Sztuka prehistoryczna
Malowidła w Lascaux (1940)i Altamirze( 1879) Paleolit Malowidła w Lascaux (1940)i Altamirze( 1879)
Altamira: Czerwony bizon na sklepieniu Altamira: Bizony na sklepieniu.
Lascaux: Koń, fragment kompozycji Lascaux: Koń, fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP.
Lascaux: Konie, fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP.
André Leroi-Gourhan wyróżnił cztery okresy: Aurignacian(35000 lat), Gravetian, Solutrean i Magdalenian(14000 lat), i równocześnie style, niekiedy podzielone jeszcze na podokresy i podstyle, definiowane pewnymi powtarzającymi się charakterystykami rysunku. Według niego istniał nieprzerwany rozwój prehistorycznej sztuki postępujący serią szybkich skoków, rozdzielonych długimi okresami przejściowymi:
Lascaux: Tur (samiec), fragment kompozycji Lascaux: Tur (samiec), fragment kompozycji. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP
Lascaux: Płynące renifery. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP Lascaux: Jeleń. Środkowy Magdalenian, 17 000-15 000 BP
Niaux: Bizon. Wczesny Styl IV
Pech-Merle: Koń, dłoń i znaki. Styl III Pech-Merle: Koń, dłoń i znaki. Styl III. Na lewo znajduje się drugi koń zwrócony przeciwnie i druga dłoń.
Le Portel: Bizon. Wczesny Styl IV.
Figurka kobiety wyrzeźbiona w kle mamuta
Laussel: Kobieta trzymająca róg bizona. Relief, 45 cm wysokości
Częste są znaki dłoni, niekiedy małej dłoni kobiety lub dziecka (byłyby to "podpisy" artystów lub dowody zabaw dzieci?). Znaki dłoni znaleziono w licznych jaskiniach, wydaje się że dłoń z jaskini Chauvet jest najstarszym znanym "pełnym" malowidłem - sprzed 32,000 lat.
Neolit Stonehenge
Ceramika neolitu
Epoka brązu i żelaza