O technikach graficznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znak własnościowy książki
Advertisements

PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
„Zabawy z GIMP’em”.
ŚRODKI TECHNIKI REPROGRAFII
Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Graffiti.
DOKUMENTACJA BUDOWLANA
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
Opracowała Paulina Bednarz
Mozaiki powstałe z równoległoboków i jego modyfikacji.
ZNAK WŁASNOŚCIOWY KSIĄŻKI
MATRYCE.
Mozaiki powstałe z modyfikacji równoległoboku
Emulsje światłoczułe.
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
SZTUKI PLASTYCZNE R Z E Ź B A.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Podstawy procesu introligatorskiego
Opracowała: Angelika Kitlas
PODAJ DALEJ DECOUPAGE – PIERWSZE KROKI
przygotowała Róża Witkowska
Przebieg druku dokumentu Krok pierwszy: Krok pierwszy: Wzór trafia do informatyków, którzy na jego podstawie tworzą projekt na komputerze. Wzór trafia.
Propozycje zadań wytwórczych
Wirtualne Muzeum Drzeworytów Ludowych
ZNAK WŁASNOŚCIOWY KSIĄŻKI
Prezentacja multimedialna
Tapeta z piaskowca.
Budowa Komputera.
AKWARELA.
Malarstwa.
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Decoupage - kreatywne hobby dla każdego Ewa Osoba Gimnazjum Nr 3 w Lublinie Katarzyna Horbowska-Zaranek SOSW Nr 1 w Lublinie  
Technika serwetkowa Kurs dla początkujących przeprowadzony przez uczniów ZSS w Kolbuszowej Dolnej.
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu
Warsztaty decoupage.
Moje Hobby - Style rysowania
Kreska jako środek wyrazu artystycznego
HAFTY.
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
Moje zainteresowania Malarstwo.
Wanda Korzeniowska ( , Lwów), Grajek podwórzowy, 1931, drzeworyt sztorcowy Tomasz Bewick do wykorzystania matrycy zastosował drewno.
Kolejne etapy przygotowania drzeworytu
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Opracowała: NATALIA KONARSKA Kl. VI B
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
Aplikacje internetowe Grafika na stronach WWW ciąg dalszy Atrybuty znacznika body.
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Temat nr 10 : WYMIAROWANIE ( PN-ISO 129 : 1996)
DRUK WYPUKŁY Prezentacja dla klas VI SP i I-III Gim.
Obróbka obrazu w komputerze
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
KOMPUTER JAKO ŚRODEK TECHNIKI BIUROWEJ
Techniki uszlachetniające procesy introligatorskie
Budowa repliki labiryntu z katedry w Chartres
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
RYSUNEK TECHNICZNY.
Odkrycia i wynalazki zmieniły życie ludzi.
Jak zainteresowa ć jasielskich gimnazjalistów grafik ą ? Julia Passowicz i Erwin Dedo.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
[fr. pocieranie] frottage
Historia fotografii : Fotografia, powstała w XIX wieku.
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
GRAFIKA ARTYSTYCZNA I UŻYTKOWA.
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO
KÓŁKO I KRZYŻYK INSTRUKTAŻ Autor: K. Zaborowska.
BIŻUTERIA RECYKLINGOWA – BIŻUTERIA ,,Z ODZYSKU”
Zapis prezentacji:

O technikach graficznych i ich wykorzystaniu w edukacji artystycznej w szkole podstawowej

Od gr. słowa grapho – ryję Jedna z podstawowych obok malarstwa i rzeźby, dziedzin sztuk pięknych. Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy. Od gr. słowa grapho – ryję Oznacza technikę polegającą na ryciu ostrym narzędziem w drewnianym klocku lub też metalowej płycie. Taka matryca pokrywana jest farbą i odbijana na papierze. Odbitki z matrycy to ryciny lub grafiki

Najcenniejszą odbitką jest taka, na powstaniem którą artysta sam przygotował, najpierw projektując rysunek, opracowując matrycę, by na końcu wykonać odbitkę. Z jednej matrycy możliwe jest wykonanie kilkudziesięciu odbitek. Każda praca jest oryginałem mimo, że powtarza określoną kompozycję.

Techniki druku Druk wypukły Rysunek wykonany jest w płycie lub klocku poprzez wybranie tła a farba jest przenoszona na papier z partii wypukłych. Przykłady tej techniki: drzeworyt, metaloryt, gipsoryt i linoryt.

Drzeworyt Do przygotowania klocka służyło zwykle drewno jabłoni, gruszy, czereśni, lipy, olchy lub buka. Niejednokrotnie wykorzystywano obie strony desek. Największe odbitki wykonywano czasem z kilku klocków. Istniały także deski z kilkoma wizerunkami, co pozwalało uzyskać arkusz z różnymi przedstawieniami, gotowymi do rozcięcia. Odbitki mogły być kolorowane ręcznie lub przez szablon farbami wodnymi, klejowymi lub temperami. Początkowo farby o niewielkiej ilości kolorów były kładzione cienką warstwą. Późniejsze drzeworyty zdobiono kładąc farby o jaskrawych barwach warstwą grubą, kryjącą. Ludowe drzeworyty cechowała płaszczyznowość, mocna linia konturu, często wzbogacona kreskami modelującego szrafowania, pełniącego przede wszystkim rolę dekoracyjną.

Druk wklęsły W płycie miedzianej lub stalowej wycina się lub trawi kwasem rysunek a następnie powstałe zagłębienia motywu wypełnia się farbą. Sucha igła – ryt bezpośrednio na płycie metalowej Akwaforta – przy jej wykonaniu niezbędne jest pokrycie danej płyty specjalną warstwą, w której wykonuje się rysunek.

Sucha igła  Innym, całkowicie odrębnym sposobem cięcia wprost na metalu jest suchoryt, (sucha igła). Sposób ten znany był już w początkach sztycharstwa, stosowano go jednak głównie jako środek pomocniczy do opracowywania subtelnych partii płyt sztychowanych rylcem lub trawionych, przy czym wiór prawie zawsze usuwano.   Już Rembrandt wykonał szereg płyt całkowicie lub częściowo sposobem właściwej suchej igły. Jednak dopiero od połowy XIX wieku sucha igła znajduje zastosowanie jako odrębna technika graficzna.

Druk płaski Wykonanie rysunku na odpowiednio przygotowanej powierzchni kamienia, płyty cynkowej lub aluminiowej. Wzór i tło znajdują się na jednym poziomie.

Drzeworyt Odbitka z matrycy wykonanej z drewna. Przed przystąpieniem do pracy klocek drewna jest idealnie wygładzany a następnie przenosi się na niego kompozycję z rysunku. W średniowieczu szkicowano na klocku pokrytym białą farbą. ETAPY PRZYGOTOWANIA: Artysta ostrym nożem nacinał drewno wzdłuż zaznaczonych linii i wokół nich wybierał dłutkiem tło. W ten sposób powstawała matryca, której linie rysunku pozostawały nietknięte na wyżłobionym tle Jost Amman, Drzeworytnik przy pracy, 1568 r.