Efektywna praca zespołu zadaniowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
TEMPERAMENT.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
1.
Anna Paszkowska-Rogacz
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Team building - kreatywne zarządzanie grupą
Zadanie współfinansowane jest ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
PIOTR PSZENICZNY IA Prezentacja autoryzowana. SAMODZIELNY OTWARTY DYNAMICZNY AKTYWNY WYTRWAŁY ODPOWIEDZIALNY NIEZALEŻNY TOLERANCYJNY TWÓRCZY ŚWIADOMY.
Lider- Przywódca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Szkoła Współpracy.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
PROCESY GRUPOWE Formowanie się grupy.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
8 zasad postępowania lidera
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Zespół – podstawowe pojęcia i zagadnienia
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Raport po ocenie 360° - fragment
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Efektywna praca zespołu zadaniowego Role w zespole

Praca zespołowa W każdej organizacji spotykamy się z różnymi przejawami aktywności obejmująca pracę grup, zespołów W niektórych zespołach chcemy działać, innych unikamy Niektóre zespoły pozwalają osiągnąć dużo lepsze rezultaty niż indywidualnie inne nas osłabiają, cofają w rozwoju

Zespół Grupa ludzi o następujących cechach: Mają wspólny cel Współpracują ze sobą Zależą wspólnie od siebie w ten sposób, że sukces każdego członka zależy od sukcesu zespołu i sukces zespołu zależy od każdego z nich

Praca zespołowa Dwa wymiary: Potencjał merytoryczny członków zespołu (na ile mają te umiejętności, wykształcenie i wiedzę potrzebną do sprawnego wykonania zadania Charakter relacji pomiędzy członkami zespołu – umiejętności społeczne, emocjonalne, komunikacyjne (na ile członkowie zespołu lubią i potrafią efektywnie współpracować ze sobą nawzajem w celu realizacji zadania

Dopasowanie i odpowiedniość NIEDOPASOWANI Rozczarowanie: idealni kandydaci przenoszą się na bardziej intratne stanowiska Prawdziwe problemy: źle dopasowani pracownicy niechętnie odchodzą i stają się trudni Sukces: zaskakująco dopasowani, świetnie sobie radzą z działanie w przypadkowo zdobytej pracy, są zadowolenie, pozostają na stanowisku Brak problemów: zupełnie niedopasowani są zwalniani lub sami się zwalniają ODPOWIEDNI NIEODPOWIEDNI

Dopasowanie Pojęcie ról zespołowych: Indywidualne tendencje do pewnych zachowań, sposobów współpracy i budowania relacji z innymi członkami zespołu 9 lat badań M.Belbina w Henley Management College Badania empiryczne przy użyciu gier menadżerskich (symulacji) i rozbudowanej diagnozy psychologicznej Zespół Apollo i zespoły niezbalansowane

Role zespołowe 9 typów ról Koordynujący lider Ambitny komendant (Lokomotywa) Kreatywny pomysłodawca Wszędobylski łącznik (Poszukiwacz źródeł) Racjonalny analityk (Ewaluator) Dusza zespołu Finiszujący perfekcjonista Praktyczny realizator Specjalista

Specyfika ról zespołowych Rola pierwszoplanowe, drugoplanowe (tymczasowe) oraz role, których powinniśmy unikać Każda rola ma swoje mocne strony i słabości Role można rozwijać, kształtować, uczyć się Klucz do sukcesu to dobrze zbalansowany zespół Poza tym samoświadomość członków zespołu dotycząca ról poszczególnych osób w zespole

Lider koordynujący Osoba godna zaufania, budząca respekt, posiadająca autorytet w grupie oraz potrafiąca pokierować zespołem ludzi. Cechuje się wysoka empatią, dzięki czemu szybko i sprawnie odkrywa możliwości swojego zespołu pomocne w realizacji celu. Ograniczenia: skłonny do lenistwa i manipulacji jeśli ktoś inny jest gotów go zastąpić

