historia i dziedzictwo w kulturze uczestnictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Digitalizacja druków w Polsce
Otwarte zasoby edukacyjne i wiedzy Infrastruktura publiczna XXI w.
i z jakich korzysta narzędzi
X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
UDZIAŁ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W EDUKACJI MEDIALNEJ OBYWATELI
Open AGH i inne platformy Otwartych Zasobów Akademickich
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
CC BY Jonathas Mello. Program Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE) UNESCO ICT in Education, Science and Culture Section Knowledge.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Internet w pracy bibliotekarza
Joanna Okoń, Maciej Kulczycki
Autor: Wojciech Rafałowski. digital divide jako podział binarny W rzeczywistości wykluczenie nie jest cyfrowe, lecz społeczne. Podobieństwo do problemu.
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
Równość płci i rozwój ekonomiczny
Życiorys mgr inż. Jacek Siciarek Katedra Inteligentnych Systemów Interaktywnych, WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie, praca zawodowa: od 2010 studia.
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Repozytorium egzemplarza obowiązkowego publikacji elektronicznej
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Jadwiga Woźniak-Kasperek Instytut Informacji Naukowej
Otwarte dane - źródło inspiracji dla przedsiębiorczości społecznej i gospodarczej dr Justyna Hofmokl i dr Alek Tarkowski Centrum Cyfrowe Projekt Polska.
Blog HGW Watch – przykład monitoringu władz lokalnych.
STANDARDY BIBLIOGRAFICZNE Biblioteka Narodowa SEKCJA BIBLIOGRAFII IFLA Grażyna Jaroszewicz.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning
Konferencja „Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym”
3. Kongres Informatyki Polskiej. Budowa gospodarki opartej na wiedzy - wytrych czy szansa ? Dr inż. Małgorzata Kalinowska-Iszkowska (Wybrane slajdy z panelu.
Barbara Chmielewska, BUW GROMADZENIE ZBIORÓW W ERZE HUMANISTYKI CYFROWEJ Wrocław, czerwca 2013.
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Rozproszony Katalog Bibliotek REGIONALNE SIECI WSPÓŁPRACY Lilia Marcinkiewicz STRATEGIE, NARZĘDZIA, REALIZACJEKsiążnica Pomorska IX Ogólnopolska.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Federacja Bibliotek Cyfrowych: Stan obecny i kierunki rozwoju
Biblioteka jako trzecie miejsce
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Animacja kultury.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Nowe technologie jako narzędzie i jako środowisko.
Wprowadzenie do stosowania narzędzi Web 2.0 w dydaktyce
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Gospodarka oparta na danych. Przyszłość zaawansowanej.
Rodzaje kursów e-learningowych 12 stycznia 2011 dr Magdalena Jasińska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Nauka przenosi się do sieci
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Organizacja wspomagania szkół
OPEN ACCESS października międzynarodowy tydzień open access Oprac. na podst. Przewodnik po otwartej nauce, Justyna Hofmokl i in., Warszawa 2009.
Social banking – nieuchronna przyszłość? Lech Kurkliński Tomasz Brzostowski ALTERUM Ośrodek Badań i Analiz Systemu Finansowego Warszawa,
OBECNE SYSTEMY, INFRASTRUKTURA I ROZWIĄZANIA PORADNICTWA KARIERY DLA POLAKÓW W WIELKIEJ BRYTANII JULIA BRADY MAŁGORZATA BRADY.
Sporządzanie bibliografii
OPEN ACCESS Polskie projekty otwarte Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu.
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego Proces cyfryzacji czasopism naukowych Uniwersytetu Łódzkiego Aleksandra Brzozowska, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego.
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Biblioteki cyfrowe i repozytoria
Nie tylko udostępnianie... - aktywizacja użytkowników zasobów cyfrowych Marcin Wilkowski Konferencja „Cyfrowość bibliotek i archiwów”
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Utenos A. ir M. Miejska Biblioteka Publiczna Alternatywne informacje w tradycyjnej bibliotece. Co mogą zrobić biblioteki? Vida Garunkštytė Utenos A. ir.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Bibliografia jako narzędzie wprowadzenie do warsztatów
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

historia i dziedzictwo w kulturze uczestnictwa marcin wilkowski Historiaimedia.org, Interdyscyplinarny Program Doktorski Collegium Civitas, Fundacja Ośrodka KARTA Konferencja naukowa „Historie alternatywne”, Lublin, 17.05.2010

