SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA RUDA ŚLĄSKA DO ROKU 2030
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA WĘGORZEWO KONSULTACJE.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY BRWINÓW ATRIUM GRUPA DORADCZA 31 MAJA 2016.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Rewitalizacja urbanistyczna Starego Miasta w Oławie w aspekcie Lokalnego Programu Rewitalizacji Piotr Rogala Studium Doktoranckie.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Paczków do roku 2023.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Rachanie na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Program Rewitalizacji Gminy Międzylesie na lata Konsultacje społeczne nad dokumentem i postępy realizacji r.
PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY RYPIN NA LATA
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI dla Gminy Kornowac
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Warsztat projektowy nr 2
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rewitalizacji – Gmina Białowieża
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY Program Rewitalizacji Gminy Sochocin Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 – 2020

Wprowadzenie i metodologia podstawowe pojęcia Program Rewitalizacji Gminy Sochocin na lata 2017-2023 jest opracowywany zgodnie z „Wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020” Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 sierpnia 2016 roku. Program Rewitalizacji to bardzo ważny dokument, od którego zapisów będzie zależało to, na co zostanie wydana znacząca ilość środków UE przewidziana w okresie programowania 2014-2020 dla gminy.

Wprowadzenie i metodologia podstawowe pojęcia Rewitalizacja Kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji.

Wprowadzenie i metodologia podstawowe pojęcia Stan kryzysowy Stan spowodowany koncentracją negatywnych zjawisk społecznych(w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym) współwystępujących z negatywnymi zjawiskami w co najmniej jednej z następujących sfer: gospodarczej, środowiskowej, przestrzenno-funkcjonalnej, technicznej.

Wprowadzenie i metodologia podstawowe pojęcia Program rewitalizacji Wieloletni program działań w sferze społecznej oraz gospodarczej lub przestrzenno-funkcjonalnej lub technicznej lub środowiskowej, zmierzający do wyprowadzenia obszarów rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju.

Wprowadzenie i metodologia podstawowe pojęcia Obszar zdegradowany Teren, na którym zdiagnozowano stan kryzysowy, który może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic, pod warunkiem stwierdzenia stanu kryzysowego na każdym z nich. Obszar rewitalizacji Całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk. Obszar rewitalizacji również może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic. ≤ 20% powierzchni gminy ≤ 30% ludności gminy

Definicja obszaru rewitalizacji Obszar Rewitalizacji Max. 30% mieszkańców Gminy Max. 20% powierzchni Gminy

Wprowadzenie i metodologia zasady programowania rewitalizacji Kompleksowość Koncentracja Komplementarność Partycypacja

Wprowadzenie i metodologia zasady programowania rewitalizacji Jednak jeśli dla osiągnięcia założonych efektów społecznych rewitalizacji niezbędne okaże się zrealizowanie także projektów infrastrukturalnych „twardych”, finansowanych ze środków EFRR, to muszą one mieć wyłącznie charakter uzupełniający wobec działań „miękkich”. Najważniejszy w rewitalizacji jest aspekt społeczny, dlatego trzeba przede wszystkim zaplanować działania ukierunkowane na zmniejszenie lub likwidację negatywnych zjawisk społecznych, występujących na danym obszarze, (tzw. działania „miękkie” finansowane ze środków EFS).

Wprowadzenie i metodologia zasady programowania rewitalizacji Przykładowy schemat działań rewitalizacyjnych nr 1 Działania „miękkie” z EFS Projekt nr 1 Projekt nr 2 Działania infrastrukturalne z EFRR Projekt „twardy” Zakładany efekt działań rewitalizacyjnych

Diagnoza gminy Sochocin - problemy wysoki poziom bezrobocia niewystarczający poziom przedsiębiorczości, niewystarczające wsparcie przedsiębiorczości niewystarczająco rozwinięta infrastruktura turystyczna wykluczenie społeczne grup defaworyzowanych (np. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, osób ubogich) zanieczyszczenie środowiska i niska świadomość miejszkańców n.t. potrzeby ochrony środowiska zbyt słaba oferta sportowa i rekreacyjna dla mieszkańców wysoki poziom bezrobocia niewystarczający poziom przedsiębiorczości, niewystarczające wsparcie przedsiębiorczości niewystarczająco rozwinięta infrastruktura turystyczna wykluczenie społeczne grup defaworyzowanych (np. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, osób ubogich) zanieczyszczenie środowiska i niska świadomość miejszkańców n.t. potrzeby ochrony środowiska zbyt skąpa oferta kulturalna dla mieszkańców niska jakość kształcenia mała atrakcyjność osiedleńcza gminy

