Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie
Advertisements

TRANSPORT Roman Idczak.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Gdańsk, 6 listopada 2009 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
PKP CARGO kreatorem rynku towarowych przewozów kolejowych
1Warszawa, 27 września 2012 "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego.
Czysty transport miejski
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Konkurencjaw przewozach kolejowych Katowice, r. Krzysztof Niemiec.
Zespół Szkół Szpitalnych
Kamil Rabski/Natalia Sajkowska
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Skrajnia budowli.
Polityka transportowa
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Prywatyzacja usług publicznych na przykładzie PKP Łukasz Dróżdż.
Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce
Przemieszczanie się w życiu codziennym
Transport we Wrocławiu
1 Katowice, 24 marca 2010 r. Katowice, 24 marca 2010 r.strona.
Ekonomika Transportu Prezentacja firm: 1. EXTRAIL Spółka z o. o. 2. CTL Logistics Spółka z o.o. Adam Giza, Juliusz Kublik.
Mazowiecka Spółka Taborowa oraz Sigma Tabor Jakub Gruszczyński Mateusz Wiewiór LiTTK Ekonomika transportu.
FREIGHTLINER PL SP. Z O.O.. Freightliner PL (skrót FPL) - to prywatny przewoźnik kolejowy. Członek brytyjskiej grupy Freightliner Group, wiodącego operatora.
1 RYNEK TSL 2009/ Informacje ogólne. 2. Determinanty rozwoju rynku TSL. 3. Syntetyczna analiza rynkowych zależności na rynku TSL. 4. Syntetyczna.
Usługi logistyczne Rynek usług TSL w Polsce
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
CTL EXPRESS SP Z O.O.. O firmie Współcześnie Grupa CTL Logistics to międzynarodowy koncern, oferujący kompleksową obsługę logistyczną w zakresie transportu.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Technik transportu drogowego
Oferta publiczna PKP Cargo. Podstawowe dane o emisji Istotne daty: 9-21 października - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych 22 października - ustalenie.
Środki transportu kolejowego i drogowego
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
PROBLEM WYBORU GAŁĘZI TRANSPORTU
Panel: Transport komunalny
DEBATA TRANSPORTOWA Rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce w latach Prof. Juliusz Engelhardt Uniwersytet Szczeciński Wydział.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie.
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Transport drogowy na Mazowszu
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
Zapis prezentacji:

Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007 Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” Sp. z o.o. Adrian Furgalski Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007

Rola transportu w gospodarce w 2006 roku Zatrudnienie ogółem w transporcie wyniosło 430,1 tys. osób i było większe o 5,3% w porównaniu do 2005 roku (w sektorze publicznym zwiększyło się o 5,0 a w sektorze prywatnym o 5,4%). We wszystkich rodzajach transportu przewieziono 1480,3 mln ton ładunków, tj. o 4,1% więcej niż przed rokiem i wykonano pracę przewozową w wysokości 248,9 mld tkm, tj. o 9,1% więcej niż przed rokiem. Przewieziono 1024,4 mln pasażerów (bez komunikacji miejskiej), tj. 2,2% mniej niż przed rokiem. Spadek przewozów zanotowano w transporcie samochodowym. W pozostałych rodzajach transportu przewozy wzrosły.

Rola transportu kolejowego w gospodarce w 2006 r. W roku 2006 transportem kolejowym przewieziono ogółem: 291,4 mln ton ładunków - o 8,1 % więcej niż w 2005 r. Praca przewozowa zwiększyła się o 7,3%. Grupa PKP przewiozła 156,4 mln ton ładunków – o 4,4% więcej niż przed rokiem oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 44,3 mld tkm – o 1,1% więcej niż przed rokiem. Pozostali przewoźnicy przewieźli 135,0 mln ładunków – o 12,8% więcej niż przed rokiem, a pracę przewozową wykonali na poziomie 9,3 mld tkm – o 51,3% więcej niż przed rokiem. (Jednocześnie w przewozach tych zmniejszył się z 70 % do 40% udział przewozów wykonywanych na bardzo krótkie odległości, ok. 6 km.) 265,3 mln pasażerów i jest to o 2,8 % więcej niż przed rokiem (w tym Koleje Mazowieckie – 42,4 mln)

