Nowoczesne platformy współpracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
MAŁOPOLSKO-PODKARPACKI KLASTER CZYSTEJ ENERGII
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Energetyka rozproszona i prosumencka
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie finansowe inwestycji w odnawialne źródła energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Pawłowice,
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Programowanie perspektywy finansowej
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Budowanie Sieci współpracy na rzecz promocji Odnawialnych Źródeł Energii – BUS OZE Development of a network of cooperation for the promotion of Renewable.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Barbara Adamska ADM Poland
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Globalne prawo zrównoważonego rozwoju i lokalne wdrożenie na przykładzie wsparcia mikroinstalacji oze Leszek Karski UKSW Toruń 2014.
Możliwości finansowania projektów energetycznych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wołomiński klaster energii – podstawy, koncepcja, cele
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Lokalne Klastry Energii
Uregulowania prawne dla rozwoju
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Wioletta Czemiel - Grzybowska
Zapis prezentacji:

Nowoczesne platformy współpracy Piotr Budzisz, Koordynator Klastra Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu

Nowoczesne platformy współpracy Koncepcja klastrów energii Klaster „Żywiecka Energia Przyszłości”

Koncepcja klastrów energii

Klastry energii – definicja art. 2 pkt 15 Ustawy o OZE Cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki naukowe, instytuty badawcze lub jednostki samorządu terytorialnego, dotyczące wytwarzania i równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z odnawialnych źródeł energii lub z innych źródeł lub paliw, w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV, na obszarze działania tego klastra nieprzekraczającym granic jednego powiatu lub 5 gmin; klaster energii reprezentuje koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii, zwany dalej „koordynatorem klastra energii”.

Art. 38a Ustawy o OZE 1. Wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 32 ust.1 ustawy – Prawo energetyczne, w ramach klastra energii jest realizowane w ramach koncesji wydanej dla koordynatora klastra energii lub w ramach wpisu koordynatora klastra energii do rejestru, o którym mowa w art. 7 lub art. 23 lub art. 34. 2. Do koordynatora klastra energii stosuje się przepis art. 9d ustawy – Prawo energetyczne w zakresie dotyczącym przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Art. 38a Ustawy o OZE 3. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, z którym zamierza współpracować klaster energii, jest obowiązany do zawarcia z koordynatorem klastra energii umowy o świadczenie usług dystrybucji, o której mowa w art. 5 ustawy – Prawo energetyczne. 4. Obszar działania klastra energii ustala się na podstawie miejsc przyłączenia wytwórców i odbiorców energii będących członkami tego klastra. 5. Działalność klastra energii nie może obejmować połączeń z sąsiednimi krajami.

Art. 73 Ustawy o OZE - aukcja na wytwarzanie energii z OZE 3a. Aukcje przeprowadza się odrębnie, z uwzględnieniem ust. 4, na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła energii: 4) przez członków klastra energii;

Koncepcja klastrów – ekspertyza na zlecenie ME http://www.me.gov.pl/Energetyka/Koncepcja+klastrow/Koncepcja+funk cjonowania+klastrow+energii+ekspertyza http://www.me.gov.pl/files/upload/23203/Koncepcja_funkcjonowania_ klastrow_energii_PL_2017.pdf Dokument jest sporządzony na 343 stronach

Koncepcja klastrów – podejście ME ” To nie jest tak, że urzędnicy w Ministerstwie Energii coś wymyślili i powiedzieli, że tak ma wyglądać świat. Tym się różnimy od Komisji Europejskiej. Mówimy, że mamy taki pomysł i chcemy przy jego realizacji współpracować z różnymi środowiskami. To ludzi bardzo pobudza do myślenia i działania, pojawia się szereg pomysłów, na które urzędnik by nigdy nie wpadł – Wiceminister Andrzej J. Piotrowski.”  źródło http://energetyka.wnp.pl/me-klastry-energii-maja-wdrazac-zaskakujace- pomysly,297481_1_0_0.html

Klaster „Żywiecka Energia Przyszłości”