Diagnoza gminy Sochocin - potencjały Walory turystyczne Dogodne położenie komunikacyjne Dodatni przyrost naturalny Dobra infrastruktura edukacyjna Wyposażenie w wodociąg gazociąg, oczyszczalnię ścieków

Obszar zdegradowany i jego uzasadnienie

Obszar zdegradowany i jego uzasadnienie WSKAŹNIKI OBRAZUJĄCE PROBLEMY SPOŁECZNE WSKAŹNIKI OBRAZUJĄCE PROBLEMY INFRASTRUKTURALNE I TECHNICZNE liczba bezrobotnych względem liczby osób w wieku produkcyjnym na danym terenie liczba ludności w wieku poprodukcyjnym przypadająca na 100 osób w wieku produkcyjnym Liczba gospodarstw domowych – stałych beneficjentów środowiskowej pomocy społecznej względem ogólnej liczby gospodarstw na danym terenie Liczba wykroczeń i przestępstw popełnionych przez nieletnich względem liczby osób w tej grupie wiekowej Sołectwo należy do rejonu obsługi szkoły o niskim poziomie nauczania Liczba wskaźników wykazujących wartości mniejsze niż średnia dla gminy Liczba budynków posiadające ogrzewanie wykorzystujące OZE względem ogółu budynków Liczba budynków, których stan uniemożliwia użytkowanie względem ogółu budynków Liczba wskaźników obrazujących problem indrastrukturalny lub techniczny Baraki 4 Biele 3 1 Bolęcin Budy Gutarzewskie 2 Ciemniewo Drożdżyn Gromadzyn Gutarzewo Idzikowice Jędrzejewo Kępa Koliszewo

Kolonia Sochocin 4 1 Kołoząb 2 Kondrajec 3 Kuchary Królewskie Kuchary Żydowskie Milewo Niewikla Podsmardzewo Pruszkowo Rzy Smardzewo Sochocin 5 Ślepowrony Wierzbówiec Wycinki Żelechy

Obszar rewitalizacji na terenie gminy Sochocin

Proponowane działania rewitalizacyjne Priorytet 1: zwalczanie bezrobocia, aktywizacja osób bezrobotnych, pomoc dla młodych absolwentów, a także wsparcie przedsiębiorców oraz osób rozpoczynających działalność gospodarczą Priorytet 2: poprawa stanu technicznego ciągów pieszych i kołowych na rewitalizowanym obszarze, szczególnie w zakresie dostępu do obiektów administracji lokalnej, turystycznych i terenów inwestycyjnych Priorytet 3: ograniczenie emisji zanieczyszczeń atmosferycznych wynikających z ogrzewania budynków poprzez zmniejszenie ich energochłonności (termomodernizacja) oraz zmianę sposobu ogrzewania, a także promocja pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, poprawa stanu środowiska naturalnego Priorytet 4: rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, w tym ścieżek rowerowych oraz miejsc aktywnego wypoczynku i integracji lokalnej Priorytet 5: poprawa oferty turystycznej oraz promocja Gminy Sochocin Priorytet 6: wprowadzenie ułatwień dla osób niepełnosprawnych i starszych.

Proponowane działania rewitalizacyjne Cały obszar rewitalizacji na terenie Gminy Sochocin W ramach PR dla Gminy Sochocin zaplanowano przedsięwzięcia społeczne („miękkie”), które będą ukierunkowane na zmniejszenie oraz zniwelowanie problemów społecznych. Ich głównym celem będzie rozwój dzieci i młodzieży oraz integracja i aktywizacja społeczno – zawodowa mieszkańców oraz zapobieganie ubóstwu. Planowane jest również wsparcie przedsiębiorców i osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Cel główny i kierunki działań Poprawa sytuacji w obszarach kryzysowych w sferze: - Środowiskowej - Technicznej - Społecznej Poprawa stanu środowiska naturalnego - termomodernizacja - OZE - Budowa ścieżek rowerowych - Promocja proekologicznych zachowań wśród mieszkańców Aktywizacja zawodowa i wsparcie przedsiębiorczości - aktywizacja osób bezrobotnych - wsparcie dla osób zakładających działalność gospodarczą - wsparcie przedsiębiorczości Zwiększenie atrakcyjności turystycznej i promocja gminy - Promocja walorów turystycznych gminy Zwiększenie dostępności, poprawa komunikacji wewnętrznej - Budowa ścieżek - Poprawa stanu istniejących ciągów komunikacyjnych - wprowadzenie ułatwień dla osób niepełnosprawnych i starszych Rozwój dzieci i młodzieży Projekty ukierunkowane na poprawę poziomu edukacji, aktywizujące w czasie wolnym Cel główny Kierunki działań Typy projektów

Warsztaty – praca w grupach PROBLEMY POTENCJAŁ PROJEKT