniowy – dobra koordynacja, dostosowanie do skali działań PARTYCYPACJA SPOŁECZNA I WIELOPOZIOMOWE PARTNERSTWO

Wytyczne MR wskazują fundamenty programowania rewitalizacji Zasada partnerstwa Rewitalizacja to istotny element całościowej wizji rozwoju gminy. Pełna diagnoza służąca wyznaczeniu obszaru rewitalizacji i występujących na nim problemów obejmuje kwestie społeczne oraz gospodarcze lub przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe. Konieczne jest ustalenie hierarchii potrzeb w zakresie działań rewitalizacyjnych. Narzędzia i zakres interwencji powinny zostać dopasowane do potrzeb i uwarunkowań obszaru rewitalizacji. Niezbędna jest synchronizacja działań w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno- funkcjonalnej, technicznej, środowiskowej. Podstawą wdrożenia programu jest koordynacja działań, monitorowanie rezultatów i ewaluacja skuteczności oraz efektywności realizacji programu.

Kompletność programu rewitalizacji Treść programu rewitalizacji powinna zawierać wszystkie minimalne elementy określone przez Wytyczne, tj: opis powiązań programu z dokumentami strategicznymi i planistycznymi gminy; diagnozę czynników i zjawisk kryzysowych oraz skalę i charakter potrzeb rewitalizacyjnych; c. zasięgi przestrzenne obszaru/obszarów zdegradowanych wizję wyprowadzenia obszaru zdegradowanego ze stanu kryzysowego (planowany efekt rewitalizacji); identyfikację potrzeb rewitalizacyjnych; wykaz dopełniających się wzajemnie najważniejszych przedsięwzięć i głównych projektów rewitalizacyjnych dotyczących obszaru zdegradowanego, mechanizmy zapewnienia komplementarności między poszczególnymi projektami rewitalizacyjnymi oraz pomiędzy działaniami różnych podmiotów i funduszy na obszarze objętym programem rewitalizacji; indykatywne ramy finansowe w odniesieniu do przedsięwzięć, mechanizmy włączenia mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów i grup aktywnych na terenie gminy w proces rewitalizacji; system realizacji (wdrażania) programu rewitalizacji; system monitoringu skuteczności działań i system wprowadzania modyfikacji w reakcji na zmiany w otoczeniu programu.

Koncentracja i Kompleksowość w ramach Programu Rewitalizacji Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym nieposiadające wspólnych granic, ale nie może obejmować terenów większych niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkanych przez więcej niż 30% jej mieszkańców. UWAGA 1: Skutkiem koncentracji jest określenie hierarchii potrzeb. UWAGA 2: Projekty rewitalizacyjne mogą – warunkowo – wykraczać poza obszar rewitalizacji, jeśli realizują cele służące społeczności obszaru. Kompleksowość. Program integruje działania finansowane z różnorodnych źródeł, nie pomija żadnego z potrzebnych aspektów (społecznego oraz gospodarczego lub przestrzenno-funkcjonalnego lub technicznego lub środowiskowego) związanego z obszarem i jego otoczeniem. UWAGA: Nie są dopuszczalne inwestycje wybiórcze, nastawione na szybki wynik, celem jest strukturalna zmiana na obszarze rewitalizacji. Skutkiem kompleksowości jest synergia projektów.

Partycypacja społeczna w Programie Rewitalizacji W celu zapewnienia jak najszerszego odbioru projektu wśród interesariuszy Wnioskodawca zdefiniował następujące narzędzia: Komitet ds. rewitalizacji – Głównym zadaniem komitetu będzie dbałość o zapewnienie udziału interesariuszy na wszystkich etapach przygotowywania i wdrażania programu rewitalizacji. Portal informacyjno-komunikacyjny – podstawowe narzędzie komunikacji z interesariuszami zarówno na etapie przygotowywania programu jak i w trakcie jego wdrażania oraz monitoringu. Spotkania z interesariuszami – w każdym z etapów opracowywania dokumentacji organizowane będą spotkania z interesariuszami w celu prezentacji założeń i przyjmowania uwag. Podczas spotkań prowadzone będą badania ankietowe. Spotkania poprzedzane będą komunikatami prasowymi. Prezentacja dokumentów na sesjach Rady Gminy – wszystkie opracowywane dokumenty prezentowane będą na sesjach Rady Gminy.

Dziękuję za uwagę