1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Sprawdzian także dla rodziców
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
W nauczaniu zintegrowanym
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
O korzeniach i skrzydłach…
Ocenianie Kształtujące
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
DOBRY START.
Szkolny system wychowawczy
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Sposoby motywowania dzieci do nauki
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak pomagać dziecku w nauce?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Jak motywować dziecko do nauki ?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
RÓŻNORODNE FORMY RELAKSU – JAK ODPOCZYWAĆ? Elżbieta Osęka Joanna Hajdys.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Ocenianie Kształtujące
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.”  J. Korczak

1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy od uświadomienia dzieciom, że zdaniem rodziców, szkoła i postępy w nauce są czymś bardzo ważnym.  Jeżeli rodzice mówią, że nauka jest ważna, to dzieci również tak uważają. Jeżeli natomiast wyrażają się lekceważąco o szkole i nauczycielach, to nie powinno ich zaskoczyć, że dzieci będą powtarzać to samo

2. Wspieraj, ale nie wyręczaj Dzieciom trzeba pomagać, muszą wiedzieć, że mogą na rodziców liczyć. Mądra pomoc rozwija w nich samodzielność, wiarę w siebie i swoje możliwości oraz  chęć pokonywania trudności i motywację do wysiłku intelektualnego. Pomoc ze strony rodziców musi być właściwa i przemyślana, nie może to być wyręczanie dzieci z ich obowiązków. 

3. Interesuj się postępami dziecka Rozwój zainteresowania nauką i motywacja do spełniania obowiązków szkolnych zależy głównie od zainteresowania się rodziców tym, co dziecko robi w szkole „Czego się dziś nauczyłeś?” „Co dziś dostałeś?” Obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy o zainteresowaniu , o tym iż Dziecko jest dla rodziców ważne

4. Doceniaj osiągnięcia dziecka Powiedz o swoich uczuciach: „Miło mi było, gdy …” Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Złotym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców Unikaj płacenia za wyniki w nauce (motywacja zewnętrzna jest krótkotrwała)

. 5. Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie Powiedz jakie są Twoje oczekiwania np. „chcę abyś pracował na miarę swoich możliwości”, „bądź obowiązkowy”, „jeśli napotkasz trudności, powiedz mi o tym” Unikaj sformułowań: „jak nie potrafisz, to nie rób”, „zostaw, niech zrobi ktoś inny”,– to skutkuje niskimi aspiracjami i unikaniem zadań 6. Buduj w dziecku poczucie własnej wartości „Może i nie jesteś najlepszym uczniem w klasie, ale pracujesz na miarę swoich możliwości, ponadto wyjątkowo dobrze śpiewasz/grasz w piłkę/ gotujesz/opiekujesz się młodszymi”

Zasady skutecznego uczenia się – o czym rodzic powinien pamiętać, aby skutecznie pomóc swemu dziecku

Pomaganie to nie odrabianie za dziecko! 1. Samodzielność Wg. teorii rozwoju psychospołecznego Eriksona dziecko w wieku 6-12 lat powinno nabyć kompetencję pracowitości. Stanie się tak, jeśli jak najczęściej doznawać będzie uczucia przyjemności związanego z samodzielnym wykonywaniem zadań. W przeciwnym razie jego rozwój zostanie zachwiany i rozwinie się w dziecku poczucie niższości. Pomaganie to nie odrabianie za dziecko! Dziecko powinno: Rozpoczynać odrabianie lekcji bez polecenia rodzica Samodzielnie pakować plecak, uprzątnąć biurko Samodzielnie przeczytać i zrozumieć treść polecenia! Nie czytaj za dziecko, nie tłumacz o co chodzi od razu, pozwól dziecku myśleć!