Klaster „Żywiecka Energia Przyszłości” Podpisanie Listu Intencyjnego przez wszystkie samorządy Powiatu Żywieckiego w zakresie zrównoważonej gospodarki energetycznej i niskoemisyjnej– 27 luty 2015 – ZMGE jako Międzygminny Operator Energetyczny Podpisanie Listu Intencyjengo ZMGE (jako Lider Klastra) - Tauron Dystrybucja S.A. (obszarowy OSD) Formalne rozpoczęcie działalności Klastra „Żywiecka Energia Przyszłości” – 9 lutego 2017 r. podpisanie umowy cywilno – prawnej, Umowę podpisało ponad 20 podmiotów, w tym Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu, który pełni rolę Lidera Klastra, Obecnie Klaster tworzy już ponad 40 podmiotów, a swoim obszarem działania obejmuje on ponad 1000 km2 i ponad 150 tys. mieszkańców. To jedna z pierwszych i największych tego typu instytucji w Polsce.

Deklaracja założycielska Klaster „Żywiecka Energia Przyszłości” działając na rzecz zmian w obszarze gospodarki niskoemisyjnej i zrównoważonej energii Żywiecczyzny tworzony jest w celu integracji potencjałów oraz stworzenia sieci współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Współpraca w ramach Klastra wspomoże w realizacji zadań, których samodzielna realizacja przez podmioty uczestniczące w Klastrze byłaby utrudniona lub niemożliwa. Stworzona sieć powiązań między podmiotami, umożliwi nieustanny rozwój w nawiązaniu do najnowszych trendów technologicznych oraz szybko zmieniającego się otoczenia prawno-gospodarczego w dziedzinie energetyki i gospodarce niskoemisyjnej w Polsce, Unii Europejskiej oraz innych znaczących gospodarczo krajach świata.

Cele, wyzwania, zadania

Głównym celem i wyzwaniem dla Klastra jest niezależność energetyczna Żywiecczyzny ograniczająca niską emisję do poziomu bezpiecznego dla zdrowia, przy zrównoważonej gospodarce w zakresie środowiska naturalnego. Zakłada się, że dzięki działalności Klastra do 2030 roku Żywiecczyzna stanie się niezależnym energetycznie, ekologicznym regionem turystycznym.

Cele szczegółowe - zakres planowanie, wytwarzanie, dystrybucja obrotu energią elektryczną oraz równoważenia zapotrzebowania na energię w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV, planowanie, wytwarzanie, koordynacja i dystrybucja energii cieplnej, w szczególności produkowanej w skojarzeniu, ograniczanie niskiej emisji w zasobach mieszkaniowych na obszarze działania Klastra – zasoby mieszkaniowe, obiekty publiczne, sektor przedsiębiortsw

Cele szczegółowe – zakres wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w gospodarce energetycznej Żywiecczyzny ze szczególnym uwzględnieniem potencjału lokalnych zasobów (źródeł) energii, kreowanie i wdrażanie przedsięwzięć z zakresu elektromobilności, poprawę efektywności energetycznej w zasobach publicznych, sektorze przedsiębiorstw, lokalnych społeczności i mieszkańców.

Obszary działania Żywieckiego Klastra Energii

Wizja klastra – instytucja wspierająca rozwój lokalnego rynku

Wizja klastra energii - zawężona Rolą klastra jest lokalne, systemowe wspieranie procesów zarządzania popytem odbiorców oraz wielkością wytwarzania energii z lokalnych, rozproszonych źródeł tak, aby równoważyć popyt i produkcję energii elektrycznej. Jednocześnie dzięki przyłączeniu do „nadrzędnej” sieci dystrybucji, nadwyżki lub niedobory energii w mikrosieci mogą być bilansowane z operatorem systemu dystrybucyjnego. Rynek – kilka? Kilkanaście? milionów złotych

Wizja klastra energii - holistyczna Rolą klastra jest zintegrowane wsparcie zarządzania zrównoważoną energią – gospodarką na obszarze działania – Powiat lub 5 Gmin Rynek – od 100 milionów złotych

www.klasterzywiec.pl