Wizualizacja w katechezie biblijnej Wojciech Żmudziński SJ, CENTRUM ARRUPE
Metoda: umiejscawianie wydarzeń na makiecie świątyni jerozolimskiej Cel metody: uruchomienie wyobraźni ucznia, aby widział biblijne wydarzenia w ich najbliższym kontekście i lepiej znał realia, jakie towarzyszyły scenom z życia Jezusa. Umiejscawiając wydarzenia biblijne w konkretnej scenerii możemy przejść do wydarzeń z życia ucznia i podobnie odtworzyć scenerię w jakiej miały miejsce, by lepiej odkryć ich sens.
1 1
1 Dziedziniec pogan Pod kolumnami Jezus nauczał (Łk 19, 47-48) i zapowiedział zburzenie świątyni (Łk 21,5-7). Tutaj Maryja i Józef odnaleźli Jezusa (Łk 2,41-50). Na dziedzińcu stały kramy kupców (Łk 19,45-46)
Miejsce święte i Najświętsze Dziedziniec mężczyzn Dziedziniec kobiet 2 Dziedziniec pogan
2 Dziedziniec kobiet Przedstawienie Jezusa (Łk 2, 22-24). Tu mogła siedzieć prorokini Anna (Łk 2,36-38) Wdowa wrzucająca grosik do skarbony (Łk 21,1-4).
Miejsce święte i Najświętsze Dziedziniec mężczyzn Dziedziniec kobiet Dziedziniec pogan
Metoda: umiejscawianie wlepów na planie miasta Kafarnaum rysunki Synagoga Zakład pracy Mateusza obrazy zdjęcia grafiki Dom Piotra własna twórczość
Mury miasta
Wnętrze domu
Dom Piotra
Świat w Księdze Rodzaju
Zagroda cieśli
Wnętrze mieszkania
Odtworzenie miejsca ważnego wydarzenia z życia ucznia Rysunek Makieta, panorama, gra planszowa Scenografia Dziękuję
Warto przeczytać W. Żmudziński SJ, „Pamiątkowy kamień”, Katecheta nr 12 / 2001 W. Żmudziński SJ, „Metoda panoramy”, Katecheta nr 4 / 2007 Kwartalnik „Być dla innych” nr 61-62, 2015. www.arrupe.org