Rodzinna szansa na sukces

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
PSYCHOLOG.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
1.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Rozwój zawodowy człowieka
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) (1878 lub 1879 – 1942 )
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
warsztaty dla rodziców
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Klasy pod opieką Pedagoga Szkolnego mgr Marta Zawadzka
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Jak wybrać zawód?.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Rodzinna szansa na sukces Jak wspierać dziecko w procesie rozwoju zawodowego?

Rozwój zawodowy człowieka Skuteczna pomoc dziecku w rozpoznawaniu predyspozycji, zainteresowań i możliwości oraz wspieranie go w planowaniu ścieżki kariery wymaga od rodzica uwagi i troski na każdym etapie rozwoju dziecka.

Etapy rozwoju zawodowego wg Donalda Supera 1. Stadium wzrostu - od narodzin do 14-15 roku życia. Jest to okres charakteryzujący się rozwojem uzdolnień, postaw, zainteresowań i potrzeb. Kształtuje się wówczas obraz samego siebie. 2. Stadium eksploracji - między 15-24 rokiem życia. Charakteryzuje się fazą prób w trakcie, których wybór zawodu krystalizuje się, ulega zawężeniu, ale jeszcze nie finalizacji. 3. Stadium stabilizacji - między 25-44 rokiem życia. Jest to okres charakteryzujący się poszerzaniem i stabilizacją doświadczenia pracy. 4. Stadium podtrzymania - 45-64 rok życia. Charakteryzuje się stałym dążeniem do poprawy sytuacji zawodowej. 5. Stadium schyłku - po 65 roku życia. Zdominowane przez decyzje dotyczące urządzenia się na emeryturze.

Stadium wzrostu (rośnięcia) Stadium fantazji-do 10 lat. Dzieci tworzą pierwsze wyobrażenia o zawodach, określają pierwsze preferencje zawodowe, np. chcą zostać w przyszłości policjantem, kierowcą, strażakiem, etc.; w swoich zabawach naśladują czynności zaobserwowane u osób dorosłych. Stadium zainteresowań-11-12 lat. Okres zmienności i różnorodności wyborów, podejmowania licznych próbnych decyzji, za którymi stoi ciekawość.

Stadium wzrostu (rośnięcia) Stadium zdolności-13-14 lat. Jednostka zaczyna coraz lepiej poznawać siebie, zastanawiać się nad tym, co potrafi robić, formułuje pierwsze wstępne wybory.

Stadium eksploracji Próbowanie-15-17 lat Młodzież dokonuje pierwszych wyborów ról zawodowych. Odnosi je do swoich zdolności, temperamentu, zainteresowań, cech charakteru, stanu zdrowia, oczekiwań co do osobistych i społecznych korzyści wynikających z danego typu pracy. Przejściowy-18-21 lat. Okres konfrontowania samego siebie z przekonaniami o rzeczywistości zawodowej. Próby-22-24 lata. Człowiek wypróbowuje pracę swojego życia.

Stadium stabilizacji Doświadczenie (25-30 rok życia) - jedna lub kilka zmian miejsc pracy, często niepowiązanych ze sobą zatrudnień. Stabilizacja (31-44 rok życia) - zabezpieczanie swego miejsca w świecie pracy, dla większości osób są to lata twórcze.

Stadium podtrzymania Stadium schyłkowe (65 rok życia i więcej) - w tym stadium powstają nowe role w związku z przechodzeniem z pozycji czynnego uczestnika procesu pracy na pozycję obserwatora - występują w nim dwa podokresy: Osłabienie (65-70 rok życia) Wycofanie się (70 rok życia i więcej).

WNIOSEK proces rozwoju zawodowego człowieka obejmuje całe życie, od dzieciństwa do późnej starości.

Co wpływa na rozwój zawodowy i decyzje zawodowe dziecka: Czynnik roli, który wiąże się z pojęciem "ja". Pierwszymi modelami ról, także roli zawodowej, są rodzice lub opiekunowie. Pojęcie "ja" jest jednym z głównych czynników w przyjęciu określonej roli zawodowej. Czynniki osobiste to uzdolnienia, zainteresowania, wartości i postawy jednostki, cała osobowość człowieka. Super wprowadza pojęcie multipotencjalności jednostki. Polega ono na tym, że dla jednostki dostępny jest nie jeden, lecz różne zawody. Mimo że każdy zawód wymaga określonego układu zdolności, zainteresowań i cech osobowości, tym niemniej układ ten jest względnie szeroki, toteż granice tolerancji doboru zawodowego są bardzo duże. Czynniki sytuacyjne. Jest to położenie społeczno - ekonomiczne rodziców, przekonania religijne, atmosfera domowa, postawa rodziców wobec dziecka, jego nauki i zawodu oraz ogólna sytuacja ekonomiczna kraju