Flickr Commons (Michelle Springer et al . Flickr Commons (Michelle Springer et al., For the Common Good: The Library of Congress Flickr Pilot Project, http://www.loc.gov/rr/print/flickr_report_final.pdf [PDF], 2008, s. 37)

teorie

kultura uczestnictwa (Henry Jenkins, Kultura konwergencji kultura uczestnictwa (Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007) . konwergencja jako zmiana kulturowa i proces technologiczny . informacyjny prosumentyzm . profesjonalni aktywni amatorzy . opowiadanie transmedialne . nadawca - odbiorca . wykluczenie cyfrowe

kryzys nauki czy nowe wyzwania kryzys nauki czy nowe wyzwania? . determinizm technologiczny, urynkowienie systemu wiedzy i koniec wielkich narracji (Jean-François Lyotard, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997, s. 25 i nast.) . uniwersytet w ruinie? zawsze powinien znajdować się w kryzysie (Domminick LaCapra, Uniwersytet w ruinie?, w: Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, Kraków 2009, s. 247 i nast.) . historia (wiedza) jako funkcja władzy, alternatywa pamięci (Michael Foucault, Pierre Nora) . kryzys uniwersalności opartej na statycznym zapisie (druk) (Pierre Lévy)

kryzys uniwersalności opartej na statycznym zapisie (druk) (Pierre Lévy, Drugi potop, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005) . staliśmy się nieufni wobec tego, co wygląda na uniwersalne, ponieważ niemal zawsze uniwersalizm był głoszony przez zwycięskie imperia i tych, którzy doszli do dominacji - czy to doczesnej czy duchowej. Cyberprzestrzeń natomiast - przynajmniej dotąd - proponuje raczej akceptację niż dominację (s. 381-383)

Fakt, że można dotrzeć do nowych idei i do nowych doświadczeń, omijając komitety redakcyjne specjalistycznych pism, podważa dziś cały system regulujący naukę. (s. 382)

wyzwania

Wikipedia (wiki) jako model uprawiania historii . Wikipedia (wiki) jako model uprawiania historii? (Roy Rosenzweig, Can History Be Open Source? Wikipedia and the Future of the Past, The Journal of American History, 1(93), 2006, s. 117-147) . Wikipedia jako miejsce pamięci, internet jako nowa kultura pamięci (Christian Pentzold, Fixing the floating gap: The online encyclopaedia Wikipedia as a global memory place, Memory Studies, 2(2), 2009, s. 255-272)

historia jako funkcja władzy i oporu: case study hrono . historia jako funkcja władzy i oporu: case study hrono.info (Luke Harding, British academics protest after Russia closes down history website, http://www.guardian.co.uk/world/2009/jul/13/russia-shuts-history-website [WWW], dostęp 6.05.2010.) (Юлия Черникова, Наша борьба с «Моей борьбой», http://www.urokiistorii.ru/current/news/2009/07/nasha-borba-s-moei-borboi [WWW], dostęp 6.05.2010)

. internet jako rezerwat dyskursów: case study smolensk-2010.pl . teorie spiskowe i kultura uczestnictwa (Wojciech Czuchnowski, Straszny film spod Smoleńska, http://wyborcza.pl/1,75478,7875369,Straszny_film_spod_Smolenska.html [WWW], dostęp 14.05.2010.)

. kommemoracja online: partycypacja, natychmiasto- wość, koprodukcja, prywatne/publiczne, oddolność, konwergencja, społeczność, remiks (Aaron Hess, In digital remembrance: vernacular memory and the rhetorical construction of web memorials, Media Culture Society, 29(5), 2007, s. 813-830)

. dziedzictwo w internecie i efekt długiego ogona . digitalizacja, domena publiczna i remiks . dziedzictwo audiowizualne – czarna dziura

. Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej (CATL) (archiwa.org) . dziedzictwo lokalne i historia ratownicza (Maciej Rynarzewski, Historia lokalna jako historia ratownicza, seminarium gościnne Instytut Historii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 10.12.2009, http://www.staff.amu.edu.pl/~ewa/Maciej_Rynarzewski_Historia_lokalna_jako_historia_ratownicza.htm [Prezentacja multimedialna], dostęp 6.05.2010.)