Perspektywy przewozu ładunków do 2020 roku Duży wzrost przewozów ładunków transportem samochodowym, na poziomie 2-3 % rocznie. Umiarkowany wzrost przewozów ładunków transportem kolejowym, na poziomie 1-1,5 % rocznie. Niezwykle duży wzrost zapotrzebowania na przewozy samochodowe ładunków polskiego handlu zagranicznego, wzrost o 300 %; przewozy kolejowe wzrosną o 30-50 %. Wzrost przeładunków w polskich portach o 50-70 %. Wzrost liczby samochodów osobowych o 50-70 %. Spadek przewozów komunikacją miejską o 5-10 %. Spadek pasażerskich przewozów kolejowych o 25 % i zamiejskich przewozów autobusowych na podobnym poziomie, przy równoczesnym wzroście przewozów motoryzacją indywidualną o 50-70 % i przewozów lotniczych na trasach krajowych o 60 %.

Prognoza: procentowego udziału transportu drogowego i kolejowego w wewnątrzkrajowej pracy przewozowej wzrostu liczby samochodów osobowych w mln sztuk Transport 2005 r. 2013 r. 2020 r. drogowy 52,5 % 61 % - 62 % 63 % - 65 % kolejowy 21,9 % 22 % - 23 % 19 % - 21 % Wyszczególnienie 2006 r. 2013 r. wzrost do 2003 r. 2020 r. Minimum 13,4 14,4 28 % 16,9 50 % Maksimum 15,6 39 % 19,4 73 %

Udział w rynku wg masy przewiezionych towarów (w mln ton): Grupa PKP: 54,48 % Operatorzy prywatni: 45,52 % rynku.

Grupa PKP: 82,99 % Operatorzy prywatni: 17,01 % rynku. Udział w rynku wg pracy przewozowej przewiezionych towarów w (mld. tkm): Grupa PKP: 82,99 % Operatorzy prywatni: 17,01 % rynku.

Dynamika i struktura przewozów ładunków oraz pracy przewozowej Transport 2001 r. 2002 r 2003 r. 2004 r. 2005 r. 2006 r. 2002 r. rok poprzedni = 100 w odsetkach tony OGÓŁEM 97,6 94,3 100,5 106,9 107,4 104,1 100,0 Kolejowy 89,1 95,7 108,4 117,1 95,3 108,1 13,4 18,1 19,5 21,4 18,9 19,7 Samochodowy 99,0 93,4 97,9 104,9 112,8 103,2 80,3 75,5 73,6 72,2 75,9 75,2 Lotniczy 94,5 109,8 117,5 106,6 0,0 Rurociągowy 102,2 101,8 112,2 103,1 101,7 102,5 3,7 4,2 4,0 3,8 Ż. śródlądowa 98,3 75,4 96,5 0,8 0,6 0,7 Ż. morska 98,5 112,5 100,8 88,5 41,6 107,0 1,8 2,1 1,7 tonokilometry 89,9 98,8 102,6 111,5 78,5 109,1 88,0 97,2 103,8 105,5 95,5 107,3 18,7 18,8 19,0 18,0 21,9 21,5 102,9 104,0 107,1 128,5 114,0 30,2 31,6 33,0 38,0 52,5 54,8 90,5 108,6 103,0 0,1 103,6 98,6 114,5 103,9 102,3 8,2 9,2 8,5 11,1 10,3 Ż. Śródlądowa 107,7 77,4 122,3 119,7 96,9 0,5 0,4 0,3 81,2 96,0 96,4 31,1 100,4 42,4 41,0 38,5 35,1 13,9 12,8

Struktura przewozów ładunków transportem (tony) Transport kolejowy Transport samochodowy

