Hałas - niewidzialny wróg

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
Advertisements

UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
i hałas ultradźwiękowy.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA.
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
„Zmysłami otwieram okna
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
Implantacja w Laryngologii
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
WPŁYW DZWIĘKÓW O DUŻYM POZIOMIE NATĘŻENIA NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
jako nauka eksperymentalna
Szkodliwość hałasu i metody jego zapobiegania
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Fale dźwiękowe.
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
„Ucho. Co słyszymy? Dlaczego słyszymy?”
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Analiza wyników ankiety o hałasie.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
i jego wpływ na zdrowie człowieka
SŁUCH.
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Dźwięk.
Bezpieczna przerwa.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Szkodliwość hałasu w szkole
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Czym jest dźwięk ?.
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Bezpieczna przerwa.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
Hałas Jak szkodzi ....
Utrata słuchu – jak sobie z tym radzić?
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Hałas - niewidzialny wróg Problem hałasu dotyka około 20% populacji. W jaki sposób postępować, aby nie przekraczać norm bezpiecznych dla zdrowia?

Spis treści Czym jest dźwięk ? Jak działa słuch ? Czym jest hałas ? Klasyfikacja hałasów Jak hałas niszczy nasz słuch ? Jak słyszymy… jak głuchniemy Mp3 uszkadza słuch Unikanie hałasu Pamiętaj !

Czym jest dźwięk? Z fizycznego punktu widzenia dźwięk to zaburzenie stanu mechanicznego ośrodka, które rozchodzi się w tym ośrodku (w postaci fali) i zdolne jest wywołać wrażenie słuchowe (tzn. drgania o częstości zawartej w przedziale od 16 Hz do ok. 20 kHz). Dźwięki o wyższej częstości nazywa się ultradźwiękami o niższej infradźwiękami.

Jak działa słuch? W życiu codziennym człowiek spotyka się z wieloma różnymi dźwiękami i odgłosami. Nasze ucho jest doskonale przystosowane do odbierania tych fal głosowych. Dzięki małżowinie usznej dźwięki z naszego otoczenia wpadają do kanału słuchowego, gdzie wprawiają w ruch błonę bębenkową i przedostają się dalej ślimakiem do nerwów słuchowych. Potem przechodzą do ośrodka słuchu w korze mózgowej (płat skroniowy), gdzie są odbierane i interpretowane. Nauka zajmująca się własnościami dźwięku nazywana jest akustyką.

Czym jest hałas ? Występujące w środowisku dźwięki niepożądane lub szkodliwe dla zdrowia człowieka określa się mianem hałasu. Warto zastanowić się jaki wpływ na człowieka i jego otoczenie ma hałas. Życie współczesnego człowieka na stałe związane jest z różnorodnymi urządzeniami, które są źródłami hałasu.

Klasyfikacja hałasów Poniżej 35 dB 35 –70 dB 70 – 85 dB 85 – 130 dB nieszkodliwe dla zdrowia, po dłuższym czasie mogą być denerwujące 35 –70 dB wpływają na zmęczenie układu nerwowego człowieka, poważnie utrudniają zrozumiałość mowy, zasypianie i wypoczynek 70 – 85 dB wpływają na znaczne zmniejszenie funkcjonalności człowieka, mogą być szkodliwe dla zdrowia i powodować uszkodzenie słuchu, 85 – 130 dB powodują liczne schorzenia organizmu ludzkiego, uniemożliwiają zrozumiałość mowy nawet z odległości 0,5 m Powyżej 130 dB powodują trwałe uszkodzenie słuchu, wywołują pobudzenie do drgań organów wewnętrznych człowieka powodując ich schorzenia.

Jak hałas niszczy nasz słuch? Aby zrozumieć, jak głośne dźwięki przytępiają słuch, rozważmy następujący przykład. Porównamy komórki zmysłowe w uchu wewnętrznym do pszenicy na polu, a dźwięki do wiatru. Niezbyt głośny szmer przypomina delikatny wietrzyk, który porusza kłosami pszenicy, ale ich nie niszczy. Jeśli jednak wiatr staje się silniejszy, zwiększa się nacisk na łodygi. A gwałtowny poryw wiatru lub długotrwałe narażanie łodyg nawet na słabsze podmuchy może w końcu spowodować całkowite ich zniszczenie. Podobnie jest z hałasem i maleńkimi, czułymi komórkami w uchu wewnętrznym. Nagłe, głośne dźwięki rozrywają je i powodują nieodwracalną uszkodzenie słuchu.

Jak słyszymy… …jak głuchniemy

Mp3 uszkadza słuch! Słuchanie muzyki z walkmanów, discmanów i odtwarzaczy MP3 jest szkodliwe, bo dźwięki docierające do ucha są zbyt głośne. - Przy hałasie powyżej 85 decybeli dochodzi do uszkodzenia ślimaka i komórek słuchowych - tłumaczą laryngolodzy. - Głośne słuchanie muzyki w słuchawkach uszkadza słuch z tego powodu, że dźwięk jest ogniskowany Bezpośrednio do małżowiny usznej. To może nawet wzmagać energię akustyczną i dochodzi do sprzężenia zwrotnego.

Unikanie hałasu Aby zadbać o własny słuch powinniśmy przede wszystkim unikać nadmiernego hałasu. Może być to trudne, ale z pewnością trzeba się o to starać. Istnieje wiele zabezpieczeń, które chronią nasze uszy przed hałasem. Na festiwalach, koncertach i w dyskotekach, gdzie poziom dźwięku jest nieprzyjemnie głośny, dobrze jest używać zatyczek do uszu. Nawet one zapewnią naszym uszom znaczną ochronę. Osoby pracujące w głośnym otoczeniu muszą pamiętać o specjalnych słuchawkach lub innych środkach chroniących słuch przed zgubnym wpływem hałasu.

Pamiętaj! Nie słuchaj za głośno radia czy programu telewizyjnego!

Pamiętaj! Staraj się cicho zamykać drzwi.

Pamiętaj! Podczas zabawy staraj się nie przeszkadzać innym!

Pamiętaj! Staraj się mówić cicho, nie krzycz.

Pamiętaj! Zachowaj odpowiednią odległość pomiędzy odbiornikami radiowymi i telewizyjnymi.

Pamiętaj! Jeśli słuchasz muzyki przez słuchawki, to słuchaj ją niezbyt głośno. Słuchanie muzyki dłużej niż 5 godzin tygodniowo i zbyt głośno może spowodować utratę słuchu!

Dziękujemy za uwagę! Martyna Nowaczyk oraz Natalia Roczniak kl. III A