ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Advertisements

Holandia.
Pojęcia plastyczne czyli
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Polacy znani i ci, o których wiedzieć warto
Czy zastanawiałeś/ aś się, jak ważną umiejętnością dla maturzysty jest analiza tekstów kultury? Przecież obraz wspomaga nas w odbiorze dzieła literackiego,
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Aleksandra Matujzo II B
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Pieter Bruegel „Miesiące”
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Karykatura wł. caricatura Sabrina Pińska.
Moje Hobby - Style rysowania
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
SURREALIZM Salwador Dali.
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
NAJSŁYNNIEJSI ŚREDNIOWIECZNI RYCERZE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Adam Bernard Mickiewicz
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Moje zainteresowania Malarstwo.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Rysunki z efektami specjalnymi
Harry Potter I Kamień Filozoficzny.
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Realizm.
wojownik średniowieczny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Wędrowiec lub Syn marnotrawny
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Powrót syna marnotrawnego
Lekcje z komputerem, 2006.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Zastosowanie matematyki w sztuce
Auguste Renoir.
KINGA TROCHANOWICZ KL. 1D
Sławni malarze ..
Gimnazjum 33 im. I.J.Paderewskiego w Krakowie. The baroque period - our shared European heritage Program Comenius w Gimnazjum
DYNAMIC IDENTITY.
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Henri de Toulouse-Lautrec
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Hiszpania jest znana z wielu pięknych plaż.. Ale… Świat przyrody też jest piękny.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Stereogramy i iluzje optyczne
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Magdalena Abakanowicz
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI 1 ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 1 1

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Drogi Uczniu 2 W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem. Zadania najpierw rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Następnie po dokładnej ich analizie wpisuj odpowiedzi do karty pracy.

Honoré Daumier (1808 – 79) 3 Francuski grafik, malarz, rzeźbiarz, najwybitniejszy karykaturzysta XIX wieku. Tworzył rysunki satyryczne o rozmaitej tematyce, w tym politycznej i obyczajowej. Należał do artystów, wykorzystujących ze swobodą najróżniejsze techniki. Z jednakowym mistrzostwem wypowiadał się w litografii, rzeźbie i rysunku. Obecnie uwagę przyciąga jednak przede wszystkim jego twórczość malarska. www.abcgallery.com/D/daumier/daumier.html

Honore Daumier. Don Kichot i Sancho Pansa 1849 – 1850 Jego malarstwo odznacza się szkicową formą, miękkim modelunkiem światłocieniowym, pełnym ekspresji kolorytem. Dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych malarzy okresu romantyzmu www.abcgallery.com/D/daumier/daumier75.html

Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa 1865 – 70 www.abcgallery.com/D/daumier/daumier76.html

Don Kichot, bohater powieści Cervantesa 6 Saavedra Miguel de Cervantes (1547 – 1616), wybitny pisarz hiszpański, uważany za twórcę nowożytnej powieści europejskiej, na progu XVII wieku powołał do życia postać błędnego rycerza – Don Kichota z La Manczy. Don Kichot wędruje przez świat na swoim wychudzonym koniu Rosynancie, w towarzystwie sprytnego i zarazem naiwnego giermka Sancho Pansy. Jego celem jest naprawa krzywd i walka ze złem. Jego postawa odznacza się godnością i szlachetnością, a także prostodusznością, naiwnością. Dziś Don Kichot jest symbolem ludzi broniących swoich racji, często nierozumianych przez innych, idealistów.

7 KOMPOZYCJA OBRAZU Ćwiczenie: Poprowadź linie, na których oparł malarz kompozycję swojego obrazu. Interpretacja: Jakie treści przekazuje obserwatorowi twórca taką właśnie kompozycją? Kliknij i porównaj.

W analizie pomoże Ci negatyw obrazu. 8 KOLOR, WALORY Zadanie: Wymień barwy, które zastosował malarz, by przedstawić: plan pierwszy, tło (walory trzech kolorów). W analizie pomoże Ci negatyw obrazu. Zwróć uwagę, że cienie są kolorem dopełniającym.

9 MALARSKOŚĆ OBRAZU Autor wykorzystuje plamę, światło i cień, by uzyskać malarski efekt. Tym samym daje obserwatorowi możliwość własnej interpretacji. Jest to otwarta przestrzeń dla naszej wyobraźni. Zadanie: Dlaczego Don Kichot nie ma twarzy, dlaczego jego sylwetka jest uproszczona?

10 JEDNOŚĆ Nie tylko w powieści, ale także na obrazie Don Kichot i jego koń Rosynant mają te same cechy fizyczne. Zadanie: Jakimi środkami malarskimi została przedstawiona centralna scena obrazu? W odpowiedzi uwzględnij także swoje przemyślenia na temat barwy obrazu.

Zadanie: Odnajdź w pracy obrazowanie typowe dla karykatury. 11 KARYKATURA? Malarz był wielkim karykaturzystą. Zadanie: Odnajdź w pracy obrazowanie typowe dla karykatury.

PRZEJRZYJ ZADANIA W KARCIE PRACY. 12 PRZEJRZYJ ZADANIA W KARCIE PRACY. Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.