Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Advertisements

Mławska Polityka Mieszkaniowa na lata
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. UL. BIERNACKIEGO 1, 39 – 300 MIELEC ZA ROK 2010 Informację przygotowano na Sesję Rady Miejskiej w Mielcu 1.
Dodatki mieszkaniowe.
Prawo administracyjne
Nowy Tomyśl, czerwiec 2011r. 1. oczekiwanym wynikiem pracy Grupy Wymiany Doświadczeń, jest opracowanie przez uczestniczące samorządy własnych Planów.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Pomoc udzielana przez samorząd odbiorcom wrażliwym.
Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład
Rola Towarzystw Budownictwa Społecznego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych III Konferencja Mieszkanie dla Studenta i Absolwenta.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m. st. Warszawy
Warszawa, wrzesień 2010 r.. Cel programu: Rozwój komunalnego budownictwa mieszkaniowego w celu zaspokojenia potrzeb osób, którym Miasto jest zobowiązane.
Ministerstwo Finansów
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Polityka mieszkaniowa
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
SAMORZĄDOWA POLITYKA RODZINNA DODATEK DO ZASIŁKU RODZINNEGO dla rodzin wychowujących troje i więcej dzieci dr Paweł Wosicki, Radny m. Poznania, prezes.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Polityka mieszkaniowa Szczecina Szczecin, grudzień 2012.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH M.ST. WARSZAWY.
Temat: Samorząd gminny.
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
Polityka Mieszkaniowa Łodzi. Poprawa warunków mieszkaniowych łodzian poprzez stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Zespół Komisja Rewizyjna pracowała w pełnym, trzyosobowym składzie:
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
1 16 września 2013 r..
Spójny, nowatorski, bezpłatny, sprofilowany na potrzeby mieszkańców, prosty w użyciu, system informujący o ważnych sprawach związanych z działaniami samorządu.
Ul. Wszystkich Świętych 1
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
MIESZKALNICTWO DLA SENIORÓW W POZnaniu Poznań r.
Diagnoza. Diagnoza Informowanie I alarmowanie.
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
RYPIŃSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO Sp. z o o
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Osiedle „Szanty”.
adaptacja byłego internatu na mieszkania komunalne
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
Public Characteristics at the games of Polish National Team
Budżet Państwa.
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Rekordowo wysokie nakłady na oświatę
Zapis prezentacji:

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m.st. Warszawy na lata 2008-2012

Stan aktualny Zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie praw lokatorów…: Rada gminy uchwala WPGMZG – jego brak jest zatem niezgodny z ustawą Stawki czynszu obecnie stosowane zostały określone w przeszłości w 12 nadal obowiązujących uchwałach (z lat 1999 – 2002) Ustalenie stawek czynszów na podstawie różnych uchwał oznacza niespójność działania Miasta w polityce czynszowej i niejednolite zasady czynszowe Warszawa jest jedynym Miastem, w którym im dalej od Centrum, tym czynsze są wyższe: Żoliborz – 2,39 zł/m2, a Bielany 3,50 zł/m2 Mokotów 2,49 zł/m2, a Ursynów 4 zł/m2 Ochota 2,49zł/m2, a Włochy nawet do 7,75 zł/m2 Różna wysokość stawek czynszu w Dzielnicach powoduje również różnice w wysokości przyznawanego dodatku mieszkaniowego

Czynsze a dodatki mieszkaniowe Zgodnie z art. 6. ust. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych… - dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki i opłaty, które obowiązywałyby dla tego lokalu, gdyby wchodził on w skład zasobu mieszkaniowego gminy Niespójne zasady w całym Mieście powodują zróżnicowanie wysokości dodatków mieszkaniowych w zależności od obowiązujących w Dzielnicy zasad polityki czynszowej Lokator zamieszkały w lokalu spółdzielczym, czy prywatnym np. na terenie b. Gminy Centrum w porównaniu z lokatorem zamieszkałym w podobnym lokalu spółdzielczym na Ursynowie, czy Bielanach, mając takie same dochody, otrzymuje dziś niższy dodatek mieszkaniowy. Średni miesięczny dodatek mieszkaniowy w 2007r. Żoliborz – 145zł, Praga Południe – 154zł Ursynów – 209zł, Bielany – 200zł, Różnica nie mająca zatem społecznego uzasadnienia sięga nawet 30%.

Stawki czynszu wg uchwał byłych gmin - różnice Zasady Polityki Czynszowej – stan aktualny Stawki czynszu wg uchwał byłych gmin - różnice   Max Średnia B. Gmina Centrum 2,59 zł 1,90 zł Włochy 7,75 zł 2,00 zł Ursus 4,03 zł 3,04 zł Wawer 4,40 zł 2,02 zł Bielany 3,44 zł Ursynów 4,00 zł 3,18 zł Targówek 3,51 zł 2,28 zł Wilanów 3,45 zł Bemowo 3,22 zł 2,83 zł Białołęka 2,75 zł 1,57 zł Rembertów 2,53 zł 1,99 zł Wesoła 2,43 zł 2,05 zł

Stan aktualny c.d. W 1999r. Rada Gminy Centrum ustaliła max stawkę wynoszącą 2,59 zł/m2 co stanowiło wówczas 1,38% wartości odtworzeniowej 1 m2 lokalu. Obecnie stawka ta stanowi tylko ok. 0,60% wartości odtworzeniowej. Powoduje to: wzrost deficytu pomiędzy czynszami a kosztami utrzymania, faktyczne dopłaty do czynszu, nawet dla najemców, którzy pomocy finansowej nie wymagają, przez wszystkich mieszkańców Warszawy, bez względu na ich dochody, niskie dodatki mieszkaniowe dla osób potrzebujących pomocy od Miasta, a zamieszkałych także w zasobie prywatnym i spółdzielczym.

