SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Lekcja Temat: To bardzo boli… O uczuciach podmiotu mówiącego w wierszu W. Broniewskiego „Firanka”
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Przecinki.
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
STYLISTYKA leksyka środki stylistyczne tropy stylistyczne stylizacje.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Adrianna Dzikielewska
Poezja metafizyczna.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Jak napisać esej interpretacyjny?
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Analiza poezji na maturze
Środki stylistyczne.
Materiał pomocniczy dla nauczycieli i uczniów
TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania
JĘZYK POLSKI klasa III.
Ważna wiedza o wierszu.
Języki i automaty część 3.
Lekcja dla III klasy gimnazjum
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
11. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Analiza i interpretacja poezji na maturze
Mów do mnie, Panie, chcę słyszeć Cię. Przyjąć od Ciebie, co masz dla mnie.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
1. Wkroczyłeś w przestrzeń i czas Stając się jednym z nas
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Fryderyk Pautsch
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
IX kółko języka francuskiego 6 maja 2016 Cele: -psychopedagogiczne: integracja grupy; podtrzymanie zasad współpracy, motywowanie do poszerzania wiedzy.
CIĄG FIBONACCIEGO Adrian Wójcik Kamil Bartosz Kl. 2e LO im. St. Kostki Potockiego.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Pomysł na promocję książki.
Poezja i środki stylistyczne
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Złota liczba, złoty podział
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Język polityki, polityka języka
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE Aneta Woźniak

POWTÓRZENIE – wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w obrębie określonego odcinka wypowiedzi. Wyróżnia się powtórzenia leksykalne: anafora, epifora, refren i powtórzenia brzmieniowe: aliteracja, instrumentacja głoskowa, rym.

ANAFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi, np. „Usłyszałem cichy szelest godzin nieżywych. Usłyszałem cichy krok rozpaczy idącej ku mnie.” (S. Żeromski, Popioły).

EPIFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi, np. "Nie idzie, ale skrada się przez życie, Czołga się przez życie, sunie przez życie Ślimaczym, śliskim śladem". (A.Kamieńska, Iść przez życie)

REFREN – powtórzenie dosłowne lub z niewielkimi zmianami części wersu, całego wersu lub całej strofy w tych samych, stałych miejscach. Refren występuje zwykle w utworach o charakterze pieśniowym. Powtarzany element może służyć wyłącznie czystej ekspresji, np. „oj, da dana…” lub może zawierać motyw przewodni utworu.

APOSTROFA – bezpośredni, patetyczny zwrot do osoby, zjawiska lub upersonifikowanego przedmiotu, np. „Luno! Ty córo niebios wysoka, Boskiej podobna Temirze!” (F.D. Kniaźnin, Do księżyca).

INWOKACJA rozwinięta apostrofa, rozpoczynająca poemat epicki, w której autor zwraca się do muzy lub istoty boskiej z prośbą o coś (zwykle o natchnienie i roztoczenie opieki nad powstającym dziełem), np. „Muzo! Męża wyśpiewaj, co święty gród Troi zburzywszy, długo błądził…” (Homer, Odyseja)

PYTANIE RETORYCZNE pytanie, na które nie wymagana jest odpowiedź PYTANIE RETORYCZNE pytanie, na które nie wymagana jest odpowiedź. Stawia się go nie dla uzyskania informacji, tylko dla wyeksponowania celu wypowiedzi i jej sproblematyzowania, np. „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, / Że ci ze złota statuę lud niesie, / Otruwszy pierwej?...” (C.K. Norwid, Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie)

PRZERZUTNIA rozbieżność między granicą wersu a granicą jednostki składniowej. Łączy sąsiadujące wersy, urozmaica tok rytmiczny wiersza, uwydatnia ciężar znaczeniowy pewnych słów, np. „Czemu wysuszyć ogniem nie próbuję / Płaczu? Czemu tak z ogniem postępuję, / Że go nie gaszę, w płaczu opływając?” (J.A. Morsztyn, Cuda miłości).

ANTYTEZA (przeciwstawienie) – łączenie w jedna frazę skontrastowanych znaczeniowo wyrazów lub zdań. Zdania łączy się na zasadzie ich jaskrawej sprzeczności, np. „Lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć”; „Pełno nas a jakoby nikogo nie było” (J. Kochanowski, Tren VIII).

INWERSJA (szyk przestawny) – czyli taki szyk zdania, który odczuwa się jako niezwykły z powodu np. zmiany normalnej kolejności wyrazów lub rozbiciu jednolitych grup składniowych przez wtrącenie słów do nich nie należących, np. (…)”którem nieraz w księżyca pobiałach przemierzał / urocze miasteczko / włodzimierzu” (J. Czechowicz, Westchnienie).

ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub w wyrażeniu jakiegoś składnika (np ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub w wyrażeniu jakiegoś składnika (np. orzeczenia), który przy odbiorze daje się zrekonstruować na podstawie kontekstu. Elipsa jest więc konstrukcją niekompletna, ale zamkniętą znaczeniowo. Elipsa w języku codziennym jest przejawem skrótu myślowego (np. „nie chcę do kina!”), natomiast w języku poetyckim spełnia funkcje ekspresywne, umożliwia kondensację treści i dynamizowanie wypowiedzi literackiej.

DZIĘKUJĘ. Bibliografia: Słownik termonów literackich A DZIĘKUJĘ! Bibliografia: Słownik termonów literackich A. Kulawik, Poetyka