2. Względnie stała pora nauki Dziecko powinno odrabiać zadania/ uczyć się codziennie względnie o tej samej porze (ale po obiedzie i odpoczynku*) – w ten sposób wykorzysta własny zegar biologiczny (po jakimś czasie organizm nastawia się w tym czasie na wysiłek umysłowy, dlatego efekty nauki będą dużo lepsze) *Nie należy uczyć się bezpośrednio po posiłku – bo organizm wykorzystuje większość energii na trawienie, stąd nauka mniej efektywna. Nie jest dobrze, aby nauka odbywała się tuż po przyjściu ze szkoły - dziecko ma prawo być zmęczone (czasem 1/2h wytchnienia wystarczy)

NIE – „muszę”, ALE „chcę” 3. Nastawienie – NIE – „muszę”, ALE „chcę” Negatywne nastawienie znacznie obniża motywację! Każdy przymus budzi sprzeciw, więc zanim dziecko przystąpi do nauki (zwłaszcza jeżeli ma z tym problem) niech doda sobie animuszu – „chcę to zrobić teraz, bo potem będę miał czas na grę kolegami/ film itp.”

4. Kolejność nauki Najlepiej odrabiać lekcje w dniu, w którym zostały zadane (z jednej strony dziecko utrwala świeżo zdobyte informacje, a z drugiej uniknie sytuacji, kiedy ucząc się w ostatniej chwili musi przypominać w2szystko na nowo) Zaczynamy od lekcji najtrudniejszych - umysł jest wypoczęty, a świadomość że to co trudne już za nami daje satysfakcję i znacznie podnosi motywację Naukę z przedmiotów „podobnych” przeplatamy znacznie się od nich różniącymi j. polski – historia – matematyka źle  j. polski – matematyka – historia dobrze Unikamy w ten sposób monotonii i mózg utrzymuje wyższy stopień uwagi, co sprzyja efektywnej nauce

Człowiek o wiele lepiej się uczy, jeśli wie czego ma się nauczyć! 5.Zrozumienie tematu – nie wkuwamy na pamięć! Człowiek o wiele lepiej się uczy, jeśli wie czego ma się nauczyć! Przed rozpoczęciem nauki należy określić zakres materiału do opanowania – przeczytać polecenia do tekstu (rodzicu sprawdź, czy dziecko je zrozumiało!), to nakierowuje uwagę na wybieranie informacji istotnych spośród mniej ważnych

Rodzicu stwórz sytuację zadaniową: Pozwól dziecku być ekspertem – niech spróbuje cię nauczyć tego, czego się przed chwilą uczyło Przepytaj dziecko W ten sposób utrwali wiadomości, sformułuje myśli - przełoży je na wypowiedź ustną – potem zapytane w szkole ma większą łatwość wysłowienia się, będzie bardziej pewne siebie

Zanim powiesz, że to czasochłonne rozważ, że podobno uczymy się: 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50 % z tego, co widzimy i słyszymy 70% z tego, co mówimy 90% z tego, co mówimy i robimy „Powiedz mi – a zapomnę, pokaż mi – a zapamiętam, pozwól mi przeżyć – a zrozumiem” Konfucjusz

6. Systematyczność Najlepiej odrabiać lekcje w dniu, w którym zostały zadane Jeśli chcesz, aby wiadomości zostały naprawdę utrwalone powtórz je dnia następnego, a potem z tydzień Utrwaloną już wiedzę powtórz przed snem Rodzicu ty też bądź systematyczny! – sprawdzaj zadania domowe swego dziecka, nie zadawalaj się jedynie słownymi zapewnieniami „uczyłem się”, „zrobiłem zadanie”, może unikniesz w ten sposób przykrej niespodzianki na wywiadówce

7. Odpoczynek sprawia, że dziecka nie dopadnie przemęczenie, znużenie i złość (zły nastrój obniża efektywność nauki) dlatego jeśli pojawią się oznaki znużenia należy zrobić krótką przerwę (najlepiej w formie aktywnego wypoczynku)

im dziecko ma większe problemy z koncentracją – przerwy w nauce powinny być dłuższe i częstsze Niezwykle ważna jest odpowiednia ilość snu(8 -9godz. dziennie ) – zapewni regenerację organizmu, ponadto podczas snu mózg porządkuje sobie materiał do zapamiętania Pamiętaj! Nauka może być przyjemnością!