Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Źródła zobowiązań.
Akt administracyjny.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Podstawy prawa Prawo cywilne Magdalena niedolaz katedra prawa administracyjnego i finansowego przedsiębiorstw.
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawne formy działania administracji
Współdziałanie organów administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
PRAWO ADMINISTRACYJNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Kontrola i nadzór.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – źródła prawa
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Prawo pracy.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Prawo cywilne z umowami w administracji
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Procedury stosowane w administracji publicznej
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Tworzenie prawa.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Kontrola w administracji
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Tworzenie prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Kontrola prawna administracji
SWOBODA UMÓW.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne

W nauce prawa administracyjnego przyjmuje się, że stosunek prawny jest unormowaną prawem relacją zachodzącą pomiędzy co najmniej dwoma podmiotami, gdzie zachowanie jednego podmiotu implikuje zachowanie drugiego.

Do podstawowych elementów konstrukcyjnych stosunku administracyjnego zalicza się: - przedmiot, - podmioty, - treść, - układ prawnej sytuacji pomiędzy podmiotami.

Przedmiotem stosunku jest sprawa „z zakresu administracji”, mieszcząca się w sferze kompetencji administracji. Z oczywistych względów w stosunku administracyjnym muszą uczestniczyć minimum dwa podmioty. Jednym z podmiotów musi być zawsze organ administracji, a szerzej podmiot administrujący. Drugim i kolejnym podmiotem jest administrowany.

1.Podmiot administrujący Organ administracji publicznej - przez nawiązanie stosunku prawnego staje się podmiotem praw lub obowiązków w sferze realizacji zadań administracji, i któremu z tego powodu wystarcza zdolność administracyjnoprawna czynna, sformułowana przez normy prawne określające jego kompetencje.(uprawnienia władcze) 2.Podmiot administrowany Obywatel, spółka, przedsiębiorstwo państwowe, zakład administracyjny i każda inna jednostka organizacyjna kwalifikowana przez prawo jako podmiot praw bądź obowiązków administracyjnoprawnych.

3.Podmiot rozstrzygający Niezależnie od tego, czy inicjatywa nawiązania stosunku wyszła od organu administracyjnego (z urzędu), czy od drugiej strony stosunku (na wniosek) podmiotem rozstrzygającym jest zawsze organ administracji publiczne( z wyjątkiem stosunków powstających z mocy prawa).

Stosunki administracyjnoprawne powstają najczęściej : -na podstawie aktów administracyjnych między organem, który wydał akt i adresatem aktu, nawiązują się z mocy samego prawa, -powstają na skutek zgłoszenia przez obywatela, bądź inny podmiot, roszczenia o określone zachowanie się.

Stosunek administracyjnoprawny może wynikać z kilku powodów: ze stosunków materialnych, stosunków procesowych i egzekucyjnych. Wszystkie są jego rodzajami i występują w administracji publicznej.  Stosunek administracyjnoprawny ustaje w momencie, kiedy organ administracji publicznej wyda wiążące rozwiązanie, orzeczenie w tej sprawie, które rozstrzyga i kończy cały problem.

Zdolność organu do rozstrzygania o prawach bądź obowiązkach odzwierciedla się w tzw. jednostronności stosunku administracyjnego, czyli władztwie administracyjnym . Konstrukcja tego władztwa opiera się na nierównorzędności podmiotów, wyrażającej się w możliwości kształtowania przez organ administracji publicznej sytuacji drugiego podmiotu, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem przedmiotowym.

Władztwo administracyjne: -możliwość, którą posiada organ administracyjny; -jednostronne rozstrzyganie sytuacji indywidualnych, -bez możliwości ponegocjowania, -działania władcze(najczęściej przy wydawaniu decyzji).

Układ prawnej sytuacji pomiędzy podmiotami stosunku polega na braku równorzędności. Podmiot administrujący pozostaje wobec administrowanego w układzie nadrzędności - jako nosiciel praw zwierzchnich państwa. Nadrzędność ta wyraża się w możliwości bądź powinności władczego (autorytatywnego) jednostronnego kształtowania lub skonkretyzowania pozycji administrowanego, pozostającego w stosunku z administrującym.

„Powszechnie przyjęty jest pogląd, że znamieniem każdego stosunku administracyjnoprawnego jest władztwo, czy też nierówność prawna stron. [...] Nie zamierzamy tu podzielać stanowiska tych, którzy władztwo traktują jako pewien stan przedprawny, ex post regulowany prawem administracyjnym; koncepcja taka odpowiada pewnemu historycznemu stadium prawa administracyjnego, zwłaszcza w monarchiach konstytucyjnych, ale nie byłaby dziś trafna, skoro zasadą naczelną jest, że wszelka działalność organów państwa opiera się na prawie. Trafniejsze wydaje się pojęcie władztwa, jako pewnych przez prawo stworzonych znamion czynności prawnej, mianowicie domniemania ważności oraz możności zastosowania przymusu bez pośrednictwa drogi sądowej”. F.Longchamps

Sytuacja prawna- każda sytuacja społeczna określonego podmiotu, której elementy składowe zostały ukształtowane prawnie w sposób bezpośredni lub pośredni, ze względu na konkretne zdarzenie faktyczne. Sytuacja administracyjnoprawna- sytuacja społeczna regulowana przez prawo administracyjne. Sytuację tę będziemy wiązać wyłącznie z człowiekiem, nie zorganizowaną grupą ludzi, która ze względu na cele zorganizowania, podstawy prawne, przedmiot i sposób działania tworzy określoną przez porządek prawny jednostkę organizacyjną(np. zakład administracyjny, organy administracyjne wraz z urzędami)

Jeśli istotą stosunku administracyjnoprawnego są zależne układy zachowań jednego podmiotu stosunku wobec drugiego podmiotu, to istotą sytuacji prawnej jest przysługujące lub nakazane przez prawo zachowanie się podmiotu w danej sytuacji.

Sposoby powstawania sytuacji administracyjnoprawnych i nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych Są takie same w obu przypadkach, a więc powstają: 1)Z mocy samego prawa: -gdy w danym stanie faktycznym lub prawnym zaczyna obowiązywać norma prawna, która z tym stanem wiąże określone skutki prawne wyrażające się w nałożeniu obowiązku, przydania prawa bądź ich modyfikacji. -gdy w danym stanie prawa zmienia się sytuacja faktyczna(bądź prawna albo podejmowana jest jakaś czynność, i z którą to zmianą sytuacji faktycznej lub podjęciem czynności norma prawna wiąże określone skutki prane, wyrażające się w nałożeniu obowiązku przydaniu prawa lub ich modyfikacji 2)Powstają z mocy decyzji organu administracyjnego- obowiązek uwzględnienia pokontrolnego zarządzenia wydanego przez Organ Najwyższej Izby Kontroli, obowiązek odbycia służby wojskowej, wszczęcie postępowania administracyjnego;