rodzaje przyczyny rozpoznanie 2017-03-22 AGRESJA W SZKOLE rodzaje przyczyny rozpoznanie 7 październik 2003 r.
DEFINICJA AGRESJI agresja [łac.], psychol. działanie (fiz., słowne, symbol.) zmierzające do spowodowania szkody,wyrządzenia krzywdy fizycznej lub psychicznej,skierowane na inną osobę, przedmiot lub siebie samego (samoagresja); także zamiar takiego działania lub względnie trwała tendencja do takich działań. Wg Internetowej Encyklopedii PWN 7 październik 2003 r.
FORMY AGRESJI AGRESJA SŁOWNA AGRESJA FIZYCZNA 7 październik 2003 r.
AGRESJA SŁOWNA wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie przeżywanie wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie namawianie się, szantaż obrażanie 7 październik 2003 r.
AGRESJA FIZYCZNA bicie popychanie wymuszanie pieniędzy niszczenie własności kopanie plucie napastowanie seksualne 7 październik 2003 r.
2017-03-22 PRZYCZYNY AGRESJI 7 październik 2003 r.
Przyczyny tkwiące w rodzinie brak ciepła, brak zainteresowania sprawami dziecka, pobłażliwość, przyzwolenie na stosowanie agresji, brak rozgraniczenia co wolno, a czego nie wolno, kryzysy rodzinne, wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu” 7 październik 2003 r.
Przyczyny tkwiące w szkole hałas, ocenianie i narzucony porządek, wiele sytuacji nakazanych bez wyboru, złe relacje nauczyciel - uczeń np. chłód, poniżenie, ośmieszenie przed klasą, straszenie, wymagania bez nagród, błędy procesu nauczania np.. Zbyt dużo wymagań, brak doceniania wysiłku, niesprawiedliwość w traktowaniu, nuda podczas lekcji, 7 październik 2003 r.
Wpływ grupy rówieśniczej naśladowanie złych przykładów, popularność, brak reakcji dorosłych, brak odpowiedzialności 7 październik 2003 r.
Wpływ mediów uczenie się agresywnych zachowań, media nie pokazują cierpienia ofiary i negatywnych skutków przemocy, 7 październik 2003 r.
Przejawy zachowań agresywnych sposób poruszania się (chodzi bardziej energicznie niż zazwyczaj, cokolwiek bierzemy do ręki używamy do tego zbyt wiele energii); ton wypowiedzi (ostry, suchy, stanowczy, despotyczny); postawa (głowa wysunięta do przodu, dłonie zaciśnięte ...); mimika twarzy; 7 październik 2003 r.
Przejawy zachowań agresywnych postawa ciała głowa wysunięta do przodu, ramiona podniesione do góry, dłonie zaciśnięte, nogi mocno osadzone w podłożu; podczas wykonywania polecenia będą mieli niekontrolowane odruchy np. stukanie palcem, długopisem o ławkę, stukanie nogą o podłogę, nerwowe szukanie w teczce, rysowanie bez celu na kartkach lub w zeszycie, rzucanie papierkami itp. 7 październik 2003 r.
Wszystkie powyższe przykłady (i wiele innych) dają wychowawcy sygnał, że czas wytężyć wysiłki w celu odnalezienia źródła konfliktu i zastosowania metod mediacyjnych. W przeciwnym wypadku bądźmy pewni, że w najbliższym czasie wybuchnie poważny konflikt. 7 październik 2003 r.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 7 październik 2003 r.