Szkoła lektora i psałterzysty Archidiecezji Poznańskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

Plan pracy z ministrantami na podstawie materiałów formacyjnych Krajowego Duszpasterstwa Służby Liturgicznej oraz Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej.
Słowo Życia Styczeń 2014 Od 18 do 25 stycznia w wielu krajach świata obchodzi się Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan; w innych obchód tego Tygodnia.
Części każdego dnia Triduum Paschalnego
Struktura Eucharystii.
„Rodzina chrześcijańska jest wezwana
Oaza Dzieci Bożych III0.
OAZA DZIECI BOŻYCH II 0.
Siostry Kanoniczki Ducha Świętego.
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
czyli kilka słów o Kościele
Słowo Życia Czerwiec 2011.
Postawy liturgiczne.
Niedzielna Msza Święta
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
Liturgia, a Charyzmat Światło-Życie
Księgi liturgiczne.
SŁOWO BOŻE W ŻYCIU I MISJI KOŚCIOŁA SYNOD BISKUPÓW RZYM
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
PRZYGOTOWANIE DO SAKRAMENTÓW POJEDNANIA I EUCHARYSTII Czekam na Ciebie
Poprawna wizja liturgii Znaczenie liturgii w życiu Kościoła i życiu osobistym ks. Andrzej Hoinkis.
BIBLIA Zasady czytania.
Ogólne wprowadzenie do Mszy św.
CZĘŚCI MSZY ŚWIĘTEJ.
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Znaczenie gestów i postaw w czasie Eucharystii
Wykonały: Alina Kubach Faustyna Kamińska
Słowo Życia Grudzień 2012 «Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.» (J 1,12)
Jan Paweł II - Papież Wolności
SZKOŁA NOWEJ EWANGELIZACJI
19. Hierarchiczna struktura Kościoła
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
Przebieg liturgii Wigilii Paschalnej
7. Małżeństwo jako wspólnota życia i miłości
„A gdy nadeszła pora, zajął miejsce u stołu i Apostołowie z Nim
Wspólne czytanie Pisma Świętego
Przyjmij dar Ducha Świętego.
Lekcjonarz – księga liturgiczna zawierająca teksty biblijne przeznaczone do liturgii słowa we Mszy Świętej. Lekcjonarz w: Encyklopedia katolicka.
Written by Max Ehrmann around 1927 Krocz spokojnie w zgiełku i pośpiechu - pamiętaj jaki spokój może być w ciszy. Tak dalece jak to możliwe, nie wyrzekając.
TRIDUUM PASCHALNE.
POSTAWY I GESTY W LITURGII
Tajemnica naszej wiary
Oaza Studencka Oaza Studencka w D.A Maciejówka. D.A. Maciejówka to wspólnota ludzi młodych, głównie studentów, spotykających się w kościele św. Macieja.
TRIDUUM PASCHALNE. TRIDUUM PASCHALNE TO: WIELKI CZWARTEK, WIELKI PI Ą TEK, WIELKA SOBOTA WIELKA NIEDZIELA  S Ą TO NAJWA Ż NIEJSZE DNI W ROKU KO Ś CIELNYM;
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.
Liturgia – podejście praktyczne KONFERENCJA DIECEZJALNEJ DIAKONII LITURGICZNEJ.
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. (J 6,54)
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 33
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
TRIDUUM PASCHALNE CENTRUM ROKU LITURGICZNEGO
DIAKONIA MODLITWY WSTAWIENNICZEJ.
Lectio divina czytanie Boże lektura Boga
MSZA ŚWIĘTA [...] To jest Ciało moje, które za was będzie wydane:
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 33
Written by Max Ehrmann around 1927
Kościół Jezusa Chrystusa
'W liturgii nie ma niczego nieznaczącego' (Paweł VI)
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Spotkanie ze Słowem Łk 10, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Kościół jest wspólnotą
JAK POWINNA PRZEBIEGAĆ UROCZYSTOŚĆ PIERWSZOKOMUNIJNA
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Katholikos : z gr. powszechny
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Obrazki o kościele.
Zapis prezentacji:

Szkoła lektora i psałterzysty Archidiecezji Poznańskiej Wprowadzenie

Słowo Boże w sprawowaniu Mszy świętej Elementy liturgii słowa i związane z nimi obrzędy

OWMR: "Zasadniczą część liturgii słowa stanowią czytania wzięte z Pisma Świętego oraz śpiewy między czytaniami; homilia zaś, wyznanie wiary i modlitwa powszechna, czyli modlitwa wiernych, są rozwinięciem i konkluzją„

