„Aktywizacja zawodowa i społeczna repatriantów w Województwie Łódzkim” AUTOPREZENTACJA PRZYGOTOWANIE CV I ZAWODOWEGO PORTFOLIO Agnieszka Gębska „Aktywizacja zawodowa i społeczna repatriantów w Województwie Łódzkim” Projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej Phare, realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
AUTOPREZENTACJA NIEWINNY SPEKTAKL DLA SIEBIE I INNYCH
Czemu służy autoprezentacja? Zmierza do zwiększenia kontroli autoprezentera nad zachowaniami innych ludzi, Autoprezenter kontroluje informacje o sobie, o innych, o poglądach, planach, rezultatach i motywach działalności, Autoprezentacja odbywa się przez kreowanie odpowiedniego wizerunku własnej osoby
Motywy podejmowania autoprezentacji Dążenie do maksymalizacji bilansu zysków i kosztów w relacjach społecznych Podwyższenie lub ochrona poczucia własnej wartości Tworzenie i podtrzymywanie określonej tożsamości
Czynniki decydujące o podejmowanym stylu autoprezentacji
Samowiedza Wyobrażenia tożsamości pożądanej i niepożądanej Wymagania roli społecznej Spostrzegane oczekiwania widowni Aktualne i rzeczywiste oraz przyszłe i potencjalne konsekwencje publicznego wizerunku
FORMY AUTOPREZENTACJI Autoprezentacja Werbalna / niewerbalna Długofalowa / krótkofalowa Pośrednia / bezpośrednia „Wprost” / „niewprost”
EFEKT PIERWSZEGO WRAŻENIA Jest bardzo trwałe i trudne do zmiany NIKT NIE DA CI DRUGIEJ SZANSY NA ZROBIENIE PIERWSZEGO WRAŻENIA
Nigdy nie będziesz miał okazji zrobić pierwszego wrażenia po raz drugi. Z tego powodu, pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. także dlatego, że ludzie szybko wyrabiają sobie opinie, a wolno ją zmieniają. Jeśli, od pierwszego rzutu oka, nawiązałeś kontakt ludzie dają ci kredyt, z którego możesz korzystać, a może nawet go zwielokrotnić. Jeśli nie … załóżmy, że do tego nie dojdzie. gdyby jednak z jakiegoś niespodziewanego powodu, nie udało się, to nie jest jeszcze nieszczęście, jest to co najwyżej kłopot. musisz zapracować na zmianę opinii. To, wymaga konsekwencji, lecz nie jest niemożliwe. Dlatego też poważnie traktuj przygotowanie do pierwszego kontaktu, ale nie zapominaj, że każdy następny jest tak samo istotny.
- pierwsze dziesięć sekund Ludzie formułują swoje pierwsze opinie w tak zwanych „pierwszych trzech dziesiątkach”: - pierwsze dziesięć sekund - pierwsze dziesięć elementów stroju i postawy - pierwsze dziesięć słów, które wypowiesz
Model AIDA A – attention – przyciągnięcie uwagi I – interest – wzbudzenie zainteresowania D – desire – wzbudzenie chęci posiadania A – action – działanie
PORTFOLIO ZAWODOWE Curriculum Vitae List motywacyjny Referencje Uzyskane dyplomy i zaświadczenia Dokumenty wymagane przez pracodawcę
POPRAWNE CV Dane osobowe Wykształcenie Doświadczenie zawodowe Odbyte kursy i szkolenia Umiejętności Zainteresowania i hobby
BŁĘDY W LIŚCIE MOTYWACYJNYM · powtarzanie faktów z CV; · pomijanie aspektów osobowościowych; · używanie ogólnikowych epitetów; · posługiwanie się tym samym listem motywacyjnym przy ubieganiu się o różne stanowiska; · podawanie zbyt wielu informacji; · pomyłki w nazwie stanowiska, o jakie kandydat się ubiega