. dziedzictwo cyfrowe (digital heritage) i delete generation (Penny Carnaby, Citizen-created content, digital equity and the preservation of community memory, http://www.ifla.org/files/hq/papers/ifla75/146-carnaby-en.pdf) (Zestawienie: Kurt D. Bollacker, Avoiding a Digital Dark Age, American Scientist, 98, 2010, s. 107-108)

. przezroczystość instytucji . wyszukiwanie pełnotekstowe a instytucja archiwum (Tim Hitchcock, Digital Searching and Re-formulation of Historical Knowledge, w. The Virtual Representation of The Past, red. M. Greengrass, L. Hughes, Farnham, 2008, s. 81-90) . mechanika katalogu wpływa na kształt wiedzy (Michael Zimmer, Renvois of the past, present and future: hyperlinks and the structuring of knowledge from the Encyclopédie to Web 2.0, New Media Society, 11(1,2), 2009, s. 96-113)

propozycja

projekt cyfrowej humanistyki (Todd Presner, Digital Humanities 2 projekt cyfrowej humanistyki (Todd Presner, Digital Humanities 2.0: A Report on Knowledge, http://cnx.org/content/m34246/latest/ [WWW], dostęp 6.05.2010.) . współpraca online między naukowcami . współpraca między naukowcami i społecznościami . modele sieciowe (networking) . otwartość i dostępność . interdyscyplinarność . wobec kryzysu druku i instytucji

współpraca online. internetowe grupy robocze. dedykowane platformy współpraca online . internetowe grupy robocze . dedykowane platformy . naukowa i edukacyjna blogosfera . friendsourcing (Twitter, Facebook) . społecznościowe narzędzia organizacji wiedzy (np. Zotero, Mendeley, wiki) . wyjście poza instytucję (unocnference, webinar)

otwartość i dostępność otwartość i dostępność . Open Access (model publikacji czasopism naukowych online) . domena publiczna (np. Bundesarchiv w repozytorium Wikimedia Commons) . open-source (np. Zotero, Omeka, MediaWiki) . wolne licencje na publikacje naukowe i edukacyjne (np. Creative Commons, GNU FDL) . otwarte zasoby edukacyjne (np. Wolne Podręczniki)

przykład: Twitter i friendsourcing przykład: Twitter i friendsourcing . friendsourcing – wykorzystanie grupy osób o odpowiednich kompetencjach do pozyskiwania i filtrowania informacji w internecie . działanie ponad instytucją . aktualność

Friendsourcing (https://twitter

przykład: The National Archives and Records Administration (NARA) (www przykład: The National Archives and Records Administration (NARA) (www.archives.gov) . Open Government Plan (polityka otwartości) . archiwiści obywatelscy (angażowanie wolontariuszy) . Rechearcher’s Wiki (społecznościowe centrum praktycznej wiedzy o archiwach zarządzanych przez NARA – w budowie) . internetowy dialog (blogi, YouTube, Facebook, Twitter) . udostępnianie zasobów online (w ramach inicjatywy Flickr Commons)

granice 2.0?

. Hurricane Digital Memory Bank (hurricanearchive.org) . case study: dominacja obrazu, brak metadanych, SPAM, pazerność i niewystarczalność internetu, prawa autorskie (Sheila A. Brennan, T. Mills Kelly, Why Collecting History Online is Web 1.5, http://chnm.gmu.edu/essays-on-history-new-media/essays/?essayid=47 [WWW], dostęp 6.05.2010)

marcin wilkowski marcin@wilkowski.org dziękuję marcin wilkowski marcin@wilkowski.org

historiaimedia.org historyczne projekty i zasoby internetowe strategie wykorzystania Internetu w badaniach i edukacji historycznej historia w kulturze popularnej nowe trendy w muzealnictwie nowe kierunki w humanistyce prezentacje książek informacje o wydarzeniach treść na licencji Creative Commons historiaimedia.org