Czytania biblijne Nie może brakować czytań biblijnych ani śpiewów zaczerpniętych z Pisma Świętego; nie wolno ich ani skracać, ani też (…) zastępować żadnymi tekstami niebiblijnymi Odczytanie Ewangelii stanowi szczyt Liturgii słowa Sam sposób, w jaki lektorzy czytają: głośno, wyraźnie i mądrze, przyczynia się przede wszystkim do właściwego przekazania zgromadzeniu słowa Bożego przez czytania. (14) W Liturgii słowa mogą być stosowane krótkie i przejrzyste zachęty przed czytaniami, zwłaszcza przed pierwszym. (15)

Psalm responsoryjny Psalm responsoryjny winien być z zasady śpiewany. Można stosować dwa sposoby śpiewania psalmu po pierwszym czytaniu: sposób responsoryjny i sposób ciągły. (20) Jeśli po czytaniu nie śpiewa się psalmu, należy go recytować w sposób sprzyjający rozważaniu słowa Bożego (22)

Aklamacja przed czytaniem Ewangelii Zgromadzenie wiernych przyjmuje Pana mającego do niego przemawiać, pozdrawia Go oraz wyraża śpiewem swoją wiarę (23) Winny być śpiewane podczas gdy wszyscy stoją. Nie tylko jednak kantor, który intonuje, lub tylko schola, lecz cały lud winien jednogłośnie śpiewać

Homilia W ciągu roku liturgicznego na podstawie tekstu świętego wykłada się tajemnice wiary i zasady chrześcijańskiego życia, stanowi część Liturgii słowa (24) Winna prowadzić wspólnotę wiernych do czynnego sprawowania Eucharystii, tak "aby zachowywali w życiu, co otrzymali przez wiarę". Dzięki temu żywemu wykładowi zarówno odczytane słowo Boże jak i liturgiczne obrzędy Kościoła mogą osiągnąć większą skuteczność.

Milczenie Liturgia słowa winna być tak sprawowana, aby sprzyjała medytacji; trzeba więc starannie unikać wszelkiego pośpiechu, który by utrudniał skupienie. Dialog między Bogiem i ludźmi, odbywający się pod natchnieniem Ducha Świętego, wymaga krótkich chwil ciszy, dostosowanych do potrzeb zgromadzenia, aby wierni mogli przyjąć do serca słowo Boże i przygotować na nie odpowiedź przez modlitwę. Owe chwile ciszy w Liturgii słowa można z pożytkiem zachować na przykład przed rozpoczęciem samej liturgii słowa, po pierwszym i drugim czytaniu, wreszcie po homilii. (28)

Wyznanie wiary Lud wyraża zgodę i odpowiedź na słowo Boże, usłyszane w czytaniach i homilii, Aby lud przypomniał sobie zasady wiary, zanim w Eucharystii zacznie sprawować tajemnicę wiary (29)

Modlitwa powszechna, czyli modlitwa wiernych Diakon albo ktoś z usługujących, albo niektórzy wierni pod przewodnictwem celebransa podają zgromadzeniu krótkie i w duchu mądrej wolności ułożone wezwania błagalne (30)

Warunki wymagane do właściwego stosowania Liturgii słowa

Miejsce głoszenia słowa Bożego We wnętrzu kościoła winno się znajdować miejsce podwyższone, stałe, dogodne i okazałe, odpowiadające godności słowa Bożego. Powinno jasno przypominać wiernym, że we Mszy świętej zostaje przygotowany tak stół słowa Bożego jak i stół Ciała Chrystusowego, winno wreszcie stanowić skuteczną pomoc dla wiernych w uważnym słuchaniu podczas Liturgii słowa. (32) Ponieważ ambona jest miejscem, z którego usługujący głoszą słowo Boże, z natury swojej winna być zarezerwowana dla czytań, psalmu responsoryjnego i paschalnego orędzia. Homilia zaś i modlitwa wiernych mogą być wygłaszane z ambony z racji ich ścisłego związku z całą Liturgią słowa. (33) Jest natomiast mniej odpowiednie, aby na ambonę wchodzili inni usługujący, np. komentator, kantor lub prowadzący śpiew

Księgi służące do głoszenia słowa Bożego podczas liturgii Księgi, z których bierze się czytania słowa Bożego, usługujący, wykonywane przez nich czynności, miejsca i inne rzeczy - wszystko to budzi u uczestników pamięć o obecności Boga przemawiającego do swojego ludu. Należy więc zadbać i o to, aby księgi będące w czynności liturgicznej znakami i symbolami nadziemskiej rzeczywistości, były naprawdę godne, ozdobne i piękne (35) Z racji godności słowa Bożego księgi czytań używane przy sprawowaniu liturgii winny się odróżniać od innych pomocy pastoralnych, np. broszur służących wiernym do przygotowywania czytań lub do osobistej medytacji. (37)