Koncepcja Anny Roe, czyli trzy typy relacji rodzic dziecko: Emocjonalna koncentracja na dziecku, do której zaliczamy: ochranianie, czyli nadopiekuńczość, kiedy rodzice robią dla dziecka zbyt wiele, nakłaniają je do uległości i zależności, lub wymaganie, kiedy rodzice kładą nacisk na osiągnięcia dziecka. Unikanie dziecka. Albo zaniedbywanie dziecka, kiedy rodzice starają się zaspokoić potrzeby dziecka jedynie w bardzo ograniczony sposób albo odrzucenie dziecka, kiedy rodzice nie podejmują żadnych wysiłków w celu zaspokojenia potrzeb potomstwa. Akceptacja dziecka.  Albo przypadkowa, doraźna, albo kochająca.

Konsekwencje zawodowe relacji rodzic-dziecko Dzieci wychowane w relacji emocjonalnej wybierają zawody, które zapewniają uznanie innych. Dzieci funkcjonujące w relacji unikania wybierają kariery naukowe bądź zawody techniczne, związane z rzeczami. Dzieci akceptowane wybierają zawody integrujące osobiste i niepersonalne aspekty życia.

Mocne strony mojego dziecka Jakie zdolności przejawia moje dziecko? Po czym to poznaję? Wykonywanie jakich działań sprawia mojemu dziecku największą przyjemność? Czym moje dziecko interesuje się najbardziej? Które z cech mojego dziecka byłyby najbardziej przydatne w perspektywie przyszłej kariery zawodowej? Dlaczego?

Mocne strony mojego dziecka Za co moje dziecko jest najczęściej chwalone? Co wg mnie jest największym osiągnięciem mojego dziecka? Jak mogę doskonalić proces wspierania mojego dziecka?

Słabe strony mojego dziecka Jakie kwestie przychodzą mojemu dziecku z trudnością? W czym jest słabsze? Po czym to poznaję? Wykonywanie jakich działań sprawia mojemu dziecku największą trudność? Co najmniej interesuje moje dziecko? Które ze słabszych stron mojego dziecka warto rozwijać? Dlaczego? Jak mogę pomóc swojemu dziecku rozwijać słabsze strony?

Co powinieneś kształtować w swoim dziecku Wiarę we własne możliwości. Odporność na krytykę. Determinację w dążeniu do celu. Koncentrację na celu. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji i wsparcia oraz korzystania z nich. Umiejętność zarządzania czasem. Umiejętność komunikowania się z innymi. Umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami.

Ważna umiejętność planowania Precyzyjne określenie celu. Zapisanie planu. Uporządkowanie działań-kontrakt z samym sobą. Warunki niezbędne do realizacji celu. Osoby odpowiedzialne. Terminy wykonania działań. Co może pomóc zrealizować cel- zasoby zewnętrzne i wewnętrzne. Widoczne efekty realizacji celów. DOBRZE OKREŚLONE CELE: GŁÓWNY I SZCZEGÓŁOWE

Przykładowe ćwiczenia dotyczące planowania Postaraj się sformułować swój cel. Zapisz go. Wynotuj zasoby wewnętrzne (Twoje umiejętności, mocne strony, itp.) i zewnętrzne (wsparcie rodziny, odpowiednie informacje), które mogą ułatwić realizację celu. Określ termin (uwzględnij dodatkowy czas na okoliczności niespodziewane). Zaplanuj kolejne działania i ich termin. Określ, kogo potrzebujesz. W jaki sposób sprawdzisz, że osiągnąłeś cel? Sprawdź swoje notatki, dokonaj ew. korekty.

Podsumujmy… Wspieranie dziecka w procesie rozwoju zawodowego to nie akt jednorazowy, nie pewien rodzaj pomocy, której udzielamy w momentach przejściowych, takich jak wybór gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej czy studiów. To proces, który trwa cały czas, jest nieodłącznym elementem wychowania dziecka.

Zapamiętaj Towarzyszenie dziecku na każdym etapie życia, pokazywanie mu świata, wspieranie w podejmowaniu kluczowych wyborów, ale NIEDECYDOWANIE za nie, to zadanie KAŻDEGO rodzica. Ty jako Rodzic jesteś i możesz być najlepszym przyjacielem i przewodnikiem dla swojego Dziecka w największej podróży, jaką jest życie.

Apel Twojego Dziecka Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję- poczucia bezpieczeństwa. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.

BIBLIOGRAFIA http://www.lcez.lublin.pl/pliki/Rozwoj_zawodowy_czlowieka.doc http://www.edziecko.pl/starsze_dziecko/1,79350,4465174.html http://www.poznajswiat.ecorys.pl/ http://www.sdsiz.pl/index.php/ http://vademecumtalentu.pl