Próby przekraczania narratywizmu w historiografii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

TEORIA AKTORA SIECI.
Teoria Stosunków Międzynarodowych
Jak mówić o Bogu?.
Na podstawie: Analyzing Political Rhetoric autor: Martin Reisigl
Konstruktywizm.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
CYBERPRZEMOC.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Podstawy socjologii- wykład VI
Skąd pochodzą zasady moralne?
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Pedagogika ogólna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Plotyn ok
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Animacja kultury.
Argumentacja jako proces poznawczy
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Od narratologii do narratywizmu
Od narratologii do narratywizmu
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Zatrzymaj się na chwilę, i rozważ: -szczęście – dar losu -szczęście – rezultat ciężkiej pracy.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Filozoficzno-Teologiczne
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
METODY KOMUNIKACJI.
SOCJOLOGIA WYKŁAD III STRUKTURA SPOŁECZNA
Metody komunikacji.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
DOBRA EKONOMICZNE Przestrzeń fizyczna i społeczna otaczająca człowieka składa się z „rzeczy”. Niektóre z tych rzeczy mogą stać się „dobrami ekonomicznymi”.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Programy wspierania rodziny
Wykład I: Pytania o logikę
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Posthumanizm jacek rudnicki.
Zapis prezentacji:

Próby przekraczania narratywizmu w historiografii „Zwrot” ku rzeczom Próby przekraczania narratywizmu w historiografii

Obiektywizm vs konstruktywizm Prawdziwość naszych przekonań zależy od natury świata, do którego się odnoszą Prawdziwość naszych przekonań zależy od tego, czy zgadzają się z danym w pewnym miejscu i czasie systemem oznaczania rzeczywistości. System ten jest arbitralny

Przekraczanie starego paradygmatu Próby połączenia humanistyki z przyrodoznawstwem (np. kognitywizm czy John Zammito) Odwrót od teorii w kierunku empirii (Bruno Latour)

„Zwrot” ku rzeczom pośród innych „zwrotów” - „zwrot” antropologiczny, kulturowy lub antropologiczno-kulturowy - „zwrot” darwinowski - „zwrot” dramaturgiczny - „zwrot” etyczny (etyczno-polityczny) - „zwrot” w badaniach genderowych: teoria rozproszenia - „zwrot” ikoniczny - „zwrot” interpretacyjny - „zwrot” konstruktywistyczny - „zwrot” lingwistyczny - „zwrot” ku rzeczom - „zwrot” narratywistyczny - „zwrot” performatywny - „zwrot” poznawczy - „zwrot” pragmatyczny - „zwrot” retoryczny - „zwrot” topograficzny

„Zwrot” ku rzeczom – przyczyny Posthumanizm i krytyka antropocentryzmu Zmiana stosunku człowieka do relacji: duch- materia; rozum – ciało Kryzys ludzkiej podmiotowości – „wsparcie” jej na rzeczach (Bruno Latour)

„Zwrot” ku rzeczom – co to jest? „Od końca lat 90. w humanistyce (zwłaszcza amerykańskiej) ujawniła się tendencja określana jako „powrót do rzeczy” albo „zwrot ku materialności”. W istocie dość łatwo było przewidzieć, że po latach panowania dekonstrukcji, konstruktywizmu i narratywizmu w końcu zatęsknimy za „rzeczywistością jako taką” i zadamy sobie pytanie, czy aby konstruktywizm za bardzo nas nie odepchnął od „realnej przeszłości” i rzeczywistości w ogóle”

„Zwrot” ku rzeczom – co to jest? Złożoność + Sprawczość rzeczy = rzecz jako „aktor” i część sieci

Przykłady Drzwi – są złożone, bo stanowią połączenie materii z pewną wartością chronienia dobra prywatnego; Są sprawcze, bo działają, skutecznie uniemożliwiając kradzież

Przykłady 2. Telefon komórkowy: Sprawczość: wynalezienie książki adresowej w telefonie komórkowym stworzyło kulturę sms-a, która była niemożliwa przed tym wynalazkiem.

Więcej przykładów 1. Krzysztof Abriszewski, Rzeczy w kontekście Teorii Aktora-Sieci. 2. Łukasz Afeltowicz, Rzeczy, za pomocą których myślimy . Rola narzędzi i artefaktów w praktyce Badawczej Oba teksty w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008.

Odmiany „zwrotu” ku rzeczom Stanowisko Alfreda Gella Manifest w obronie rzeczy Bjørnara Olsena. Biografie rzeczy Archeologia heideggerowska

Alfred Gell, Art and Agency (1988) Distributed personhood (osobowość podzielona/rozdystrybuowana) Przechodniość sprawcy

Manifest w obronie rzeczy Bjørnara Olsena Dwie konieczności: przeciwstawienia się imperialistycznej wobec rzeczy opowieści humanistyki przeciwstawienia się konstruktywizmowi, narratywizmowi i poststrukturalizmowi Spowodowane tym, że: To nie tylko podmiot kreuje przedmiot, ale i przedmiot kreuje podmiot Rzecz nie jest tylko znakiem („tekstem”)

Biografie rzeczy Przerzucenie struktur dyskursywnych, którymi do tej pory opisywano tożsamość ludzką na tożsamość rzeczy

Archeologia heideggerowska „Byty nie istnieją dla naszego pożytku, przyjemności czy użytku. Najwspanialsza rzecz w artefaktach przeszłości mieści się nie w tym, czym są, ale że są. To właśnie te byty, a raczej ich bycie, ustanawia ramy naszej orientacji w świecie” (H. Karlsson, Anthropocentrism Revisited. A Contemplative Archeological Critique)

Dwa rodzaje podejść do rzeczy pierwsze stara się niejako „skolonizować” inność rzeczy, oswoić ją, wpisać tę inność w strukturę tożsamości – biografie rzeczy drugie stara się zachować inność przedmiotu – archeologia heideggerowska