Liberalizacja rynku kolejowego Tempo liberalizacji rynku kolejowego 1994 r. - rozpoczęcie procesu liberalizacji rynków kolejowych w krajach „starej” UE 2003 r. - rozpoczęcie procesu liberalizacji w Polsce, zastąpienie koncesji ogólnodostępnymi licencjami 2006 r. - czołowa pozycja Polski pod względem udziału prywatnych operatorów kolejowych na rynku Stopień liberalizacji trzech największych rynków kolejowych w Europie (stan na 31.12.2006) Niemcy: 364 wydane licencje na przewozy kolejowe, udział w rynku wszystkich przewoźników poza DB mierzony pracą przewozową wynosi ok. 15% Polska: 85 licencji na przewozy kolejowe w tym 58 na przewóz towarów, udział rynku wszystkich przewoźników kolejowych poza PKP Cargo mierzony pracą przewozową wynosi 17 %, a mierzony przewiezioną masą towarów przekroczył 46 %. Francja: 6 licencji na przewozy kolejowe, udział w rynku wszystkich przewoźników kolejowych poza SNCF FRET, mierzony pracą przewozową nie osiągnął 1 %.

Średnie stawki dostępu Pociągi towarowe Pociągi pasażerskie EUR/poc.km bez kosztów energii trakcyjnej

Problemy taborowe PKP Cargo Podstawowe lokomotywy elektryczne dla obsługi ruchu pasażerskiego: EP09 średni wiek - 11,2 lat EU07 średni wiek - 26,1 lat Elektryczne Zespoły Trakcyjne – ponad 25 lat Udział procentowy i średni wiek wagonów wg ich rodzajów Kryte - 12,6 % - 27,7 lat Węglarki - 68,3 % - 22,1 lat Platformy - 14,9 % - 24,3 lat Wagony z odchylnymi dachami - 0,80 % - b.d. Wagony specjalne - 3,20 % - b.d. Procentowy udział wagonów w wieku do 5 lat wynosi 2,7 %, w wieku 10 lat - 42,2 %. Szacuje się, że potrzeby taborowe kolei państwowej w najbliższych latach wyniosą 10 mld zł. Unia Europejska wesprze nas kwotą 1,6 mld zł.

Ilostan taboru PKP Cargo na koniec 2006 r Lokomotywy przeznaczone do ruchu pasażerskiego trakcja elektryczna 503 trakcja spalinowa 320 Lokomotywy przeznaczone do ruchu towarowego trakcja elektryczna 1225 trakcja spalinowa 230 Lokomotywy przeznaczone do prac manewrowych trakcja elektryczna 4 trakcja spalinowa 1299 Pojazdy zabytkowe wagony spalinowe 2 lokomotywy parowe 20 Z ogólnej liczby 3 603 pojazdów trakcyjnych, będących w dyspozycji PKP CARGO S.A.: - 3 539 szt. to lokomotywy własne - 57 szt. to lokomotywy dzierżawione - 6 szt. to lokomotywy leasingowane

Ilostan taboru na koniec 2006 r PKP Cargo - wagony towarowe 92 600 sztuk CTL - 180 lokomotyw, 4500 wagonów PTKiGK Rybnik – 110 lokomotyw, 1650 wagonów PTK Holding - 110 lokomotyw, 1800 wagonów Grupa PCC – 110 lokomotyw, 4000 wagonów

Inwestycje w tabor: PKP Cargo: 2002 r. - 137,2 mln zł. 2003 r. - 214,2 mln zł. 2004 r. - 270,3 mln zł. 2005 r. - 270,0 mln zł. 2006 r. - 143,0 mln zł. (plan 651,1 mln zł.) 2007 r. - plan 850 mln zł. CTL Logistics: 200 mln zł. rokrocznie (2007 – 2009) PCC Rail: 150 mln zł. (2006); 200 mln zł. (2007) PTKiGK Rybnik: 30 – 40 mln zł. rokrocznie

Rozwój, problemy: Finansowanie rozwoju (giełda, sprzedaż, konsolidacja) Stawki za dostęp do infrastruktury Braki kadrowe Upolitycznienie kolei Blokowanie przewozów międzynarodowych Blokowanie przejść granicznych na granicy zachodniej Nierównomierna demonopolizacja w Europie

Tytuł …. Dziękuję za uwagę a.furgalski@tor.net.pl