„Drogi dziecka ku samodzielności: 2 – Styl wychowania a przekonania rodziców.” „Grupa wsparcia” z cyklu – Wykłady dla rodziców.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Szczęście.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Jak pomagać dziecku w nauce?
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
„Jak pomóc dziecku w nauce”
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Medialna rzeczywistoŚĆ
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Telefony komórkowe w szkole
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
RAZEM W ŚWIAT. Znamy potrzeby dzieci z zaburzeniami rozwoju i wiemy jak ważne jest przygotowanie ich do czynnego udziału w życiu społecznym Wystarczy.
PHP + MySQL Podstawy pracy z bazą danych Damian Urbańczyk.
Co to jest WOLONTARIAT?.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
1 1.
Zapis prezentacji:

„Drogi dziecka ku samodzielności: 2 – Styl wychowania a przekonania rodziców.” „Grupa wsparcia” z cyklu – Wykłady dla rodziców Szklary Górne - 03.03.2017 r.

Szklary Górne - 03.03.2017 r. Pierwsze spotkanie stanowiło wstęp do cyklu wykładów poświęconych dziecku i jego rodzinie. Do materiałów z tej prezentacji zapraszam na strony internetowe Ośrodka, w zakładce „Dla rodziców”. Dzisiejszy temat, to – „Style wychowania, a przekonania rodziców”. O przekonaniach wstępnie mówiłam na poprzednim spotkaniu. Pokrótce wspomnę ten temat.

Szklary Górne - 03.03.2017 r. Ogólnie system przekonań kierowanych na dziecko da się podzielić na dwie grupy: Dziecko, to „biała karta” – wychowanie i nauczanie rozumiane jest jako działania modelujące, kształtujące, to szczegółowe programy działania. To, kim będzie dziecko, zależy od tego, co robią dorośli, czego od niego wymagają, za co je nagradzają bądź karzą. Dziecko, to „istota aktywna od urodzenia” – dziecko aktywnie poznaje świat zgodnie ze swoimi możliwościami, tworzy własny obraz świata tak jak potrafi, buduje własne teorie tak jak rozumie.

Szklary Górne - 03.03.2017 r. Jak widzimy nasze dziecko? - Czy, Jako „białą kartę”? - Czy, Jako „istotę aktywną od urodzenia”?

Szklary Górne - 03.03.2017 r. Teraz powiem Państwu o „otwartym” i „zamkniętym” stylu wychowania: O – „Otwarty styl wychowania” – to jak działalność artysty, podkreślanie i uwypuklanie indywidualności dziecka. To zachęcanie do wyborów (np. co ubioru, jedzenia, zabawy). To wybaczanie słabości swoim dzieciom. Z – „Zamknięty styl wychowania” – to działanie dentysty, który uzupełnia braki i ratującego to, co zepsute. Dorosły jest dominujący, kierujący poczynaniami dziecka, ogranicza jego swobodę wyboru i osiągania celu. Dorosły zawsze wie lepiej, wszystko umie, „wydaje wyroki”.

Działalność artysty. Działalność dentysty, ZASTANÓWMY SIĘ - Szklary Górne - 03.03.2017 r. ZASTANÓWMY SIĘ - Czy nasze postępowanie jako matki, ojca, nauczycielki, nauczyciela raczej przypomina: Działalność dentysty, czy też: Działalność artysty.

6 – Dziecko zaczyna coraz bardziej ufać innym ludziom i czyni postępy. Szklary Górne - 03.03.2017 r. Warto również wspomnieć o - życzliwym kole i - błędnym kole w wychowaniu. Ż) „Życzliwe koło w wychowaniu” - 1 - Dorosłemu udaje się , czasami przypadkowo, zaspokoić jakąś ważną w danym momencie dla dziecka potrzebę. 2 – Dziecko uspokaja się, jest bardzo zadowolone, szczęśliwe, okazuje tę radość, mówi o tym, śmieje się. 3 – Dorosły zauważa to i odwzajemnia te radość, cieszy się razem z dzieckiem, rozmawia z nim. 4 – Dziecko coraz bardziej się otwiera, chętnie podejmuje nowe działania, korzysta z propozycji dorosłego i odnosi sukcesy. 5 – Dziecko coraz rzadziej korzysta z bezpośredniej pomocy dorosłego, staje się coraz bardziej pewne siebie. 6 – Dziecko zaczyna coraz bardziej ufać innym ludziom i czyni postępy. 7 – Dorosły, wzmocniony sukcesem swoim i dziecka, stara się spędzać z nim więcej czasu, szuka do tego okazji. 8 – Dorosły stopniowo zaczyna zaspokajać coraz więcej istotnych dla dziecka potrzeb, i to w sposób coraz mniej przypadkowy. 9 – Dorosły zaczyna być bardziej wrażliwy na rzeczywiste problemy dziecka, rozumie jego intencje 10 – Dorosły coraz lepiej poznaje indywidualność dziecka – odkrywa, iż ono nie chce czegoś wykonać nie dla tego, że nie umie, ale dlatego, że nie jest pewne, czy mu się uda.

B) „Błędne koło w wychowaniu” – Szklary Górne - 03.03.2017 r. B) „Błędne koło w wychowaniu” – 4– Konsekwencją jest nasilanie się problemów dziecka i powstawanie u dorosłego poczucia bezsensowności tego, co robi: brak wiary w celowość własnych poczynań powoduje dalsze obniżanie wrażliwości dorosłego na sygnały płynące od dziecka i … tak się toczy błędne koło w wychowaniu. 3 – U dziecka nasilają się „złe” zachowania, jednocześnie zaczyna się czuć coraz mniej pewnie, traci grunt pod nogami, zamyka się w sobie, wycofuje się z większości kontaktów, staje się więc bardziej „niegrzeczne” i bardziej nieszczęśliwe. 1- Brak wiary w celowość swoich poczynań powoduje u dorosłego osłabienie wrażliwości spostrzegania rzeczywistych problemów dziecka, zaczyna ignorować wiele jego potrzeb, szczególnie emocjonalnych, nie odbiera od dziecka sygnałów, nie rozumie ich lub źle je interpretuje. 2 – dorosły (opiekun), widząc wiecznie nadąsane dziecko, coraz częściej bywa poirytowany, dziecko go drażni, zatem częściej niż kiedyś i częściej niż do innych dzieci jest dla niego surowy, częściej je karze, przestaje być wielkoduszny i trudno przychodzi mu wybaczenie, często podnosi głos, jego wyraz twarzy jest napięty.

Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Szklary Górne - 03.03.2017 r. Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Pozwolić na samodzielność i niezależność: niech dziecko samo je mimo, że dookoła robi bałagan; niech samo się ubiera, chociaż odwrotna stroną; niech samo się myje, kapie, bierze prysznic mimo, że zalewa podłogę itp.

Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Szklary Górne - 03.03.2017 r. Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Towarzyszyć w zabawach i tworzyć do nich warunki w domu i najbliższym otoczeniu – każda zabawa czegoś uczy.

Szklary Górne - 03.03.2017 r. Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Czytać baśnie, bajki, opowiadania, jak najczęściej rozmawiać z dzieckiem, także o sprawach domowych, codziennych.

Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Szklary Górne - 03.03.2017 r. Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju? Pracować nad rozwojem kompetencji społecznych.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ          Szklary Górne - 03.03.2017 r. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ          Zebrała i opracowała: Beata Michałowska-Poleszak Literatura: Brzezińska, A. (2009) Styl wychowania a przekonania rodziców. W: Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP