Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada 2009 www.uzyjwyobrazni.pl
* „motocykliści” – wiosna * „młodzi kierowcy” – lato * „piesi” – jesień/zima
Cel pierwszego etapu kampanii Motocykliści Sprowokowanie wśród motocyklistów (mało otwartych na argumenty spoza środowiska) dyskusji na temat bezpiecznej jazdy
Cel drugiego etapu kampanii Młodzi kierowcy Uświadomienie młodym kierowcom, że prowadzenie samochodu nie jest zabawą: ryzyko tragedii jest duże.
PIESI Pieszy jest najsłabszym uczestnikiem ruchu drogowego. W starciu z kilkanaście razy cięższym i szybszym pojazdem nie ma szans.
PRAWO O RUCHU DROGOWYM „Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.” Ustawa z dn. 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, art.. 43 ust. 2 „Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.” Ustawa z dn. 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, art.. 43 ust. 1
Stałe elementy odblaskowe zapewniają widoczność, dają czas na reakcję. Podnoszą bezpieczeństwo! 7
EFEKTYWNOŚĆ Poprzednie edycje kampanii Użyj wyobraźni doprowadziły do: konkretnych zmian postaw wzrostu świadomości wśród motocyklistów i młodych kierowców nawiązania dialogu z grupami najwyższego ryzyka SPADKU LICZBY WYPADKÓW I ICH OFIAR CO POTRWIERDZAJĄ STATYSTYKI…
Wypadki spowodowane przez „młodych kierowców” oraz ich skutki w okresie sierpień- wrzesień 2009 r. 9
w okresie sierpień – wrzesień 2009 Prędkość i alkohol w wypadkach spowodowanych przez ,,młodych kierowców” w okresie sierpień – wrzesień 2009 Wypadki z powodu prędkości Wypadki pod wpływem alkoholu 10 10
Tendencja wypadków z udziałem osób pieszych w latach 2006 - 2008r. 11
Wypadki z udziałem pieszych w poszczególnych miesiącach 2008r. 12
Wypadki z udziałem pieszych w ujęciu godzinowym 2008r. 13
Wypadki z udziałem pieszych na obszarze zabudowanym/niezabudowanym 2008r.
Miejsca wypadków z udziałem pieszych w 2008 roku 15
Przyczyny wypadków spowodowanych przez pieszych 2008r. 16
Wiek pieszych – sprawców wypadków 2008r. Grupy wieku Wypadki Zabici Ranni Populacja* Wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji 0-6 249 7 244 2 560 022 0,97 7-14 1 007 17 1 008 3 302 503 3,05 15-17 329 14 322 1 553 575 2,12 18-19 207 15 195 1 110 615 1,86 20 - 29 748 101 674 6 339 199 1,18 30 - 39 565 106 471 5 461 926 1,03 40 - 49 835 188 667 5 066 774 1,65 50 - 59 963 237 741 5 747 509 1,68 60 - 69 520 124 412 3 272 920 1,59 70 i więcej 707 172 548 3 700 866 1,91 17
Bezpieczeństwo pieszych na drodze to temat wielowątkowy Wtargnięcia na drogę (także: na „pasy”) Zbyt duża prędkość w terenie zabudowanym/ tam gdzie spotyka się dużo pieszych Słaba widoczność po zmroku Alkohol (wśród pieszych i kierowców) Warunki atmosferyczne: mgły, deszcz, błoto i liście na drodze Chodzenie niewłaściwą stroną jezdni Pośpiech który zabija (przebieganie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych/ na czerwonym świetle) Nieuwaga (np. telefon jako źródło zagrożenia) 18 18
Główny przekaz Zrób wszystko co możliwe, by być zauważonym*/ by zauważyć pieszych** na drodze jesienią/ zimą *) komunikat do pieszych *) komunikat do kierowców PIESI Oczekiwana reakcja odbiorców komunikatu: Jesienią/ zimą, zwłaszcza po zmroku trudniej mnie zauważyć na drodze – muszę szczególnie uważać! Jesienią/ zimą, zwłaszcza po zmroku ryzyko potrącenia pieszego jest znacznie większe. Muszę jeździć ostrożniej KIEROWCY 19
Prasa i nośniki zewnętrzne citylight 20
Spot TV 60” Kino 120” 24
Dziękujemy za przybycie i uwagę