Średnia stawka czynszu w miastach województwa mazowieckiego dla lokali po zastosowaniu czynników obniżających i podwyższających w zł/m2 (2008r.)

Średnia stawka czynszu w miastach wojewódzkich dla lokali po zastosowaniu czynników obniżających i podwyższających w zł/m2

Udział zasobu mieszkaniowego gminy w ogólnej liczbie mieszkań na terenie Warszawy

Struktura wiekowa budynków stanowiących w całości własność m. st Struktura wiekowa budynków stanowiących w całości własność m. st. Warszawy

Według danych na koniec 2007r. pozbawionych: Stan wyposażenia technicznego budynków stanowiących w całości własność m. st. Warszawy Według danych na koniec 2007r. pozbawionych: Instalacji kanalizacyjnej - 8% budynków Instalacji centralnego ogrzewania - 77% budynków Instalacji ciepłej wody - 75% budynków Instalacje gazową - 48% budynków Łazienek w lokalach - 39% budynków „WC” w lokalach - 21% budynków

Potrzeby remontowe Miasta

Prognoza poprawy stanu technicznego budynków Miasta na lata 2008-2012 Planuje się, że w latach 2008-2012 Miasto doposaży w instalację 436 budynków oraz wymieni instalację w 206 budynkach

Łącznie średni miesięczny koszt utrzymania Koszty utrzymania zasobu mieszkaniowego, które powinny zostać pokryte z czynszu A. Koszty administracji, zarządu i utrzymania czystości – 2,59 zł/m2/m-c. B. Koszty remontów, konserwacji, awarii oraz ulepszenia (modernizacje) budynków komunalnych – 2,29 zł/m2/m-c. Łącznie średni miesięczny koszt utrzymania 1 m2 = 4,88 zł/m2/m-c. W stosunku do kosztu utrzymania zasobów wraz z remontami w wys. 4,88 zł/m2/m-c średni uzyskany czynsz (2,27zł/m2) stanowi zaledwie ok. 47%.

Cele polityki czynszowej Ujednolicenie obowiązujących zasad Ochrona najemców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej - zastosowanie obniżek czynszu Urealnienie dotychczasowych czynszów (wzrost średniej stawki czynszu z 2,27 zł/m2 do ok. 3,50 zł/m2) Zmniejszenie deficytu pomiędzy wydatkami związanymi z utrzymaniem zasobu a dochodami z czynszów (szacunkowy wzrost dochodów ze 115 mln zł do 175-185 mln zł rocznie)

Główne kierunki przyjęte w projekcie programu wprowadzenie stawki bazowej: do 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 „podział” Miasta na trzy strefy: dokonywany przez Rady Dzielnic (maksymalnie 2 strefy w Dzielnicy): Centralną = +10% bazowej Miejską = bazowa Peryferyjną = -10% bazowej

Obniżki ze względu na wartość użytkową lokalu: Maksymalna obniżka 50%   Proponowane Centrum brak instalacji zimnej wody i kanalizacji w lokalu – 20%; – 5% brak WC (urządzenia) w lokalu – 10%; – 15% brak łazienki w lokalu brak instalacji centralnego ogrzewania w lokalu – 15%; brak instalacji centralnej ciepłej wody w lokalu – 5%; brak kuchni w lokalu kuchnia pozbawiona bezpośredniego oświetlenia naturalnego – 2%; – 2% brak instalacji gazowej (przy braku wzmocnionej elektrycznej) lokal wspólny – 10% (+7% za każdą izbę używaną wspólnie) lokal powyżej 3 piętra w budynku bez windy lokal w suterenie – 20% lokal w budynku do kapitalnego remontu lokal wyłączony z eksploatacji – 50%.

Wprowadzenie obniżek ze względu na uzyskiwane dochody Dochód na jedną osobę w gospodarstwie wieloosobowym w stosunku do najniższej emerytury Dochód w gospodarstwie jednoosobowym w stosunku do najniższej emerytury Obniżka naliczonego czynszu wyrażona w % Do 75% (477,22 zł) Do 125% (795,36 zł) 60% Powyżej 75% do 100% (477,22 zł – 636,29 zł) Powyżej 125% do 150% (795,36 zł – 954,44 zł) 40% Powyżej 100% do 150% (636,29 zł – 954,44 zł) Powyżej 150% do 200% (954,44 zł – 1272,58 zł) 20%

Podsumowanie Projekt przewiduje zatem: Sprawiedliwy czynsz – zależny od położenia lokalu, jego wyposażenia Objęcie osób potrzebujących realną pomocą w formie dodatku mieszkaniowego i obniżki dochodowej Wyższe dodatki mieszkaniowe dla wszystkich uprawnionych mieszkańców Warszawy Obniżki techniczne i dochodowe spowodują, że w rzeczywistości stawka czynszu nie wzrośnie tak drastycznie jak to podawano w mediach, ponieważ około 90% lokali będzie objętych obniżkami

Przykład dla lokalu 45m2, bez CO i CCW, w strefie miejskiej, dla rodziny 2-osobowej, która miesięcznie uzyskuje łącznie 4000zł brutto (bez obniżki) Brak dodatku mieszkaniowego Brak obniżki dochodowej