Lekcja dla II klasy gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZA WIEDZA O PROGRAMACH KOMPUTEROWYCH Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcjach informatyki.
Advertisements

  OK konspekt z chemii.
Co dalej gimnazjalisto?
Szkoła Języków Obcych UW dr Hanna Mrozowska dr Sławomir Maskiewicz
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
JAK KORZYSTAĆ Z ENCYKLOPEDII I SŁOWNIKÓW?
Europejski Dzień Języków Obcych
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Analiza ankiety ewaluacyjnej I edycji Konkursu Angielsko – Niemieckiego GIMNAZJALNY POLIGLOTA rok szkolny 2012/2013.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Encyklopedie i słowniki w bibliotece szkolnej
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Ocenianie Kształtujące
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
JĘZYK ESPERANTO.
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
System edukacji w Polsce
Metody sprawnego uczenia się.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Rodzaje pamięci komputerowej
1. Czego będziemy się uczyć na lekcjach matematyki w klasie czwartej?
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
WebQuest Barbara Skoczewska. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Ocenianie Kształtujące
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Scenariusz lekcji matematyki klasa II gimnazjum
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
egzaminu gimnazjalnego 2017 / 2018
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Lekcja dla II klasy gimnazjum WYRAZY ZŁOŻONE Lekcja dla II klasy gimnazjum 1 1

Drogi Uczniu Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. Pomogą Ci również w nauce języków obcych. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady. Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Wszystkie zadania zostaną ocenione przez nauczyciela. 2 Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Wyrazy złożone to wyrazy powstałe przez połączenie dwu lub więcej wyrazów. Wyrazami złożonymi są: zestawienia, zrosty, złożenia. Słowotwórstwo zajmuje się tylko zrostami i złożeniami. 3

rzeczpospolita – rzecz (jaka?) pospolita Zrost Zrost to wyraz pochodny, który powstał w wyniku zespolenia w jedną całość dwóch lub trzech wyrazów. Wyrazy te zachowują w zespoleniu swój pierwotny układ składniowy. rzeczpospolita – rzecz (jaka?) pospolita Slajd nr 8 związek zgody 4

Białystok stok (jaki?) biały związek zgody Ćwiczenia do zadania 1. 5 Slajd nr 8 Sprawdź, jaki związek zachodzi między wyrazami składowymi w poniższych zrostach. Przykład: Białystok stok (jaki?) biały związek zgody dobranoc karygodny Wielkanoc noc ( jaka?) dobra godny ( czego? ) kary noc ( jaka? ) wielka związek zgody związek rządu

Większość zrostów ma wewnętrzną odmianę. Zapamiętaj. Ważna wiadomość Slajd nr 8 Większość zrostów ma wewnętrzną odmianę. Zapamiętaj. M. rzeczpospolita D. rzeczypospolitej albo rzeczpospolitej C. rzeczypospolitej albo rzeczpospolitej B. rzeczpospolitą N. rzecząpospolitą albo rzeczpospolitą Ms. rzeczypospolitej albo rzeczpospolitej W. rzeczypospolita albo rzeczpospolita! 6

Ćwiczenia do zadania 1 Białystok karygodny dobranoc 7 Slajd nr 8 Sprawdź, które zrosty mają wewnętrzną odmianę. Skorzystaj ze słownika poprawnej polszczyzny lub innego źródła. Slajd nr 8 Białystok karygodny dobranoc D. Białegostoku karygodnego dobranoc C. Białemustokowi karygodnego dobranoc Białystok karygodnego dobranoc Białymstokiem karygodnym dobranoc Ms. Białymstoku karygodnym dobranoc

Koniec pierwszej części ćwiczeń Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 1 w karcie pracy. Jeżeli czegoś nie zrozumiałeś, wróć do poprzednich slajdów Wiadomości – slajd nr 4 Ćwiczenia – slajdy nr 5, 6, 7. 8

Złożenie 9 Slajd nr 13 Cechą charakterystyczną złożeń jest to, że są połączone za pomocą formantów -o-, -i- (-y-). Formanty te nazywamy wrostkami. grzybobranie grzyb - o - branie prostokąt prosty - o - kąt łamigłówka łamać - i - głowka

wiercipięta = wiercić, pięta Ćwiczenia do zadania 2 10 Slajd nr 13 Jakie wyrazy podstawowe posłużyły do zbudowania poniższych złożeń? Przykład: wiercipięta = wiercić, pięta meblościanka gwiazdozbiór dziesięciolecie dusigrusz mebel, ścianka gwiazda, zbiór dziesięć, lata dusić, grosz

Ćwiczenia do zadania 2 krótkowidz = krótk - o - widz 11 Slajd nr 13 Poniższe złożenia podziel na podstawy słowotwórcze i formant ( wrostek). Przykład: krótkowidz = krótk - o - widz długopis nastolatek cudzoziemiec piorunochron dług - o - pis nast - o - latek cudz - o - ziemiec piorun - o - chron

listonosz, śrubokręt, krwiodawca, drogowskaz Ćwiczenia do zadania 2 12 Slajd nr 13 Jakie wyrazy podstawowe posłużyły do zbudowania poniższych złożeń? Złożenia podziel na podstawy słowotwórcze i formant. listonosz, śrubokręt, krwiodawca, drogowskaz listonosz list, nosić list - o - nosz śrubokręt śruba, kręcić śrub - o - kręt krwiodawca krew, dawać krwi - o - dawca drogowskaz droga, wskazać drog - o - wskaz

Koniec drugiej części ćwiczeń Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadania nr 2 w karcie pracy. Jeżeli czegoś nie zrozumiałeś, wróć do poprzednich slajdów. Wiadomości = slajd nr 9 Ćwiczenia – slajdy nr 10, 11, 12 13

To już koniec ! 14 Przejrzyj kartę pracy, podpisz ją i oddaj nauczycielowi języka polskiego. Do zobaczenia na innej lekcji!