KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
Advertisements

WIELKOŚCI WPROST PROPORCJONALNE
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Wprowadzenie do obsługi programu PowerPoint
Czytanie ze zrozumieniem
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
„Ortograffiti w mojej szkole”
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Informatyka Poczta elektroniczna.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
Metody sprawnego uczenia się.
to nauka zajmująca się budową wyrazów, wyjaśniająca ich tworzenie
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Znajdowanie pokoju i wchodzenie do niego Skorzystaj z funkcji wyszukiwania programu Lync w celu znalezienia pokojów, do których masz dostęp. 1.W oknie.
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu litery D, d
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Części mowy Edyta Sawicka.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
ZAIMEK sprawdzian gramatyczny dla klasy szóstej warsztaty językowe z języka polskiego – Janusz Aftyka.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH Lekcja dla II klasy gimnazjum 1

Drogi Uczniu Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady. Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Wszystkie zadania zostaną ocenione przez nauczyciela. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

WIADOMOŚCI Karta pracy 3 Karta pracy WIADOMOŚCI Wyrazy pochodne o wspólnym znaczeniu słowotwórczym, nadane im przez odpowiednie formanty, tworzą odrębne kategorie słowotwórcze. Kolejne slajdy zapoznają Cię z najważniejszymi kategoriami rzeczowników pochodzących od czasowników, czyli z rzeczownikami odczasownikowymi.

Rzeczowniki pochodne mogą być utworzone od: Karta pracy 4 Karta pracy mogą być utworzone od: innych rzeczowników chleb – chlebak czytać – czytanie stary – starzec sześć – szóstka swój – swojak pod głową – podgłówek nos, róg - nosorożec czasowników przymiotników liczebników zaimków wyrażeń przyimkowych dwóch wyrazów

anie, -enie, - ka, -anka, -anina, - cie, -zero (morfologiczne) NAZWY CZYNNOŚCI 5 Karta pracy tworzą między innymi FORMANTY: anie, -enie, - ka, -anka, -anina, - cie, -zero (morfologiczne)

Utwórz wyrazy pochodne, wyodrębnij formanty. NAZWY CZYNNOŚCI 6 Karta pracy Ćwiczenie 1. Utwórz wyrazy pochodne, wyodrębnij formanty. -anie, -enie, ka -anina, -zero (morfolo- giczne) pływać mówić orać dłubać przebiegać pływ anie mówi enie or ka dłub anina przebieg podpowiedź podpowiedź

NAZWY CZYNNOŚCI Ćwiczenie 2. SPRAWDŹ Karta pracy gmatwać strzelać 7 Ćwiczenie 2. Utwórz po trzy rzeczowniki powyższej kategorii przy pomocy formantów: -anie, -anina, zero morfologiczne. gmatwać strzelać biegać SPRAWDŹ bieganie bieganina bieg gmatwanie gmatwanina - strzelanie strzelanina strzał

NAZWY WYKONAWCÓW CZYNNOŚCI 8 NAZWY WYKONAWCÓW CZYNNOŚCI Karta pracy tworzą między innymi FORMANTY acz , -arz , -ak, -ca, -nik, -icie, -ec

NAZWY WYKONAWCÓW CZYNNOŚCI Karta pracy Ćwiczenie 3. 9 Utwórz wyrazy pochodne, wyodrębnij formanty. -acz -arz -ak -ca -nik -iciel -ec pal acz pis arz pływ ak sprzedaw ca pracow nik roznos iciel jeździ ec pal ić pis ać pływ ać sprzedaw ać pracow ać roznos ić jeźdz ić podpowiedź podpowiedź

NAZWY WYKONAWCÓW CZYNNOŚCI 10 Karta pracy Ćwiczenie 4. Zanalizuj słowotwórczo poniższe wyrazy według wzoru: skoczek = skocz + ek kłam + ca zbier + acz oskarż + yciel nadaw + ca koczow + nik kłamca zbieracz oskarżyciel nadawca koczownik SPRAWDŹ

NAZWY URZĄDZEŃ NARZĘDZI I PRZYRZĄDÓW 11 Karta pracy tworzą między innymi FORMANTY: -ak, -acz, aczka, -nik, -alnik, arka, -adło

NAZWY NARZĘDZI, URZĄDZEŃ I PRZYRZĄDÓW 12 Karta pracy Ćwiczenie 5. Utwórz wyrazy pochodne, wyodrębnij formanty. -ak -acZ - aczka -nik -alnik -arka, -adło czerp ać rozpyl ać kop ać pal ić powiększ ać pogłębi ać wah ać czerp ak rozpyl acz kop aczka pal nik powiększ alnik pogłębi arka wah adło podpowiedź podpowiedź

NAZWY NARZĘDZI, URZĄDZEŃ I PRZYRZĄDÓW 13 Karta pracy Ćwiczenie 6. Zanalizuj słowotwórczo poniższe wyrazy według wzoru: mierzyć - przyrząd do mierzenia = mier + nik SPRAWDŹ przyrząd do rozgniatania urządzenie do czerpania urządzenie do grzania urządzenie do prania rozgniatać czerpać grzać prać rozgniat + acz czerp + ak grz + ałka pr + alka

NAZWY MIEJSC, W KTÓRYCH COŚ SIĘ ODBYWA 14 Karta pracy tworzą między innymi FORMANTY: -ania, -arnia, -alnia, -isko

NAZWY MIEJSC, W KTÓRYCH COŚ SIĘ ODBYWA Karta pracy 15 Ćwiczenie 7. Utwórz wyrazy pochodne, wyodrębnij formanty. - nia -arnia -alnia -isko pracow ać pal ić pr ać wysyp ać pracow nia pal arnia pr alnia wysyp isko podpowiedź podpowiedź

NAZWY MIEJSC, W KTÓRYCH COŚ SIĘ ODBYWA 16 Karta pracy Ćwiczenie 8. Zanalizuj słowotwórczo poniższe wyrazy według wzoru: czytać = pomieszczenie, w którym się czyta , czyt + elnia piec kreślić spawać jadać miejsce, w którym się piecze miejsce, w którym się kreśli pomieszczenie, w którym się spawa pokój, w którym się jada piek + arnia kreśl + arnia spaw + alnia jad + alnia sprawdź

odrzucenie cząstki bezokolicznika ZAPAMIĘTAJ RZECZOWNIK ODCZASOWNIKOWY MOŻE POWSTAĆ PRZEZ dodanie przyrostka przy- rostek + = wyraz pochodny wyraz podstawowy odrzucenie cząstki bezokolicznika - -eć, -ać,-yć = wyraz pochodny wyraz podstawowy

Karta pracy Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, 17 Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadań w karcie pracy. Jeżeli jednak, stwierdzasz, że czegoś nie zrozumiałeś, wróć do slajdów poprzez hiperłącza. Wiadomości – slajdy nr 3, 4, 5, 8, 11, 14 Ćwiczenia - slajdy nr 6, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16

To już koniec ! Przejrzyj kartę pracy, podpisz ją i oddaj nauczycielowi języka polskiego. Do zobaczenia na innej lekcji!