Ambitny komendant (Lokomotywa) Dominujący ekstrawertyk kierujący działaniami zespołu. Inspiruje akcje i zagrzewa zespół do działania. Dzięki niemu zespół dąży do osiągnięcia celu. Jest osobą niecierpliwą i podatną na frustracje, jednakże nie przeszkadza mu to we wkładaniu dużego zaangażowania w pracę grupy. Ma skłonności do konkurowania z osobami z zespołu. Ograniczenia: skłania się ku frustracji i irytacji

Kreatywny pomysłodawca Poważny i niekonwencjonalny indywidualista. Cechuje go niezwykła kreatywność i błyskotliwość. Dzięki wysoce rozwiniętej wyobraźni dostrzega bariery pojawiające się na ścieżce realizacji celu. Jest introwertykiem lubiącym pracować samodzielnie, darzącym zaufaniem towarzyszy z zespołu, jednakże wyczulonym na punkcie ich krytycznych uwag w stosunku do jego osoby Ograniczenia: nadmiernie zajęty pomysłami, zaniedbuje kwestie praktyczne

Wszędobylski łącznik (Poszukiwacz) ekstrawertyk, w którym praca zespołowa wyzwala energię i chęć do działania. Posiada wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, nawiązywania kontaktów z innymi oraz reagowania na wyzwania. Cechuje go duży entuzjazm, łatwo pozyskać jego zainteresowanie, szybko podejmuje tematy, jednakże równie szybko je porzuca. Stymuluje zespół do działania, wnosi nowe pomysły zaczerpnięte z zewnątrz. Najaktywniej działa pod presją, jest dobrym improwizatorem. Ograniczenia: traci entuzjazm w momencie gdy mija pierwsze podekscytowanie

Racjonalny analityk (Ewaluator) osoba rozważna, cechująca się umiejętnościami oceny i kalkulacji poczynań zespołu. Nie angażuje się aktywnie w pracę zespołu, dzięki czemu może obiektywnie na nią spojrzeć i z dystansem ocenić podejmowane działania. Nie okazuje radości i spontaniczności; cechuje go wysoki poziom inteligencji i dyskrecja, dzięki czemu w swoich opiniach jest najbardziej bezstronny. Ograniczenia: przejawia logicznie uzasadniony sceptycyzm

Dusza zespołu osoba cechująca się wysoko rozwinięta empatią, dla podtrzymania dobrej atmosfery w grupie potrafi zrezygnować z własnych ambicji. Jest lubiana przez towarzyszy, cechuje ją lojalność i chęć pomocy innym. Nie jest zbyt aktywnym działaczem dążącym do osiągnięcia celu, jednakże dzięki jego osobie w grupie neutralizowane są konflikty i utrzymywana jest zdrowa atmosfera pracy Ograniczenia: jest niezdecydowany w sprawach zasadniczych, słabo działa w stresie

Finiszujący perfekcjonista introwertyk, osoba mająca na uwadze wszelkie aspekty działania. Zawsze najpierw sprawdza wszystkie możliwości, rozważa, „co by było, gdyby…”, a następnie przystępuje do działania. Jest osobą skrupulatną. Jego zaletą jest terminowa i rzetelna realizacja zadań. Niechętnie zleca swoje zadania do wykonania innym członkom zespołu. Ograniczenia: skłania się ku perfekcjonizmowi, nie jest elastyczny

Praktyczny realizator to osoba, która wdraża w życie plan działania. Jest zdyscyplinowana i sumienna. Koncentruje się na szczegółach wykonania zadania. Zawsze można się do niej zwrócić z prośbą o wskazówki wykonania działania. Najlepiej czuje się w ustabilizowanych strukturach, lubi jasno określone zasady. Zadania trudne i monotonne nie stanowią dla niego zniechęcenia do działania. Ograniczenia: obstaje przy tym co tradycyjne i udowodnione

Specjalista jest indywidualistą dostarczającym zespołowi wiedzy specjalistycznej powszechnie niedostępnej. Priorytetem dla niego jest profesjonalizm, dlatego sam zdobywa swoją wiedzę, którą następnie podpiera się podczas podejmowania decyzji. Poświęca wiele uwagi swoim działaniom, jednakże nie interesuje się zbytnio innymi członkami zespołu. Ograniczenia: nie wykracza poza wiedzę z własnego obszaru specjalizacji