Obowiązki i posługi w sprawowaniu Liturgii słowa we Mszy świętej

Posługa przewodniczącego w Liturgii słowa Pozostaje zawsze pierwszą osobą, której zostało powierzone zadanie głoszenia słowa i dzielenia się z wiernymi, szczególnie w homilii, ukrytym w słowie duchowym pokarmem. Troszczy się on o zapewnienie odpowiedniego sposobu czytania słowa Bożego. Wykonuje właściwą sobie funkcję i posługę słowa Bożego także wtedy, gdy wygłasza homilię.

Zadanie wiernych w Liturgii słowa Słowo Chrystusa gromadzi lud Boży, zapewnia wzrost i pożywienie. "W szczególności odnosi się to do liturgii słowa w odprawianiu Mszy świętej…” (44) Uczestnicząc w sprawowaniu Mszy świętej, wierni powinni słuchać słowa Bożego z taką wewnętrzną i zewnętrzną czcią, która by ich prowadziła do wzrostu duchowego życia i pozwoliła coraz głębiej wnikać w sprawowane misterium (45) W ten też sposób na słowo Boże usłyszane i rozważane wierni mogą dawać czynną odpowiedź, pełną wiary, nadziei i miłości, przez modlitwę i ofiarowanie samych siebie, nie tylko podczas sprawowania liturgii, lecz także całym życiem chrześcijańskim. (48)

Posługi w Liturgii słowa Tradycja liturgiczna funkcję czytania fragmentów biblijnych we Mszy świętej powierza usługującym: lektorom i diakonom (49) Do diakona w mszalnej Liturgii słowa należy odczytywanie Ewangelii, a w razie potrzeby wygłaszanie homilii oraz podawanie ludowi intencji modlitwy powszechnej "W sprawowaniu Eucharystii lektor posiada właściwą sobie funkcję, którą on sam powinien w zasadzie wypełniać, chociażby byli usługujący wyższego stopnia„ (51)

Zgromadzenie liturgiczne potrzebuje lektorów, chociażby nie zostali do tej funkcji ustanowieni. Należy się więc starać o to, aby były pewne odpowiednie osoby świeckie, gotowe do wykonywania tej posługi (52)

We Mszach bez diakona wygłaszanie intencji modlitwy powszechnej, zwłaszcza jeśli mają być śpiewane, należy powierzyć kantorowi albo lektorowi, albo komuś innemu. (53) Ci zaś, którzy pełnią posługę lektora jednorazowo lub nawet stale, mogą wstępować na ambonę w codziennym stroju, z zachowaniem jednak różnych zwyczajów miejscowych. (54) Do psałterzysty, czyli śpiewaka psalmu, należy śpiewanie w sposób responsoryjny lub ciągły psalmu albo innej pieśni biblijnej, graduału i "Alleluja", a także innych śpiewów między czytaniami. Może on zależnie od okoliczności intonować "Alleluja" i werset. (56) Ze wszech miar wypada, aby w każdej wspólnocie kościelnej były osoby świeckie zdolne do wypełniania funkcji psałterzysty, a więc odznaczające się umiejętnością śpiewania psalmów, prawidłową wymową i dykcją. To, co wyżej zostało powiedziane o formacji lektorów, odnosi się także do śpiewających psalm. Również komentator, który z odpowiedniego miejsca zgromadzeniu wiernych podaje stosowne wyjaśnienia i zachęty, jasne, zwięzłe i przejrzyste, starannie przygotowane, z zasady na piśmie, i wcześniej sprawdzone przez celebransa, wykonuje prawdziwą posługę liturgiczną (57).

Przygotowanie to winno być przede wszystkim duchowe, ale konieczne jest także przygotowanie techniczne. Duchowe przygotowanie zakłada formację przynajmniej w dwóch dziedzinach: biblijnej i liturgicznej. Formacja biblijna zmierza do tego, aby lektorzy potrafili zrozumieć czytania w ich własnym kontekście oraz w świetle wiary pojmować istotną treść orędzia objawienia. Formacja liturgiczna winna lektorom zapewnić pewną znajomość sensu struktury Liturgii słowa oraz związków między Liturgią słowa i Liturgią eucharystyczną. Przygotowanie techniczne ma na celu przyswojenie lektorom umiejętności publicznego czytania zarówno żywym głosem jak i przy pomocy współczesnych urządzeń nagłaśniających.

Powodzenia w formacji